Gå til innhold

Bli enige om å gifte seg vs frieri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var en blanding her egentlig. Vi pratet endel om det, faktisk såpass mye at et av barna våre kjøpte bryllupsgave og ba oss om å få litt fortgang på det. Så jeg kjøpte en ring og la i julekalenderen til gubben. Han åpnet luken, gikk ned på kne og fridde. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke frieri, ikke forlovelsesring og ihvertfall ikke bli fulgt til alteret av far (-noe jeg anser som amerikansk og harrydoodle).

Anonymkode: 35b6a...ba4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (1 time siden):

Ja klart. Men gjør dere ikke noen ting, for hverandre? For og være hyggelig? Ikke fordi ting må gjøres. Min eks samboer, var vi på kjøpesenteret tok han posene mine uten og spørre, for han var det ei naturlig greie. Slo opp ei hylle, mens jeg sa opp/ned høyre/venstre 😂 han elska når jeg bakte, så jeg lagde ting jeg vet han liker godt. For og glede han. Jeg er ikke super romantisk av meg, men små ting i hverdagen er koselig. Og at han kjøpte med seg eks en sjokolade han vet jeg liker, uten at jeg nevnte noe om at jeg ville ha noe. 

Så er ikke sånn at mannen skal gjøre ting FOR ei, men glede dama si ser jeg ikke noe i veien med. Og at dama gleder mannen tilbake med ting hun kan gjøre. 

Åååå det er som å lese om samboeren min og meg 🥰 Han liker å ta posene ut av henda på meg når vi handler og liker å ordne det som må fikses i hjemmet. Det betyr ikke at jeg er underdanig han eller at vi har skjeve kjønnsroller i hjemmet - vi lever i et partnerskap og bidrar likt, men vi liker å gjøre små ting for å gjøre hverdagen enklere for hverandre. Før vi bodde sammen hadde han alltid med seg yndingssjokoladen min og pepsi max med til meg når han kom på besøk. Hverdagsromantikk rett og slett. Og jeg elsker å bake og skjemme han bort på den måten. Det er bare de som er i et forhold som kjenner sin dynamikk best selv. Vi elsker å skjemme hverandre bort og vi elsker å tulle og kødde om kjønnsroller med glimt i øyet - det har hendt at jeg har stått og bakt og servert han en øl mens han ser på kamp feks, også kommer bort og gir han en bj i pausen 😏 Det er vår lek, vår kjærlighet, vårt forhold. 

Og sammen har vi bestemt at vi skal gifte oss, og han vil gjerne fri - jeg gleder meg! 🥰

Endret av Chailatte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som svarer på tema❤️
 

Dere andre som har behov for å diskutere praktisk fordeling i hjemmet -kan dere være så snill å lage deres egen tråd? Det hele er særdeles uinteressant for oss andre…

ts

Anonymkode: 0fb59...159

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes selv frieri er litt utdatert og kleint, men da mannen holdt frem en ring og la ut om hvor mye han elsket meg, smeltet jeg på under ett sekund. Er skikkelig glad for at det ble sånn, men dømmer ingen som avtaler det.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chailatte skrev (4 minutter siden):

Åååå det er som å lese om samboeren min og meg 🥰 Han liker å ta posene ut av henda på meg når vi handler og liker å ordne det som må fikses i hjemmet. Det betyr ikke at jeg er underdanig han eller at vi har skjeve kjønnsroller i hjemmet - vi lever i et partnerskap og bidrar likt, men vi liker å gjøre små ting for å gjøre hverdagen enklere for hverandre. Før vi bodde sammen hadde han alltid med seg yndingssjokoladen min og pepsi max med til meg når han kom på besøk. Hverdagsromantikk rett og slett. Og jeg elsker å bake og skjemme han bort på den måten. Det er bare de som er i et forhold som kjenner sin dynamikk best selv. Vi elsker å skjemme hverandre bort og vi elsker å tulle og kødde om kjønnsroller med glimt i øyet - det har hendt at jeg har stått og bakt og servert han en øl mens han ser på kamp feks, også kommer bort og gir han en bj i pausen 😏 Det er vår lek, vår kjærlighet, vårt forhold. 

Og sammen har vi bestemt at vi skal gifte oss, og han vil gjerne fri - jeg gleder meg! 🥰

Ja, er slik det skal være tenker jeg 😊Vi to er ikke sammen lenger, men skal finne meg noe slikt igjen ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ble enige om det. Så hadde vi avtalt at vi skulle gå for å se på ringer sammen. Vi hadde jo allerede bodd sammen i mange år og hadde felles økonomi. 

En kveld vi var på fest drakk jeg litt mye og ble kjempelei meg for at jeg ikke hadde blitt fridd til (fortalte det til mannen på vei hjem fra festen). 

Så da fikk jeg et frieri også. Hehe. Ble jo egentlig bare litt kleint, men det var koselig. Jeg trodde ikke jeg var så romantisk av meg, og trodde det å avtale et ekteskap var godt nok, men når jeg lot følelsene ta overhånd viste det seg å ikke stemme. 

Anonymkode: 53227...a0e

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JegMotStrømmen skrev (10 minutter siden):

Var en blanding her egentlig. Vi pratet endel om det, faktisk såpass mye at et av barna våre kjøpte bryllupsgave og ba oss om å få litt fortgang på det. Så jeg kjøpte en ring og la i julekalenderen til gubben. Han åpnet luken, gikk ned på kne og fridde. 

Den likte jeg! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JegMotStrømmen skrev (37 minutter siden):

Så jeg kjøpte en ring og la i julekalenderen til gubben. Han åpnet luken, gikk ned på kne og fridde. 

Du kjøpte en ring til ham som du la i adventskalenderen, og da han åpnet den fridde du til ham? Eller du kjøpte en ring til deg selv og la den i hans adventskalender? 

Anonymkode: 55e11...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er enige om at vi ønsker det og at det skal skje, men han og ønsker å fri. Så her er det vel bare å vente i spenning. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskelilja skrev (8 timer siden):

Ble fridd til. Det var pyton.

Hvorfor?

ts

Anonymkode: 0fb59...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble enige om det. Det var naturlig å gifte seg mtp arv og slikt når vi eide bolig sammen og hadde fått ett barn, og som gifte går alt sånt med arv og forsikringer automatisk. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

KG-folk er seriøst rare! Frieri er kleint og utdatert? Er det ikke kjedelig og aldri gjøre noe høytidelig? Ikke skal man pynte til helga eller spise noe ekstra god mat, ikke skal man feire jul eller legge en duk på bordet, ikke skal man servere kake til kaffen og ikke skal man fri? Jeg er glad jeg tør å feire livets små og store gleder med å gjøre noe ekstra ut av ting og syns synd i folk som dere med kjedelige små liv som aldri har høydepunkter. 

Anonymkode: 5f4c4...314

For en smørje av ting som ikke har noe med hverandre å gjøre... 

Jula er hos oss en viktig høytid, med pyntet hus, mye god mat, mange gjester. Er godt i gang med gaver, og har bestilt pinnekjøttet. 

Det har da ingenting å gjøre med at jeg ikke likte konseptet at han alene skulle bestemme når jeg var klar, og at jeg syntes det hadde vært dødskleint om han gikk ned på ett kne plutselig, med en ring jeg kanskje ikke likte en gang. 

Er det ikke en fin ting når folk lever slik de selv best trives? 

Anonymkode: a0777...1a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kruspersilletaco

Han fridde til meg! Ikke ned på kne, hadde ikke ring, men fridde. Han "fridde på ny" når han hadde kjøpt ringer, men vi var egentlig enige om å bare kjøpe gifteringer når vi giftet oss, men så kom han plutselig hjem med begge to sine ringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om det kan kalles frieri eller samtale. 😂 Jeg gav tidlig i forholdet, (da det begynte å bli litt mer seriøst enn kun dating) beskjed om at ekteskap  var noe jeg ønsket meg i fremtiden, og at det var viktig for meg. Litt for å sondere terrenget, og se om det var noe som skremte ham (mtp å binde seg), og fordi jeg hadde tre barn fra før, og var ikke interessert i bare en midlertidig kjæreste, men så etter en mann å dele livet med. 

Ett par år  senere lå vi senga å pratet. Jeg var litt emosjonell, da Vi hadde flyttet inn til ham, og byttet adresse (bodde der en tid før det ble offisiell flytting da.)

Hadde samme dag fått beskjed om at barna mine ikke fikk gå på samme skole som før, da vi hadde flyttet til annen skolekrets i samme kommune. Jeg, så naiv jeg var, trodde det ikke skulle være noe problem , og at å søke om å beholde skoleplass bare var en formalitet.  Så da jeg fikk beskjed om  skolebytte følte jeg meg veldig sårbar, og egoistisk som hadde flyttet.

Sa rett ut at jeg syntes det var veldig skummelt å rive opp barna fra deres trygghet, og var redd for at han plutselig skulle ombestemme seg, for da hadde jeg revet opp barna fra skole, og flyttet for ingenting. 🤣 

Da sa han men da gifter vi oss bare. 🤣

Så han fridde for at jeg skulle føle meg trygg på at han mente alvor med meg. Det satte jeg umåtelig pris på. 🥰 Et par dager senere dro vi for å se på ringer og ca et halvt år senere var vi gift.

Fortsatt gift flere år senere. 😅

Anonymkode: 7fe9f...5b4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi snakket om det i flere år. Altså, vi ble enige om at vi skulle gifte oss – at vi hadde lyst til å inngå ekteskap, og at vi hadde lyst til å gjøre det med hverandre. Vi snakket om det iblant, men klarte aldri å finne ut hvordan vi ville feire det og faktisk få ut fingeren. Til slutt kjøpte mannen min enkle gullringer og overrasket meg med et frieri en helt vanlig fredagskveld. Det var det som skulle til for at vi faktisk gjennomførte bryllupet.
Vi hadde allerede snakket om at jeg ikke ønsket en egen forlovelsesring, og at vi ønsket å ha helt enkle gifteringer.

Anonymkode: 4d8ee...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine kretser er det vanlig at mannen frir, men det er jo likevel noe som er diskutert og enighet om fra før av. Så en slags mellomting?

Min samboer vet godt at jeg vil gifte meg, og at jeg i utgangspunktet synes det er tull å være sammen mer enn 5 år uten å få ring på fingeren. Innen den tid bør man da vite om man vil gå for resten av livet sammen 😅

Så han vet det, og vi har snakket om at vi skal gifte oss en gang i fremtiden. Så jeg kunne sikkert fridd selv nå, også ville han sagt ja. Jeg vet det er meg han vil ha. Men han har noen betenkeligheter med selve bryllupsfest og det sosiale rundt etc. Så jeg venter. Jeg vil at han skal være så klar at han frir, ikke fordi han sier ja til meg fordi han vet vi har et aldri så lite problem om han sier nei🤣 Eller bare fordi han tenker «joa, vi kan jo det nå».

Fordelen med at vi har snakket mye om det fra før, er at han ikke trenger være så redd for å få et nei😂

Anonymkode: c8330...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er grusomt uromantisk å bare bli enige om å gifte seg «over en kopp kaffe». Jeg ønsket meg i «det stille» et ekte disneyfrieri og etter noen år som samboere fikk jeg akkurat det. Ned på kne, vakker ring som var alt jeg kunne drømme om og hele pakka. Samtidig hadde vi selvsagt snakket om ekteskap og at vi ønsket å være sammen for alltid. Jeg forstår ikke hvordan et frieri er gammeldags. Det er ikke slik at hvis mannen frir så MÅ man si ja som kvinne. Det er ikke et tegn på manglende likestilling eller ubalanse i makten i relasjonen. Mannen min ønsket å gjøre det til en romantisk og vakker gest, som gledet oss begge. Dersom å glede partneren sin er gammeldags så ja ja. 

Anonymkode: aa88d...49e

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...