Gå til innhold

Bli enige om å gifte seg vs frieri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Wenda skrev (4 minutter siden):

Han får gjerne sette opp ei hylle eller bære inn matvarer. Fordi vi bor her begge to og det er naturlig at begge bidrar. Det betyr ikke at han gjør det for meg. Han gjør det fordi det trenger å gjøres. Kunne like gjerne vært jeg som gjorde det 🤷‍♀️

Ja klart. Men gjør dere ikke noen ting, for hverandre? For og være hyggelig? Ikke fordi ting må gjøres. Min eks samboer, var vi på kjøpesenteret tok han posene mine uten og spørre, for han var det ei naturlig greie. Slo opp ei hylle, mens jeg sa opp/ned høyre/venstre 😂 han elska når jeg bakte, så jeg lagde ting jeg vet han liker godt. For og glede han. Jeg er ikke super romantisk av meg, men små ting i hverdagen er koselig. Og at han kjøpte med seg eks en sjokolade han vet jeg liker, uten at jeg nevnte noe om at jeg ville ha noe. 

Så er ikke sånn at mannen skal gjøre ting FOR ei, men glede dama si ser jeg ikke noe i veien med. Og at dama gleder mannen tilbake med ting hun kan gjøre. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maestro skrev (Akkurat nå):

Ja klart. Men gjør dere ikke noen ting, for hverandre? For og være hyggelig? Ikke fordi ting må gjøres. Min eks samboer, var vi på kjøpesenteret tok han posene mine uten og spørre, for han var det ei naturlig greie. Slo opp ei hylle, mens jeg sa opp/ned høyre/venstre 😂 han elska når jeg bakte, så jeg lagde ting jeg vet han liker godt. For og glede han. Jeg er ikke super romantisk av meg, men små ting i hverdagen er koselig. Og at han kjøpte med seg eks en sjokolade han vet jeg liker, uten at jeg nevnte noe om at jeg ville ha noe. 

Så er ikke sånn at mannen skal gjøre ting FOR ei, men glede dama si ser jeg ikke noe i veien med. Og at dama gleder mannen tilbake med ting hun kan gjøre. 

Klart jeg gjør ting for å glede han og han gjør ting for å glede meg. Har vel ikke sagt noe annet. 
Men jeg klarer fint å bære posene selv. Datet en som på død og liv skulle bære alt og gjøre alle «mannetingene». Det syns jeg bare ble for dumt og følte mer at det var nedtrykkende som at jeg bare er en «hjelpesløst lite kvinnfolk» 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

KG-folk er seriøst rare! Frieri er kleint og utdatert? Er det ikke kjedelig og aldri gjøre noe høytidelig? Ikke skal man pynte til helga eller spise noe ekstra god mat, ikke skal man feire jul eller legge en duk på bordet, ikke skal man servere kake til kaffen og ikke skal man fri? Jeg er glad jeg tør å feire livets små og store gleder med å gjøre noe ekstra ut av ting og syns synd i folk som dere med kjedelige små liv som aldri har høydepunkter. 

Anonymkode: 5f4c4...314

Vi feirer små ting, har høydepunkter, feiret med stort bryllup og koser oss med tingene du nevner, men syntes ikke det har noe som helst med frieri å gjøre..? 

Har verdens snilleste mann som selvfølgelig er oppegående nok til kunne gjennomføre et fint frieri hvis det hadde vært viktig for meg. Og hadde mannen min hatt veldig lyst til å fri hadde jeg nok overlevd det. Men siden begge syntes frieri er rart og utdatert, og vi uansett selvfølgelig snakker sammen om viktige avgjørelser som å gifte oss, så droppet vi frieri. 

Anonymkode: 44094...059

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (27 minutter siden):

Da er vel det gærnt at mannen gjør ting for deg da? Slår opp ei hylle, bære tung pose?

 

Jeg er litt gammeldags at mann er mann og kvinner er kvinner. Ikke slik som på 50 tallet og sånne ting, men er ting jeg lot min eks samboer gjøre som er manneting 😂

Godt vi er flere som setter pris på den lille forskjellen uten at man kaller seg underdanig. 

Anonymkode: 5f4c4...314

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt vi er flere som setter pris på den lille forskjellen uten at man kaller seg underdanig. 

Anonymkode: 5f4c4...314

Ja. Er jo liksom det. Det ER faktisk kjønn forskjell og roller, samma hvordan folk vrir og vrenger på det. En mann kan jobbe som sykepleier og ei dame kan være tømrer, men til syvende sist er vi faktisk to ulike kjønn. Men vi er like mye verdt. Tenker, jeg skal ikke ta fra et mannfolk jobben og skifte dekk på bil, samme at han ikke tar fra meg mine jente greier. 

Rart at det er krig i verden og mange menn er kritisk til kvinnfolk. Forstår dem godt jeg 🤭

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (1 minutt siden):

 

Rart at det er krig i verden og mange menn er kritisk til kvinnfolk. Forstår dem godt jeg 🤭

Og jeg er glad jeg har en mann som er såpass trygg i seg selv at hans maskulinitet ikke tar helt knekken fordi jeg som dame tar meg av de tingene jeg har bestemt meg for uten å løpe til han hele tiden fordi det er såkalt «mannfolk jobb»

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fridde til han. I en setning. Litt uplanlagt, det kom bare ut en kveld.. vi hadde aldri snakket om ekteskap egentlig, det var ikke høyt på lista for oss, kunne greit levd som samboere. Det bare føltes riktig i et øyeblikk der etter at vi hadde vært ute på en fin middag. «Jeg elsker deg og jeg har veldig lyst og dele livet med deg, så jeg syns vi skal gifte oss rett og slett. Vil du gifte deg?» og fikk et «Ja, det syns jeg vi skal gjøre». Også skjedde det :) 

Anonymkode: 9f10b...c11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenda skrev (1 minutt siden):

Og jeg er glad jeg har en mann som er såpass trygg i seg selv at hans maskulinitet ikke tar helt knekken fordi jeg som dame tar meg av de tingene jeg har bestemt meg for uten å løpe til han hele tiden fordi det er såkalt «mannfolk jobb»

Neinei, er ikke sånn jeg heller. Født selvstendig 🤭😂 Utenom møbler, MEN min eks samboer er møbelsnekker så der tok han bare ansvar han 🤭 

Jeg og mamma satte sammen et bord jeg kjøpte nylig, ble noen gloser men fikk det til ,😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (5 minutter siden):

Ja. Er jo liksom det. Det ER faktisk kjønn forskjell og roller, samma hvordan folk vrir og vrenger på det. En mann kan jobbe som sykepleier og ei dame kan være tømrer, men til syvende sist er vi faktisk to ulike kjønn. Men vi er like mye verdt. Tenker, jeg skal ikke ta fra et mannfolk jobben og skifte dekk på bil, samme at han ikke tar fra meg mine jente greier. 

Rart at det er krig i verden og mange menn er kritisk til kvinnfolk. Forstår dem godt jeg 🤭

Ta fra mannen skifte dekk på bilen…? Det gjør de på verkstedet. Enten jeg eller han kjører bilen dit. Her lager han mest mat og vasker, mens jeg liker bedre og skru ting. Også gjør den som har mest lyst eller tid både «gutteting» og «jenteting». 

Anonymkode: 9f10b...c11

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta fra mannen skifte dekk på bilen…? Det gjør de på verkstedet. Enten jeg eller han kjører bilen dit. Her lager han mest mat og vasker, mens jeg liker bedre og skru ting. Også gjør den som har mest lyst eller tid både «gutteting» og «jenteting». 

Anonymkode: 9f10b...c11

Samboer jeg hadde, fiksa dekka selv. Men han kommer fra en sykt handy familie, oppvokst på småbruk og er vandt med og fikse ting på egenhånd. 

Jeg gjør gutteting og han gjorde jenteting. Men det var ting han ville selv gjøre, for han likte og ordne ting og sånn, alt handy da han trives med det. Så da tok jeg ikke fra han den gleden, ikke for at jeg var redd at han skulle føle seg mindre maskulin. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (3 minutter siden):

Samboer jeg hadde, fiksa dekka selv. Men han kommer fra en sykt handy familie, oppvokst på småbruk og er vandt med og fikse ting på egenhånd. 

Jeg gjør gutteting og han gjorde jenteting. Men det var ting han ville selv gjøre, for han likte og ordne ting og sånn, alt handy da han trives med det. Så da tok jeg ikke fra han den gleden, ikke for at jeg var redd at han skulle føle seg mindre maskulin. 

 

Men det du snakker om er jo noe helt annet 🤦‍♀️ Han hadde de interessene, du hadde andre interesser 

Samme som at jeg setter meg ikke ned og bygger en pc for jeg kan ingenting om det mens mannen min har bygd utallig mange pc’er og har den interessen. 
Jeg kan derimot skifte dekk, skru sammen møbler osv

Hadde jeg vært nødt for å bygge en pc og ikke bodde med en som har det som interesse, så kunne jeg nok klart det med litt knot og rot

Endret av Wenda
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (3 minutter siden):

Samboer jeg hadde, fiksa dekka selv. Men han kommer fra en sykt handy familie, oppvokst på småbruk og er vandt med og fikse ting på egenhånd. 

Jeg gjør gutteting og han gjorde jenteting. Men det var ting han ville selv gjøre, for han likte og ordne ting og sånn, alt handy da han trives med det. Så da tok jeg ikke fra han den gleden, ikke for at jeg var redd at han skulle føle seg mindre maskulin. 

 

Men du skrev « Tenker, jeg skal ikke ta fra et mannfolk jobben og skifte dekk på bil, samme at han ikke tar fra meg mine jente greier». Altså, du tar ikke fra han guttetingene. Interesser er noe helt annet. 

Anonymkode: 9f10b...c11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenda skrev (Akkurat nå):

Men det du snakker om er jo noe helt annet 🤦‍♀️ Han hadde de interessene, du hadde andre interesser 

Samme som at jeg setter meg ikke ned og bygger en pc for jeg kan ingenting om det mens mannen min har bygd utallig mange pc’er og har den interessen. 
Jeg kan derimot skifte dekk, skru sammen møbler osv

Poenget var, mer om små ting. Ikke ting som MÅ gjøres, men typ ta posene på shopping, hente et glass vin til deg, pakke deg inn i teppet om du slukner på sofa osv. Eller finnes ikke sånne folk lenger? De to siste typene mine var slik. Uten at jeg forlanget noe. Jeg føler meg ikke nedtrykket som kvinne, fordi mannen tar posene mine liksom. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maestro skrev (Akkurat nå):

Poenget var, mer om små ting. Ikke ting som MÅ gjøres, men typ ta posene på shopping, hente et glass vin til deg, pakke deg inn i teppet om du slukner på sofa osv. Eller finnes ikke sånne folk lenger? De to siste typene mine var slik. Uten at jeg forlanget noe. Jeg føler meg ikke nedtrykket som kvinne, fordi mannen tar posene mine liksom. 

 

Da skriver du veldig usammenhengende/selvmotstridende i så fall 

Som jeg har svart tidligere at ja, vi kan gjøre ting for hverandre. Han kan godt hente noe å drikke til meg fordi han kjenner meg såpass godt at jeg vil ha det på det tidspunktet, eller lage middag når han ser jeg er sliten. 
Men han tar ikke på seg oppgaver som han anser som manneting når jeg tenkte å gjøre det selv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (4 minutter siden):

Poenget var, mer om små ting. Ikke ting som MÅ gjøres, men typ ta posene på shopping, hente et glass vin til deg, pakke deg inn i teppet om du slukner på sofa osv. Eller finnes ikke sånne folk lenger? De to siste typene mine var slik. Uten at jeg forlanget noe. Jeg føler meg ikke nedtrykket som kvinne, fordi mannen tar posene mine liksom. 

 

Men alt dette har jo ingenting med at jeg er kvinne og han er mann. :) 

Wenda skrev (1 minutt siden):

Da skriver du veldig usammenhengende/selvmotstridende i så fall 

Som jeg har svart tidligere at ja, vi kan gjøre ting for hverandre. Han kan godt hente noe å drikke til meg fordi han kjenner meg såpass godt at jeg vil ha det på det tidspunktet, eller lage middag når han ser jeg er sliten. 
Men han tar ikke på seg oppgaver som han anser som manneting når jeg tenkte å gjøre det selv

Nettopp. Akkurat som du henter noe godt og drikke på til han, fordi du vet han hadde satt pris på det, ikke pga kjønnsroller. 

Anonymkode: 9f10b...c11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wenda skrev (1 minutt siden):

Da skriver du veldig usammenhengende/selvmotstridende i så fall 

Som jeg har svart tidligere at ja, vi kan gjøre ting for hverandre. Han kan godt hente noe å drikke til meg fordi han kjenner meg såpass godt at jeg vil ha det på det tidspunktet, eller lage middag når han ser jeg er sliten. 
Men han tar ikke på seg oppgaver som han anser som manneting når jeg tenkte å gjøre det selv

Min eks kjæreste(ikke samboer 😂) tok sånn, "manneting" for meg, uten at jeg spurte selvom han ikke bodde her en gang. Var en gang jeg spurte, da hele kabinettet datt av.. Og jeg sto og knota drit lenge men måtte krype til korset og spør om hjelp 🤭 Og når han selv setter i gang med det han vil hjelpe meg med, så sier jeg ikke "jeg fikser det i morgen" , da lar jeg han gjøre det. 

Jeg liker menner som er handy da. 

Hadde et vennepar, der dama spurte om mannen kunne ta et glass drikke til henne, han sa "nei, det fikser du sjøl" 😂🤭 når han var på kjøkkenet 🤭 og tok for gitt at hun tok seg av husarbeid. Affe meg 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men alt dette har jo ingenting med at jeg er kvinne og han er mann. :) 

Nettopp. Akkurat som du henter noe godt og drikke på til han, fordi du vet han hadde satt pris på det, ikke pga kjønnsroller. 

Anonymkode: 9f10b...c11

Nei, men jeg starta diskusjon med om mannen tok pose på shopping? Litt gentlemann? At nei, er strong and independent woman som ikke er funksjonshemmet og klarer og bære på poser selv. JEG setter pris på at en mann gjør sånne "mannsrollen" ting, men jeg FORVENTER det ikke. Jeg føler meg ikke mindreverdig av sånn. Var egentlig det som var poenget.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (2 minutter siden):

Nei, men jeg starta diskusjon med om mannen tok pose på shopping? Litt gentlemann? At nei, er strong and independent woman som ikke er funksjonshemmet og klarer og bære på poser selv. JEG setter pris på at en mann gjør sånne "mannsrollen" ting, men jeg FORVENTER det ikke. Jeg føler meg ikke mindreverdig av sånn. Var egentlig det som var poenget.

 

Eller «Å nei, strong and independent man som ikke skal være som et svakt kvinnfolk og derfor bære alt selv»

I en naturlig setting etter at man har vært og storhandlet så er det mest naturlige at man tar og bærer inn så mye man kan bære begge to? For eksempel 🤷‍♀️ Er det to poser i bilen så kan jeg ta de selv mens han låser opp. Om han er hjemme og jeg kommer hjem med handleposer så bærer jeg de inn selv. 

Anonymkode: c5d28...6a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller «Å nei, strong and independent man som ikke skal være som et svakt kvinnfolk og derfor bære alt selv»

I en naturlig setting etter at man har vært og storhandlet så er det mest naturlige at man tar og bærer inn så mye man kan bære begge to? For eksempel 🤷‍♀️ Er det to poser i bilen så kan jeg ta de selv mens han låser opp. Om han er hjemme og jeg kommer hjem med handleposer så bærer jeg de inn selv. 

Anonymkode: c5d28...6a1

Er PÅ shopping jeg mener 🤦 Min var sånn, "skal jeg ta posen?" Enten tok han den eller så sa jeg nei det går fint. 😊 Jeg bærer mye tungt da jeg ikke kjører bil, så er ikke der det ligger heller. Trødde hjem 1 km med en liten sekk med jord, matvarer, og sånn hjem 😂 Neida, er som sagt selvstendig av meg og fikser ting selv. Men små ting som posebæring på handletur, og sånn er koselig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...