Gå til innhold

Hvordan er det å ha et kjæledyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anbefaler marsvin! Veldig enkle dyr med stor personlighet! Står opp til denne lille karen hver dag (kommer løpende og stiller seg opp hver morgen for kos og mat).

IMG_20220903_071049.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Fikk jobb som fastlege her i Nord-Norge for ca 2 år siden. Går rett på sak jeg. 
Er ganske ensom til tider og skulle gjerne hatt noen "snakke" med her i huset. Har tenkt litt på dette med husdyr, eksempelvis katt eller hund. Har aldri hatt et dyr før. 
Tanken om å ha en hund gjør meg egentlig veldig glad, men er redd for at det blir for stress mtp jobb. 

Anonymkode: 2cd51...372

En vanlig huskatt er ikke alltid så sosial - du kan ha flaks men kan også få en som helst vil være ute og noe. av dem liker ikke kos i det hele tatt. 

En hund er mye jobb, og egentlig ikke greit å la være alene hjemme så lenge som du sikkert jobber som fastlege.

Anbefaler en eller to siameser/orientaler katter (eller en annen av de sosiale og hundeaktige katterasene).

Like mye selskap og like trivelig som hund, men lukter mindre, spiser mindre, må ikke gå tur men du KAN gå tur med dem i bånd, og særlig om du tar to så er det ikke stress med lange arbeidsdager.

Anbefales på det varmeste!

Anonymkode: 7da9c...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En vanlig huskatt er ikke alltid så sosial - du kan ha flaks men kan også få en som helst vil være ute og noe. av dem liker ikke kos i det hele tatt. 

En hund er mye jobb, og egentlig ikke greit å la være alene hjemme så lenge som du sikkert jobber som fastlege.

Anbefaler en eller to siameser/orientaler katter (eller en annen av de sosiale og hundeaktige katterasene).

Like mye selskap og like trivelig som hund, men lukter mindre, spiser mindre, må ikke gå tur men du KAN gå tur med dem i bånd, og særlig om du tar to så er det ikke stress med lange arbeidsdager.

Anbefales på det varmeste!

Anonymkode: 7da9c...798

Det kommer helt an på katten, men du kan ikke behandle en katt som en hund og forvente samme resultat. Slik min erfaring er med katter så er det sånn at jo mer kjærlighet og oppmerksomhet du gir dem, jo mer får du tilbake. Du må gi mer enn det du gir til hunder siden katter er mer selvstendige enn det hunder er.

Det er selvfølgelig variasjoner, men ikke nødvendigvis så store som det du skisserer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hund er bare stress. Det er som å ha en skikkelig dum baby som aldri blir smartere og aldri større, bare maser, bæsjer, tisser og spiser. 

Katter maser fælt om natta, men har du et digert hus og ørepropper kan det sikkert funke. 

Anonymkode: 14caa...b8e

 

Du er ikke særlig glad i dyr du. Kanskje ikke rette tråden å uttale seg i. 

Hunder er langt fra dumme og  tilpasser seg fort eiers rutiner slik at det ikke blir stress. Men man må selvfølgelig ha tid og interesse for å drive med hund.

Katter er mye enklere. Man kan ha innekatter (det er jeg ingen fan av) eller man kan ha utekatter med katteluke. Da styrer kattene det meste selv. Ofte bidrar de med mat til familien også 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katt 😊 Har vi en katt som er med på alt. Fjellturer, båturer, er med i vannet osv. Brukt bånd siden hun var kattunge. Er nå 2 år og går løs når vi er på tur. Er som å ha en hund.

Anonymkode: 1ecaa...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (6 timer siden):

Anbefaler marsvin! Veldig enkle dyr med stor personlighet! Står opp til denne lille karen hver dag (kommer løpende og stiller seg opp hver morgen for kos og mat).

IMG_20220903_071049.jpg

Hælleduttan så søt! Men han ser jo ut som en miniape (en søt en altså) i ansiktet?

Anonymkode: 73630...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lill3My skrev (18 timer siden):

Anbefaler marsvin! Veldig enkle dyr med stor personlighet! Står opp til denne lille karen hver dag (kommer løpende og stiller seg opp hver morgen for kos og mat).

IMG_20220903_071049.jpg

Sånn er mine 3 også❤Utrolige herlige dyr. 

Anonymkode: 3e60e...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er alt for meg, hun er på alle måter et familiemedlem. Når det er sagt så hadde jeg aldri skaffet hund dersom den måtte være alene hjemme en hel arbeidsdag, det synes jeg er utrolig dårlig gjort ovenfor et flokkdyr. Da hadde jeg heller satset på et par innekatter.

Anonymkode: 00c6c...062

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Khloe P.T skrev (17 timer siden):

 

Du er ikke særlig glad i dyr du. Kanskje ikke rette tråden å uttale seg i. 

Hunder er langt fra dumme og  tilpasser seg fort eiers rutiner slik at det ikke blir stress. Men man må selvfølgelig ha tid og interesse for å drive med hund.

Katter er mye enklere. Man kan ha innekatter (det er jeg ingen fan av) eller man kan ha utekatter med katteluke. Da styrer kattene det meste selv. Ofte bidrar de med mat til familien også 😁

Jeg synes det er en uting med slike personangrep. Som om du vet noe som helst om meg? Les tråden, så ser du hvorfor jeg skrev som jeg gjorde. Eller la vær, men hold deg i så fall til tema og la meg være i fred. 

Anonymkode: 14caa...b8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig ikke du burde ha dyr i det hele tatt😶 det er ikke frekt ment, men om du jobber utrolig mye, som du sier, og er borte mesteparten av døgnet ser jeg ikke hvorfor du skal ha det? Mange her anbefaler katt og jeg er helt uenig. De er mer selvstendige enn hunder, det er helt sant, men de trenger tid med eieren sin de også. De savner eieren sin når de er borte og de er helt avhengige av oss. Greit nok at du sikkert har noen dager fri av og til, men da kan du heller låne et dyr. Et dyr kan man ikke bare legge bort når man ikke har tid, det er et levende vesen som er 100% avhengig av deg og som du alltid må prioritere.

Anonymkode: fa8b6...e8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg synes egentlig ikke du burde ha dyr i det hele tatt😶 det er ikke frekt ment, men om du jobber utrolig mye, som du sier, og er borte mesteparten av døgnet ser jeg ikke hvorfor du skal ha det? Mange her anbefaler katt og jeg er helt uenig. De er mer selvstendige enn hunder, det er helt sant, men de trenger tid med eieren sin de også. De savner eieren sin når de er borte og de er helt avhengige av oss. Greit nok at du sikkert har noen dager fri av og til, men da kan du heller låne et dyr. Et dyr kan man ikke bare legge bort når man ikke har tid, det er et levende vesen som er 100% avhengig av deg og som du alltid må prioritere.

Anonymkode: fa8b6...e8b

Nå har vel ikke ts sagt at hen er borte mesteparten av døgnet?  Bare at hen lurer på om det blir stress å kombinere med jobb.

Man kan fint jobbe en 10-timers vakt  av og til med en eller to katter, med hund må man i så fall ha pass. 

Anonymkode: 85782...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...