Gå til innhold

Hvordan er det å ha et kjæledyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det tar mye tid, koster penger (litt avhengig av hvilket dyr selvfølgelig), men gir også mye glede. 

Jeg kan ikke se for meg et liv uten kjæledyr (og dyr generelt), for det gir meg så utrolig mye glede i hverdagen ❤ Er så utrolig glad i hunden min og gruer meg skikkelig til den dagen jeg må la han gå.... 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er uenig i at det er en kjempegod ide å få katt om du er veldig mye borte. Det er en veldig seiglivet myte at de klarer seg så godt. Da må du minst ha to! Min katt har katteluke, men virkelig hater å være alene. Naboene ser på oppførselen hennes når vi er bortreist, hun går hvileløst rundt i nabolaget og leter. 

Anonymkode: 53bb3...138

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hund er bare stress. Det er som å ha en skikkelig dum baby som aldri blir smartere og aldri større, bare maser, bæsjer, tisser og spiser. 

Katter maser fælt om natta, men har du et digert hus og ørepropper kan det sikkert funke. 

Anonymkode: 14caa...b8e

Mine katter sover sammen med meg i senga gjennom hele natten - ikke mye mas i det. Hvis noe er mas, så er det evt at en av kattene har lyst til å stå opp like tidlig i helgene som på hverdagene, så da vekker hun meg med å stryke poten over ansiktet mitt. Det er bare kos synes jeg.

Jeg kunne ikke tenkt meg et liv uten dyr - disse søte pelsdottene gir så utrolig mye glede i livet! Jeg jobber tidvis også mye, så en hund hadde ikke vært aktuelt for meg. Ikke en alenekatt heller.

Anonymkode: 73630...781

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke tenke meg et liv uten katt. Vi har en godslig hukatt som elsker å være nær oss, og som bare er snill og god. Hun liker derimot ikke at vi drar noen steder, så hadde foretrukket to så de har selskap i hverandre. Vår liker dessverre ikke andre katter, så det utgår. 

Anonymkode: ca816...12b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg blir, selv etter noen år på dyrehaterklubben kvinneguiden, stadig overrasket over sånne svar. Er du diagnosert psykopat? Har du en sjel? Har noen vært stygg med deg i barndommen? Hvordan noen ikke kan like dyr forstår jeg ikke. 

Anonymkode: 4e3d6...0c9

Jamen detter jo sant!

Anonymkode: ecf51...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler katt, det er ikke like krevende som det er å ha hund. Har du 2 har de også mye selskap i hverandre 🤩 du kan ha kattedør så går de inn og ut som de vil. Så bør du tenke over om det er noe du vil ha ansvar for så lenge. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har katt og hund, og jeg har funnet ut at jeg er en katteperson vil jeg si. Har tenkt mye på det, men den arten tiltaler meg mer. Jeg opplever at de er mer selvstendig, mer bestemt, mer kosete, mer kjærlige - når de vil. De gir ubetinget kjærlighet innenfor grenser. Kan skravle med dem, kose på dem og være med dem, uten at de forventer så mye av meg også hele tiden. Jeg opplever at hunden er der for og gjøre alt for meg, og jeg må gjøre alt for den, for jeg er dens verden. Jeg må aktivisere, trene, lufte, og sørge for at den ikke er alene for lenge, for den har ingen andre. Hvis jeg snakker til den, føler jeg at det skaper en forventning alltid om at noe skal skje. Så.. hvis du vil ha en partner, som er litt mer på lik linje som deg,  som kan utfordre deg litt også, skape litt mer dynamikk og uforutsigbarhet, samtidig som gi mye kjærlighet og kos, gå for katt :) 

Anonymkode: 29293...f4a

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for gode svar alle sammen! Til tider jobber jeg utrolig mye. 
Skal tenke litt på det. Elsker både katter og hunder. 
Blir nok katt, mest sannsynlig. 🙂

Anonymkode: 2cd51...372

Hei, ja du må tenke på hva du kan følge opp. Hunder kan være fine familiemedlemmer. De krever litt mere da, de er helt avhengige av deg. Katter, klarer seg selv et par dager, om de er opplært til det. Katter snakker med deg. Sover med deg, utrolig godt selskap. Må du ut på vakt, katten er der når du kommer hjem. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har katter og de er verdens koseligste babyer 🥰 alltid selskap, kos og noen til å gjøre dagen bedre. Liker både katter og hunder men syntes katter er så gode siden de er litt selvstendig samtidig som de gir så mye kjærlighet. Hunder er litt "Mye" for meg i hverdagen. 

Kattene har også veldig ulik personlighet, men finner heldigvis mye selskap i hverandre når vi er på jobb. Når vi kommer hjem fra jobb springer de å hilser i døra, også løfter vi de opp så de kan stikke på nesen. Så får de mat, kos, lek, blir sluppet ut og er da stort sett fornøyd 🥰 renslige er de også, og de lukter så godt !!

Eneste negative med katt er at de gjør ting de vet de ikke får lov til når de vil ha oppmerksomhet, som å rote i papirer å hoppe på kjøkkenbenken. De kan også mase mye på å gå ut, men det kan man løse med katteluke 🤪

 

Anbefaler katt 10/10 ❤

Anonymkode: 45ade...d93

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fikk jobb som fastlege her i Nord-Norge for ca 2 år siden. Går rett på sak jeg. 
Er ganske ensom til tider og skulle gjerne hatt noen "snakke" med her i huset. Har tenkt litt på dette med husdyr, eksempelvis katt eller hund. Har aldri hatt et dyr før. 
Tanken om å ha en hund gjør meg egentlig veldig glad, men er redd for at det blir for stress mtp jobb. 

Anonymkode: 2cd51...372

Du er fastlege og spør på kvinneguiden om hvordan det er å ha et kjæledyr? 

Anonymkode: f4ff8...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fikk jobb som fastlege her i Nord-Norge for ca 2 år siden. Går rett på sak jeg. 
Er ganske ensom til tider og skulle gjerne hatt noen "snakke" med her i huset. Har tenkt litt på dette med husdyr, eksempelvis katt eller hund. Har aldri hatt et dyr før. 
Tanken om å ha en hund gjør meg egentlig veldig glad, men er redd for at det blir for stress mtp jobb. 

Anonymkode: 2cd51...372

Da vi fikk valp var der absolutt ikke et impulskjøp, men vi var førstegangseiere. Valpen vi fikk var av en helt ekstrem hyper og aktiv type, det var voldsomt mye arbeid. Mye mer enn jeg noengang har hørt fra noen hundeeiere. 

Jeg var hjemmeværende på den tiden og la ned helt ekstremt mye arbeid med bikkja hver dag, og hvordan jeg skulle kombinert det med jobb, aner jeg ikke. 

Støtter forslaget om to katter. Gå til dyrebeskyttelsen og få to som er venner fra før!

 

Anonymkode: ccbe7...a32

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mem viss du jobber mye så syns jeg ikke du bør ha hund.

Hvis du -som de fleste andre- jobber normalt, kan du godt ha hund! Anbefales😄

Anonymkode: d0db2...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du er fastlege og spør på kvinneguiden om hvordan det er å ha et kjæledyr? 

Anonymkode: f4ff8...72c

Fordi som fastlege sitter man automatisk med fasiten på det å ha kjæledyr når man ikke har det selv mener du?

Anonymkode: 73630...781

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår ett slag for marsvin, de kan bli ganske så skravlesyke❤

Anonymkode: 3e60e...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg elsker å ha hund, og vil aldri aldri vær uten noensinne i livet mitt. Men får du deg en hund forplikter du deg til en rutine hver eneste dag i potensielt 15 år: gå tur 3x ganger til dagen, fylle vann, mat, kos. Mye andre småting også. Dette er noe du bør vite på forhånd du IKKE blir lei av!

I tillegg bør man ikke bare gjøre "minimumskravet" når du har hund, du bør sørge for at den får det beste livet som mulig.

Anonymkode: b6b89...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Hvis du har vanlige arbeidstider så kan du fint ha både hund og katt. De fleste som har kjæledyr har vanlig arbeidstid og det går helt fint å ha kjæledyr. Man må kanskje tenke litt mer på at dyret også trenger tid og oppmerksomhet, og at man ikke kan være borte på jobb og så ha masse tidskrevende hobbyer på fritiden som gjør at man er mye borte ellers også.

Jeg har katt og ville nok neppe hatt hund. Jeg liker hunder godt, men jeg opplever at de krever mer av en. Katter krever også noe av en, men de er også mer selvstendige. Det virker også som det blir mer rot og skitt med hunder, men det kommer sikkert an på.

Jeg er mye alene og setter pris på å komme hjem til en hyggelig og kosete katt. Det koster litt penger, men det må man bare ta med i beregningen.

En må også tenke på om en skal ha innekatt eller en katt som får ta seg turer ut. Det å ha innekatt krever nok litt mer.

Alder på katten kan også være viktig å tenke over. Kattunger krever masse oppmerksomhet og bør ikke bli latt være alene for lenge, men man kan også adoptere en voksen katt. Fordelen med det er at man ser hvordan personligheten til katten er og at de da ikke er fullt så avhengig av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du -som de fleste andre- jobber normalt, kan du godt ha hund! Anbefales😄

Anonymkode: d0db2...ced

Bor man alene og jobber en del overtid eller turnus så anbefaler jeg virkelig ikke hund. Det er ulovlig (og ikke snilt) å gå fra hunden i lange perioder så da må man ha hundepass veldig ofte,noe ikke alle har mulighet til.

Anonymkode: 85782...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye jobb men veldig kjedelig og en ekte venn.

En ting mange ikke snakker om, som er like viktig. Dyr dør! Det kan bli et helvete mentalt, når de dør :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...