Gå til innhold

Hvordan er det å ha et kjæledyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk jobb som fastlege her i Nord-Norge for ca 2 år siden. Går rett på sak jeg. 
Er ganske ensom til tider og skulle gjerne hatt noen "snakke" med her i huset. Har tenkt litt på dette med husdyr, eksempelvis katt eller hund. Har aldri hatt et dyr før. 
Tanken om å ha en hund gjør meg egentlig veldig glad, men er redd for at det blir for stress mtp jobb. 

Anonymkode: 2cd51...372

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye arbeid,  og veldig koselig. Mem viss du jobber mye så syns jeg ikke du bør ha hund.  Hva med 2 katter? 

Anonymkode: 90e80...6e5

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er minst like kjekke som hunder, men de aksepterer noe lettere å være alene når de er hjemme alene. Jeg er alene annhver uke og å ha katten med meg gjør alt så mye bedre. Anbefales!

Anonymkode: bae84...f5d

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja  vil absolutt anbefale 2 katter som kan ha selskap i hverandre når du er på jobb, idag for man også katteluke med chipleser så de kan gå ut og inn 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er bare stress. Det er som å ha en skikkelig dum baby som aldri blir smartere og aldri større, bare maser, bæsjer, tisser og spiser. 

Katter maser fælt om natta, men har du et digert hus og ørepropper kan det sikkert funke. 

Anonymkode: 14caa...b8e

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er nok mye mer selskapssyke og avhengige av eierens nærvær, så med de arbeidstidene man leser at fastleger har, ville jeg ikke valgt hund om du bor alene. Den vil ikke trives med så mange timer om dagen alene hjemme.

Som et par andre er inne på, velg katter i stedet. Et par kosete katter er kjempefint selskap, og de er ikke så stresset når eieren er ute. Man kan også installere katteluke til dem om du vil de skal kunne komme og gå mens du er på jobb. Man får kjøpt katteluker med chip-leser og som derfor bare slipper inn katter med riktig chip id-merking, dvs dine egne, og ikke nabolagets katter.

Bor du sånn at kattene ikke kan gå ut som de vil eller ut i det hele tatt, har to katter veldig godt selskap og underholdning i hverandre og kan leke og aktivisere hverandre om dagene.

Jeg anbefaler katt når man jobber mye. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt både katter og hunder tidligere. Å ha hund synes jeg er helt magisk, følte meg aldri ensom aå lenge jeg hadde hunden. Men jeg tror kanskje ikke fastlegeyrket er optimalt å kombinere med det å ha hund. Så i din situasjon ville jeg skaffet meg en katt eller to. Latterlig mange katter som trenger et hjem nå, også. 

Anonymkode: 4e3d6...0c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mye arbeid,  og veldig koselig. Mem viss du jobber mye så syns jeg ikke du bør ha hund.  Hva med 2 katter? 

Anonymkode: 90e80...6e5

Helt enig her. Som lege er du vel i all sannsynlighet mye bortreist? Dersom du har vanlig arbeidstid, så er det jo ikke noe problem å ha hund, mange som jobber vanlig arbeidsdag med hund. Men jeg antar at du kanskje jobber mer enn dette, og en vanlig arbeidsdag er maks i mine øyne. 

To katter er nok perfekt for deg, katter kan være noe lengre alene enn hunder, og katter har ofte godt selskap i hverandre! :) ps: skaff deg eventuelt dyr i ferien din, slik at du har noen uker sammen med dyret før hverdagen slår inn. :) Jeg fikk meg dyr da jeg var student, og det passet egentlig veldig fint. Da hadde jeg nesten to måneder på sommeren som jeg kunne være sammen med dyra, og kunne dermed gradvis tilvenne å være alene. 

Forøvrig er det mye jobb med dyr, men det er også utrolig mye kos og hygge. Jeg ville aldri vært foruten dyra mine. ❤️

Anonymkode: 7ee5f...7ae

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsomt. Mye irritasjon over røyting og griseri som de drar med seg inn (søle og grus, spesielt på våtere dager) og man er veldig bundet. Feks kan du ikke finne på noe rett etter jobb hvis du har hund. Da må du hjem og helst være med hunden din en stund før du kan reise videre. 

Jeg ville anbefalt katt om du må ha et dyr. 

Anonymkode: 76845...df6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hund er bare stress. Det er som å ha en skikkelig dum baby som aldri blir smartere og aldri større, bare maser, bæsjer, tisser og spiser. 

Katter maser fælt om natta, men har du et digert hus og ørepropper kan det sikkert funke. 

Anonymkode: 14caa...b8e

Du er virkelig en dyre elsker av hjerte, vi har hund og ser det ikke på den måten overhodet. Hunden vår gir oss enormt mye kjærlighet og glede og ville ikke vært foruten. Vi har en liten hund som krever lite fysisk aktivitet, men trenger litt pelsstell (kosetid), og den elsker å være med oss (familien). Samtidig er den hjemme alene uten problem (maks 3-4 timer). 
TS burde nok vurdere katt i forhold til arbeidet ditt. Hva med en Savannah (sjekk den opp 👍🏻).

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slitsomt. Mye irritasjon over røyting og griseri som de drar med seg inn (søle og grus, spesielt på våtere dager) og man er veldig bundet. Feks kan du ikke finne på noe rett etter jobb hvis du har hund. Da må du hjem og helst være med hunden din en stund før du kan reise videre. 

Jeg ville anbefalt katt om du må ha et dyr. 

Anonymkode: 76845...df6

Jeg blir, selv etter noen år på dyrehaterklubben kvinneguiden, stadig overrasket over sånne svar. Er du diagnosert psykopat? Har du en sjel? Har noen vært stygg med deg i barndommen? Hvordan noen ikke kan like dyr forstår jeg ikke. 

Anonymkode: 4e3d6...0c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar alle sammen! Til tider jobber jeg utrolig mye. 
Skal tenke litt på det. Elsker både katter og hunder. 
Blir nok katt, mest sannsynlig. 🙂

Anonymkode: 2cd51...372

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer jobb å ha hund- mer å tenke på. Man må passe på at hunden får tissa og bæsja før du drar på jobb (og da kan det bli stress om hunden er træg til å gjøre som den skal). Så må man rett hjem etter jobb og gå en lengre tur uansett hvordan man føler seg eller hvordan været er. Så må man også bruke litt tid hver dag på mental aktivitet for hunden. Dårlig samvittighet er også ikke uvanlig om man er alene og jobber 100%. 8+ timer er lenge for en hund å være alene hver dag. Så må man også være forberedt på at hunden kan ha/få adferdsproblemer som separasjonsangst, utagering mot andre hunder på tur, ødelegger ting i hjemmet når alene, bjeffer mye osv osv. Da må man på kurs og/eller jobbe med dette hver dag, og ikke minst bruke mye tid på å lære og finne frem til rette metode for å trene vekk visse adferdsvansker.

Jeg elsker hunder, men det er mye jobb. 

Om du kun ønsker selskap og kos, så kan katt absolutt være noe for deg. Du kan høre med dyrebeskyttelsen. Da kan du adoptere 2 katter som allerede går godt sammen og er bondet. De får selskap av hverandre mens du er på jobb, og når du kommer hjem, så får du kos og selskap 😊 

Anonymkode: dbb8d...39e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hund er bare stress. Det er som å ha en skikkelig dum baby som aldri blir smartere og aldri større, bare maser, bæsjer, tisser og spiser. 

Katter maser fælt om natta, men har du et digert hus og ørepropper kan det sikkert funke. 

Anonymkode: 14caa...b8e

Egentlig litt enig angående hunder, selv om jeg synes det var litt krasst sagt. For hunder er fine dyr også. De er veldig morsomme og glade, og gjør hverdagen litt lysere og mer spennende. De har sine positive sider de også.

Men mitt favorittkjæledyr hvis jeg måtte velge er nok katter. Kattene mine synes jeg ikke maser noe særlig. De er veldig stille og rolige, også på natta. Mine vil av og til løpe litt frem og tilbake og akkurat det i seg selv kan bråke litt, men det varer ikke lenge, og det er noe de pleier å vokse av seg etter hvert som de blir eldre. Har aldri hatt behov for ørepropper.

Til deg TS vil jeg også anbefale katter over hunder. Hunder blir fort ensomme, de må man gå tur med - skikkelige turer - i all slags temperaturer og vær. Blir de dårlige i magen må du enten forberede deg på å vaske vekk avføring på gulvet når du kommer hjem fra jobb, eller prøve å dra hjem i arbeidstiden, f.eks. Man må jobbe med de sånn at de ikke blir aggressive eller usikre, og sånn generelt blir det mer jobb med hund enn katt. Hvis du da jobber mye (og som fastlege går jeg ut ifra at det er masse jobb på deg) anbefaler jeg heller 1-2 katter. Ikke alle katter trenger selskap av en annen katt når du er borte. Men du må tenke på om de eventuelt skal være innekatter eller inne/utekatter, hvordan du skal løse det med kattedo, dyrlegeturer, eventuelt forsikring, osv. Akkurat det krever litt tid og penger uansett hva du lander på.

Ett tips er å først prøve å være fosterhjem for en voksen katt. Hvis du føler det er noe du liker kan du vurdere å adoptere. Voksne katter er mye mer roligere, og du vet mye mer sikkert hva du får med tanke på oppførsel og personlighet. Kattunger er "gale", klatrer oppetter alt av møbler, gardiner, lamper, bilder, osv. Ikke alle er like lette å trene til å bruke kattedoen, kanskje ender du opp med en katt som hater oppmerksomhet fra mennesker, og kanskje vil den finne ut at det er kjempemorsomt å klore opp alt du har av møbler istedet for å bruke en av de ti kloremøblene du har kjøpt inn (snakker av erfaring, hehe)

Og mange voksne katter, spesielt de som du adopterer, har det best i et hjem som eneste kjæledyr. Der er jo du den perfekte kandidaten.

Anonymkode: 9a693...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt begge deler av hund og katt, men har katt nå da jeg ikke har ork til å ha hund pga sykdom.

Anonymkode: efc4a...476

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for gode svar alle sammen! Til tider jobber jeg utrolig mye. 
Skal tenke litt på det. Elsker både katter og hunder. 
Blir nok katt, mest sannsynlig. 🙂

Anonymkode: 2cd51...372

Anbefaler å adoptere katt fra dyrebeskyttelsen , da får du en chippet, vaksinert og kastrert katt. Og du støtter en god sak😊 

katter er utrolig god selvskap, sp anbefaler virkelig. 

Anonymkode: e255e...2b2

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Egentlig litt enig angående hunder, selv om jeg synes det var litt krasst sagt. For hunder er fine dyr også. De er veldig morsomme og glade, og gjør hverdagen litt lysere og mer spennende. De har sine positive sider de også.

Poenget mitt med å være såpass kvass var å være tydelig på det negative. Mange forteller bare det positive ved hunden og jeg synes akkurat det jeg har skrevet er underkommunisert. Hunder er masse jobb!

Anonymkode: 14caa...b8e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Poenget mitt med å være såpass kvass var å være tydelig på det negative. Mange forteller bare det positive ved hunden og jeg synes akkurat det jeg har skrevet er underkommunisert. Hunder er masse jobb!

Anonymkode: 14caa...b8e

Enig. Jeg har hund og katt og bor alene. Begge deler er veldig kos men hunden begrenser meg MYE i hverdagen. Veldig gøy og kos, men litt usikker på om det er verdt det.

Anonymkode: 85782...d54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg blir, selv etter noen år på dyrehaterklubben kvinneguiden, stadig overrasket over sånne svar. Er du diagnosert psykopat? Har du en sjel? Har noen vært stygg med deg i barndommen? Hvordan noen ikke kan like dyr forstår jeg ikke. 

Anonymkode: 4e3d6...0c9

Ærlig talt, skjerp deg. Personen du siterer skriver bare ærlig. Dette er ting folk som vurderer hund bør vite om. Det står ingen steder at personen ikke liker dyr - og det å komme med personangrep som psykopat osv er bare så over kanten.

Anonymkode: 14caa...b8e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig koselig 4 innekatter :) og 2 på tunet som andre eier veldig kjælne :)  hadde en elg-cocker som gikk bort for ca 20 år siden hun var også veldig koslig :) 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...