AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #41 Skrevet 20. august 2022 Just now, AnonymBruker said: Da ensomhet er et voksende problem i Norge så skjønner jeg at folk blir skeptiske til å være introvert. Men hvis man trives med det så er det jo greit. Anonymkode: 7e92a...6ca Det er jo ingen sammenheng, introverte trives ofte alene, og unngår gjerne å bli ensomme. Mens mange ekstroverte ser ut til å ikke ane hva de skal gjøre i sitt eget selskap. Anonymkode: 50786...6ff 8 3
Mumsmums Skrevet 20. august 2022 #42 Skrevet 20. august 2022 Uff, nei. Treffer ikke andre foreldre. Heldigvis er barna så syore at man slipper den kleine samtalen da man henter barna på besøk, eller barn blir hentet hos oss. Nå venter vi bare i bilen og barna blir sendt ut. Kjenner ingen foreldre i klassen til eldste, og har ikke behov for det heller. Kjenner noen i yngste sin klasse, men kun for jeg kjente de fra før. Hater sammenkomster gjennom skolen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #43 Skrevet 20. august 2022 Nei, er ikke sosiale med andre familier og slikt. Føler oss ikke utenfor, aner ingenting om de andre foreldrenes sosiale nettverk. Foretrekker å gjøre ting alene som familie, ja. Anonymkode: 569a6...891 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #44 Skrevet 20. august 2022 Her i huset er jeg og eldste barnet introvert. Minste og mannen er ikke det. vi har gjerne andre barn på besøk. Møter opp på der skolen arrangerer, har god dialog osv med foreldrene til de barna er mest med. jeg kan grue meg til skole avslutninger/foreldre møter osv helt fra vi får vite dato, bruker mye energi bare på å grue meg… helt utslitt etterpå. vi er med andre vennepar med barn ett par ganger i mnd kanskje? Men de fleste vennene mine vet om at jeg er introvert.. så det er ikke et evig mas om møtes, middag, lekepark osv😅 Anonymkode: 6b412...383 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #45 Skrevet 20. august 2022 Føler oss ikke utenfor nei.. Anonymkode: 6b412...383 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #46 Skrevet 20. august 2022 Er introvert, men betyr ikke at jeg ikke liker å Være med andre. Vi er ofte med andre barnefamilier som vi kjenner godt, har en familie vi har reist på flere ferier sammen med. Finner det på noe i lag med andre i helgene. Syns det er greit å være på tilstelninger med barna, så lenge det er noen jeg kjenner godt jeg vet jeg kan sette meg med. Men er ingen mingler. Anonymkode: 57ef2...a43 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #47 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takk for at du deler, og takk for at du strekker deg så langt det er mulig i stedet for å skjerma barna for ditt eget beste. Blir faktisk litt trist å tenke på at introverte foreldre overfører denne personlige egenskapen til barna sine, og unnskylder seg med at barna er introverte - derfor bør eller kan eller skal de ikke eksponeres eller stimuleres av andre.. Barn er et resultat av foreldrenes personlige egenskaper fra det miljøet de er oppvokst i. Barn av godt av å bli stimulert og eksponert. Alt annet burde være utenkelig. Anonymkode: 6d961...c8f Hva er egentlig galt med å være introvert da? Høres jo ut som det er helt grusomt og at du syns det er helt omsorgssvikt å ikke sosialisere med alt og alle til en hver tid. Jeg har vært introvert siden jeg var barn, helt grusomt å vokse opp som introvert i en veldig ekstrovert familie. Det motsatte er jo bedre, da kan barna bare være så sosiale de bare vil da. Er verre med de barna som blir dratt med hit og dit å tvinges til å være sosial. Var et enormt stress og uro for meg som barn. Var konstant utslitt, gretten og trist. For jeg fikk aldri ladet opp, jeg har aldri fått noe som helst av å være sosial. Annet en vondt i hodet, utslitt og lei. Men det at jeg og mannen min er introvert betyr jo ikke at vi stenger barna inne! De er jo i barnehagen, og leker med søskenbarn på fritiden. De blir jo eksponert og stimuleres selv om vi foreldre ikke snakker i 20 min med naboen hver gang vi ser dem, eller besøker venner en gang i uka osv. Føler ikke at vi er noe unormale eller dårlige foreldre fordi vi ikke puster og lever for å være sosiale. Huff, har en bekjent som er så ekstrovert at jeg får helt vondt. Etter en time sammen føler jeg meg helt død! Når jeg skal være med andre må det minst være 3 eller flere, slik at jeg periodevis kan bare sitte der å dagdrømme for å få litt pause. Anonymkode: d08da...bf2 6 2 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #48 Skrevet 20. august 2022 Jeg er introvert tror jeg, litt usikker siden jeg er kronisk syk og blir utmattet av mye forskjellig. Men sosialisering over flere timer slår meg helt ut, og jeg sover i timesvis etterpå. Mannen min er bare en litt usosial type, han har ikke behov for masse venner. Men vi er mye sammen med familiene våre, vanligvis tilbringer vi helgene med familie, og vi er fornøyd med det. Sønnen vår er en supersosial type, selvsikker, snakker lett med alle, og han elsker å være der det skjer noe😅 Så vi blir stadig dyttet ut av vår komfortsone. Jeg er bare glad for at han er det, å ikke så sær som jeg er. Er verken sjenert, usikker på meg selv eller slikt, har bare ikke behovet, har aldri hatt det. Anonymkode: 11488...d8f 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #49 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det kom ikke som noen overraskelse.. Tror du det er sunt for et barn å ikke bli stimulert og eksponert? Anonymkode: 6d961...c8f Seriøst......??😭 Anonymkode: 96576...60d 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #50 Skrevet 20. august 2022 Vi er introverte og kunne aldri tenkt meg å reise på ferie en hel gjeng. Det er ikke ferie for meg. Jeg er god venn med to mødre av mine barns venner og da barna var mindre fant vi på litt aktiviteter sammen. Også mye sosialt gjennom idrett med dugnader, kamper og turneringer. Nå er barna blitt tenåringer så det er ikke helt det samme nå. Du trenger ikke være bestevenn med alle foreldrene men kanskje det er en eller to du kunne invitert hjem på en kopp kaffe og blitt bedre kjent med? Anonymkode: 2ca4f...752 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #51 Skrevet 20. august 2022 Det er ingen plage å være introvert for de introverte selv. Jeg er glad for at jeg er introvert, fordi jeg har taklet singeltilværelse og alenetid mye bedre enn et par ekstroverte venninner jeg har. De ser ikke ut til å trives i eget selskap, må lage planer og opplegg hele tiden, tåler ikke at det kommer en dag eller en helg der det ikke skal skje noe sosialt. Sitter heller hjemme hele sommeren enn å dra på ferie alene. Dropper konserter og andre ting de ønsker å gjøre fordi de ikke kan gå alene. Føler at introverte meg har hatt mange flere opplevelser og bedre psyke enn dem i disse livssituasjonene. Mener egentlig ikke å si at det ene er bedre enn det andre, men at det er positive sider ved begge deler og at det er ikke noe feil at et barn får oppleve begge disse mennesketypene. Det ligger også MYE styrke i å være introvert. Hvis man er interessert så kan man google masse rundt dette, f.eks, at introverte har en bedre menneskeforståelse enn ekstroverte (noe denne tråden også kan vise). I stedet for å shame introverte og si at de lever "feil", så synes jeg godt de kan løftes frem litt. Introverte klarer som regel å være sosiale også, men ikke HELE tiden, og det kan da ikke være så farlig. Om jeg fikk velge så hadde jeg defintivt valgt å være introvert - akkurat slik jeg er. Det har aldri vært til hinder for meg. Anonymkode: 0eb69...82f 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #52 Skrevet 20. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Da ensomhet er et voksende problem i Norge så skjønner jeg at folk blir skeptiske til å være introvert. Men hvis man trives med det så er det jo greit. Anonymkode: 7e92a...6ca Å være introvert betyr ikke at man er ensom. Det betyr at langvarig støy og menneskelig kontakt på et overfladisk plan sliter på. Man tappes for energi av andre når dosene blir for store. Det betyr ikke at man vil være alene hele tiden. Men at man behøver alenetid for å få energi og hente seg inn igjen. Anonymkode: 44590...a57 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #53 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Barna har behov for å se voksne sosialisere med hverandre. De lærer hvordan de skal oppføre seg i flere situasjoner av å, blant annet, ovservere foreldrene i disse situasjonene. Anonymkode: 1878d...1ea Det du nevner her er mikro-optimalisering. Barna er oppvokst i en familie og ser foreldre konversere daglig. De er i skole og barnehage og ser voksne konversere. Når vi møter familien ser de oss konversere. At de skal ha behov for enda mer eksponering av foreldre konversere med voksne, og at dette skal ha noen vesentlig betydning, tror jeg rett og slett ikke på. Det er de store linjene som betyr noe - foreldre som ikke krangler og behandler hverandre med respekt, mulighet for å treffe venner og være på fritidsaktiviteter hvis de ønsker, få hjelp til å reflektere over følelser knyttet til venner/sosiale relasjoner. Anonymkode: d73ee...f88 3 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #54 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da ensomhet er et voksende problem i Norge så skjønner jeg at folk blir skeptiske til å være introvert. Men hvis man trives med det så er det jo greit. Anonymkode: 7e92a...6ca Tror du misforstår hva det vil si å være introvert. Det er de ekstrovert som er mest utsatt for å føle på ensomhet siden de er avhengig av å ta del i noe sosialt. Anonymkode: d73ee...f88 3 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #55 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Takk for at du deler, og takk for at du strekker deg så langt det er mulig i stedet for å skjerma barna for ditt eget beste. Blir faktisk litt trist å tenke på at introverte foreldre overfører denne personlige egenskapen til barna sine, og unnskylder seg med at barna er introverte - derfor bør eller kan eller skal de ikke eksponeres eller stimuleres av andre.. Barn er et resultat av foreldrenes personlige egenskaper fra det miljøet de er oppvokst i. Barn av godt av å bli stimulert og eksponert. Alt annet burde være utenkelig. Anonymkode: 6d961...c8f Det er ingen innlegg i denne tråden som sier noe sv det du skriver her. At man ikke er sosiale med naboer, foreldre i skole/bhg betyr ikke at man ikke er sosial med andre Anonymkode: a7a08...470 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #56 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det gjør jo behovet for sosialisering enda større. Du gjør barna en bjørnetjeneste mtp at de skal ut i voksenlivet etter hvert. Anonymkode: 1878d...1ea Du har jo totalt misforstått begrepet introvert. Man kan være veldig sosialt oppegående og introvert. En introvert blir sliten av å være mye sosial, dette gjelder også introverte barn. Anonymkode: 697af...d7d 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #57 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det virker som ekstroverte irriterer seg så mye over introverte. Har sett introverte kritisere folk som prater hele tiden, men det kan jeg forstå, fordi det blir plagsomt å høre på i lengden. Ellers er det vel få introverte som irriterer seg over den sosiale levemåten til ekstroverte. Den respekten må gå begge veier. Det er ikke noe "galt" med introverte. Tenker det er fint at barn lærer og forstår at det er ok å være introvert (ettersom dette er nesten halvparten av befolkningen). Det er jo mange av barna som er introverte også og som ikke liker å være sosiale med andre barn hele tiden. Introverte barn er jo veldig sosiale i hverdagen uansett om de vil eller ikke. Skulle ønske de ekstroverte var litt rausere. Anonymkode: 0eb69...82f Ja, det har jeg også lagt merke til. Det kan virke som at mange ekstroverte ikke skjønner hvorfor ikke alle kan være som de selv er. Det er jo bare rart at mennesker kan bli voksne og ha så lite livserfaring at de mener at alle bør være som dem selv, og at det bare er for andre å skjerpe seg, for deres væremåte er den eneste riktige. Her snakker om vi null respekt for at folk er forskjellige, og for at mange faktisk kan sette pris på de introvertes egenskaper. Anonymkode: ebc3d...769 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #58 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Da ensomhet er et voksende problem i Norge så skjønner jeg at folk blir skeptiske til å være introvert. Men hvis man trives med det så er det jo greit. Anonymkode: 7e92a...6ca Skeptisk til å være introvert? Huh? 😅 Introverte er jo de BESTE! Vi er lojale, gode venner for de FÅ vennene vi velger å ha. Vi føler oss sjelden ensom, da noen få venner vi treffer noen få ganger i året er mer enn nok (og kontakt på gruppechat er vel så bra som å treffes). Vi kjeder oss aldri. Vi har en trygghet og integritet som ekstroverte ofte mangler. Vi er ofte veldig gode samtalepartnere. Anonymkode: 697af...d7d 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #59 Skrevet 21. august 2022 Jeg er ambivert og min man introvert. Vi er ikke sammen med andre familier, men barna er sosiale. De har også overnatting og venner på besøk, veldig ofte faktisk. Dette går helt fint. Når det blir bursdager er det meg som levere og henter, min mann fikser ikke så godt sånt.. men han har Asperger da.. Tror INGEN foreldre MÅ gjøre som " alle". Og introvert er ikke noe mer negativt enn ekstrovert. De er bare forskjellige. Ungene her er en av hver. Å si det er usunt å ikke " menge seg" med andre familier blir bare så feil. Det er ikke feil! Alle må gjøre det de ønsker selv. Anonymkode: 5d88a...bab 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #60 Skrevet 21. august 2022 Uff, jeg vokst opp slik. Var selvfølgelig greit der og da, det var jo slik ting var. Og var sosial på skole og slik selv, under grunnskolen og videregående går jo slikt av seg selv, og det er mange sosiale arenaer utenfor hjemmet. Men som student og ny i arbeidslivet merket jeg at det var mye jeg ikke hadde "lært", som jeg selv måtte forstå og erfare i voksen alder. Om sosiale kodekser blant voksne, hvor på man skulle være, hvor mye følelser man skulle vise, med mer. Så jeg synes virkelig synd på barn av foreldre som har et så lukket sosialt liv og hjem, med tanke på at de må gjennom det jeg måtte av læring i voksen alder. Og at slikt aldri kommer til å bli som hos flere av mine venninner der alt dette med å være sosial og ha et stort nettverk kommer helt uanstrengt. Anonymkode: 4a74e...b8c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå