Gå til innhold

Til introverte foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for at du deler, og takk for at du strekker deg så langt det er mulig i stedet for å skjerma barna for ditt eget beste. 

Blir faktisk litt trist å tenke på at introverte foreldre overfører denne personlige egenskapen til barna sine, og unnskylder seg med at barna er introverte - derfor bør eller kan eller skal de ikke eksponeres eller stimuleres av andre.. 

Barn er et resultat av foreldrenes personlige egenskaper fra det miljøet de er oppvokst i. Barn av godt av å bli stimulert og eksponert. Alt annet burde være utenkelig.

Anonymkode: 6d961...c8f

Angående det å være introvert/ekstrovert mener jeg å huske at så mye som 40% av variasjonen skyldes gener. Miljø påvirker deg også - men i størst erfaringer man gjør seg i sitt private liv på skolen og barnehagen. Verdier, religion, politisk ståsted blir i stor grad «overført» til barna, men ikke personlige egenskaper som dette.

Barna blir sosialt eksponert ca 8 timer hver dag - fem dager i uken. Hva legger du til grunn for å tro at barna har behov for å bli «stimulert» ut over dette?

Det er også mange måter å bli stimulert og eksponert - utenom å måtte møte andre. Man kan lese eller bli lest for, man kan høre musikk, spille instrumenter, man kan drive håndtverk i form av strikking, tegning, maling, perling. Man kan bygge Lego og programmere roboter. Det er så uendelig mange ting som man kan stimuleres av som ikke avhenger av å ha en annen familie i nærheten.

Anonymkode: d73ee...f88

• Liker 4
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Barna er jo også introverte, så det går helt fint. 

Anonymkode: ab8d8...ee5

Det gjør jo behovet for sosialisering enda større. Du gjør barna en bjørnetjeneste mtp at de skal ut i voksenlivet etter hvert.

Anonymkode: 1878d...1ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gjør jo behovet for sosialisering enda større. Du gjør barna en bjørnetjeneste mtp at de skal ut i voksenlivet etter hvert.

Sosialiseres ikke barna nok via skole og barnehage? Mener dere at det virkelig er nødvendig at også helger taes i bruk for å «sosialisere» barna? Er ikke 7t x 5 pr uke nok?

Selv om man ikke har interesse av stor sosial omgangskrets som voksen, så går fortsatt barn på både skole og fritidsaktiviteter. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sosialiseres ikke barna nok via skole og barnehage? Mener dere at det virkelig er nødvendig at også helger taes i bruk for å «sosialisere» barna? Er ikke 7t x 5 pr uke nok?

Selv om man ikke har interesse av stor sosial omgangskrets som voksen, så går fortsatt barn på både skole og fritidsaktiviteter. 

Barna har behov for å se voksne sosialisere med hverandre. De lærer hvordan de skal oppføre seg i flere situasjoner av å, blant annet, ovservere foreldrene i disse situasjonene. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er introvert, og alene med tre barn. Har venninner med jevnaldrende barn som vi treffer på fritiden, men nå har vi flyttet et stykke vekk, og kjenner at jeg syntes at det er litt vanskelig. Jeg har egentlig ikke noe behov for å omgåes andre foreldre på fritiden, men skulle ønske at jeg «turte» å smalltalke litt mer for føler jo at man dessverre havner litt utenfor. 

Anonymkode: 2fd59...eb0

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det kom ikke som noen overraskelse.. Tror du det er sunt for et barn å ikke bli stimulert og eksponert?

Når det står «Til introverte…», så tenker du at her skal jeg inn og kritisere? Fordi du er ekstrovert og det er den riktige måten å være på? Typisk! Faktisk er nesten halvparten av verdens befolkning introverte og verden hadde ikke fungert uten den variasjonen i mennesketyper, så bare drit i å komme her og belære oss! Dette var - som tittelen sier veldig tydelig - en tråd til de introverte! Og - nei, ungene tar ikke skade av å ikke bli aktivisert og dratt med overalt og eksponert hele tiden! Tvert i mot, får vi masse kvalitetstid sammen med barna og hvor barna leker med sine søsken, og ikke minst får tid til å bruke fantasien sin til å finne på ting å gjøre, noe som er bare sunt!

De er på skole, sfo, fritidsaktiviteter og omgås venner utover det hele tiden. Og vi omgås venner og familie, og er med på sosiale tilstelninger mer enn vi har lyst til. Det er ikke det denne tråden handler om. Så kutt ut denne kritiseringen!

Anonymkode: b3f59...717

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

I ukedagene møter vi sjeldent andre, men møter de jo på feks fotballtrening. Da snakker jeg med andre foreldre som regel.

I helgene finner vi på ting selv, men ofte spiser vi middag hos besteforeldrene en dag. Liker å få besøk av nær familie ( foreldre, tante/onkel). Har en eller to andre familier av barnets venner som vi av og til finner på ting sammen med.

Vi er ikke så sosiale og utadvendte, trives godt i eget selskap 😁😁

Anonymkode: 212c5...787

• Liker 1
Skrevet

På det første foreldremøtet ble jeg møtt av en gjeng gnålende mødre som snakket om hvor tyyydelig dårlig foreldresamarbeid, forskjellige kulturer og religioner osv det var i klassen. Hvor elendig oppførsel det var på barna. Etterfulgt med «eksen min er så jævlig». Merkelig nok var alle som sa noe enig. Lurer på hvem sine barn de egentlig snakket om, når alle var så hjertens enig. Hverandres? 

Etter dette møtet ble jeg introvert i møte med foreldregruppa. Har andre venner. 

Anonymkode: 53e9a...35e

• Liker 1
Skrevet

Aldri tenkt over det som noe problem. Sønnen min er på samme måte og er sliten etter en skoledag med masse sosialisering på samme måte som jeg er det etter jobb. Her har likevel alltid vært åpent hus for venner o.l men da han også foretrekker en til en så er det stort sett bare en venn her om gangen. Nå er han 15 og flere av vennene hans har lagt til meg i sosiale medier. Jeg er den unge artige mamma'n og har spilt TV spill sammen med de som har vært på besøk,  de har vært med å stelle dyr etc. Aktiv mamma og deltagende. Huske  ene kompisen var misunnelig på at jeg var en sønn morsom mamma. Han hadde den eldste mamma'n i klassen og min sønn den yngste.

En ting som har vært litt vanskelig for meg er at de andre mødrene alltid har vært nærmere min egen mor i alder enn meg selv så noen nære vennskap har det aldri blitt. Men sosialisering på foreldremøte og sånn går greit nå når man har kjent flere av de siden bhg.

Så har sønnen min deltatt i fotball og korps og da er man jo med å bidrar sammen med de andre.

Jeg er nok introvert men klarer å på et vis late som jeg ikke er det😂jeg er ikke så sjenert heller og kan fint skravle. Men blir jo utslitt etterpå. Det verste var nok korps da måtte vi delta en hel helg 24/7 " frivillig" jeg var så utslitt at jeg måtte låse meg inn på do av og til bare for å få puste...

Når sønnen ble i en alder hvor han selv spurte om å få slutte i korps ble både jeg og pappan letta😂endelig fikk man fritiden tilbake! Herregud så utslitt jeg ble av de åra. Men nå er  i i en helt annen fase av livet og det er deilig😊

Jeg tenker at uavhengig av introverte og ekstrovert skal man lære barna at man er gode nok som den man er. Det er ikke slik at kun de ekstroverte skal være anerkjent i samfunnet de introverte har og kvaliteter som er viktige!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Hei!

Dette er et spørsmål til dere som er introverte, har introvert partner og har barn sammen. Er dere mye sosiale med andre familier og slikt?

Føler dere at dere er utenfor det sosiale nettverket til de andre foreldrene?

Og liker dere best å bare gjøre ting alene som familien? Jeg synes det er veldig slitsomt å dra på aktiviteter med andre familier..det blir fort mer styr enn hyggelig.

Anonymkode: b3f59...717

Jeg skjerper meg 😬 😅

Anonymkode: 44590...a57

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Barna har behov for å se voksne sosialisere med hverandre. De lærer hvordan de skal oppføre seg i flere situasjoner av å, blant annet, ovservere foreldrene i disse situasjonene. 

Barn har også godt av å lære å roe ned for å hindre stress. Finne seg selv først og lære seg å kjede seg. Derav springer det ut et hav av kreativitet.
sånne tivoliforeldre er ugudelig slitsomt…..

Anonymkode: 44590...a57

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det kom ikke som noen overraskelse.. Tror du det er sunt for et barn å ikke bli stimulert og eksponert?

Jeg er slik som ts, og det er jo ikke slik at barna aldri blir stimulert og eksponert for det. De er jo i barnehage, på skole og sfo, de både har og deltar på andres bursdager, går på fritidsaktiviteter. Henger mye sammen med venner ellers og, er på besøk hos andre og har besøk hjemme, også overnattinger. Det er bare at JEG gidder ikke henge veldig mye med de andre foreldrene, jeg kjenner dem og slår av en prat med dem når det er naturlig, f.eks. på fotballtreninger, kamper, avslutninger og slikt...men jeg driver ikke å ringer dem og hører om vi skal dra på turer i skogen sammen eller inviterer de hjem. jeg opplever mine barn som ekstroverte introverter, de kan være kjempesosiale, men trenger også litt tid hjemme alene for å lade batteriene. De er begge to veldig populære og godt likt i vennegjengene sine og nabolaget. Det går bra!

Anonymkode: 0eb69...82f

• Nyttig 2
Skrevet

Det virker som ekstroverte irriterer seg så mye over introverte. Har sett introverte kritisere folk som prater hele tiden, men det kan jeg forstå, fordi det blir plagsomt å høre på i lengden. Ellers er det vel få introverte som irriterer seg over den sosiale levemåten til ekstroverte. Den respekten må gå begge veier. Det er ikke noe "galt" med introverte. 

Tenker det er fint at barn lærer og forstår at det er ok å være introvert (ettersom dette er nesten halvparten av befolkningen). Det er jo mange av barna som er introverte også og som ikke liker å være sosiale med andre barn hele tiden. Introverte barn er jo veldig sosiale i hverdagen uansett om de vil eller ikke. Skulle ønske de ekstroverte var litt rausere.

Anonymkode: 0eb69...82f

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er veldig sjenert og introvert. Jeg har jobbet mye med meg selv for å snakke mer med andre foreldre. Føler barna går glipp av en del om ikke jeg er litt mer med. Barna er fortsatt i barnehagealder og foreldre står for å avtale sosiale ting, det er lett å bli glemt om man ikke har snakket med folk. Vil ikke at barna mone skal havne utenfor pga meg. 

Anonymkode: 2e72f...869

• Hjerte 1
Skrevet
-Missi- skrev (20 minutter siden):

Aldri tenkt over det som noe problem. Sønnen min er på samme måte og er sliten etter en skoledag med masse sosialisering på samme måte som jeg er det etter jobb. Her har likevel alltid vært åpent hus for venner o.l men da han også foretrekker en til en så er det stort sett bare en venn her om gangen. Nå er han 15 og flere av vennene hans har lagt til meg i sosiale medier. Jeg er den unge artige mamma'n og har spilt TV spill sammen med de som har vært på besøk,  de har vært med å stelle dyr etc. Aktiv mamma og deltagende. Huske  ene kompisen var misunnelig på at jeg var en sønn morsom mamma. Han hadde den eldste mamma'n i klassen og min sønn den yngste.

En ting som har vært litt vanskelig for meg er at de andre mødrene alltid har vært nærmere min egen mor i alder enn meg selv så noen nære vennskap har det aldri blitt. Men sosialisering på foreldremøte og sånn går greit nå når man har kjent flere av de siden bhg.

Så har sønnen min deltatt i fotball og korps og da er man jo med å bidrar sammen med de andre.

Jeg er nok introvert men klarer å på et vis late som jeg ikke er det😂jeg er ikke så sjenert heller og kan fint skravle. Men blir jo utslitt etterpå. Det verste var nok korps da måtte vi delta en hel helg 24/7 " frivillig" jeg var så utslitt at jeg måtte låse meg inn på do av og til bare for å få puste...

Når sønnen ble i en alder hvor han selv spurte om å få slutte i korps ble både jeg og pappan letta😂endelig fikk man fritiden tilbake! Herregud så utslitt jeg ble av de åra. Men nå er  i i en helt annen fase av livet og det er deilig😊

Jeg tenker at uavhengig av introverte og ekstrovert skal man lære barna at man er gode nok som den man er. Det er ikke slik at kun de ekstroverte skal være anerkjent i samfunnet de introverte har og kvaliteter som er viktige!

Du burde prøve å ha et vennskap med noen på din mors alder😊 jeg har det og det går helt fint😉

Anonymkode: 2e72f...869

• Liker 1
Skrevet

Dette er kanskje litt utenfor problemstillingen, men jeg er relativt ekstrovert med en introvert sønn. 
Her har vi måttet kutte ned på det sosiale for å ikke slite han helt ut. 

Så mitt poeng er vel at det ikke er alle barn som har godt av for mye sosialt. 

Anonymkode: dc377...d0c

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Vi er nok introverte. Barna er med barn i nabolaget så og si daglig. Vi er med venner som har barn ( ikke mange). Drar på ferie med flere i familien hvor det også er barn. Helgene blir fylt med nabobarn, barnebursdager, andre aktiviteter vi liker å gjøre som familie, ellers tid med nærmeste familie. Vi hadde ærlig talt ikke rukket og være så mye mer sosial med andre oppå der. 

Hvem er ekstroverte sammen med? Jeg blir ikke spurt av noen i barnshagen om å møtes utenfor barnehagetid... Det er kanskje bare andre ekstroverte som får være med?

Anonymkode: d0a77...bc1

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er bra for barn å se at foreldrene er sosiale, glade og snakker med andre. Her vi bor har meg og mannen det veldig stusselig sosialt, vi savner veldig hans hjemsted med mye venner og flere å være med, så kommer til å flytte dit. Det jeg merker på mine barn er at de har venner, men er likevel veldig asosiale, de vil ikke ut og finne på noe, vil helst være hjemme. Det er vanskelig å få dem ut døren. Jeg føler instinktivt på meg at det ikke er bra, og det er oppskrift på ensomhet og mangel på tilhørighet. Vi er sosial med min familie her og Thats it. Jeg prøver å få dem med til en venninne av meg og hennes barn men de blånekter.

Anonymkode: 7e92a...6ca

• Hjerte 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Blir faktisk litt trist å tenke på at introverte foreldre overfører denne personlige egenskapen til barna sine, og unnskylder seg med at barna er introverte - derfor bør eller kan eller skal de ikke eksponeres eller stimuleres av andre.. 

Er det faktisk slik at de fleste ekstroverte tenker at det er en negativ ting å være introvert? Jeg får ofte inntrykk av det. Og at de tror introverte ønsker å bli "kurert". 

Anonymkode: 50786...6ff

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det faktisk slik at de fleste ekstroverte tenker at det er en negativ ting å være introvert? Jeg får ofte inntrykk av det. Og at de tror introverte ønsker å bli "kurert". 

Anonymkode: 50786...6ff

Da ensomhet er et voksende problem i Norge så skjønner jeg at folk blir skeptiske til å være introvert. Men hvis man trives med det så er det jo greit.

Anonymkode: 7e92a...6ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...