Gå til innhold

La gjester forsyne seg selv eller servere gjestee antall porsjon? (middag)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når dere har gjester på besøk, lar dere gjestene servere seg selv eller serverer dere antall porsjon (hode)

jeg vet ikke vilken middager det passer og gjøre det, tenker på personer som serverer seg for mye av middagen feks vis man er 5 venner på besøk så serverer ene Seg mye av kjøttet, kyling, som gjør at det blir mindre for andre.

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 60ae4...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hva slags middag det er.

Ofte lager jeg gjerne store fat og skåler med mat, slik at man kan servere seg.

Lager jeg en tre-retters så legger vi på, på kjøkkenet. Men lar det gjerne stå litt brød eller en potetrett på bordet til hovedretten. Eller tilbyr å fylle på en ekstra gang. 

Jeg liker å lage rikelig når vi har gjester. Restemat er alltid godt. 

Anonymkode: 64984...b04

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når dere har gjester på besøk, lar dere gjestene servere seg selv eller serverer dere antall porsjon (hode)

jeg vet ikke vilken middager det passer og gjøre det, tenker på personer som serverer seg for mye av middagen feks vis man er 5 venner på besøk så serverer ene Seg mye av kjøttet, kyling, som gjør at det blir mindre for andre.

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 60ae4...f9f

Kommer helt an på type middag. Vanligvis beregner jeg rikelig når vi har gjester og lar folk forsyne seg selv. Er det bare et fåtall gjester og jeg har lyst til å dandere litt fint, hender det jeg har det på tallerkener før servering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på middagen. 
de gangene vi sender fat rundt er det alltid mer enn nok. Vi spiser heller rester i to dager enn å risikere for lite mat. Gjestene må gjerne forsyne seg mer med kjøtt eller grønt om de vil det. 

Anonymkode: a5db0...761

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar gjestene forsyne seg selv. Har mat nok, selv om en kanskje helst vil ha mest kjøtt. Hadde jeg ikke kunnet servere gjestene mine den maten de ville ha hadde jeg heller latt være å invitere...

Anonymkode: 65279...686

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre nevner kommer det an på type middag. Hender f.eks at vi serverer indrefilet fra slakteren, da har vi gjerne kjøpt så det f.eks blir 150-200g kjøtt på hver så da legger vi opp kjøttet på kjøkkenet og serverer til hver enkelt. Setter garnityret i boller på bordet sånn at folk kan forsyne seg som de vil av det :) 

Serverer man f.eks gryterett eller en større stek er det ofte greiest å sette alt på bordet så folk får ta som de vil!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (5 minutter siden):

Som andre nevner kommer det an på type middag. Hender f.eks at vi serverer indrefilet fra slakteren, da har vi gjerne kjøpt så det f.eks blir 150-200g kjøtt på hver så da legger vi opp kjøttet på kjøkkenet og serverer til hver enkelt. Setter garnityret i boller på bordet sånn at folk kan forsyne seg som de vil av det :) 

Serverer man f.eks gryterett eller en større stek er det ofte greiest å sette alt på bordet så folk får ta som de vil!

Det bør være minst 250 gram ellers framstår dere som gnien. 

Anonymkode: f5cd3...ea2

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå varierer det jo voldsomt hvor mye folk spiser da. Så jeg hadde latt folk forsyne seg selv. Lager heller litt for mye så tar vi resteniddag neste dag. Ingenting er mer pinlig enn å gå tom for mat før alle er mette. Har man ikke råd til å invitere på middag så får man heller la være.

Anonymkode: 6904c...721

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Når dere har gjester på besøk, lar dere gjestene servere seg selv eller serverer dere antall porsjon (hode)

jeg vet ikke vilken middager det passer og gjøre det, tenker på personer som serverer seg for mye av middagen feks vis man er 5 venner på besøk så serverer ene Seg mye av kjøttet, kyling, som gjør at det blir mindre for andre.

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 60ae4...f9f

Servere seg selv, alltid. Og man får litt å velge i.

Anonymkode: 4fb0d...17f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsyne seg selv, så klart, de er da voksne mennesker. Det er pinlig om noen skal legge på maten for en, enten det blir for mye eller for lite. 

Anonymkode: 609d9...0b7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forsyne seg selv, så klart, de er da voksne mennesker. Det er pinlig om noen skal legge på maten for en, enten det blir for mye eller for lite. 

Anonymkode: 609d9...0b7

Det er mange retter som ikke egner seg for å bli satt på bordet, foran folk som ikke vet hvordan de skal settes sammen. 

Anonymkode: 64984...b04

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjestene forsyner seg selv og jeg lager alltid for mye mat. 

En sjelden gang lager vi tre-retters (eller mer) og da legger jeg opp på tallerken, pynter og styrer på, men har som regel noe ekstra av hovedrettens proteinkilde på kjøkkenet. 

Jeg synes ikke det fungerer særlig godt å servere på tallerken hvis det bare er én rett bestående av typisk protein, karbohydrat, grønnsaker og saus. Som gjet har jeg opplevd å få både en overfylt tallerken med biff og tilbehør eller grillmat som jeg ikke makter å spise opp, mye av tilbehør jeg ikke er glad i, eller alt for lite av alt. 

PS, hvorfor ligger dette på Barn og familie? :klo: 

Anonymkode: 6f193...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forsyne seg selv, så klart, de er da voksne mennesker. Det er pinlig om noen skal legge på maten for en, enten det blir for mye eller for lite. 

Anonymkode: 609d9...0b7

Pinlig? Du serverer kanskje bare gryteretter, eller? Som en under her skriver, så er det ikke alle retter som egner seg til at ti mann skal servere seg selv.

Anonymkode: a8a82...02d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det bør være minst 250 gram ellers framstår dere som gnien. 

Anonymkode: f5cd3...ea2

Da får folk mene det også får de heller ta mer garnityr og takke nei ved neste invitasjon :) 

med den kiloprisen synes jeg ikke man kan forvente å skulle forspise seg på kjøtt og de fleste (selv min mann på 2 meter og 100 kg) greier seg lenge på 200g pluss garnityr.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det bør være minst 250 gram ellers framstår dere som gnien. 

Anonymkode: f5cd3...ea2

Jeg spiser max 100 gram om jeg får forsyne meg selv, 250gram som noen la opp på pent på tallerkenen min hadde føltes ubehagelig mye. Vi ligger nok i litt i ytterkant i forhold til ønsker, 150-200 bør være rikelig for de fleste, så kan du fylle på med poteter og annet tilbehør om du er redd for å gå sulten, og jeg kan ikke ta på så mye slik at jeg klarer å spise opp alt.. Serverer man indrefilet fra slakteren fremstår man ikke som gnien. (Å forsyne seg grovt av de dyreste råvarene kan derimot få en til å fremstå som grådig) 

Enkelte retter er mye hyggeligere å få satt sammen og lagt opp av de som kan å komponere disse.

 

Anonymkode: 1d7fe...a0a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det snakk om middagsselskap (og tråden har havnet i feil underforum)? Eller er det snakk om hverdagsmiddag når barna har venner på besøk?

Anonymkode: 1b6dc...9eb

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får gjestene alltid forsyne seg selv og det er alltid overflod av mat. 

Anonymkode: 57081...1ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Pinlig? Du serverer kanskje bare gryteretter, eller? Som en under her skriver, så er det ikke alle retter som egner seg til at ti mann skal servere seg selv.

Anonymkode: a8a82...02d

TS sin problemstilling er ikke retter man ikke kan legge på selv, men at folk tar for mye så det blir for lite på de andre. Men da er det for lite mat i utgangspunktet. 

Anonymkode: 609d9...0b7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er uventet besøk, så får man dele på det man har. Men er det inviterte gjester, må det være rikelig med mat slik at alle kan forsyne seg med den mengden de vil ha. Det som evt. blir til overs, kan bli restemiddag en annen dag eller så kan gjestene få med seg noe hjem.

Anonymkode: 84d9f...306

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...