Gå til innhold

La gjester forsyne seg selv eller servere gjestee antall porsjon? (middag)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS sin problemstilling er ikke retter man ikke kan legge på selv, men at folk tar for mye så det blir for lite på de andre. Men da er det for lite mat i utgangspunktet. 

Anonymkode: 609d9...0b7

Vis man feks inviterer 4 personer og har 10 kylling bryst og lager 2 kyllingbryst vær med tilbehør så blir jo det litt dumt at en skal forsyne seg 1-2 stk mer uten at det er nokk til alle

Anonymkode: 60ae4...f9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer veldig an på settingen. Normal forsyner folk seg selv, men hvis man plutselig får besøk og har akkurat egår det fint an å legge f.eks et kyllingbryst på hver tallerken, og så forsyner folk seg av tilbehøret. 

Anonymkode: dd0a6...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vis man feks inviterer 4 personer og har 10 kylling bryst og lager 2 kyllingbryst vær med tilbehør så blir jo det litt dumt at en skal forsyne seg 1-2 stk mer uten at det er nokk til alle

Anonymkode: 60ae4...f9f

Det er vel svært uvanlig at noen forsyner seg med 4 hele kyllingbryst ved første gangs servering? 

Anonymkode: 6f193...609

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer veldig an på settingen. Normal forsyner folk seg selv, men hvis man plutselig får besøk og har akkurat egår det fint an å legge f.eks et kyllingbryst på hver tallerken, og så forsyner folk seg av tilbehøret. 

Anonymkode: dd0a6...c34

Tilbehør for folk forsyne seg selv vis det blir servert kjøtt osv

Anonymkode: 60ae4...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager stort sett mat som gjestene selv kan forsyne seg av, og ta den mengden de synes er passende. Gryterett i en stor kjele, eller lasagne for eksempel. 

Serverte lasagne til en gjest på fredag, og hun spiser jo bare halvparten av hva jeg klemmer i meg til middag! 😄 Men så spiser hun tre ganger daglig, mens jeg spiser maks to ganger daglig (alltid gjort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så er jeg småspist og hater å få lagt opp en mengde mat på tallerkenen da sjansen for at jeg klarer å spise opp er minimal, og det er flaut å la så mye mat liggende igjen (heldigvis har jeg en matglad mann som gjerne spiser opp restene mine)

Så når vi inviterer til middag så lager vi mat som gjestene selv forsyner seg med ønsket mengde av. Lager alltid for mye og har heller restemiddager. Her heller aldri opplevd at en gjest har forsynt seg så grovt at det ikke er nok til resten av selskapet. Heldigvis har både familie og venner folkeskikk nok til at de forsyner seg litt og heller forsyner seg på nytt igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lar de forsyne seg selv, men det forutsetter at man har rikelig med mat. Lest om folk på Kg som beregner akkurat også er det gjester som forsyner seg alene med halvparten av kjøttet.  Var en tacotråd hvor et mannfolk spiste 400 gr kjøttdeig ig ingenting annet i tacoen 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (21 minutter siden):

Personlig så er jeg småspist og hater å få lagt opp en mengde mat på tallerkenen da sjansen for at jeg klarer å spise opp er minimal, og det er flaut å la så mye mat liggende igjen (heldigvis har jeg en matglad mann som gjerne spiser opp restene mine)

Så når vi inviterer til middag så lager vi mat som gjestene selv forsyner seg med ønsket mengde av. Lager alltid for mye og har heller restemiddager. Her heller aldri opplevd at en gjest har forsynt seg så grovt at det ikke er nok til resten av selskapet. Heldigvis har både familie og venner folkeskikk nok til at de forsyner seg litt og heller forsyner seg på nytt igjen

Da er det vertskapet som bommer, og legger på for mye. 

Jeg legger bare litt av hver rett på, og så går det en runde til for de som ønsker det.

Men ja, enig med deg. Har også vært på besøk der det legges på mengder, slik at jeg er mett etter forrett. Det er jeg på ingen måte komfortabel med, da maten først er på tallerkenen. 

Anonymkode: 64984...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager alltid mye mat når jeg inviterer, og sender som regel mat med noen hjem også.

Vis det er lagt opp på talerknen, så har jeg alltid mer å sette på bordet i tillegg, legger heller litt mindre på talerken, ikke alle som spiser like mye.

Å vis det kommer flere enn ventet så finner vi ut av det og, har hatt mange på spontan middag, og når barna var ungdommer så inviterte dem ofte andre på middag. Jeg sa/sier at det alltid er plass til en til rundt bordet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva slags type mat og settingen. Har vi mange-retters måltid er det ofte typen som passer å danderes fancy og da legger vi opp pr tallerken på kjøkkenet. Mens noen retter passer bedre til å servere i gryte, på serveringsfat osv.

Men det gjelder å ha nok mat, og kjenne sine gjester. Har noen venner som trener mye, og de spiser dobbelt så mye som alle andre - det tar vi hensyn til når vi beregner mengde. Men som gjest så gjelder det også å ha sosiale antenner og vett nok til ikke å forsyne seg grovt på runde 1.. Alle bør få litt først, så får man heller gafle i seg på runde 2. Som regel er det sosiale ganske viktig også 😃

Anonymkode: 4c068...377

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet fikk meg til å tenke på en gang jeg ble inviterte til et bekjent vennepar, altså noen jeg ikke kjenner så godt. De hadde laget lasagne, som stod på bordet sammen med salat og brød. Mannen i huset serverte meg med både lasagne og salat, og holdt børskursene til meg. Når jeg skulle forsyne meg litt til, var det naturlig for meg å forsyne meg av sånn mat selv, siden det allerede stod på bordet. Men da sier mannen i huset «å, unnskyld!», Også tar han fra meg skjeen jeg holdt, som lå oppi lasagnen, og forsyner meg på nytt. Jeg er en veldig høflig person, men her visste jeg ikke helt hva jeg skulle føle og tro, syns han at jeg var uhøflig som forsynte meg selv? Eller følte han at han selv var uhøflig som ikke spurte om jeg ville ha mer? Jeg skjønte ikke situasjonen, men følte nesten at han mente jeg hadde vært frekk🙈

Anonymkode: ac818...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å beregne ekstra. Men det finnes selvsagt grenser. Hvis jeg serverer kyllingfilet, så spiser de fleste 1-1,5. Noen 2. Men jeg beregner ikke 3 per person. Det blir dyrt også. 

Jeg har vært gjest hvor tilbehøret stod på bordet mens verten gikk rundt med serveringsfat og la kjøttet på hver og en tallerken. Husker det ble lagt på to skiver skinkestek, men hun spurte også om vi ville ha mer. Sa noen ja, så la hun på en til (totalt tre skiver). Helt ok porsjoner. Men jeg vet at omvendelse hadde forsynt seg selv, så hadde de forsynt seg med 5+ skiver. Det syns jeg er litt frekt. Man vet ikke hvor mye verten har beregnet. Da er det mer høflig å forsyne seg to ganger.

Gryter kan også være ok å servere selv. Spesielt om gryten er tung. La den stå på bordet ved verten og få bort en og en skål. 

Så jeg syns det kommer an på gjestene. Man kjenner de jo som regel greit. I de fleste tilfellene går det nok helt fint å la gjestene forsyne seg selv. Men om både storspiste onkel, svoger og nevø er invitert, så kan man jo vurdere å ta på for alle. 

Anonymkode: 4d62b...ab5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (2 timer siden):

Da får folk mene det også får de heller ta mer garnityr og takke nei ved neste invitasjon :) 

med den kiloprisen synes jeg ikke man kan forvente å skulle forspise seg på kjøtt og de fleste (selv min mann på 2 meter og 100 kg) greier seg lenge på 200g pluss garnityr.

Flaut. 

Anonymkode: f5cd3...ea2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må du jo lage mer mat. Om folk ikke spiser seg mette hos deg så lager du for lite. Da kan man like gjerne la være å invitere tenker jeg.

Anonymkode: 6505e...900

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ghostface

Synes at det er sjarmerende at gjester får forsyne seg selv. Da blir heller ikke middagen så stiv med tanke på det sosiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har middagsbesøk, så pleier jeg å lage nok mat til alle og vel så det. Folk forsyner seg selv og ingen har vel noensinne dratt sulten herfra ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når dere har gjester på besøk, lar dere gjestene servere seg selv eller serverer dere antall porsjon (hode)

jeg vet ikke vilken middager det passer og gjøre det, tenker på personer som serverer seg for mye av middagen feks vis man er 5 venner på besøk så serverer ene Seg mye av kjøttet, kyling, som gjør at det blir mindre for andre.

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 60ae4...f9f

Hvis det er bare fem pers er det jo ikke noe problem å legge opp på fat i ferdig tilmålte mengder ( kjøtt )  . La gjestene ta på potet , salat , brød evnt annet tilbehør selv . Altsa at tilbehør står på bordet . Hvis du beregner 200 gram av kylling / kjøtt pr pers , skal det uansett holde til alle . Med mindre det er noen skikkelige stor -spisere der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Jeg har vært gjest hvor tilbehøret stod på bordet mens verten gikk rundt med serveringsfat og la kjøttet på hver og en tallerken. Husker det ble lagt på to skiver skinkestek, men hun spurte også om vi ville ha mer. Sa noen ja, så la hun på en til (totalt tre skiver). Helt ok porsjoner. Men jeg vet at omvendelse hadde forsynt seg selv, så hadde de forsynt seg med 5+ skiver. Det syns jeg er litt frekt. Man vet ikke hvor mye verten har beregnet. Da er det mer høflig å forsyne seg to ganger.

 

Anonymkode: 4d62b...ab5

Smålig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar alltid gjester forsyne seg selv. 
 

Jeg liker ikke å få maten servert på tallerken. Jeg spiser veldig lite kjøtt og mest tilbehør, og syns det er trasig å få en ferdig tallerken der jeg liksom må spise det jeg får servert. 

Anonymkode: 469ea...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvor mange retter det serveres, og hvor formelt selskapet er. 

Anonymkode: 9231a...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...