Gå til innhold

Til alle kvinner som får nye kvinnelige kollegaer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

så hva skal man egentlig snakke om med kollegaer da? 

kan vel ikke si "god morgen!" en gang, uten at noen her på Kvinngeguiden begynner å klage over det. 

Anonymkode: 4b449...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

så hva skal man egentlig snakke om med kollegaer da? 

kan vel ikke si "god morgen!" en gang, uten at noen her på Kvinngeguiden begynner å klage over det. 

Anonymkode: 4b449...04e

Hvorfor svarer du på denne dumme måten?

Klarer du ikke snakke om noe annet enn å grave i antall barn/gift/ugift/privatlivet?

Anonymkode: 241cd...237

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyr kvinnedominerte arbeidsplasser som regel fordi det er et så fiendtlig miljø. Det finnes unntak, og heldigvis for det, men man kan ikke gå bort ifra regelen...

Anonymkode: 57255...b62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

så hva skal man egentlig snakke om med kollegaer da? 

kan vel ikke si "god morgen!" en gang, uten at noen her på Kvinngeguiden begynner å klage over det. 

Anonymkode: 4b449...04e

Hvis livet ditt består av mer enn kone/mann/barn, så er det veldig mye å snakke med kollegaer om. :)  Har du noen egne interesser? 

Anonymkode: 57255...b62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis livet ditt består av mer enn kone/mann/barn, så er det veldig mye å snakke med kollegaer om. :)  Har du noen egne interesser? 

Anonymkode: 57255...b62

🙌🤙

Anonymkode: 241cd...237

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis livet ditt består av mer enn kone/mann/barn, så er det veldig mye å snakke med kollegaer om. :)  Har du noen egne interesser? 

Anonymkode: 57255...b62

Hvilke interesser er godkjent å snakke om?

Trening? Nei, da kan man gi de som ikke har tid til å trene dårlig samvittighet 

Mat? Nei, noen kan ha problematisk forhold til mat

Håndarbeid? Nei, noen har senebetennelse og kan ikke drive med det.

Fjellturer? Nei, noen har fysiske utfordringer og kan ikke gå fjelltur

Osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym Brukar0 skrev (12 timer siden):

Hvilke interesser er godkjent å snakke om?

Trening? Nei, da kan man gi de som ikke har tid til å trene dårlig samvittighet 

Mat? Nei, noen kan ha problematisk forhold til mat

Håndarbeid? Nei, noen har senebetennelse og kan ikke drive med det.

Fjellturer? Nei, noen har fysiske utfordringer og kan ikke gå fjelltur

Osv

Hvorfor er du vanskelig?

Anonymkode: 241cd...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor er du vanskelig?

Anonymkode: 241cd...237

Det kan du ikke spørre om, da blir folk krenket 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt naturlig å prøve å bli kjent med nye kolleger, bl a vite om barn og partner. Her nevner fedre like ofte barna sine som vi damene gjør.

 

Som ny bør du jo også være litt imøtekomme når kollegene prøver å være hyggelige. Er det ting du ikke vil prate om, finner du et annet tema, du glefser ikke eller er sur mot folk som bare prøver å inkludere deg. Er du en særing, vil de jo fort oppdage det uansett, men skal du bli litt likt,bør du være litt åpen som ny. Du slipper neppe å måtte samarbeide med kollegene og det er triveligere for alle om alle har en positiv innstilling. 

Anonymkode: 9a0aa...95b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er det ikke lov å spørre om noe som helst lenger?!?!?!!!!!1111"

Helt utrolig hvor mange som ikke skjønner forskjellen på en overnysgjerrig førstegangsutspørring og la ting komme mer naturlig av seg selv. Vel, dere om det. Eller så har dere ikke lest godt nok hva jeg faktisk mener. Er heldigvis noen oppegående mennesker her. 

Anonymkode: 41547...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 11.49):

ja, for kjerringer er visst dette livsviktig informasjon. 

Anonymkode: 41547...867

Selv om jeg synes familieprat er lite spennende, gir det i alle fall mer mening enn å snakke om 11 svette menn som løper rundt på en gressplen og kjemper om en ball, for så å klemme på hverandre om ballen treffer et nett....

Anonymkode: a4aa0...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det en del som virkelig ikke liker kvinner i alle fall... De gangene jeg har fått de rareste spørsmålene om jeg har barn osv, har vært av menn med barn, fordi tanken gjerne ikke slår dem at noen kan være ufrivillig barnløse. De kvinnene jeg har jobbet med har i alle fall vært mer taktfulle. Jeg har også jobbet i både mer mannsdominerte arbeidsplasser og mer kvinnedominerte. Synes også at menn kan være like fæle med baksnakkingen som kvinner.

Jeg er selv introvert og foretrekker å ha litt mer privatliv på jobb, men å påstå at man ikke kan bli kjent med kollegaer, som man gjerne jobber tett på 8 timer i døgnet over flere år, er ganske trist i grunn. Det er grunn til at arbeidsplasser med godt og sosialt arbeidsmiljø gjerne scorer en del bedre i form av trivsel osv enn de plassene hvor ingen snakker med hverandre. Dersom man helst ikke vil snakke med sine kolleager (som jeg til tider får inntrykk av her inne), så bør man gjerne heller vurdere å starte for seg selv, slik at man kan sitte hjemme på hjemmekontor alene.

Jeg er derimot enig i at man ikke trenger å grave masse om sivilstatus og barn osv. Det holder å spørre; har du barn? Er du gift? osv, dersom man er interessert i det, men det må være opp til den andre parten om de ønsker å utdype mer om det eller ei.

Anonymkode: c4f08...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

"Er det ikke lov å spørre om noe som helst lenger?!?!?!!!!!1111"

Helt utrolig hvor mange som ikke skjønner forskjellen på en overnysgjerrig førstegangsutspørring og la ting komme mer naturlig av seg selv. Vel, dere om det. Eller så har dere ikke lest godt nok hva jeg faktisk mener. Er heldigvis noen oppegående mennesker her. 

Anonymkode: 41547...867

Jeg tror de fleste skjønner hva du mener, men syns du er vel kritisk til hva som er greit å spørre nye bekjentskaper om. 
Helt enig i at man ikke behøver å stille altfor personlige og pågående spørsmål. Men feks å spørre om man er gift, har barn og slikt er da innafor. 

Anonymkode: 751fd...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 Men feks å spørre om man er gift, har barn og slikt er da innafor. 

Anonymkode: 751fd...614

Synes ikke det er innafor, er jo helt urelevant.

Anonymkode: 241cd...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes ikke det er innafor, er jo helt urelevant.

Anonymkode: 241cd...237

Hva er relevant å spørre om da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 11.37):

Hvis livet ditt er så tragisk at du er livredd for at kollegaer skal vite noe om det, da er det på tide å ta seg selv i nakken.

 Spørre om noen har barn, hvor de bor, hvor de er fra, forrige jobb. Helt normale spørsmål voksne mennesker tåler å få.

 

Anonymkode: 3a266...b2f

Handler ikke om man tåler å få dem, men om de fører til en givende samtale. Jeg synes disse spørsmålene er ca like interessante som hvilken skostørrelse noen bruker eller hvor mye de har igjen i lån på huset sitt. Jeg kan godt svare på alle disse spørsmålene, det tåler jeg fint, men det er uinteressant og sier mer om deg som spør enn den som svarer.

AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 11.49):

Hva er dette slags tråd ? 

Det er helt normalt å spørre om ting som hus, familie og forhold av to grunner: vi mennesker liker å ha felles interesser/liv med andre mennesker, og det er inngangsbilletten for å bli kjent med folk. 

Om du vil være en særing som sitter surt på kontoret ditt og nekter å delta i vanlige sosiale kutymer så er det jo greit nok det men ikke prøv å tving oss andre inn i det. 

Tenk å sitte å prøve å diktere hva andre skal spørre andre om, er det mulig. Og dette kommer fra ei som er frivillig barnløs. Når folk spør om jeg har barn så sier jeg: nei det har jeg ikke. Ferdig! Er ikke akkurat rakettforskning å bare si nei. 

Anonymkode: 8775b...853

Hva har disse spørsmålene med felles interesser å gjøre? Jeg er gift, har barn, bor i tomannsbolig, men ingenting av det forteller deg noe om meg, det er ikke interessene mine. De aller fleste på min alder har barn og partner, og her jeg bor har ca alle hus eller tomannsbolig rekkehus - det er ikke et sted mange bor i leiligheter. Det betyr ikke at jeg har noe som helst til felles med naboen, som også har partner, barn og hus, liksom.

 

AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 9.55):

så hva skal man egentlig snakke om med kollegaer da? 

kan vel ikke si "god morgen!" en gang, uten at noen her på Kvinngeguiden begynner å klage over det. 

Anonymkode: 4b449...04e

Joda, det går helt fint. Du trenger bare ikke så spørre dem om alle uinteressante detaljer fra livet deres. 

Anonym Brukar0 skrev (På 17.8.2022 den 18.24):

Hvilke interesser er godkjent å snakke om?

Trening? Nei, da kan man gi de som ikke har tid til å trene dårlig samvittighet 

Mat? Nei, noen kan ha problematisk forhold til mat

Håndarbeid? Nei, noen har senebetennelse og kan ikke drive med det.

Fjellturer? Nei, noen har fysiske utfordringer og kan ikke gå fjelltur

Osv

Dette er jo bare tull. Man kan spørre om den andre driver med håndarbeid, og gjør de ikke det messer man jo ikke i vei om det. Man holder ikke lange monologer om aerob vs anaerob trening, restutisjonstider og prehab-trening til en sofagris, men det er helt innafor å diskutere med en annen kollega som også synes sånt er interessant. Hvis man snakker om barnehage er det naturlig å spørre den nye kollegaen om han eller hun har barn, da faller deg naturlig inn i samtalen i stedet for å være et kryssforhør. Snakker man om ferien og hvor de forskjellige har vært og sånn kan det falle seg naturlig å spørre den nye kollegaen hvor vedkommende er fra og om han eller hun pleier å tilbringe ferier der. Skjønner?

 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tror de fleste skjønner hva du mener, men syns du er vel kritisk til hva som er greit å spørre nye bekjentskaper om. 
Helt enig i at man ikke behøver å stille altfor personlige og pågående spørsmål. Men feks å spørre om man er gift, har barn og slikt er da innafor. 

Anonymkode: 751fd...614

Det er ikke noe frekt eller fælt med å spørre om det, men det er kjedelig, intetsigende og får deg til å fremstå sidrumpa og uinteressant.

Anonym Brukar0 skrev (15 minutter siden):

Hva er relevant å spørre om da?

Hva driver du med på fritiden? 

Hva tenker du om krigen i Ukraina?

Var du på den Ramstein-konserten forrige helg? 

Har du sett den og den serien?

Synes du vi burde innføre maxpris på strøm? 

Så du det fantastiske meteor-regnet i helgen?

Trener du noe? Hva trener du i så fall?

Er du glad i mat? Lager du mat selv, spise ute, etc

Og spørsmålene bør selvsagt ikke komme som et intervju, man spør jo ikke hei, liker du å lese? -ja. -Ok, og hva synes du vi burde gjøre mtp utenlandskabler, og strømpriser? 

Det blir jo oppstykket og unormalt, spørs man om noen liker å lese så diskuterer vel man bøker en liten stund da, hvis svaret var ja, og er svaret nei er det kanskje naturlig å spørre om personen heller er glad i film, serier, musikk, håndarbeid... Men ikke hvilken skostørrelse de har eller hvor man vokste opp. 

 

Anonymkode: 39931...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke noe frekt eller fælt med å spørre om det, men det er kjedelig, intetsigende og får deg til å fremstå sidrumpa og uinteressant.

Hva driver du med på fritiden? 

Hva tenker du om krigen i Ukraina?

Var du på den Ramstein-konserten forrige helg? 

Har du sett den og den serien?

Synes du vi burde innføre maxpris på strøm? 

Så du det fantastiske meteor-regnet i helgen?

Trener du noe? Hva trener du i så fall?

Er du glad i mat? Lager du mat selv, spise ute, etc

Og spørsmålene bør selvsagt ikke komme som et intervju, man spør jo ikke hei, liker du å lese? -ja. -Ok, og hva synes du vi burde gjøre mtp utenlandskabler, og strømpriser? 

Det blir jo oppstykket og unormalt, spørs man om noen liker å lese så diskuterer vel man bøker en liten stund da, hvis svaret var ja, og er svaret nei er det kanskje naturlig å spørre om personen heller er glad i film, serier, musikk, håndarbeid... Men ikke hvilken skostørrelse de har eller hvor man vokste opp. 

 

Anonymkode: 39931...846

"Pleier du skrive innlegg på kvinneguiden?" 

Kanskje det mest passende spørsmålet i Norge 😂

Anonymkode: 241cd...237

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette er jo bare tull.

Nei, det er ikke bare tull. Hvis man tar KG helt bokstavelig blir folk krenket av de mest utrolig temaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...