Gå til innhold

Til alle kvinner som får nye kvinnelige kollegaer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du trenger ikke intervjue den nye kollegaen om sivilstatus, antall evt. barn eller mulig planlagte barn, tidligere forhold, type hus/leilighet de bor i og andre familieforhold når dere skal begynne å jobbe sammen. Det er helt irrelevant med mindre de lar det komme naturlig av seg selv. 

Anonymkode: 41547...867

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du trenger ikke intervjue den nye kollegaen om sivilstatus, antall evt. barn eller mulig planlagte barn, tidligere forhold, type hus/leilighet de bor i og andre familieforhold når dere skal begynne å jobbe sammen. Det er helt irrelevant med mindre de lar det komme naturlig av seg selv. 

Anonymkode: 41547...867

Hvorfor ikke det?

Er det uhøflig?

I Norge er dette naturlig small- talk for å bli kjent. 

Anonymkode: 917b9...1b0

  • Liker 32
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke det?

Er det uhøflig?

I Norge er dette naturlig small- talk for å bli kjent. 

Anonymkode: 917b9...1b0

Klarer du ikke holde samtale om noe annet?

Anonymkode: 41547...867

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette samme TS som stadig lager tråder om hvor dritt det er med kolleger som snakker om annet enn jobb?

Anonymkode: d985f...3be

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke på jobb for å snakke om familieforhold og hus. Godt med mannfolk som klarer å snakke om andre ting. 

Anonymkode: 41547...867

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er dette samme TS som stadig lager tråder om hvor dritt det er med kolleger som snakker om annet enn jobb?

Anonymkode: d985f...3be

Nei, har ikke laget andre tråder om temaet. 

Anonymkode: 41547...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klarer du ikke holde samtale om noe annet?

Anonymkode: 41547...867

Da får du lede samtalen inn på noe annet da, ikke noe verre enn det. Man kan fint svare ja eller nei og hoppe over til noe annet. Man skjønner kjapt om en person vil snakke om det personlige livet sitt eller ikke. Jeg har kollegaer som jeg knapt nok vet har barn, og andre med barn som jeg føler at jeg kjenner godt. 

Anonymkode: 6150f...b7c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er frekk om man spør. Frekk om man ikke spør.

Heldigvis er det bare slik på KG. I det virkelige liv opplever jeg at folk er flinke til å balansere og vurdere mennesket man prater med.

Anonymkode: a4aa0...521

  • Liker 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da får du lede samtalen inn på noe annet da, ikke noe verre enn det. Man kan fint svare ja eller nei og hoppe over til noe annet. Man skjønner kjapt om en person vil snakke om det personlige livet sitt eller ikke. Jeg har kollegaer som jeg knapt nok vet har barn, og andre med barn som jeg føler at jeg kjenner godt. 

Anonymkode: 6150f...b7c

Du kan jo bare la være å grafse fra første stund. Men ja, man blir jo ekspert på å lede vekk samtalen fortest mulig. Er noe patetisk med de som ikke klarer å bli kjent med deg uten å plassere en i mann, barn, hus-kategorien først. 

Anonymkode: 41547...867

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da får du lede samtalen inn på noe annet da, ikke noe verre enn det. Man kan fint svare ja eller nei og hoppe over til noe annet. Man skjønner kjapt om en person vil snakke om det personlige livet sitt eller ikke. Jeg har kollegaer som jeg knapt nok vet har barn, og andre med barn som jeg føler at jeg kjenner godt. 

Anonymkode: 6150f...b7c

Det er jo akkurat det. 

Jeg, som ufrivillig barnløs, får jo innimellom spørsmålet "Har du barn?". Det tar jeg på ingen måte som en fornærmelse. Jeg svarer bare "Nei, det har jeg ikke". Jeg har faktisk aldri opplevd å få et direkte oppfølgingsspørsmål til det. Og derfra er det jo bare å si noe i retning av "har du jobbet her lenge?"

Disse menneskene som mangler alt av antenner for slikt har jeg aldri møtt i det virkelige liv. 

Anonymkode: a4aa0...521

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo akkurat det. 

Jeg, som ufrivillig barnløs, får jo innimellom spørsmålet "Har du barn?". Det tar jeg på ingen måte som en fornærmelse. Jeg svarer bare "Nei, det har jeg ikke". Jeg har faktisk aldri opplevd å få et direkte oppfølgingsspørsmål til det. Og derfra er det jo bare å si noe i retning av "har du jobbet her lenge?"

Disse menneskene som mangler alt av antenner for slikt har jeg aldri møtt i det virkelige liv. 

Anonymkode: a4aa0...521

Men er det så jævlig viktig å spørre om en har barn eller ikke?

Anonymkode: 41547...867

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er det så jævlig viktig å spørre om en har barn eller ikke?

Anonymkode: 41547...867

Ikke for meg. Men jeg forstår at det er det for andre. Og ser ikke vitsen i å irritere meg over slike bagateller i livet. 

Anonymkode: a4aa0...521

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men er det så jævlig viktig å spørre om en har barn eller ikke?

Anonymkode: 41547...867

Det er helt vanlig at nordmenn prater om barna sine i lunsjen.

Anonymkode: b12e3...7e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kanskje de bare prøver å bli kjent og få i gang en samtale? Ikke så gøy å bare snakke om været

Anonymkode: 2165d...701

Været? Når man er ny på en arbeidsplass, hvorfor skal man snakke om været, sivilstatus,barn osv? Skal man ikke snakke om jobb da? Er jo derfor man begynner å jobbe der.

Anonymkode: 2d4ec...d6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Været? Når man er ny på en arbeidsplass, hvorfor skal man snakke om været, sivilstatus,barn osv? Skal man ikke snakke om jobb da? Er jo derfor man begynner å jobbe der.

Anonymkode: 2d4ec...d6e

Ikke sant. 

Anonymkode: 41547...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare glad når folk viser interesse for å bli kjent med meg. Man tilbringer jo nesten halve livet sammen med disse folkene, så jeg vil gjerne bli godt kjent med dem så vi kan trives bedre sammen.

Anonymkode: 85d38...642

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du trenger ikke intervjue den nye kollegaen om sivilstatus, antall evt. barn eller mulig planlagte barn, tidligere forhold, type hus/leilighet de bor i og andre familieforhold når dere skal begynne å jobbe sammen. Det er helt irrelevant med mindre de lar det komme naturlig av seg selv. 

Anonymkode: 41547...867

Spør ikke om det, men om hvor de har jobba før, som regel. Og da kommer det kanskje opp noe de har jobba med, eller en arbeidsgiver, som vi snakker videre om - f eks at de har jobbet med et prosjekt i kommunen, eller vært lærer, eller i reiselivsbransjen, eller i et direktorat…

Kan spørre hvor de er fra hvis jeg blir nysgjerrig på dialekten. Senere kanskje hvor de bor, men da gjerne om vi snakker om reisevei eller noe.

Det med familie og mer personlige ting spør jeg vel sjelden om, det er mer at folk nevner det selv: - Hatt en bra helg? -Nei, sov nesten ikke, for minstemann fikk tenner/hadde mareritt/var på russetreff… Da kan det hende jeg spør om de har flere barn e l. Men da har de snakket om det selv først.

Og her behandler jeg menn og kvinner likt(er kvinne selbv). Jobber på en stor arbeidsplass da, og er stadig nye folk.

Anonymkode: 4c793...780

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...