Gå til innhold

Universiteter og høyskoler bør flyttes ut av de store byene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Druid skrev (15 minutter siden):

Det er ikke en analogi som fungerer.
Å utdanne trafikklærere er først og fremst en pedagogisk utdannelse. Skal den ha en praktisk faktor, vil den være knyttet til en kjøreskole. Og det er nok av dem i Oslo.

Eneste grunn til at OsloMet ville trenge en garasje, ville være om de hadde en studentdrevet kjøreskole.

Selv om de skulle bli et universitet og tilby doktoravhandling og professorat for trafikkopplæring, vil direkte bilpark neppe være nødvendig.

De er et universitet og de har doktorgradsprogram for yrkespedagogikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Druid skrev (30 minutter siden):

Strengt tatt nei, hva jeg hevder, er at hvis det er et behov, må det etableres på Ås også. Hvilket strengt tatt hva denne diskusjonen begynte med.

 

Ja, fordi de fikk høyere teoretiske studium i tillegg til sivilagronom.

Og med sammenslåingen med veterinærhøgskolen, ble det også behov for å utvide studiene på veterinær til også inneholde forskning og utvikling.

Det er i såfall en svakhet med satsingen på  veterinærstudiet, ikke egentlig en svakhet knyttet til sammenslåingen.

Veterinærhøgskolen har da hatt forskning og utvikling i mange, mange år. Det er ikke noen «utvidelse» som har skjedd i forbindelse med flyttingen. 🙄 Før sammenslåingen var Veterinærhøgskolen en vitenskapelig høyskole, noe som er noe annet enn en høyskole. 
Lykke til med å få medisinske fagmiljøer til å flytte til Ås. 
I forhold til det siste, så nei - det er ikke en svakhet ved «satsingen på veterinærstudiet». Det viser bare at det legges ned gårdsbruk i stor skala over hele landet - også på Ås. Flyttingen av Veterinærhøgskolen viser egentlig hele denne diskusjonen i et nøtteskall: Flytting av fagmiljøer (selv om det ikke engang er langt!) er vanskelig, å fjerne fagmiljøer fysisk lengre fra hverandre gjør samarbeid vanskeligere, det var politiske årsaker - ikke faglige årsaker - til flyttingen. Det var en politisk hestehandel - om jeg ikke husker feil så fikk Sp NMBU, mens SV fikk freding av Trillemarka. DET er det som skjedde. De fleste veterinærmiljøene i Norge advarte mot flytting.  At veterinær IKKE er et landbruksfaglig studium var ikke en faktor politikerne la vekt på. Resultatet er at smådyrsykehuset nå er mye lengre unna der de fleste pasientene bor (og det finnes plenty av gode dyresykehus i Oslo, det er sjelden man MÅ til veths pga spesifikk ekspertise), mens det ikke er stordyrpasienter på Ås, heller. De kjøres inn fra gårder innen fire timers omkrets, og de fleste blir avlivet etterpå. 
Ideologi gikk foran faglige hensyn. Det er det som kjennetegner diskusjonen her inne også mtp boliger: Ideologi (en idé om at det vil bli billigere å leie utenfor Oslo) går foran faglige hensyn. 

Anonymkode: f3611...a72

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Faktum er uansett at vi i 60-70 år har hatt en svært aktiv og dyr distriktspolitikk - folk i Nord betaler f.eks. lavere skatt, færre avgifter og får avskrevet studielån.

Anonymkode: 5b93c...b06

Folk i deler av nord ja. 

Anonymkode: 8188d...9eb

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.8.2022 den 23.46):

Det er ikke bare statlige arbeidsplasser som bør flyttes ut av de store byene. Bare i Oslo er det nærmere 20 universiteter og høyskoler. 

Hadde man flyttet 90% av dem ut av byen hadde dette lettet enormt på boligmarkedet. 

Hva er grunnen til at så mange skoler får etablere seg i samme by? Det er helt håpløst. 

Anonymkode: 4166a...e12

Det handler vel om at det er de store byene flest har lyst til å bo og studere i, slik at om man skal tiltrekke seg tilstrekkelig mange egnede forskere, undervisere og studenter må det nesten være på et større sted. For mindre høyskoler, eller fakulteter i et mer distribuert system, fungerer nok mindre steder bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke fjøs og storfe på Ås, gårdene i området har omtrent ikke dyr lenger… Se forøvrig innlegget mitt rett over her. Man har også et stort behov for smådyrpasienter, og dem er det mye vanskeligere å få inn på Ås. Store deler av veterinærmiljøet var imot flyttingen, og det er det mange gode grunner til. 

Anonymkode: f3611...a72

Haha,  det er da fjøs på Ås,  med forskningsdyr til og med. 

Såvidt meg bekjent har de ikke hatt vanskeligheter med å få inn smådyr på Ås heller. Det er tross alt ikke mer enn 3 mil fra Oslo og det bor masse folk i området. Det er ikke isolert langt uti huttiheita liksom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (5 minutter siden):

Haha,  det er da fjøs på Ås,  med forskningsdyr til og med. 

Såvidt meg bekjent har de ikke hatt vanskeligheter med å få inn smådyr på Ås heller. Det er tross alt ikke mer enn 3 mil fra Oslo og det bor masse folk i området. Det er ikke isolert langt uti huttiheita liksom.

Tre mil er ganske mye i denne sammenhengen. Du kan jo tenke deg selv med et sykt dyr, blant annet. Nei, jeg er redd dette vil ha negative ringvirkninger for veterinærstudiet og veterinærmedisinsk forskning i årene som kommer. 

Anonymkode: 86a90...a89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oslo er hovedstaden. Det skal være mer enn et stort boligområde. Vi vil ikke bare putte inn mest mulig blokker og fjerne alt som heter kultur, utdanning, styre og stell. (da blir det grusomt slik som feks Løren.) Vi burde bygge flere studentboliger som leies ut billig hos SiO.

Ja Oslo har høye boligpriser, men det har alle andre hovedstader også. Og på østkanten og syd så er det helt overkommelig med en normal inntekt. Både å leie og eie. Og rett utenfor Oslo er husene relativt billige. Men selvfølgelig, folk skal absolutt bo på vestkanten og syter over at de ikke har råd til det. 

Anonymkode: eb3b3...a33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk i deler av nord ja. 

Anonymkode: 8188d...9eb

Ja, du må faktisk skikkelig langt nord før man får glede av de fleste av de ordningene, med unntak av at det ikke er mva på strøm. Og arbeidsgiveravgiften blir vel progressivt lavere. 

Anonymkode: f3611...a72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (1 time siden):

Haha,  det er da fjøs på Ås,  med forskningsdyr til og med. 

Såvidt meg bekjent har de ikke hatt vanskeligheter med å få inn smådyr på Ås heller. Det er tross alt ikke mer enn 3 mil fra Oslo og det bor masse folk i området. Det er ikke isolert langt uti huttiheita liksom.

Det er ikke fjøs som dekker behovet veterinærstudentene har for praksis, nei. Fjøset med forsøksdyr brukes først og fremst til forskning, naturlig nok. 
Og jo, de har selvsagt mistet kunder. Mange gidder ikke reise til Ås, når de like gjerne kan få like gode tjenester på et av de store dyresykehusene, som forresten har kapret mange av spesialistene fra veterinærhøgskolen også. En ting er de enkle rutinegreiene - det klarer de alltids å finne på Ås, antagelig. Men de tunge utredningene og kompliserte operasjonene - det er vel grenser for hvor mange alvorlig syke dyr, som har eiere med høy betalingsvilje og -evne - man finner i Ås og omegn. 

Anonymkode: f3611...a72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor 10-15 min unna Nationaltheatret er det tilgjengelig store rimelige tomter hvor det er plass til UiOs 30 000 studenter, 7000 ansatte og deres familier med barnehager og skoler. Legg til tallene til OsloMet, BI og så videre. 
Dessuten så følger nok de høye leieprisene med på lasset når det kommer mange tiltalls tusen studenter uansett om det er et annet sted i Stor-Oslo eller gokk. 

Anonymkode: d4931...79c

Ikke meg du siterer og 10-15 minutter var kanskje å ta i. Men det ville selvsagt vært snakk om 10-15 minutter fra bygrensen. Om det var fra Nathionalteateret kunne man jo fortsatt vært innenfor bygrensen etter 10 minutters reisetid og da hadde man selvsagt ikke flyttet studieplassene ut av Oslo.

Anonymkode: dc11a...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ikke meg du siterer og 10-15 minutter var kanskje å ta i. Men det ville selvsagt vært snakk om 10-15 minutter fra bygrensen. Om det var fra Nathionalteateret kunne man jo fortsatt vært innenfor bygrensen etter 10 minutters reisetid og da hadde man selvsagt ikke flyttet studieplassene ut av Oslo.

Anonymkode: dc11a...6f8

Du får det til å høres så lettvint ut. 10-15 min med tog fra bygrensen er sånn ca Asker, Ski, Ullensaker. Med mindre du har tenkt å annektere enorme mengder av god matjord er det ikke mulig å plassere 50-100 000 (eller fler?) mennesker der med Campus’er, boliger og infrastruktur. Prisen for dette er også i en helt annen liga enn å bygge fler rimelige studentboliger i Oslo-området. 

Anonymkode: d4931...79c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/12/2022 at 11:33 AM, AnonymBruker said:

Eneste måten å få ned prisene på er å bygge mer.

Anonymkode: 633ec...61f

Politikerne har sagt i flere tiår at de skal bedre studenters bosituasjon. Men i praksis gjør de det motsatte. Firkantede regler gjør det utrygt å bli utleier. Mange som kunne leid ut et rom eller en kjeller til studenter gjør det ikke fordi de frykter (med rette?) at de ikke får støtte noe sted hvis leietakere herper hybelen eller slutter å betale. Elementær økonomikunnskap er at når flere vil leie ut så senkes prisene. Noe selv røde politikere og enda rødere studentledere burde kunne forstå. Da bør man ikke gjøre det vanskelig å leie ut. Og firkantede regler for nybygg gjør det mye dyrere å bygge studentboliger enn det hadde behøvd å være. Det kreves heis til spreke ungdommer selv om bygget bare blir 3-4 etasjer!  Greit at noen studenter sitter i rullestol eller har andre utfordinger, men de kunne vært prioritert for 1. etasjene. Heis er ganske fordyrende! Og enda verre, for nybygg mange steder kreves det parkeringsgarasje i kjelleren. Det hjelper ikke om det er studentboliger og at de aller fleste studenter rent faktisk ikke har bil! Garasjer skal det være. Det krever myndighetene. Som ikke vil "spesialbehandle" studentboliger eller kanskje ikke en gang har tatt seg bryet med å tenke på å gjøre unntak. Enda verre så nektes også studentene å leie ut disse nesten tomme garasjene til bileiere i nabolaget. Jeg har spurt tre sånne studentboliger i to forskjellige byer om dette. Der jeg ved selvsyn har sett over en periode at garasjene var så å si tomme (når de av og til åpnes er det lett å ta en titt inn for forbipasserende). Ikke fordi jeg trenger ekstra parkering, men fordi jeg var nysgjerrig på hvorfor visstnok fattige studenter ikke kan leie ut tomme garasjer. Har fortsatt ikke funnet det ut annet enn svar fra en studentsamskipnad om at "vi driver ikke parkeringsutleie" Da synes jeg de har frasagt seg klageretten litt på saker om studentøkonomi. I Oslo innen ring 3 kan man få opptil 1000 pr måned for innendørsgarasjer, kanskje enda mer nå, er noen år siden sist jeg spurte og så på dette.

Anonymkode: f7cc1...163

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2022 den 0.35):

Fordi studenter vil bo i storbyen? Nå når høyskolen på Nesna åpnet igjen ser du jo hva som skjer med skoler i distriktene - nesten ingen søker seg dit.


Leser hele tiden folk i kommentarfelt og lignende at studenter godt kan bo «en time med tog utenfor byen». Synes dette er helt feil tilnærming på boligproblemet. Er et Oslo tømt for studenter positivt? Synes Oslo skal ha boliger til alle samfunnsgrupper, også studenter.

Anonymkode: c1ecc...1df

En av norges beste skoler ligger på Ås, og ÅS er ikke akkurat storby.. En annen ligger i Volda - det er i allefall ikke storby, og mer på linje med Nesna - så kvaliteten på skolen spiller også inn.. 

Anonymkode: ae5ea...170

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er enig i at man burde lage egne «studiebyer», det trenger jo ikke ligge langt ute i gokk. 10-15 min unna Oslo med tog hadde jo vært nok. Om alle studieplassene flyttet ut så hadde ikke studentene hatt noe valg enn å flytte ut. Det er jo kjempe bra, å bygge studenthybler, mye billigere leie priser og bedre standard for studentene, ikke langt å pendle for praksis, og rom for nye bedrifter som appelerer til studenter (klubber, cafeer, osv).

Anonymkode: d3670...b52

Men hvorfor er det ingen av dere distriktsforkjempere som sier noe om hva dette vil koste?? Skjønner dere ikke hvor ekstremt dyrt det vil være, både direkte men også alternativkostnadsmessig, å bygge et helt flunka nytt universitet med tilhørende boliger? Og kjøp av areal? Og kostnaden ved tapet av dette arealet (som sannsynligvis brukes til jordbruk eller skogbruk i dag)? Vi snakker veldig mange milliarder her. 

Norge greier ikke engang å ferdigstille sykehuset i Stavanger fordi det er så dyrt å bygge... 

23 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en høyere andel som jobber i statlig eller kommunal/fylkeskommunal sektor i distriktene, enn i de store byene. At Oslo og de store byene har flere offentlige arbeidsplasser i absolutte tall stemmer, men ser man på antall offentlige arbeidsplasser relativt til befolkningsantall, har distriktene langt flere. 

Når arbeidsplasser i distriktene blir sentralisert, handler det som oftest om at det ikke bor nok folk der de lå til at det er økonomisk forsvarlig å opprettholde tilbudet. 

Faktum er uansett at vi i 60-70 år har hatt en svært aktiv og dyr distriktspolitikk - folk i Nord betaler f.eks. lavere skatt, færre avgifter og får avskrevet studielån. De store kommunene tvinges hvert år til å gi bort milliarder av egne skatteinntekter til mindre distriktskommuner. I 2019 fikk Oslo f.eks. redusert sine inntekter med nesten 6 milliarder kroner for å finansiere skattesvake kommuner. 

Man kan være enig eller uenig om vi skal bruke masse penger på å finansiere bosetting i distriktene, men jeg er uansett ganske lei av at folk som bor i mindre strøk klager og fremstiller det som at folk flytter fra distriktet fordi de blir rævkjørt av staten. Faktum er at offentlige overføringer er vesentlig høyere per innbygger i spredtbygde strøk enn sentrale. Og sånn har det vært i mange, mange tiår. Folk flytter ikke fordi staten ikke gjør nok - de flytter fordi folk ikke vil bo der, og det problemet kan ikke allverdens penger løse. 

Anonymkode: 5b93c...b06

👏 👏 👏 

19 hours ago, AnonymBruker said:

Folk i deler av nord ja. 

Anonymkode: 8188d...9eb

Hele nord drar store økonomiske fordeler av omfordeling gjennom rammetilskuddet. 

De fattigste kommunene i landet er de som er i kort avstand fra større byer, men for langt unna til å dra nytte av skatteinntektene. Gjøvik for eksempel, fattig kommune. For nærme Oslo til å være distriktet, for langt unna Oslo til at særlig mange med høye inntekter gidder å pendle. 

På topp over frie inntekter per innbygger ligger Utsira, Norges minste kommune (under 200 innbyggere). Se selv, det er bare små distriktskommuner på toppen, og dette er fordi de får overført så mye ekstra, finansiert av de andre kommunene. 

Anonymkode: 97120...78a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å bygge flere boliger.

Akkurat som at det ikke hjelper å bygge flere motorveier for å løse opp trafikkork. Det har forskningen vist.

Skal man få bukt med boligpresset, må man få folk til å slutte å flytte til byen. En av de beste måtene å gjøre det på er å flytte studieplasser til andre steder. Folk flytter dit studieplassene er.

Anonymkode: ae051...1af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 14.8.2022 den 16.40):

Verdiskapningen i Oslo er en myte.

Faktisk har økonomer ønsket å fjerne verdiskapning fra finans og markedsføring fra statestikker, fordi de ikke er direkte verdiskapning. De er 100 % avhengig av 1. nivå verdiskapning. Den økonomiske forvaltningen av fisk og olje i bank og børs eksisterer ikke uten områdene der verdiene skapes.

Jeg vil gjerne at du belegger denne kontroversielle påstanden med troverdig dokumentasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det hjelper ikke å bygge flere boliger.

Akkurat som at det ikke hjelper å bygge flere motorveier for å løse opp trafikkork. Det har forskningen vist.

Skal man få bukt med boligpresset, må man få folk til å slutte å flytte til byen. En av de beste måtene å gjøre det på er å flytte studieplasser til andre steder. Folk flytter dit studieplassene er.

Anonymkode: ae051...1af

Du kan ikke sammenligne studenter og biler for i motsetning til biler så blir det ikke "uendelig" med studenter. Antall studieplasser er regulert.

Anonymkode: d4931...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 8/15/2022 at 12:39 PM, AnonymBruker said:

Hele nord drar store økonomiske fordeler av omfordeling gjennom rammetilskuddet. 

De fattigste kommunene i landet er de som er i kort avstand fra større byer, men for langt unna til å dra nytte av skatteinntektene. Gjøvik for eksempel, fattig kommune. For nærme Oslo til å være distriktet, for langt unna Oslo til at særlig mange med høye inntekter gidder å pendle. 

På topp over frie inntekter per innbygger ligger Utsira, Norges minste kommune (under 200 innbyggere). Se selv, det er bare små distriktskommuner på toppen, og dette er fordi de får overført så mye ekstra, finansiert av de andre kommunene. 

Anonymkode: 97120...78a

Takk, jeg er godt kjent med hvordan rammetilskudd fungerer etter å ha jobbet mange år i en kommunes sentraladministrasjon. Nå var likevel din påstand at folk i nord betaler "lavere skatt, færre avgifter og får avskrevet studielån" og det var dette jeg kommenterte. 

Anonymkode: 8188d...9eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...