Gå til innhold

Universiteter og høyskoler bør flyttes ut av de store byene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anonym Brukar0 skrev (5 minutter siden):

Reflekterer søkertallene hvor studentene vil bo eller hvor studiet de ønsker finnes?

Ingen av delene.

Hvorfor er det mer attraktivt å bli siviløkonom på BI eller NHH enn på UiT eller Nord? De har faglig tyngde, de har fagmiljø, man bygger kontakter. Hva faen skal man med en siviløkonom fra Narvik liksom? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym Brukar0 skrev (1 minutt siden):

Hvor har jeg skrevet at et samfunn ikke er avhengig av offentlige ansatte?

Du skrev ikke det, du skrev at «offentlig ansatte genererer ikke cash til fellesskapet». Jeg svarte på det, og forklarte hvordan offentlig ansatte er helt nødvendig for at noen som helst skal kunne generere cash i stor skala, og dermed bidrar til å skape inntekter for fellesskapet. 

Anonymkode: 5b93c...b06

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (11 minutter siden):

Reflekterer søkertallene hvor studentene vil bo eller hvor studiet de ønsker finnes?

I mange tilfeller hvor studentene ønsker å bo, faktisk. Bare å se på lærer, sykepleier, en rekke økonomi- og ingeniørstudier, for å nevne en liten håndfull. Mange flere søkere i byene. Selv kjenner jeg mange som «måtte» gå sykepleien i gokk fordi de ikke kom inn i en by. De samme dro gjerne hjem hver helg…

Synes det er merkverdig at så mange av dere virkelig tror at du et flertall studenter VIL bo på bygden.

Anonymkode: c1ecc...1df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I mange tilfeller hvor studentene ønsker å bo, faktisk. Bare å se på lærer, sykepleier, en rekke økonomi- og ingeniørstudier, for å nevne en liten håndfull. Mange flere søkere i byene. Selv kjenner jeg mange som «måtte» gå sykepleien i gokk fordi de ikke kom inn i en by. De samme dro gjerne hjem hver helg…

Synes det er merkverdig at så mange av dere virkelig tror at du et flertall studenter VIL bo på bygden.

Anonymkode: c1ecc...1df

Er det noen som har sagt at et flertall av studenter vil på på bygden?

Det er en haug med mellomting mellom Oslo/Bergen/Tr.heim og "gokk".

Både Volda og Sogndal har gode søkertall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme slengen bør man legge ned studieplassene som ikke gir relevant jobb. 

Anonymkode: 37599...77b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2022 den 18.47):

Nesna var jo en kjempesuksess.. ingen, ikke engang studenter vil bo i gokk. Vi må heller bygge boliger der folk vil bo

Anonymkode: 764f9...36a

Tja, Nesna klarte seg rimelig bra, de, før ledelsen ved Nord universitetet besluttet å ikke holde løftene de gav i fusjonsplattformen om å styrke studiestedet. I stedet startet nedbyggingen omtrent før blekket hadde fått tid til å tørke. Det er synd at narrativet om lav kvalitet og lave søkertall har fått så godt fotfeste, ettersom dette langt fra er sannheten, men det er et effektivt apparat som har vært i gang der. Hadde det vært tvingende nødvendige og gode grunner til å legge ned Nesna, hadde ikke NU trengt å bruke så mye tid, krefter og penger på svertekampanjen sin.

Nesna har forøvrig to daglige hurtigruteanløp, to daglige hurtigbåtanløp (Nordlandsekdpressen), 1 times biltur til jernbane og 3 flyplasser 60-90 minutter unna. Jeg personlig vet om mange steder som er mer "gokk' enn Helgelandskysten.

Anonymkode: 2048c...acd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor selv i en middels stor by med sykehus, vi har bla sykepleien og vernepleien, trenger ikke bo i Norges største å dyreste byer for å få den type utdannelse. Finnes jo disse utdanningene i flere av Norges mindre byer som Sogndal, Haugesund, Stord, Førde osv. Men problemet er vel at studentene søker til de større byene. Dermed stiger også boligprisene pga mangel på boliger.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (33 minutter siden):

Ingen av delene.

Hvorfor er det mer attraktivt å bli siviløkonom på BI eller NHH enn på UiT eller Nord? De har faglig tyngde, de har fagmiljø, man bygger kontakter. Hva faen skal man med en siviløkonom fra Narvik liksom? 

Jeg gikk på USN og vi hadde samme foreleser som de på BI.

Anonymkode: 51daf...cb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gikk på USN og vi hadde samme foreleser som de på BI.

Anonymkode: 51daf...cb1

Har USN campus på Narvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (1 minutt siden):

Har USN campus på Narvik?

Nei. Det har jeg heller ikke påstått. Ville bare få frem at et annen universitet ikke nødvendigvis gir en dårligere utdanning. 

Anonymkode: 51daf...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Det har jeg heller ikke påstått. Ville bare få frem at et annen universitet ikke nødvendigvis gir en dårligere utdanning. 

Anonymkode: 51daf...cb1

Nei, du er sikkert sentralbanksjef allerede. 

Små fagmiljø gir dårlige utdannelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke fjern for at veterinærteknikker og perspektiv ikke har betydning i vanlig medisinsk behandling: 

Her viser du at du ikke skjønner sammenhengene mellom menneskers og dyrs helse, og hvor viktig det er for veterinærmedisinen (spesielt på smådyr) å være tett knyttet opp mot medisinske fagmiljø. 

 

at leger i større grad må tvinges til å sette diagnoser uten å snakke med pasienten, kunne kansje være til nytte.

Her viser du i alle fall at du absolutt ikke har peiling… Sorry. Hverken på medisin eller veterinærmedisin. 

 

Druid skrev (2 timer siden):

Men NMBU uten medisinsk forskning og utvikling, er en høyskole, ikke universitet.
 

NMBU var et universitet lenge før sammenslåingen med Veterinærhøgskolen. 

Og uten et fjøs er utdannelsen en master, ikke en profesjonsutdannelse. 
 

Det er nesten ikke fjøs på Ås, og uansett finnes det løsninger på stordyrundervisningen, det har Veths gjort i mange år på Adamstuen. 

Og begge disse er lallende idiotisk.


Det som er «lallende idiotisk» her er at du uttaler deg svært bastant om noe du åpenbart ikke har greie på… 

 

Anonymkode: f3611...a72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (10 minutter siden):

 

Små fagmiljø gir dårlige utdannelser. 

Det er ikke en etablert sannhet, det finnes forskning som peker på at mindre fagmiljøer kan ha mange fordeler. Skal se om jeg kan finne noen artikler til deg.

Anonymkode: 2048c...acd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, ajarRun said:

Små fagmiljø gir dårlige utdannelser. 

Det kommer nok an på hva slags utdannelse. 

Anonymkode: 37599...77b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Her viser du at du ikke skjønner sammenhengene mellom menneskers og dyrs helse, og hvor viktig det er for veterinærmedisinen (spesielt på smådyr) å være tett knyttet opp mot medisinske fagmiljø.

Strengt tatt nei, hva jeg hevder, er at hvis det er et behov, må det etableres på Ås også. Hvilket strengt tatt hva denne diskusjonen begynte med.

 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

NMBU var et universitet lenge før sammenslåingen med Veterinærhøgskolen. 

Ja, fordi de fikk høyere teoretiske studium i tillegg til sivilagronom.

Og med sammenslåingen med veterinærhøgskolen, ble det også behov for å utvide studiene på veterinær til også inneholde forskning og utvikling.

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er nesten ikke fjøs på Ås, og uansett finnes det løsninger på stordyrundervisningen, det har Veths gjort i mange år på Adamstuen.

Det er i såfall en svakhet med satsingen på  veterinærstudiet, ikke egentlig en svakhet knyttet til sammenslåingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En by uten et universitet er jo ikke en by. Det ville drept alle byene våre. 
Trondheim og Bergen ville blitt stakkarslige veikryss à la Molde og Elverum.

Det er en idiotisk idé som heldigvis aldri  vil bli gjennomført.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er bare en følelsesladd tullemyte. Stopper vi overføringer mellom kommuner/fylker i Norge, ville det bare vært positivt for Oslo. Oslo er det fylket i Norge med høyest verdiskapning, og det kan ikke forklares med at «men alle hovedkontorene ligger det, det er kun derfor» heller. 

Verdiskapningen i Oslo er en myte.

Faktisk har økonomer ønsket å fjerne verdiskapning fra finans og markedsføring fra statestikker, fordi de ikke er direkte verdiskapning. De er 100 % avhengig av 1. nivå verdiskapning. Den økonomiske forvaltningen av fisk og olje i bank og børs eksisterer ikke uten områdene der verdiene skapes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (1 time siden):

OsloMet har ikke garasje, det betyr ikke at de ikke kan utdanne trafikklærere.

Det er ikke en analogi som fungerer.
Å utdanne trafikklærere er først og fremst en pedagogisk utdannelse. Skal den ha en praktisk faktor, vil den være knyttet til en kjøreskole. Og det er nok av dem i Oslo.

Eneste grunn til at OsloMet ville trenge en garasje, ville være om de hadde en studentdrevet kjøreskole.

Selv om de skulle bli et universitet og tilby doktoravhandling og professorat for trafikkopplæring, vil direkte bilpark neppe være nødvendig.

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er enig i at man burde lage egne «studiebyer», det trenger jo ikke ligge langt ute i gokk. 10-15 min unna Oslo med tog hadde jo vært nok. Om alle studieplassene flyttet ut så hadde ikke studentene hatt noe valg enn å flytte ut. Det er jo kjempe bra, å bygge studenthybler, mye billigere leie priser og bedre standard for studentene, ikke langt å pendle for praksis, og rom for nye bedrifter som appelerer til studenter (klubber, cafeer, osv).

Anonymkode: d3670...b52

Hvor 10-15 min unna Nationaltheatret er det tilgjengelig store rimelige tomter hvor det er plass til UiOs 30 000 studenter, 7000 ansatte og deres familier med barnehager og skoler. Legg til tallene til OsloMet, BI og så videre. 
Dessuten så følger nok de høye leieprisene med på lasset når det kommer mange tiltalls tusen studenter uansett om det er et annet sted i Stor-Oslo eller gokk. 

Anonymkode: d4931...79c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det bedre i Oslo hvor man stadig leser artikler om studenter som tvinges til å leie små krypinn for 10-12 000 i måneden?

Anonymkode: d29f0...992

Du skjønner altså ikke at uansett hvor du velger å flytte utdanningene til så er det ikke bare bare å huse mange titalls tusen studenter, ansatte og deres familier. Grunnen til det er krise i Oslo nå er at man har nedprioritert bygging av studenthybler over mange år. 

Anonymkode: d4931...79c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...