Gå til innhold

16 dager gammel baby. Jeg har ikke nok melk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi maste mye til helsestasjon og fastlege, og fikk fortgang i å få klippet tungebåndet. (Vi hadde bestemt oss for å gjøre det privat hvis vi ikke fikk fremskyndet timen. Det var ikke så dyrt.)

Vi leide elektrisk pumpe med nok utstyr til at det bare måtte vaskes en gang om dagen. Mannen min gjorde dette.

Han ga også ett kveldsmåltid med pumpemelk og mme, da fikk jeg minst fire timers søvn i strekk hver kveld, før jeg våknet til amming om natten. 
 

 

Anonymkode: 53729...35c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi maste mye til helsestasjon og fastlege, og fikk fortgang i å få klippet tungebåndet. (Vi hadde bestemt oss for å gjøre det privat hvis vi ikke fikk fremskyndet timen. Det var ikke så dyrt.)

Vi leide elektrisk pumpe med nok utstyr til at det bare måtte vaskes en gang om dagen. Mannen min gjorde dette.

Han ga også ett kveldsmåltid med pumpemelk og mme, da fikk jeg minst fire timers søvn i strekk hver kveld, før jeg våknet til amming om natten. 
 

 

Anonymkode: 53729...35c

Ikke TS men lurer på om det hjalp å klippe tungebåndet?

Anonymkode: 218d1...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sannsynligvis nok melk men baby får ikke ut nok. De fleste har nok melk. Jeg pumpet like "lite" ofte mindre da jeg drev med samme opplegg i starten :) (Fullammer nå)

Kanskje vurder å amme + gi mme og droppe pumping. Og få hjelp av partner med flasker osv! Selv om han er på jobb kan han gjøre klar utstyr på kvelden så det er klart til neste dag.

Er ok å bare gi mme men om du vil amme så kan det gå bra selv om det er vanskelig nå (egen erfaring)

For meg hjalp ammeveiledning på Hs litt + god ammepute (cozyfix) og noe hyggelig å se på tv / en god bok mens jeg lot baby få amme ofte og lenge :)

Jeg er glad jeg sto i det for synes amming er så praktisk og hatet å styre med flaskevasking men du må jo se hva du selv trenger.

Anonymkode: 090ac...e15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fullammet. Generelt hatt lite problem med amming. Pumping derimot.. kun mulig dersom jeg tok hormon nesespray og ammet på det brystet jeg ikke pumpet. Den melken du får ut ved pumping sier overhode ingenting for hvor mye melk du har. 

Elles er det vanlig at barnet bor på puppen i begynnelsen. Min slapp taket og begynte å bry seg om verden når han var 3 mnd 🥰

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående tungebånd: Når ble det oppdaget? Hos oss ble tungebåndet klippet i forbindelse med utreise fra sykehuset (da barnet var ca 4 dager gammelt)..jeg trodde de ønsket å klippe det tidligst mulig. 
Ville ha mast på fastlege/helsestasjon og sagt at du må gi opp ammingen om tungebåndet ikke blir klippet asap. De er interessert i at barna blir ammet - så jeg hadde fint brukt det som «pressmiddel». 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Snakk med helsestasjonen igjen og fortell det du sier her. Si at de MÅ klippe tungebåndet asap, hvis du skal orke å amme. Kanskje droppe pumpingen? Og far har IKKE rett på å sove hele natta selv om han jobber, dere er nybakte foreldre og skal være like slitne begge to, ikke du helt utslitt og han småsliten. 

Anonymkode: 84f7b...22a

Er vel viktigere at far får sove hele natta så han kan hjelpe til når han kommer hjem fra jobb?

Far skal jo lage middag og rydde og vaske klær når han kommer hjem fra jobb. Er bedre å ha en uthvilt far som kan hjelpe til mye når han er hjemme. 

Mor skal bare tenke på seg selv og barnet, så ja, deg blir lite søvn, men hun får hvile mellom slagene. 

 

Anonymkode: 339c6...174

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (10 minutter siden):

Angående tungebånd: Når ble det oppdaget? Hos oss ble tungebåndet klippet i forbindelse med utreise fra sykehuset (da barnet var ca 4 dager gammelt)..jeg trodde de ønsket å klippe det tidligst mulig. 
Ville ha mast på fastlege/helsestasjon og sagt at du må gi opp ammingen om tungebåndet ikke blir klippet asap. De er interessert i at barna blir ammet - så jeg hadde fint brukt det som «pressmiddel». 

Idag kan de ingenting. Er jo normalt å oppdage sånne feil før man drar fra sykehuset. 

Anonymkode: 339c6...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Beklager lang innlegg.

Jeg er utslitt. Baby er 16 dager. Fordi baby gikk ned i vekt på tross av hyppig amming måtte jeg begynne på mme og pumpe etter amming. Baby har kort tungebånd (hjerteformet tunge) og har fått henvisning til vurdering av klipp. Virker som det er lang ventetid. Jeg tror produksjonen min ikke går opp fordi baby ikke får godt nok tak og sug. 

Hver tredje time må jeg amme, lage erstatning, gi denne, varme opp morsmelken jeg har pumpet, og gi den. Vaske flasker, vaske pumpeutstyr og så pumpe igjen. Så må alt vaskes igjen og klargjøres for neste runde. Dette tar tid! Når jeg er ferdig, er det kort tid til baby vil ha mat igjen- og runddansen begynner på nytt. Dette har jeg fått anbefalt å gjøre av helsestasjonen, men nå kjenner jeg at jeg er alvorlig sliten. Jeg har ikke sovet mer enn et par timer av gangen på nettene, og jeg føler meg helt nedbrutt psykisk. Jeg fantaserer om å forlate alt, for jeg har ikke mer krefter igjen. Jeg føler meg som verdens verste mamma som ikke klarer å produsere nok melk til barnet mitt. Jeg har også et barn til som jeg ikke får tid til, og det river meg hjertet å se hvor preget mitt andre barn er over at jeg ikke har kapasitet eller tid til å ta meg skikkelig av hen. 

Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal holde på sånn som dette. Han får ca halvparten morsmelk og halvparten erstatning. 

Helsesøster har sagt vi kan utforske litt, hvor mye mme vi skal gi. Men, jeg oppfatter at baby ikke er fornøyd før hen får dette;

Ammer ca 30 min. Sovner med puppen. 

Pumpet morsmelk- ca 40 ml.

Morsmelkerstatning ca 30 ml. 

Er det håp om at produksjonen skal gå opp? Jeg føler jeg bare går i en runddans, ingenting skjer med produksjonen (som jeg kan se utifra det jeg pumper) 

Er det noen ammekyndige som vil gi meg noen råd? 

Bør jeg gi opp ammingen? Det river meg i hjertet. Sånn som dette kan jeg ikke leve stort lenger. 

Anonymkode: 0349c...835

Dropp amming. Kjøp nok flasker til en hel dag. Vask en gang om dagen. Ingen vits å holde på med amming om det ikke gir ungen nok mat. Så livsviktig er det ikke, faktisk. Du har et problem.  Løs det, og verden din blir så mye bedre, ungen sin verden også

Anonymkode: 8805f...3b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dropp amming. Kjøp nok flasker til en hel dag. Vask en gang om dagen. Ingen vits å holde på med amming om det ikke gir ungen nok mat. Så livsviktig er det ikke, faktisk. Du har et problem.  Løs det, og verden din blir så mye bedre, ungen sin verden også

Anonymkode: 8805f...3b7

Må bare påpeke at det kan ta tid å komme igang. Man kan også delamme. Jeg måtte delamme i starten men gikk over til fullamming etterhvert. Det er ikke livsviktig men det er mange fordeler med å amme noe så det er faktisk vits. Vil man amme så synes jeg det er greit å vite så man ikke gir opp noe man ønsker fordi man tror det ikke går.

Anonymkode: 090ac...e15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men dette er jo en annen situasjon enn TS beskriver, hos TS er det ikke godt etablert amming ennå og barnet er bare 2 uker gammelt.
Men fortsatt opp til deg TS hva du orker. 40 ml er jo bra etter amming, men det kan også bety at babyen din ikke tar så mye ennå, kanskje pga stramt tungebånd. Hvordan er det med våte bleier og avføring? Legg en plan med helsestasjonen. Kanskje dere også burde veie før og etter amming får å se hvor mye hen tar pr måltid. 

Anonymkode: 28caf...541

Poenget mitt var at selv etter godt etablert amming så var det nærmest umulig å holde produksjonen oppe når baby ikke ville die mer. Noen pumper selvfølgelig lettere enn andre.

Jeg holdt på i månedsvis og satt gråtkvalt på baderomsgulvet når jeg innså at det var på tide å gi opp. Det er en sorg å gi opp ammingen, og derfor så kjører man et helt umenneskelig opplegg for å unngå det. 

Det ble i hvertfall altfor mye fokus på den forbaska pumpinga for min del. Når neste kommer i høst skal jeg i hvertfall ikke begynne med samme opplegget. 

Problemet til TS er jo at baby ikke dier ordentlig. Ellers ville hun ikke ha måtte gi nærmere 100ml melk etter hvert måltid. Hun er allerede psykisk nedbrutt etter drøyt 2 uker, det er ikke noe godt grunnlag for å fortsette i samme bane.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/10/2022 at 3:36 PM, AnonymBruker said:

Beklager lang innlegg.

Jeg er utslitt. Baby er 16 dager. Fordi baby gikk ned i vekt på tross av hyppig amming måtte jeg begynne på mme og pumpe etter amming. Baby har kort tungebånd (hjerteformet tunge) og har fått henvisning til vurdering av klipp. Virker som det er lang ventetid. Jeg tror produksjonen min ikke går opp fordi baby ikke får godt nok tak og sug. 

Hver tredje time må jeg amme, lage erstatning, gi denne, varme opp morsmelken jeg har pumpet, og gi den. Vaske flasker, vaske pumpeutstyr og så pumpe igjen. Så må alt vaskes igjen og klargjøres for neste runde. Dette tar tid! Når jeg er ferdig, er det kort tid til baby vil ha mat igjen- og runddansen begynner på nytt. Dette har jeg fått anbefalt å gjøre av helsestasjonen, men nå kjenner jeg at jeg er alvorlig sliten. Jeg har ikke sovet mer enn et par timer av gangen på nettene, og jeg føler meg helt nedbrutt psykisk. Jeg fantaserer om å forlate alt, for jeg har ikke mer krefter igjen. Jeg føler meg som verdens verste mamma som ikke klarer å produsere nok melk til barnet mitt. Jeg har også et barn til som jeg ikke får tid til, og det river meg hjertet å se hvor preget mitt andre barn er over at jeg ikke har kapasitet eller tid til å ta meg skikkelig av hen. 

Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal holde på sånn som dette. Han får ca halvparten morsmelk og halvparten erstatning. 

Helsesøster har sagt vi kan utforske litt, hvor mye mme vi skal gi. Men, jeg oppfatter at baby ikke er fornøyd før hen får dette;

Ammer ca 30 min. Sovner med puppen. 

Pumpet morsmelk- ca 40 ml.

Morsmelkerstatning ca 30 ml. 

Er det håp om at produksjonen skal gå opp? Jeg føler jeg bare går i en runddans, ingenting skjer med produksjonen (som jeg kan se utifra det jeg pumper) 

Er det noen ammekyndige som vil gi meg noen råd? 

Bør jeg gi opp ammingen? Det river meg i hjertet. Sånn som dette kan jeg ikke leve stort lenger. 

Anonymkode: 0349c...835

Det der hørtes fryktelig slitsomt ut, jeg ville nok droppet pumpingen. Gjør det vondt å amme? Hvis ikke det gjør vondt og vektøkningen er OK nå ville jeg ammet hyppigere istedet for å pumpe, og fortsatt med samme mengde mme som idag (altså totalt gjennom døgnet.. prøv å gi litt mindre av gangen dersom baby spiser oftere). 

Skal man få til fullamming med baby som har dårlig sugetak, så må man belage seg på at det blir mange lange ammeøkter, og at man nok blir låst til sofaen endel uker. Det er helt greit å ikke orke dette også og heller gi mme når mor kjenner at hun trenger det.

Det er jo en ond sirkel med melkemengde og mme, men det er ikke sikkert det er så lett å gjøre noe med dersom baby har dårlig tak pga stramt tungebånd. 

Hvis du bor i Oslo-området, så kan jeg veldig varmt anbefale ammeveiledning fra Tine Greve på Bambus familieklinikk i Bærum. Det koster litt, men hun er i en helt annen liga enn en random ammeveileder på helsestasjonen. Vi fikk veldig god hjelp med ammingen herfra både før og etter tungebåndsklipp.

Anonymkode: 2f494...3df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er vel viktigere at far får sove hele natta så han kan hjelpe til når han kommer hjem fra jobb?

Far skal jo lage middag og rydde og vaske klær når han kommer hjem fra jobb. Er bedre å ha en uthvilt far som kan hjelpe til mye når han er hjemme. 

Mor skal bare tenke på seg selv og barnet, så ja, deg blir lite søvn, men hun får hvile mellom slagene. 

 

Anonymkode: 339c6...174

Nei, hele poenget er at mor får ikke hvilt mellom slagene. Hvorfor skal hun være utslitt og han helt utvilt? Du forventer at hun skal styre hele dagen og natten alene med baby, og store deler av kvelden mens far gjør husarbeid, på tilnærmet ingen søvn? Men du tenker far umulig kan orke litt husarbeid etter jobb hvis ikke han har sovet hele netter?  Mor har den mest slitsomme oppgaven på dagtid og kveld, ikke far, da gir det ingen mening at far skal sove hele natten og mor bruke mesteparten av natten på å være våken. 

Anonymkode: 84f7b...22a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid bruker du på en ammeøkt? Selv kunne baby ligge og amme i to timer, og likevel være sulten etterpå. Jeg prøvde en blanding av amming, pumping og morsmelkerstatning, men gikk etterhvert bort fra ammingen. Nå pumper jeg 2-3 ganger i døgnet, og gir kun flaske. Da får baby et par flasker morsmelk og resten erstatning. Bonusen er at far kan ta noen av måltidene, sånn at jeg får hentet meg inn igjen. 

Selv om du har bare litt melk, så får baby viktige immunstoffer fra denne, og det er HELT GREIT å gi morsmelkerstatning, enten fullt eller delvis. 

Sånn jeg ser det har du fire alternativer:

1. Fortsette som nå (ikke anbefalt)

2. Amme litt og gi tillegg 

3. Pumpe og gi morsmelk på flaske pluss morsmelkerstatning (dette funket best for meg)

4. Gå over til morsmelkerstatning

Jeg ville selv prøvd alternativ 2 eller 3 et par uker og sett om det kunne fungere, hvis ikke gått over til alternativ 4. Uansett bør far hjelpe til med vasking av flasker osv. Og kjøp flere flasker sånn at du ikke må vaske etter hvert måltid.

Og du, de første 3-4 ukene er ganske pyton mange, så du er ikke alene om det, OG det vil bli bedre!

 

Anonymkode: 6f65b...81e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar og gode råd! Det betyr mye når man er så rådvill og knekt som jeg er nå. ❤

Jeg har ikke klart å svare, men jeg leser alt, og tar til meg det dere sier. 

Jeg purrer på timen, og skal gå privat om jeg ikke kommer inn snart. Jeg tror at produksjonen vil gå opp om bare sugetaket til baby blir bedre, og vi får klippet tungebåndet. 

Jeg innser at jeg ikke klarer å holde på sånn som dette stort lengre. Når vi har fått klippet tungebåndet (Jeg regner med vi må det) kan jeg kutte ut pumpingen og bare amme og gi mme. Jeg tør ikke kutte pumpingen enda, da jeg er redd produksjonen går ned da. Så enn så lenge fortsetter jeg som før. 

Jeg klamrer meg til håpet om at klipping av tungebånd vil gjøre at babyen suger bedre, og produksjonen går opp. Det gjør meg ingenting å amme mye. Det er pumpingen jeg føler tar knekken på meg. Det er vanskelig å vite hvor mye mme jeg skal gi baby, etter amming, men jeg tenker å veie baby ofte på helsestasjonen sånn at jeg har kontroll og ser at hen legger på seg. 

Jeg har så lyst til å få til ammingen! Samtidig ser jeg at det ikke er bra for psyken å fortsette dette kjøret. 

Jeg hadde start problemer med mitt første barn også. Men, da pumpet jeg ikke. (Fikk aldri til å pumpe noe særlig) Da la jeg barnet til puppen hele tiden, og veiet hen for å se at vekten gikk opp. Det funket bra, og var så mye mindre stressende. Men, da hadde jeg ikke problemet med dårlig sugetak. 

Uansett.. Jeg er enig i de som sier at man ikke må amme for enhver pris. Men, så er det så sårt når det gjelder en selv. En vil jo ingenting annet enn det beste for barnet. Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle bli så psykisk nedbrutt av å ikke mestre amming.. 

- Ts

Anonymkode: 0349c...835

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring hvor enn dere er henvist til NÅ og si at det haster. Prioritering av klipp av nyfødte pleier å gå kjemperaskt i det offentlige, men det må nesten tas per telefon, hvis ikke havner det i papirmølla. Det private går ikke nødvendigvis raskere, men klippet kan være bedre, avhengig av hvem vi snakker om her... Vi har med begge barna våre fått komme inn på dagen. Det er så raskt gjort at de tar det innimellom andre timer. 

Men må følges opp med ammeveiledning, og eventuelt kiropraktor/annen kroppsbehandler som kan litt om amming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for alle svar og gode råd! Det betyr mye når man er så rådvill og knekt som jeg er nå. ❤

Jeg har ikke klart å svare, men jeg leser alt, og tar til meg det dere sier. 

Jeg purrer på timen, og skal gå privat om jeg ikke kommer inn snart. Jeg tror at produksjonen vil gå opp om bare sugetaket til baby blir bedre, og vi får klippet tungebåndet. 

Jeg innser at jeg ikke klarer å holde på sånn som dette stort lengre. Når vi har fått klippet tungebåndet (Jeg regner med vi må det) kan jeg kutte ut pumpingen og bare amme og gi mme. Jeg tør ikke kutte pumpingen enda, da jeg er redd produksjonen går ned da. Så enn så lenge fortsetter jeg som før. 

Jeg klamrer meg til håpet om at klipping av tungebånd vil gjøre at babyen suger bedre, og produksjonen går opp. Det gjør meg ingenting å amme mye. Det er pumpingen jeg føler tar knekken på meg. Det er vanskelig å vite hvor mye mme jeg skal gi baby, etter amming, men jeg tenker å veie baby ofte på helsestasjonen sånn at jeg har kontroll og ser at hen legger på seg. 

Jeg har så lyst til å få til ammingen! Samtidig ser jeg at det ikke er bra for psyken å fortsette dette kjøret. 

Jeg hadde start problemer med mitt første barn også. Men, da pumpet jeg ikke. (Fikk aldri til å pumpe noe særlig) Da la jeg barnet til puppen hele tiden, og veiet hen for å se at vekten gikk opp. Det funket bra, og var så mye mindre stressende. Men, da hadde jeg ikke problemet med dårlig sugetak. 

Uansett.. Jeg er enig i de som sier at man ikke må amme for enhver pris. Men, så er det så sårt når det gjelder en selv. En vil jo ingenting annet enn det beste for barnet. Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle bli så psykisk nedbrutt av å ikke mestre amming.. 

- Ts

Anonymkode: 0349c...835

Tror det er naturlig, man vil jo det beste for babyen sin og er hormonell og sliten i tillegg. Jeg satt og gråt flere ganger over hvor vanskelig ammingen var de første ukene men det løsnet og ble så mye bedre etter litt over en måned heldigvis. Håper klipping hjelper❤

Anonymkode: 090ac...e15

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg startet som deg med lite melk og det var et helvetes styr med pumping hver 3.time. Gjorde fryktelig vondt og jeg begynte å grue meg til neste runde med en gang jeg var en pumping. De ansatte på sykehuset var så bråsikre og optimistiske i starten på at melkeproduksjonen ville ta seg opp, men det gjorde den aldri. Med 13% vektnedgang hos babyen måtte de til slutt innse de også at vi trengte å gå over på mme.

Når vi startet med mme var det som å få en helt ny tilværelse. Jeg ble mer avslappet, jeg kunne nyte min nyfødte baby og hvile ut på en helt annen måte enn da jeg holdt på med pumping pumping pumping til alle døgnets tider. Vi ga mme hver 3.time i starten, babyen ble mett og fornøyd og sov godt. Ved 3måneders alder sov hun hele nettene igjennom. Jeg er utrolig glad for at jeg avbrøt dette pumpe/amme opplegget og gikk over på mme. Til og med legen på helsestasjonen støttet meg 100%. Det samme gjorde helsesøster. Prøvde å amme i svangerskap nr.2 men det gikk heller ikke, kom kun noen dråper. Etter at råmelken var gitt gikk vi over på mme.

Anonymkode: f28db...511

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...