Gå til innhold

16 dager gammel baby. Jeg har ikke nok melk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi fikk klippet tungebånd på barsel, og barnet hadde hjerteformet tunge.

Klipping hadde ingen effekt på produksjon.

Så vi endte på mme på fulltid, og det gikk veldig fint :) 

Det som absolutt ikke gikk fint var å streve døgnet rundt med pumping/tilstoppede brystganger osv. Ble så mentalt frynsete av det at helsestasjonen ba meg instendig om å «vurdere å droppe amming». Les: prøvde å overtale meg så direkte de kunne. 

Anonymkode: 09d60...6ae

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Pga keisersnitt hadde vi og start problemer.tok tid før melken kom. Jeg ammet og gav mme. Der var egentlig ikke så veldig stress. Pumpet ikke da. Melken kom og jeg ammet til hen var 1.5. 

kanskje slutte å pumpe og heller gi mer mme? Så reduserer du litt av stresser. 

det er normalt at baby er på puppen hele tiden. Jeg satt med puppen ute omtrent hele tiden. Det er også helt normalt å ikke få noe søvn. Vår sov aldri mer enn en Time eller to i strekk heller. Men sånn har mange det, med eller uten amme problemer.  

Anonymkode: 9ef0b...fba

Vil bare legge til at dette barnet også hadde hjerteformet tunge. Det ble aldri gjort noe med det

Anonymkode: 9ef0b...fba

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Far kan blande mme, far kan flaskemate, far kan koke flasker, far kan skifte bleier, far kan få frem rap.. Du trenger å hvile deg.

Hvis du ønsker å amme, så forsetter du å legge barnet til så ofte og lenge du kan(orker). Så kan det hende produksjonen øker når du har mer overskudd, baby blir litt større og sterkere og tungebånd klippet. 

Dropp pumpinga om det bare er styr og stress for deg. Legg til baby og vær fornøyd med det baby får i seg. Gi mme så baby blir mett etter amming, men la baby amme ofte og mye, det har fungert for meg (selvfølgelig er vi forskjellige, så det funker jo ikke for alle). 

Anonymkode: cfa41...44d

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg holdt på veldig liknende i starten. Men jeg fikk hjelp av samboer til vasking og fiksing av flasker. Og jeg droppet opplegget om natten, da ammet jeg bare (gikk litt bedre om natten her og baby sovnet igjen selv om det ikke var så bra med melk). Det gikk seg til her og jeg fullammet innen 2 mnd. 

Anonymkode: 090ac...e15

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ocilie

Det finnes legemidler som kan øke melkeproduksjon, som er ufarlige å bruke når man ammer. Det hjalp for meg. 
Det finnes også en nesespray som gjør at melken flyter lettere når man pumper. 
Snakk med fastlegen din, og hør om det kan være noe for deg. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Som andre her skriver; det er 100% greit å gi opp amminga :) 

Anonymkode: af107...94a

• Liker 4
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bare tenkte på noe: du skriver at baby sovner ved puppen. Så klarer du og pumpe ut mer melk etterpå. Da høres det jo ut som du har nok melk? Er babyen mett når den sovner? Klarer du og holde babyen våken så den får tømt puppen?
Husker de på sykehuset jobbet for og holde babyen min våken ved oppstart av amming etter en mageoperasjon av babyen, slik at han fikk spist seg god og mett. Vi veide før og etter måltid og så at han fikk nok mat bare han ikke sovna.

Anonymkode: cdf0f...340

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Pumpet du også etter det er «tomt»? Det hjelper på å få opp produksjonen. 

Kjøp mange ekstra flasker. Da kan du slenge alt fra deg og ta nye, og vaske alt sammen en gang for dagen istedenfor etter hver eneste gang. En steriliseringsmaskin er topp å ha! (Be barnefar ta flaskevask!)

Og om du ikke orker mer… det er helt greit å gi MME altså, hvis du er helt på felgen så blir du sannsynligvis en bedre mor om du er mindre utslitt ❤️

Anonymkode: d41ba...d14

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare tenkte på noe: du skriver at baby sovner ved puppen. Så klarer du og pumpe ut mer melk etterpå. Da høres det jo ut som du har nok melk? Er babyen mett når den sovner? Klarer du og holde babyen våken så den får tømt puppen?
Husker de på sykehuset jobbet for og holde babyen min våken ved oppstart av amming etter en mageoperasjon av babyen, slik at han fikk spist seg god og mett. Vi veide før og etter måltid og så at han fikk nok mat bare han ikke sovna.

Jeg hadde forresten keisersnitt og ikke en dråpe melk på mange dager. Pumpet på sykehuset men aldri hjemme. Hatet den pumpa så skjønner deg godt!! Brukte 45 min mating på én pupp til den var tom, så neste pupp etter tre timer. To timer mellom på kvelden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Dropp amminga! Det er sånt et amme press i Norge jeg blir kvalm. 

Anonymkode: d0317...f68

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Er ikke 40 ml pumpet melk etter amming mye melk egentlig? Eller husker jeg helt feil? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det er som om jeg skulle ha skrevet dette selv, med unntak av et barn nr 2. Baby er snart 6 uker og slet fra dag 1 med sugetak og vakuum, så vi bruker brystskjold. I starten ammet hun 4-6 timer i døgnet med gikk likevel ned/stagnerte i vekt🤯 Fikk deretter tips fra helsestasjon om å pumpe og gi på flaske i tillegg, og det jeg ikke klarte å produsere selv ga jeg MME utenom. I begynnelsen var produksjonen lav. Hun skulle ha 70 ml til hvert måltid, men jeg slet med å få 50-60 ml som jeg måtte bruke to pumpeøkter på å få til.. 

Nå etter over 3 uker er produksjonen gått veldig opp! Det som hjalp meg var å nattpumpe, da dette stimulerer produksjonen enormt etter tips fra helsestasjonen🤩 

Begynte først denne uken å mistenke stramt tungebånd, da hun og jeg har omtrent alle symptomene.. Skal til fastlegen og få henvisning men mistenker lang ventetid jeg også.. Det finnes en kjekk FB gruppe som heter «Norsk støttegruppe for stramt tungebånd» som jeg synes var gull! Der kan du få tips om private klinikker du kan oppsøke. Det vurderer jeg nå..

Bare du selv kan kjenne på om du orker mer, kjenner godt igjen fortvilelsen over flaske- og pumpevasking og sterilisering av utstyr.. Det er altoppslukende😢 Så for meg at permisjonen skulle bli deilig men akkurat nå er den overveldende.. Storkoser meg med baby men syns det er trist at det skal være en kamp med mating.. Setter melk i halsen og sliter med å svelge under flaskemåltid også🤯

Ønsker dere masse lykke til, skriv gjerne her om du merker bedring etter tungebånd klipping💛

Anonymkode: 218d1...97b

• Hjerte 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Skjønner godt at du er sliten! Jeg holdt på likedan med min første, men bare ei lita uke etter at vi kom hjem fra sykehuset, og jeg holdt på å gå på dørken. Dette var midt på sommeren og vi drev i tillegg på med flytting, så jeg var hos flere helsesøstre på ulike helsestasjoner i tillegg til at jeg fikk oppfølging på amming på barsel. Og jeg fikk mange forskjellige rare råd (hjelpebryst, fullpumping (!) osv). Rådene jeg fikk som jeg tenker funka var:

- far måtte ta alt av flaskemating pg sterilisering av flasker

- om natta ga jeg kun pupp. Ga verken mme eller pumpemelk i tillegg om natta så lenge baby sovna igjen etter bare pupp.

- men ganske snart måtte jeg legge vekk hele pumpa. Jeg holdt på å bli helt ødelagt. Da ga jeg hyppig pupp og toppa det med mme.

- babyen min gikk etter hvert fint opp I vekt, og jeg kunne gradvis kutte ut mme i tillegg da han var fornøyd og mett etter bare pupp.

Etter denne trøblete starten fullammet jeg til 6 mnd og delammet til 3 år helt uten flere problemer. Men mine barn har riktignok ikke hatt noe tungebåndsproblematikk.

Jeg synes det er litt synd hvor mange her som sier mamming før amming og gir som råd at du skal slutte å amme.. Det kan man jo alltids vurdere hvis det er amminga som ikke fungerer og man har lyst til å kaste inn håndkleet på det. Men for min del var det ikke amminga som tippa vektskålen, men pumpinga og de hersens flaskene. Det skader jo ikke å fortsette å gi pupp før mme hvis man selv syns det er greit. Og amming som ikke fungerer er pyton, men amming når det går bra er MYE mer lettvint enn mme og flasker - synes jeg.

Anonymkode: 532f3...b10

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I stedet for å stresse med pumping hele tiden, hva med å kun gi erstatning? Du kan lage til flasker for et døgn i slengen og varme opp før du skal gi. Også kan du pumpe deg når du har mulighet i et forsøk på å holde produksjonen oppe? Kanskje du kan gi morsmelk på kvelden før dere legger dere? Hvis det funker da. Kanskje det rett og slett er bedre å ikke stresse med at du må pumpe nok, men bare når du har tid/orker. 

Jeg tenker det ikke er verdt å ødelegge barseltiden med å bli utslitt fordi man ikke får til amming/for lite melk/problemer hos baby (som din baby har). Det er også fritt sykehusvalg. Er det mulighet å få klippet tungebåndet på et annet sykehus tidligere? Eller sjekke mulighetene for å gjøre dette privat. 

Anonymkode: f1751...e87

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg ville droppet pumpinga, bare ammet og så gitt mme etterpå. I begynnelsen brukte jeg ferdigblandet nan. Baby trengte ofte bare 20 ml for å bli mett, så da var det mye enklere å bare tømme en skvett i flaska og varme, enn å skulle måle opp og blande ut. Flaskene ble skylt etter bruk, og så vasket og kokte jeg de på kvelden. Ene ungen ble etterhvert bare flaskebarn, for amminga ble bare stress, og er det en ting vi mødre ikke trenger, så er det mer stress.

Anonymkode: 3cfb4...661

Lenke til innlegg
Del på andre sider
myMa

Dropp ammingen og spar deg for frustrasjoneb. Hilsen en som pumpa døgnet rundt for å redde produksjonen da baby ikke ville ta puppen lengre. Dette var etter godt etablert amming men fikk ut noen små skvetter bare. Det var bare tull å holde på med.

Kjøp masse flasker og vask de en gang i døgnet. Bruk tiden på kos og søvn i stedet!

Edit: poenget mitt var vel egentlig dropp pumpingen. Du kan jo fortsette å amme litt for kosen og som et supplement. 

Endret av myMa
Edit
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
myMa
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå etter over 3 uker er produksjonen gått veldig opp! Det som hjalp meg var å nattpumpe, da dette stimulerer produksjonen enormt etter tips fra helsestasjonen🤩 

Hjalp ikke en dritt å pumpe på natten her. Førte bare til enda mindre søvn og mere styr. Jeg vet at det kan fungere for noen, men TS som knapt sover burde vel droppe dette styret om natten i hvertfall. 

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
myMa skrev (13 minutter siden):

Hjalp ikke en dritt å pumpe på natten her. Førte bare til enda mindre søvn og mere styr. Jeg vet at det kan fungere for noen, men TS som knapt sover burde vel droppe dette styret om natten i hvertfall. 

Ja det kan jo selvfølgelig variere fra person til person, men TS var frustrert over at produksjonen ikke gikk opp, og i følge ammehjelpen skal nattpumping øke produksjonen! Og det gjorde den hos meg🙊 Baby vokner uansett 1-2 ganger om natten, så jeg ammer først, så kan barnefar gi resten på flaske mens jeg pumper i 10-15 minutt, så kan vi gå tilbake til soving.

Er i samme situasjon som TS selv og sover utrolig minimalt, men synes det er verdt å pumpe om nettene mot at produksjonen går opp. Målet er jo at vi kan slutte med pumping en dag og amme som normalt hvis det er tungebånd som er problemet. 

Anonymkode: 218d1...97b

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
myMa skrev (2 timer siden):

Dropp ammingen og spar deg for frustrasjoneb. Hilsen en som pumpa døgnet rundt for å redde produksjonen da baby ikke ville ta puppen lengre. Dette var etter godt etablert amming men fikk ut noen små skvetter bare. Det var bare tull å holde på med.

Kjøp masse flasker og vask de en gang i døgnet. Bruk tiden på kos og søvn i stedet!

Edit: poenget mitt var vel egentlig dropp pumpingen. Du kan jo fortsette å amme litt for kosen og som et supplement. 

Men dette er jo en annen situasjon enn TS beskriver, hos TS er det ikke godt etablert amming ennå og barnet er bare 2 uker gammelt.
Men fortsatt opp til deg TS hva du orker. 40 ml er jo bra etter amming, men det kan også bety at babyen din ikke tar så mye ennå, kanskje pga stramt tungebånd. Hvordan er det med våte bleier og avføring? Legg en plan med helsestasjonen. Kanskje dere også burde veie før og etter amming får å se hvor mye hen tar pr måltid. 

Anonymkode: 28caf...541

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Mitt beste råd er: kutt ammingen og pumpingen om det gjør det fortvilet og lei!

Jeg hadde det akkurat slik med min første. Han var veldig liten i utgangspunktet, og han gikk ned i vekt i stedet for opp. Og jeg fikk beskjed om å amme så mye jeg kunne, og så pumpe, og så gi det jeg hadde pumpet, og så gi mme i tillegg. Jeg gjorde ikke annet enn å amme, pumpe, sterilisere, gi flaske! ALT dreide seg om det! Det var så ufattelig fortvilende og utmattende!

Jeg fikk fødselsdepresjon, og alt slitet med ammejævelskapet hadde nok noe med det å gjøre. 

Jeg fikk streng beskjed av både jordmoren jeg gikk til på helsestasjonen, OG av en snill jordmor på sykehuset da jeg fødte mitt andre barn, om at denne gangen skulle jeg slutte å amme i det jeg merket at det gikk ut over egen psykiske helse. 

Mamming foran amming! Om du blir sliten og fortvilet og lei, og det går utover humøret og hvordan du har det med barnet, er det IKKE verdt det!

(og kjøp en dampsterilisator, så du lett kan sterilisere flasker i mikroen). 

Anonymkode: 40b27...26c

• Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...