Gå til innhold

16 dager gammel baby. Jeg har ikke nok melk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beklager lang innlegg.

Jeg er utslitt. Baby er 16 dager. Fordi baby gikk ned i vekt på tross av hyppig amming måtte jeg begynne på mme og pumpe etter amming. Baby har kort tungebånd (hjerteformet tunge) og har fått henvisning til vurdering av klipp. Virker som det er lang ventetid. Jeg tror produksjonen min ikke går opp fordi baby ikke får godt nok tak og sug. 

Hver tredje time må jeg amme, lage erstatning, gi denne, varme opp morsmelken jeg har pumpet, og gi den. Vaske flasker, vaske pumpeutstyr og så pumpe igjen. Så må alt vaskes igjen og klargjøres for neste runde. Dette tar tid! Når jeg er ferdig, er det kort tid til baby vil ha mat igjen- og runddansen begynner på nytt. Dette har jeg fått anbefalt å gjøre av helsestasjonen, men nå kjenner jeg at jeg er alvorlig sliten. Jeg har ikke sovet mer enn et par timer av gangen på nettene, og jeg føler meg helt nedbrutt psykisk. Jeg fantaserer om å forlate alt, for jeg har ikke mer krefter igjen. Jeg føler meg som verdens verste mamma som ikke klarer å produsere nok melk til barnet mitt. Jeg har også et barn til som jeg ikke får tid til, og det river meg hjertet å se hvor preget mitt andre barn er over at jeg ikke har kapasitet eller tid til å ta meg skikkelig av hen. 

Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal holde på sånn som dette. Han får ca halvparten morsmelk og halvparten erstatning. 

Helsesøster har sagt vi kan utforske litt, hvor mye mme vi skal gi. Men, jeg oppfatter at baby ikke er fornøyd før hen får dette;

Ammer ca 30 min. Sovner med puppen. 

Pumpet morsmelk- ca 40 ml.

Morsmelkerstatning ca 30 ml. 

Er det håp om at produksjonen skal gå opp? Jeg føler jeg bare går i en runddans, ingenting skjer med produksjonen (som jeg kan se utifra det jeg pumper) 

Er det noen ammekyndige som vil gi meg noen råd? 

Bør jeg gi opp ammingen? Det river meg i hjertet. Sånn som dette kan jeg ikke leve stort lenger. 

Anonymkode: 0349c...835

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Beklager lang innlegg.

Jeg er utslitt. Baby er 16 dager. Fordi baby gikk ned i vekt på tross av hyppig amming måtte jeg begynne på mme og pumpe etter amming. Baby har kort tungebånd (hjerteformet tunge) og har fått henvisning til vurdering av klipp. Virker som det er lang ventetid. Jeg tror produksjonen min ikke går opp fordi baby ikke får godt nok tak og sug. 

Hver tredje time må jeg amme, lage erstatning, gi denne, varme opp morsmelken jeg har pumpet, og gi den. Vaske flasker, vaske pumpeutstyr og så pumpe igjen. Så må alt vaskes igjen og klargjøres for neste runde. Dette tar tid! Når jeg er ferdig, er det kort tid til baby vil ha mat igjen- og runddansen begynner på nytt. Dette har jeg fått anbefalt å gjøre av helsestasjonen, men nå kjenner jeg at jeg er alvorlig sliten. Jeg har ikke sovet mer enn et par timer av gangen på nettene, og jeg føler meg helt nedbrutt psykisk. Jeg fantaserer om å forlate alt, for jeg har ikke mer krefter igjen. Jeg føler meg som verdens verste mamma som ikke klarer å produsere nok melk til barnet mitt. Jeg har også et barn til som jeg ikke får tid til, og det river meg hjertet å se hvor preget mitt andre barn er over at jeg ikke har kapasitet eller tid til å ta meg skikkelig av hen. 

Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal holde på sånn som dette. Han får ca halvparten morsmelk og halvparten erstatning. 

Helsesøster har sagt vi kan utforske litt, hvor mye mme vi skal gi. Men, jeg oppfatter at baby ikke er fornøyd før hen får dette;

Ammer ca 30 min. Sovner med puppen. 

Pumpet morsmelk- ca 40 ml.

Morsmelkerstatning ca 30 ml. 

Er det håp om at produksjonen skal gå opp? Jeg føler jeg bare går i en runddans, ingenting skjer med produksjonen (som jeg kan se utifra det jeg pumper) 

Er det noen ammekyndige som vil gi meg noen råd? 

Bør jeg gi opp ammingen? Det river meg i hjertet. Sånn som dette kan jeg ikke leve stort lenger. 

Anonymkode: 0349c...835

Pga keisersnitt hadde vi og start problemer.tok tid før melken kom. Jeg ammet og gav mme. Der var egentlig ikke så veldig stress. Pumpet ikke da. Melken kom og jeg ammet til hen var 1.5. 
 

kanskje slutte å pumpe og heller gi mer mme? Så reduserer du litt av stresser. 
 

det er normalt at baby er på puppen hele tiden. Jeg satt med puppen ute omtrent hele tiden. Det er også helt normalt å ikke få noe søvn. Vår sov aldri mer enn en Time eller to i strekk heller. Men sånn har mange det, med eller uten amme problemer.  

Anonymkode: 9ef0b...fba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi opp amming de gjorde jeg babyen fikk bare vondt i magen av melka mi siden jeg hadde så mye angst 

Anonymkode: beb10...569

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming er ikke alt! Jeg slet også med det ene av barna. Det var en stor lettelse den dagen jeg bestemte meg for å kutte ut ammingen. Husker at det føltes som et nederlag der og da, men når jeg ser tilbake på det så var det absolutt ikke det. Delamming er det tyngste jeg har gjort. Og jeg har både hatt barn som jeg har fullammet, og barn som har vært 100%  flaskebaby.

Morsmelk er bra, men det er jaggu mme også! Og en utslitt mamma er iallefall ikke bra! 

Klem til deg 💕💕

Anonymkode: 84196...4e9

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke dette du vil høre, men dette er ikke uvanlig. Ja, det er kjempeslitsomt, men veldig ofte går produksjonen opp og du vil føle at ting stabiliserer seg når barnet er rundt en mnd. Men det er jo bare du som bestemmer om du orker dette eller ikke. Men jeg pleier å si «hang in there» til de som ønsker å amme og veldig ofte går det seg til. 
Snakk med helsestasjonen igjen, få støtte og råd og fortell hvordan du har det. 

Anonymkode: 28caf...541

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med privat lege som kan klippe tunge båndet. Koster noen tusenlapper, men du får time asap. Da kan du kanskje ha sjans til å få igang ammingen. Skjønner at du er sliten. Synd at det offentlige har så lang ventetid på sånt.

Anonymkode: 32b15...443

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og en ting til. Det er ikke DU som ikke får opp melkeproduksjonen, men det er en direkte årsak til det; nemlig tungebåndet. Når baby har så kort tungebånd klarer den ikke å stimulere skikkelig til økt produksjon. Pumpen er for mange helt unyttig og gir ikke annet enn hodebry og stress. Dette er ikke din feil, men det offentlige skulle gitt dere time til å klippe tungebåndet samme dagen som de så at det var for kort. Det tar legen 15 sekunder å gjøre det.

At du klarer å pumpe ut 40 ml etter amming er jo kjempebra! Tenk på babyens mage som en valnøtt, de milliliterne vil jo fylle hele magen nesten!

Anonymkode: 32b15...443

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 barn og har aldri hatt nok melk. Var mye styr, tårer og frustrasjon de ukene en prøvde å få til amming. Samme styr med puppen konstant ute, pumping og så flaske. Valgte etterhvert å gå over til kun mme og det ble bedre både for meg, barn og partner da. Morsmelk er det beste, men når det går veldig ut over psyken og ikke en får nesten nor søvn, følte jeg i hvert fall at det var bedre med mme. Barna har klart seg fint likevel de fordi om ingen av de ble ammet i mer enn tre uker. 

Anonymkode: 6fb47...cd9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer helt selv om du vil amme, pumpe eller bare gi MME :) Personlig valgte jeg kun MME til slutt da det ble for mye stress og styr med alt, jeg fikk det mye bedre og baby fikk det mye bedre.

Jeg vasket og steriliserte alle flaskene hver kveld, da slapp jeg styre med dette flere ganger om dagen. Bare sørge for å ha nok flasker :) 

Anonymkode: d8a26...be7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barnet en far som kan gi flaske og vaske flasker så du slipper alt styret alene?

Anonymkode: ac87d...d09

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer! Du må kjenne på hvor motivert du er. Men helt ærlig, når du begynner å fantasere om å forlate alt, da har det i mine øyne gått for langt og du bør trappe ned. Ingen takker deg for å kjøre deg helt i grøfta og bli deprimert over å få til ammingen. SÅ viktig er ikke morsmelken at det er verdt din psykiske helse!

Hvis jeg var deg hadde jeg:

1. Fått fortgang i tungebåndsaken. For mange er det som natt og dag. 

2. Kutt ned på pumpingen, gjør det hvis du har overskudd til det.

3. Engasjert far. Han må gi flaske mens du får sove mer enn et par timer i strekk. Søvnmangel gjør ALT mye tøffere enn det hadde trengt å være.

Anonymkode: fb635...946

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kutt ut ammingen! Har aldri forstått meg på dette ammehysteriet. 

Anonymkode: 0a163...aec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med helsestasjonen igjen og fortell det du sier her. Si at de MÅ klippe tungebåndet asap, hvis du skal orke å amme. Kanskje droppe pumpingen? Og far har IKKE rett på å sove hele natta selv om han jobber, dere er nybakte foreldre og skal være like slitne begge to, ikke du helt utslitt og han småsliten. 

Anonymkode: 84f7b...22a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få hjelp hos ammehjelpen på facebook!❤️

Anonymkode: 67f44...a91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress var det som drepte produksjonen min hver gang... Det hjelper å hvile også sove når babyen sover man produserer mest melk når man sover.Vørterøl hjalp meg veldig også!  Det inneholder humle som hjelper på melkeproduksjonen, eggeplomme er bra for produksjonen.  Sugetaket ble bedre etter han begynte med smokk uke 5. Jeg fikk han til å lære å suge til seg smokken selv ved å holde den ved munnen. Det har vært enn evig kamp men til slutt ved å prøve masse tips var det dette som funka.

Anonymkode: f5dcf...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke gå privat for å klippe tungebånd? Eventuelt mase deg frem til hastetime? Hvis du mistenker at lav melkeproduksjon skyldes tungebåndet, så må du være veldig frempå. 

Jeg klipte tungebånd til mine barn og fikk time privat raskere. Ventetiden til det offentlige er drepende hvis man vil amme. 

Men du, det er ingen skam å supplere med mme eller pumpe morsmelk. Det går helt fint med begge to. Det viktigste er at du ikke stresser for mye fordi mye stress reduserer melkeproduksjonen. Prøv å kose deg med baby (mens du maser om hastetime). Jeg har både ammet, pumpet og gitt i flaske og gitt mme i flaske. Det viktigste for meg var at baby får noe morsmelk, så om baby ikke får bare morsmelk er det helt i orden. Baby får det baby trenger av morsmelken baby får og så supplerer du med mme.

 

Anonymkode: be4f0...7ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Amming er ikke alt! Jeg slet også med det ene av barna. Det var en stor lettelse den dagen jeg bestemte meg for å kutte ut ammingen. Husker at det føltes som et nederlag der og da, men når jeg ser tilbake på det så var det absolutt ikke det. Delamming er det tyngste jeg har gjort. Og jeg har både hatt barn som jeg har fullammet, og barn som har vært 100%  flaskebaby.

Morsmelk er bra, men det er jaggu mme også! Og en utslitt mamma er iallefall ikke bra! 

Klem til deg 💕💕

Anonymkode: 84196...4e9

Støtter denne! 

Kjære TS, sånn her kan du ikke ha det! ❤️ Du risikerer og bli deprimert, og det er mye mer alvorlig enn å slutte å amme. 

Amming er virkelig ikke alt, mme går HELT fint. Du som mamma skal også ha det bra, det skal ikke gå på bekostning av din psykiske helse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamming før amming ❤️ Man skal ikke gå i grøfta for ammingen, det er ikke gunstig for hverken deg eller babyen. Om du kjenner på at det her ødelegger hele babytiden, ja så slutt. Begynn med mme, skaff deg mange flasker så du slipper unna med vask en gang om dagen, la far ta mer mating og nyt babytiden. Den psykiske helsen er SÅ viktig! ❤️ 

Anonymkode: 34a4f...f78

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Beklager lang innlegg.

Jeg er utslitt. Baby er 16 dager. Fordi baby gikk ned i vekt på tross av hyppig amming måtte jeg begynne på mme og pumpe etter amming. Baby har kort tungebånd (hjerteformet tunge) og har fått henvisning til vurdering av klipp. Virker som det er lang ventetid. Jeg tror produksjonen min ikke går opp fordi baby ikke får godt nok tak og sug. 

Hver tredje time må jeg amme, lage erstatning, gi denne, varme opp morsmelken jeg har pumpet, og gi den. Vaske flasker, vaske pumpeutstyr og så pumpe igjen. Så må alt vaskes igjen og klargjøres for neste runde. Dette tar tid! Når jeg er ferdig, er det kort tid til baby vil ha mat igjen- og runddansen begynner på nytt. Dette har jeg fått anbefalt å gjøre av helsestasjonen, men nå kjenner jeg at jeg er alvorlig sliten. Jeg har ikke sovet mer enn et par timer av gangen på nettene, og jeg føler meg helt nedbrutt psykisk. Jeg fantaserer om å forlate alt, for jeg har ikke mer krefter igjen. Jeg føler meg som verdens verste mamma som ikke klarer å produsere nok melk til barnet mitt. Jeg har også et barn til som jeg ikke får tid til, og det river meg hjertet å se hvor preget mitt andre barn er over at jeg ikke har kapasitet eller tid til å ta meg skikkelig av hen. 

Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal holde på sånn som dette. Han får ca halvparten morsmelk og halvparten erstatning. 

Helsesøster har sagt vi kan utforske litt, hvor mye mme vi skal gi. Men, jeg oppfatter at baby ikke er fornøyd før hen får dette;

Ammer ca 30 min. Sovner med puppen. 

Pumpet morsmelk- ca 40 ml.

Morsmelkerstatning ca 30 ml. 

Er det håp om at produksjonen skal gå opp? Jeg føler jeg bare går i en runddans, ingenting skjer med produksjonen (som jeg kan se utifra det jeg pumper) 

Er det noen ammekyndige som vil gi meg noen råd? 

Bør jeg gi opp ammingen? Det river meg i hjertet. Sånn som dette kan jeg ikke leve stort lenger. 

Anonymkode: 0349c...835

Sånn hadde jeg det også, fikk ut 180 ml per døgn om jeg jobbet med det konstant. 

Jeg gikk bare over til mme, ikke vits i å presse seg når ungen er sulten og puppen er sliten. 

Anonymkode: 7c83c...063

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært der du er, men jeg fikk ikke noe ut ved å pumpe i det hele tatt. Til nød kom det 15 ml etter en times pumping. Jeg ble så frustrert og lei meg over å ikke få til ting. Jeg følte meg mislykket som mamma. Jeg prøvde til med en nese spray som skulle stimulere utdrivnings refleksen utenat det hadde noe for seg. 

Jeg var så nedfor og brukte omtrent hele dagen slik du gjorde til å pumpe, forsøke å amme, blande mme/gi mme og utenom det så var det andre ting med baby. Snakke med, trøste, få til å sove, kose og inne i mellom fikk jeg ikke tid til å pumpe pga det heller. Alt var et evig styr.

Til slutt så kom jeg til den konklusjonen om at jeg trengte å sette mamming before amming. Så jeg gav opp å prøve og gikk bare over til mme. Tiden etterpå ble mye bedre, og jeg angrer ikke.

Gav meg etter 6 uker. 

...

Et tips ts hvis du bestemmer deg for å kun å gi mme, ha nok flasker så du kan koke alle sammen en gang om dagen. Evt kjøp flaske sterilalisator. Vi hadde 8 flasker, og det gikk mellom 5-6 hver dag. 

Endret av tussi84
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...