Gå til innhold

Baneheia-saken - skyldspørsmål, gjenopptakelse og etterspill


Lord Friendzone

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Blåklokke_ skrev (39 minutter siden):

Teleplan sin rapport viste også at det ikke var mulig å få kontakt med basestasjonen. 

men fordi han la til at man kan ikke utelukke, ble dette brukt som som at mobilen ikke var et utelukkelse  bevis. 

noe som han har tatt avstand fra . 

Hvis  det  er teoretisk mulig at det vil kunne oppnå kontakt 1/100.000.000 x kan det da utelukkes? 

dette sier han i ettertid.

–Hvis min rapport og vitnemål i retten har blitt tillagt vekt for å dømme Kristiansen, så er jeg redd for at rettens aktører kan ha misforstått, sier Inge Schøyen til Dagbladet.

https://www.nrk.no/ytring/arvid-sjodin_-_-viggo-kristiansen-er-uskyldig-domt-1.14963295

Konklusjonen er helt klar alle som har gjort målinger hevder det samme, det er ikke mulig å oppnå kontakt

Endret av Lana01
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Callisto83 said:

Dette med søppeldunkene skjedde vel rett etter drapene, tidlig i etterforskningen. Før VK og JHA ble hovedmistenkte.

Mener du ærlig talt at ikke politiet allerede drapskvelden har vært klar over VK og JHA? For oss som bor i nærheten og vet hvordan Agder-politiet har oppført seg opp igjennom, var nok mistanken og bekreftelsesfellen allerede i full gang i etterforskernes hode allerede første kvelden. Man behøver egentlig bare se hvordan AH, GH og AP ganske hurtig grep etter dem for å forstå det. VK var moduskandidat pga. tidligere sedelighetsbrudd og JHA var kjent i hele miljøet som en rar tilbaketrukken gutt som var mye alene i Baneheia og lekte krig. Den første mistanken er jo hvordan politiet skal jobbe. Etter dette har det skjært seg forferdelig når politiet begynte å sile fakta og få det til å passe med magefølelsen.

Man trenger egentlig bare se på hva etterforskerne gjorde med vitneutsagn for å forstå hva de var ute etter. At de da var så slepphendte med søppelet overrasker ingen.

Endret av Anonio
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (55 minutter siden):

Mener du ærlig talt at ikke politiet allerede drapskvelden har vært klar over VK og JHA? For oss som bor i nærheten og vet hvordan Agder-politiet har oppført seg opp igjennom, var nok mistanken og bekreftelsesfellen allerede i full gang i etterforskernes hode allerede første kvelden. Man behøver egentlig bare se hvordan AH, GH og AP ganske hurtig grep etter dem for å forstå det. VK var moduskandidat pga. tidligere sedelighetsbrudd og JHA var kjent i hele miljøet som en rar tilbaketrukken gutt som var mye alene i Baneheia og lekte krig. Den første mistanken er jo hvordan politiet skal jobbe. Etter dette har det skjært seg forferdelig når politiet begynte å sile fakta og få det til å passe med magefølelsen.

Man trenger egentlig bare se på hva etterforskerne gjorde med vitneutsagn for å forstå hva de var ute etter. At de da var så slepphendte med søppelet overrasker ingen.

Den 23.mai, to dager etter at jentene ble funnet drept, ble en tidligere drapsdømt 42-åring avhørt i 11 timer fordi han var i Baneheia drapskvelden. Han ble senere løslatt med status som vitne. Så gikk han til søksmål mot FVN for og ha omtalt han.

Så nei, jeg tror ikke politiet var klar over VK og JHA allerede på drapskvelden. Det var omtrent 1500 personer i Baneheia dagen drapene skjedde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Den 23.mai, to dager etter at jentene ble funnet drept, ble en tidligere drapsdømt 42-åring avhørt i 11 timer fordi han var i Baneheia drapskvelden. Han ble senere løslatt med status som vitne. Så gikk han til søksmål mot FVN for og ha omtalt han.

Så nei, jeg tror ikke politiet var klar over VK og JHA allerede på drapskvelden. Det var omtrent 1500 personer i Baneheia dagen drapene skjedde.

Men kun en av dem avla DNA på åstedet.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (38 minutter siden):

Den 23.mai, to dager etter at jentene ble funnet drept, ble en tidligere drapsdømt 42-åring avhørt i 11 timer fordi han var i Baneheia drapskvelden. Han ble senere løslatt med status som vitne. Så gikk han til søksmål mot FVN for og ha omtalt han.

Så nei, jeg tror ikke politiet var klar over VK og JHA allerede på drapskvelden. Det var omtrent 1500 personer i Baneheia dagen drapene skjedde.

Det kan vel tenkes de hadde en del navn på blokka. vk/jha,syretoppen miljøet og denne 42 åringen pluss de med sedelighetshistorikk i området.

"søppelpose" håndteringen var en tabbe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker uavhengig av hva politiet tenkte og ikke tenkte på det tidspunktet var det en svært merkelig å ikke tenke at søppelet var av interesse og da også hvor det kom i fra. Det burde være et minimum krav at sikring av spor foregår på en profesjonell måte Det understreker nok en gang at Agder politiet ikke var kvalifisert for  den jobben de sto ovenfor. Får et inntrykk av et miljø, som besto av  arrogante personer i stillinger med maktposisjon, som kjørte sitt løp, uten å være særlig mottagelig for andre mot stemmer.  

Endret av Bendie
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (Akkurat nå):

Det kan vel tenkes de hadde en del navn på blokka. vk/jha,syretoppen miljøet og denne 42 åringen pluss de med sedelighetshistorikk i området.

"søppelpose" håndteringen var en tabbe.

Jeg er helt enig i at søppelpose håndteringen var en tabbe, men når noen mener grunnen til den tabben var at politiet hadde sirklet seg inn på VK og JHA allerede drapskvelden, så må jeg nesten få påpeke at det rett og slett ikke stemmer.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (55 minutter siden):

Den 23.mai, to dager etter at jentene ble funnet drept, ble en tidligere drapsdømt 42-åring avhørt i 11 timer fordi han var i Baneheia drapskvelden. Han ble senere løslatt med status som vitne. Så gikk han til søksmål mot FVN for og ha omtalt han.

Så nei, jeg tror ikke politiet var klar over VK og JHA allerede på drapskvelden. Det var omtrent 1500 personer i Baneheia dagen drapene skjedde.

Der er jeg uenig. Allerede på et tidlig tidspunkt fikk de vel tips om de  to - mener jeg å ha lest. Midt i flommen av andre tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåklokke_ skrev (Akkurat nå):

Der er jeg uenig. Allerede på et tidlig tidspunkt fikk de vel tips om de  to - mener jeg å ha lest. Midt i flommen av andre tips

Ja, de to kom tidlig i søkelyset, det stemmer, de ble jo også observert i Baneheia dagene etter jentene forsvant. Men politiet kartla og kryssjekket cirka 140 personers bevegelser i perioden etter. Det ble til og med utlovet en dusør på 1.million kroner rundt pinse det året - som havnet på 11.juni.

Hvorfor politiet takket nei til merking av søppelet aner jeg ikke, men at det var fordi de hadde tunnelsyn ovenfor VK og JHA allerede på drapskvelden er det lite som tyder på.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Callisto83 said:

Ja, de to kom tidlig i søkelyset, det stemmer, de ble jo også observert i Baneheia dagene etter jentene forsvant. Men politiet kartla og kryssjekket cirka 140 personers bevegelser i perioden etter. Det ble til og med utlovet en dusør på 1.million kroner rundt pinse det året - som havnet på 11.juni.

Hvorfor politiet takket nei til merking av søppelet aner jeg ikke, men at det var fordi de hadde tunnelsyn ovenfor VK og JHA allerede på drapskvelden er det lite som tyder på.

 

Det faller inn i rekken av mange ting som er gjort på en helt latterlig måte i Agderpolitiet i denne saken. Det virker som man har sluttet med helt basal etterforskningsteknikk og heller gått etter helt egne prosedyrer når det gjelder skjerming, etterforskning, samling av bevis og forhørsteknikk. 

Hadde noen gjort så mye feil her hvor jeg jobber hadde de mistet jobben, og antageligvis måtte betale erstatning for skadene de forårsaket.

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (1 minutt siden):

Det faller inn i rekken av mange ting som er gjort på en helt latterlig måte i Agderpolitiet i denne saken. Det virker som man har sluttet med helt basal etterforskningsteknikk og heller gått etter helt egne prosedyrer når det gjelder skjerming, etterforskning, samling av bevis og forhørsteknikk. 

Hadde noen gjort så mye feil her hvor jeg jobber hadde de mistet jobben, og antageligvis måtte betale erstatning for skadene de forårsaket.

Jeg er enig i at mange ting kunne vært håndtert på en bedre måte i etterforskningsfasen.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Callisto83 said:

Det var omtrent 1500 personer i Baneheia dagen drapene skjedde.

Og ingen av dem var koblet opp mot Eg A. Rare greier.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Callisto83 said:

Hvorfor politiet takket nei til merking av søppelet aner jeg ikke, men at det var fordi de hadde tunnelsyn ovenfor VK og JHA allerede på drapskvelden er det lite som tyder på.

Jeg vet ikke helt hva jeg syntes er verst. Tunnellsyn eller inkompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (5 minutter siden):

Og ingen av dem var koblet opp mot Eg A. Rare greier.

Hvor står det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, Callisto83 said:

Jeg er enig i at mange ting kunne vært håndtert på en bedre måte i etterforskningsfasen.

Det er et lykketreff at de biologiske prøvene ikke faktisk var destruert, slik at nye DNA-analyser kunne utføres.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, winscp said:

Det er et lykketreff at de biologiske prøvene ikke faktisk var destruert, slik at nye DNA-analyser kunne utføres.

Man kan jo bare lure på hvorfor ordren om å destruere de prøvene ikke ble utført.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (Akkurat nå):

Man kan jo bare lure på hvorfor ordren om å destruere de prøvene ikke ble utført.

Eller hvorfor ordren kom i det hele tatt. Er det noen regler om at biologiske prøver fra en drapsetterforskning skal destrueres innen så så lang tid?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...