Gå til innhold

Gode mennesker som er utro.


Fremmed fugl

Anbefalte innlegg

Beklager enn ny tråd om utroskap, men er et tema som er viktig for mange.

Ser i andre tråder at det gjerne kommer opp to leir.

- Dem som tror at det er dårlige mennesker som er utro.

- Dem som tror at man ikke må være et dårlig menneske for å være utro.

Jeg er overbevist om at den første måten å se på det, er skadelig. Hvorfor?

Vi mennesker har et behov å se på oss som "gode", faktisk tror vi i gjennomsnitt at vi er bedre mennesker enn mennesker i gjennomsnitt. Hvis vi kombinerer det med en tro på at det kun er dårlige mennesker som er utro, så vil vi se en som ikke kan være utro når vi ser oss selv i speilet. Frem til den dagen vi har vært utro, da vil vi søke å rettferdige utroskapen for å forsvare vår selvbilde som gode mennesker.

Hvis vi har den andre innfallsvinkel, så vil vi se noen som kan risikere å være utro når vi ser oss i speilet, og med det gi oss bedre muligheter til risikoreduksjon for å bli utro, og hvis vi har vært utro kunne ta større ansvar for våre handlinger.

Selvfølgelig finnes det dårlige mennesker med antisosiale personligheter og andre "defekter" der utroskapen er direkte korrelert til dette. Men de meste av utroskap jeg har observert er av helt normalt gode mennesker som var motstander til utroskap innen dem gikk inn i en prosess som sluttet med utroskap.

Hadde vært spennende å høre hva folk tenker om dette. Kanskje ikke minst fra noen gode mennesker som har vært utro, og i ettertid ser at dem kanskje hadde sluppet det hvis dem hadde vært mer beviste om risiko (ved de to alternativene; 1. Bli i forholdet uten å være utro 2. Avslutte forholdet først).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En selvmotsigelse det der. Slike mennesker finnes ikke.

Anonymkode: d9f62...14c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En selvmotsigelse det der. Slike mennesker finnes ikke.

Anonymkode: d9f62...14c

Du tenker på gode mennesker som har vært utro? Hvorfor tenker du at slike ikke finnes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je var en av de som svarte i den ene tråden om utroskap. Jeg var utro mot eksmannen. Følte meg ikke som et dårlig menneske av den grunn. Burde selvsagt avsluttet ekteskapet før jeg var fysisk med min nåværende mann. ( som jeg da traff mens jeg var gift med eksmannen) Hadde jeg vært utro nå så hadde jeg vært et skikkelig dårlig menneske. Nå har jeg det så bra, har alt jeg trenger. Med eksen så var det stikk motsatt. 

Anonymkode: 5109f...dfe

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (6 minutter siden):

Beklager enn ny tråd om utroskap, men er et tema som er viktig for mange.

Ser i andre tråder at det gjerne kommer opp to leir.

- Dem som tror at det er dårlige mennesker som er utro.

- Dem som tror at man ikke må være et dårlig menneske for å være utro.

Jeg er overbevist om at den første måten å se på det, er skadelig. Hvorfor?

Vi mennesker har et behov å se på oss som "gode", faktisk tror vi i gjennomsnitt at vi er bedre mennesker enn mennesker i gjennomsnitt. Hvis vi kombinerer det med en tro på at det kun er dårlige mennesker som er utro, så vil vi se en som ikke kan være utro når vi ser oss selv i speilet. Frem til den dagen vi har vært utro, da vil vi søke å rettferdige utroskapen for å forsvare vår selvbilde som gode mennesker.

Hvis vi har den andre innfallsvinkel, så vil vi se noen som kan risikere å være utro når vi ser oss i speilet, og med det gi oss bedre muligheter til risikoreduksjon for å bli utro, og hvis vi har vært utro kunne ta større ansvar for våre handlinger.

Selvfølgelig finnes det dårlige mennesker med antisosiale personligheter og andre "defekter" der utroskapen er direkte korrelert til dette. Men de meste av utroskap jeg har observert er av helt normalt gode mennesker som var motstander til utroskap innen dem gikk inn i en prosess som sluttet med utroskap.

Hadde vært spennende å høre hva folk tenker om dette. Kanskje ikke minst fra noen gode mennesker som har vært utro, og i ettertid ser at dem kanskje hadde sluppet det hvis dem hadde vært mer beviste om risiko (ved de to alternativene; 1. Bli i forholdet uten å være utro 2. Avslutte forholdet først).

Jeg ser på meg som et godt menneske som gjorde en feil. Var utro mot mannen min et or mnd før jeg dro. Han var voldelig så det var jævlig skummelt å gå men jeg angrer på at jeg ikke gikk først og angrer enda mer på at han jeg var utro med var gift. Har dårlig samvittighet, føler jeg har mistet integriteten min og slet faktisk lenge med det. Nå forstår jeg bedre hvorfor jeg handlet slik jeg gjorde og er glad for at jeg avsluttet med han andre (som ikke ville avslutte og ikke hadde dårlig samvittighet)

 

Anonymkode: ff44a...ff3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at ellers gode mennesker kan gjøre feil, men svik og bedrag er ingen god handling. Når slikt er planlagt og gjort bevisst er det ondskapsfullt. Selv å "ryke utpå" er også en mangel på selvkontroll som jeg ikke klarer å respektere. Det får være opp til hver og en å kunne tilgi sin partner slikt, ut fra situasjonen, men løgn og bedrag i seg selv er ondskapsfullt. Om mennesket har aldri så mange gode sider ellers. 

Jeg hadde foraktet meg selv også om jeg røk ut på slikt. Det hadde vært en sprekk i å være mennesket jeg ønsker å være, og tror jeg er. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer ikke å se på mennesker som enten gode eller dårlige. Jeg tror alle har både gode og dårlige egenskaper, og kan gjøre både gode og dårlige ting i gitte situasjoner. 

Anonymkode: 5303f...53d

  • Liker 16
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig GODE mennesker, er ikke utro. De tar ansvar for å forlate partner FØR de går til andre. Det er ikke noen gråsoner her. 

Anonymkode: 7f689...2a2

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (17 minutter siden):

Jeg er enig i at ellers gode mennesker kan gjøre feil, men svik og bedrag er ingen god handling. Når slikt er planlagt og gjort bevisst er det ondskapsfullt. Selv å "ryke utpå" er også en mangel på selvkontroll som jeg ikke klarer å respektere. Det får være opp til hver og en å kunne tilgi sin partner slikt, ut fra situasjonen, men løgn og bedrag i seg selv er ondskapsfullt. Om mennesket har aldri så mange gode sider ellers. 

Jeg hadde foraktet meg selv også om jeg røk ut på slikt. Det hadde vært en sprekk i å være mennesket jeg ønsker å være, og tror jeg er. 

Du er helt opplagt meget bestemt på at du ikke skal være utro (som jeg også er), men tenker du at det er nok, eller gjør du noen konkrete risikoreduserende tiltak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode mennesker kan gjøre feil de også.

Jeg tenker at man fortsatt kan være en "god person" dersom man gjør en feil, angrer, og aldri gjør det igjen. Eller om man gjør den feilen, og innser at man burde gå ut av sitt eksisterende forhold med en gang. Ting skjer, og man er ikke nødvendigvis en dårlig person fordi man har såret noen en gang i livet.

En person som gjentatte ganger er utro med en hel haug av mennesker er jo ikke helt god. Sier ikke at de er dårlige mennesker, men de er dårlige partnere.

Anonymkode: 4e46a...cb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten link.

"Most infidelities are inadvertent. Most married folks don't intend to be unfaithful to their partner. They did however turn a naively blind eye to warning signs pointing to danger ahead"

https://www.google.com/amp/s/www.psychologytoday.com/us/blog/resolution-not-conflict/201206/5-danger-signs-invite-inadvertent-infidelity%3famp

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (5 minutter siden):

En liten link.

"Most infidelities are inadvertent. Most married folks don't intend to be unfaithful to their partner. They did however turn a naively blind eye to warning signs pointing to danger ahead"

https://www.google.com/amp/s/www.psychologytoday.com/us/blog/resolution-not-conflict/201206/5-danger-signs-invite-inadvertent-infidelity%3famp

Nåvel. I mange tilfeller er det ganske mange korsveier før man kommer til sex hvor man kunne ha valgt å stoppe.

Anonymkode: 9d956...3f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

En liten link.

"Most infidelities are inadvertent. Most married folks don't intend to be unfaithful to their partner. They did however turn a naively blind eye to warning signs pointing to danger ahead"

https://www.google.com/amp/s/www.psychologytoday.com/us/blog/resolution-not-conflict/201206/5-danger-signs-invite-inadvertent-infidelity%3famp

Det er nok riktig. Det er forøvrig stor moralsk forskjell på et enkeltstående feiltrinn som skyldes rus eller et øyeblikks viljesvakhet, og planlagt - gjerne gjentatt - utroskap. Jeg tror jeg svært sjelden ville brukt ordene «et godt menneske» om en som overlagt bedrar sin partner gjentatte ganger. I moderne språkbruk bruker vi gjerne termen «karakterbrist» i sånne tilfeller.

Anonymkode: 70cfb...c1e

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Virkelig GODE mennesker, er ikke utro. De tar ansvar for å forlate partner FØR de går til andre. Det er ikke noen gråsoner her. 

Anonymkode: 7f689...2a2

Det finnes mennesker alle ser på som perfekt, gode, svigermors drøm og omsorgsfulle som er utro. 

Anonymkode: 26a2b...77e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det finnes mennesker alle ser på som perfekt, gode, svigermors drøm og omsorgsfulle som er utro. 

Anonymkode: 26a2b...77e

Ja, nøkkelordene her er «ser på». Ting er ikke alltid som de ser ut til å være.

Anonymkode: 70cfb...c1e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mennesker er både god og onde. Ingen er bare gode, og svært få er bare onde.. dvs gode mennesker kan gjøre onde gjerninger, og omvendt. Man kan ikke dømme alle sidene i en person på grunnlag av en brist. Så en utro kan være en god forelder, gjerne bedre enn en trofast. Velg mellom en trofast dame som slår sine barn,  eller en utro som ivaretar sine barn godt. Hva er best for barnet? 

Anonymkode: 7f233...6eb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Du er helt opplagt meget bestemt på at du ikke skal være utro (som jeg også er), men tenker du at det er nok, eller gjør du noen konkrete risikoreduserende tiltak?

Jeg har heller aldri vært utro mot partnere. Verken da de selv var utro, da det var totaltørke hjemme fordi partneren ikke hadde lyst, i dårlige perioder, under sykdom, kriser osv. Det bor ikke i meg, rett og slett. Derfor trenger jeg ikke å gjøre noen tiltak for å være utro - det finnes ingen risiko.

Anonymkode: 8420f...710

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, nøkkelordene her er «ser på». Ting er ikke alltid som de ser ut til å være.

Anonymkode: 70cfb...c1e

Nettopp. Den ene eksen er utro, manipulerende, voldelig og egoistisk. Alle rundt ham så på ham som en kjernekar, og trodde ikke på meg da jeg fortalte om mine opplevelser. Det betyr ikke at han er et godt menneske.

Anonymkode: 8420f...710

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å degradere mennesker til to kategorier hvor den ene er A) god og den andre B) ond, er en i utgangspunktet helt på trynet vurdering og generalisering av mennesker. Hele problemstillingen reduseres da til «det ondes problem» som har vært diskutert siden antikken. Finnes onde mennesker eller er ondskap i bunn handlinger begått grunnet kunnskapsløshet, traumer i barndom mm. Jeg tror ikke det er noe poeng i å snakke om «gode eller onde» mennesker. Mennesker er komplekse og utstyrt med fri vilje til å begå gode og onde handlinger. Og så har vi sykdom, oppveksthistorie, su henrive normforståelser mm som virker inn på avgjørelsene vi tar og konklusjonene vi trekker.

Anonymkode: 0e81d...4ee

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Du er helt opplagt meget bestemt på at du ikke skal være utro (som jeg også er), men tenker du at det er nok, eller gjør du noen konkrete risikoreduserende tiltak?

Jeg er stolt, sta og har nesten for god selvkontroll, så meget usannsynlig at jeg vil være utro. Jeg har vært i mange situasjoner som fristet, men har et grunnleggende verdisyn angående slikt som står som en enorm mental sperre. Det skjer bare ikke. Det et ikke bare for min partners skyld engang, men for min egen skyld. Jeg hadde som nevnt foraktet meg selv om jeg var utro. Mitt forhold til meg selv er vel så viktig som det til partner. Jeg vil ikke være et menneske jeg selv ikke har respekt for. 

Jeg anser eneste måten jeg kunne være "utro" på som at jeg allerede var ferdig med min mann, og hadde gitt beskjed om det, men han nektet å flytte ut, eller godta bruddet. At jeg anså forholdet som ubønnhørlig over, og det også var formidlet til ham. En situasjon der jeg kan tenke meg at han hadde regnet det som utroskap, fordi han ikke hadde godkjent bruddet, men jeg hadde ikke hadde ansett det som utroskap. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...