Gå til innhold

Ønskeliste


Lucky?

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja

Moren min spør alltid hva jeg/vi ønsker oss til jul, så i begynnelsen av november begynner jeg å lage liste, så jeg har den klar når hun spør. Så tar vi det enten på telefon, sms eller e-post. Er ikke så opptatt av å få gaver en gang, men hun er opptatt av å gi dem, så da er det vel greiest for alle parter at jeg får noe jeg har bruk for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tristessa

Jepp, det er vel det som er poenget med ønskeliste? Kjipt å få en masse ting man egentlig ikke trenger, jeg synes dessuten det er litt verre å måtte gå og bytte julpresanger. Og de som synes at ønskeliste til jul er ille - hvor frekt er det egentlig ikke å ha ønskeliste til bryllup? Det synes jeg er nasty. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*

Hvis man sender ønskaliste har man som regel nevnt det i forkant, og jeg synes det er helt greit! Sender man ønskeliste er det vel avklart at man skal kjøpe gave til hverandre regner jeg med.

Jeg blir ihvertfall superglad for alle listene jeg får, både for jul og bursdager!! Men har forøvrig ikke tenkt å sende noen liste til svigers, det får isåfall kjærsten min ta seg av. Vet jo ikke om de har tenkt å kjøpe noe en gang...første jul sammen.. Men mamma og pappa har fått, og de pleier alltid å ville ha det!

For det første er det veldig vanskelig å alltid vite hva man skal kjøpe, og for det andre er det veldig hyggelig å gi bort noe man vet mottaker ønsker seg!

Og skulle man ha funnet ut på forhånd noe man vil kjøpe til de og vet de trenger, må man jo for all del kjøpe det da!! Man kommer ikke alltid på alt selv vettu..

Synes alle bør ta imot en ønskeliste med stor takk jeg :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Og de som synes at ønskeliste til jul er ille - hvor frekt er det egentlig ikke å ha ønskeliste til bryllup? Det synes jeg er nasty.  :forvirret:

Hmm. Nå verken er jeg gift eller har tenkt til å bli det, MEN; Vi alle vet at det blir brukt en god del penger på bryllupsgaver. Hvor ENORMT dust hadde det ikke vært om folk brukte alle disse pengene på tull og saker brudeparet på ingen måte trenger? Hva skal for eksempel et ungt, fattig par som kun eier en halv stekepanne og tre gafler gjøre med kunst til mange tusen kroner, liksom.

Alle dere som synes det er så forfryktelig frekt med alle typer ønskelister har en enorm dobbelmoral synes jeg. "Usj og æsj med ønskelister, la oss late som vi ikke er materialistiske i det hele tatt!" Hvorfor skulle jeg bli fornærma om venner eller familie sender meg ønskelister? De VET (!!!) jo at jeg kommer til å kjøpe gaver til dem. Hva i all verden er poenget med å LATE som vi ikke vet at vi gir hverandre gaver? Jeg bare fatter ikke poenget deres?!

Er det noe hold i det dere antyder synes jeg dere skal sende ønske om at alle julegavepengene som skulle blitt brukt på dere sendes til leger uten grenser eller noe lignende.

JEG synes det er frekt når folk ikke gidder å sende meg ønskelister og bare forventer at jeg skal klare å finne perfekt passende gaver uten noen form for hjelp :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG synes det er frekt når folk ikke gidder å sende meg ønskelister og bare forventer at jeg skal klare å finne perfekt passende gaver uten noen form for hjelp  :sur:

DETTE er jeg enig i! Kan man ikke bare si hva man ønsker seg da, i stedet for at giveren skal vri hjernen for å finne en gave som mest sannsynlig blir byttet i romjula uansett?

Og at folk ikke ønsker seg no, tror jeg ikke på! Den dagen man har absolutt alt man ønsker seg er det no galt mener jeg... Jeg sender ut ønskeliste til foreldre, søsken (i tillegg til at samboer får den)to ganger om året jeg, en før bursdagen min og en før jul - ender opp med en A4side hver gang. På den lista står alt fra sydentur til bøker til sokker, så om folk vil bruke 5000,- (yeah right! :ler: ), 300,- eller 39,50 på meg så har de litt å velge i... Og det er IKKE en bestillingsliste men ment som et hjelpemiddel. Funker bra som f...

(og heldigvis har vi det ikke så formellt i min familie at jeg er redd for å gjøre noe feil i forhold til å bli oppfattet som frekk og storforlangende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager! *genuint forbauset* Hva slags forhold har dere til foreldrene deres? 

For meg er det en selvfølge at jeg får julegaver av mine foreldre. Akkurat som det er en selvfølge at de får gaver av meg. (Med mindre det skjer noe uforutsett selvfølgelig). Jeg ser på ingen måte noe galt i at jeg sender dem eller de sender meg ønskelister før jul - selv om ingen av oss har bedt om det. Det er da virkelig ikke en bestillingsliste med krav om at ditt og datt blir kjøp, men en HJELP til de som skal kjøpe gave med hint for å gjøre julegavehandelen litt lettere!

:klappe: Helt enig!

Dessuten er det mye frekkere å la folk kaste bort pengene sine på en masse jalla som folk ikke har bruk for, ikke ønsker seg og ikke vil ha. For det er DET som er frekkhet!

I min familie har vi såpass respekt for hverandre at vi forhører oss om hva den enkelte ønsker seg før vi raser avgårde og kjøper en masse greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Smarties - ikke innlogget

Må si meg enig med en del av de siste her, ja.. Til dere som syns det er frekt med ønskelister; la meg få spørre om 2 ting.

1. Er det noen dere forventer å få gave® fra? (Hvis noen av dere helt ærlig kan si nei, blir jeg svært overrasket..)

2. Hvis du selv gir noen en gave - vil du helst at mottaker blir glad, fordi det kanskje er noe vedkommende har ønsket seg lenge? Eller syns du ikke det gjør noen ting at h*n kanskje går og bytter det du har kjøpt, i romjula?

Jeg sier ikke at alle gaver "utenfor ønskelisten" er fiaskokjøp.. Men hva er galt med å kjøpe det folk ønsker seg? (Kanskje dette er noe vedkommende har gått og ønsket seg lenge!?)

Dersom jeg f. eks skulle feiret 30-års lag, ville jeg aldri sendt ut ønskeliste..! Men å sende liste til de jeg VET jeg / vi får gaver av til jul, nei det har jeg ingen problemer med..!

(Syns igrunnen ikke det er noe i veien med ønskelister til brylluper heller, men ville nok ikke sendt ut uoppfordret selv. Men hvis noen hadde spurt, skulle jeg nok klart å lage en, ja ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt naturlig med ønskeliste til bryllup, men ikke sølvbryllup f.eks.

Mor og far feiret det i sommer, og var veldig usikre på om de ville få noen gaver i det hele tatt, så derfor satte vi ikke ut gavebord og sendte ikke ut ønskeliste heller. De fikk gaver av alle, og da satte vi frem gavebord, men vi "forventet" ingenting på forhånd.

Bryllup, konfirmasjon og jul er ok, bursdag forventer man jo også å få gaver, men jeg sender ikke ønskeliste når jeg inviterer ;) Til jul har jeg kun sendt ønske liste til mor og far, synes det er helt naturlig, de er da FORELDRENE mine. Men at andre har andre tradisjoner er jo selvsagt helt greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ingrid_*

Jeg synes ikke det er frekt iallefall ikke i utgangspunktet, jeg legger ut ønskeliste på hjemmeside,så kan de som vil se der, men jeg lister opp alt fra nøkkelringer til london turer, om man ønsker seg bare dyre ting kan det kanskje være litt frekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...