Gå til innhold

Har dere sluttet å spise poteter?

Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.7.2022 den 12.12):

Jeg elsker poteter, men spiser nok mer ris. Det er lettere å lage.

Anonymkode: c015a...ef0

Mener du at det er vanskelig å koke poteter??

Anonymkode: 25662...d83

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg elsker når folk sier at potet er kjedelig, og at de heller spiser pasta og ris, som jo er superspennende mat :ler: 

Anonymkode: a5856...e1c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter at vi fikk airfryer så bruker vi mer poteter 😅 det er en lek å lage potetbåter osv. 

Anonymkode: 5b0a0...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Mener du at det er vanskelig å koke poteter??

Anonymkode: 25662...d83

Nei, det var ikke det jeg skrev.

Jeg skrev at det er lettere å lage ris enn poteter.

Anonymkode: c015a...ef0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (På 24.7.2022 den 16.59):

Etter at vi fikk airfryer så bruker vi mer poteter 😅 det er en lek å lage potetbåter osv. 

Oi, det må jeg prøve. Takk for tips 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.7.2022 den 16.59):

jeg opplever det som en lek å lage potetbåter i ovnen. Har ikke airfryer, fortell mer :)

Anonymkode: 3ac04...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.7.2022 den 18.28):

Godt med potet men siden prisen på det er helt tullete i butikken så blir det ikke ofte. 

Anonymkode: 4c53f...918

Du vet at poteter er enkelt å dyrke selv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Honey Dew skrev (På 22.7.2022 den 18.21):

Koker de på vanlig måte.

Mulig jeg er treg, men betyr dette at du lager en pastarett som f.eks bolognese eller carbonara, og så har du vanlige, kokte poteter ved siden av? 

Anonymkode: 57151...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du vet at poteter er enkelt å dyrke selv? :)

Superenkelt, man kan faktisk legge dem rett på gresset og legge halm over, jeg har gjort dette med godt resultat selv.  Ingen graving, ingen luking, ingen hypping, og nesten ingen vanning. Dette gjør seg praktisk talt selv når man har lagt dem under halmen/høyet eller hva man bruker til dekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lager ofte potetbåter og spiser det med en dip til. Det er veldig godt. 

Liker ikke å spise potet til kjøtt da jeg legger lett på meg av den kombinasjonen, men det går bra å spise potet alene. Er veldig godt også. 

Anonymkode: e8114...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid vært glad i poteter. Liker ikke ris så godt at jeg gidder og koke ris selv. 

Spiser mye fullkorn pasta, med enten kylling eller laks/ørret. Er glad i potetbåter med godt krydder på. Pappa lager sykt gode poteter(utdanna og jobba lenge som kokk) og ofte da er nesten poteten bedre enn selve retten 🫣 Men det er fordi han tilberedes potetene perfekt og er ikke vanlig kokepotet tror jeg. 

Får jeg kjøttkaker og potet med sånn stuing, eller Møre koteletter med potet og tyttebærsyltetøy så er jeg faktisk i himmelrike 😂👌🏻 Lager det selv, innimellom når jeg og kjæresten ikke har planer på en typ søndag og det regner. ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns potet smaker veldig godt, spesielt bakt potet.

Det er også en fin energikilde med lite kalorier og mye næring!

Selv bruker jeg både potet og potetlomper sammen med kylling og kjøtt, også når jeg er på diett.

Anonymkode: 9ae67...ce2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.7.2022 den 8.10):

Jeg elsker når folk sier at potet er kjedelig, og at de heller spiser pasta og ris, som jo er superspennende mat :ler: 

Anonymkode: a5856...e1c

Hvem skriver det?

Synes mange skriver at de lager hele retter. I stedet for kjøtt+grønt+tilbehør. 

Anonymkode: e219f...f34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Adobyen skrev (På 20.7.2022 den 22.20):

Hva med dere?  Har potetene fortsatt noen plass i deres kosthold?

Jeg gleder meg alltid til august, for da åpner en av bøndene her gårdsutsalget sitt, og jeg får igjen kjøpe 10 kg-sekker med uvaskede Beate-poteter

I vår familie går det med ca 10 kg i måneden i perioden august til mai.

Anonymkode: 8b0ee...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mulig jeg er treg, men betyr dette at du lager en pastarett som f.eks bolognese eller carbonara, og så har du vanlige, kokte poteter ved siden av? 

Anonymkode: 57151...34b

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gleder meg alltid til august, for da åpner en av bøndene her gårdsutsalget sitt, og jeg får igjen kjøpe 10 kg-sekker med uvaskede Beate-poteter

I vår familie går det med ca 10 kg i måneden i perioden august til mai.

Anonymkode: 8b0ee...d1a

Å ja, Beate er best til kompe og store gryter.  Heia Beate 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

jeg opplever det som en lek å lage potetbåter i ovnen. Har ikke airfryer, fortell mer :)

Jeg syns de blir mange ganger sprøere utvendig i airfryer, å bruker kanskje bare en teskje med olje som vi vender dem i, å det tar mye kortere tid syns jeg. Vi brukte 15 min når vi laget det sist :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kokte poteter er sunnere enn vanlig ris og pasta.Fullkornsris og fullkornspasta er sunnere enn vanlig type. Hva som er sunnest av fullkorns ris og fullokonspasta  mot poteter står vel på nettet.Ved å koke poteter med mikrobølgeovn sparer en energi og tid.Jeg bruker noe over 4 minutter.Er de ikke myke nok kan man forlenge tiden. Noen mikrobølgeovner viser watt-nivå,andre betegnelser «defrost», «medium» og «high»,mens enkelte mikrobølgeovner viser varmenivå i form av tall,Jeg har en beholder 1,2 liter(ligner en noe flat boks),Først tar jeg en middels potet og deler den i 4 «like»deler.Deretter stikker jeg en gaffel dypt ,to ganger i hver av delene,så tar jeg litt vann i.Tar på lokket.Deretter putter jeg den i mikrobølgeovnen.På min ovn trykker jeg på Jet Defrost og tar på nivået 750.Etter noe over 4 minutter er poteten ferdig.Oftest har jeg rå løk i biter oppi samme boks som potetene,så begge kokes samtidig.I min ovn trekker boksen seg noe sammen,så jeg prøver å bruke samme  boks til det.Siden boksen buler innover,egner den seg ikke så bra til å oppbevare mat som fraktes slik at den vipper,siden lokket er noe løsere.

Anonymkode: 9f630...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kokte poteter er sunnere enn vanlig ris og pasta.Fullkornsris og fullkornspasta er sunnere enn vanlig type. Hva som er sunnest av fullkorns ris og fullokonspasta  mot poteter står vel på nettet.Ved å koke poteter med mikrobølgeovn sparer en energi og tid.Jeg bruker noe over 4 minutter.Er de ikke myke nok kan man forlenge tiden. Noen mikrobølgeovner viser watt-nivå,andre betegnelser «defrost», «medium» og «high»,mens enkelte mikrobølgeovner viser varmenivå i form av tall,Jeg har en beholder 1,2 liter(ligner en noe flat boks),Først tar jeg en middels potet og deler den i 4 «like»deler.Deretter stikker jeg en gaffel dypt ,to ganger i hver av delene,så tar jeg litt vann i.Tar på lokket.Deretter putter jeg den i mikrobølgeovnen.På min ovn trykker jeg på Jet Defrost og tar på nivået 750.Etter noe over 4 minutter er poteten ferdig.Oftest har jeg rå løk i biter oppi samme boks som potetene,så begge kokes samtidig.I min ovn trekker boksen seg noe sammen,så jeg prøver å bruke samme  boks til det.Siden boksen buler innover,egner den seg ikke så bra til å oppbevare mat som fraktes slik at den vipper,siden lokket er noe løsere.

Anonymkode: 9f630...40a

Så smart 👏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...