Gå til innhold

Har dere sluttet å spise poteter?


Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

Lite poteter her i hus, ei heller ris og pasta. Sjelden gang kan det være jeg lager en rett med potetmos eller stekt ris

Bor alene og lager kyllingfilet eller fiskefilet med masse grønnsaker eller wok 

Potetgull derimot haha spises hver helg :bolledeig:

Anonymkode: aa3cf...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøper aldri potet.  Ungene liker det ikke så da blir det bare jeg og mannen som spiser det. Blir mest pasta og ris.

Anonymkode: 5fa82...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i potet, så spiser det en hel del. Potetsalat, potetmos, potetlokk på grateng, fløtegratinert, ovnsbakte potetbåter, bakt potet og en sjelden gang kokt potet. 

Anonymkode: 68aa6...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker potet til all slags mat. Til og med spaghetti, de få gangene vi har det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (11 minutter siden):

Bruker potet til all slags mat. Til og med spaghetti, de få gangene vi har det.

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan bruker du potet til spagetti? 

Anonymkode: 57151...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men nypotetene i butikkene nå er veldig dårlege.  Liker mandelpoteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

potet er fantastisk og ekstremt mettende. Trist at folk tror på de feilaktige påstandene som kom med lavkarbo-hypen.

Anonymkode: cf283...5eb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan bruker du potet til spagetti? 

Anonymkode: 57151...34b

Koker de på vanlig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svært ofte. Kokte til fisk. Og  ofte stekt i biter (3 min i mikron først) sammen med andre grønnsaker og feks kylling istedenfor pasta🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt med potet men siden prisen på det er helt tullete i butikken så blir det ikke ofte. 

Anonymkode: 4c53f...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi elsker poteter her i huset.

Etter en grundig amatørsjekk fant vi ut at poteter er best for helsen fordi de  ikke må prosesseres mer enn koking eller steking før de kan spises.

Pasta feks er en  ekstremprosessert matvare. Kornet er behandlet, vasket, kvernet, og melet gjerne bleket (vanlig hvit pasta). Det finnes ingen næringsstoffer tilbake i pastaen.

Ris? Ikke naturlig å dyrke i Norge eller Europa. Derfor ikke en vare vi ønsker å støtte bruken av.

Poteter kan vi selv dyrke.

Anonymkode: 487f1...e5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Godt med potet men siden prisen på det er helt tullete i butikken så blir det ikke ofte. 

Anonymkode: 4c53f...918

Hæ? Under 20 kroner kiloen for helt normale middagspoteter. Det er mye mat i en kilo poteter så hvis du ikke har råd til det så er det ikke så mye annet du kan spise heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adobyen skrev (På 20.7.2022 den 22.20):

Potetforbruket er på vei nedover, og det har pågått lenge. I 50-årene spiste vi gjennomsnittlig 90 kg per person. I 1996, for 25 pr siden var tallet 29, og nå bare 18 kilo i året.  Det er nesten ingenting.

Det hadde selvfølgelig med familiens økonomi å gjøre, pluss at vi har fått så mange nye og spennende ting inn i kostholdet med innvandring og reiseaktivitet. Vi har også forskjellig livsstil og kosthold, mer enn før.

Nå som mange har en litt trangere økonomi igjen, vil jeg gjerne slå et slag for poteten. Den er forholdsvis billig og utrolig enkel å variere og attpå til sunn, så lenge det ikke blir for mye frityr, som på gatekjøkken, og potetgull.

Potet inneholder ca dette:

Kilokalorier  80 Kcal

Protein 1,9 g

Karbohydrat 17,1 g

Fett 0,1 g

Jeg velger heller poteter enn ris og pasta hvis det ellers passer.

For 50 år siden spiste vi mindre grønnsaker, men nå er vi mye bedre på dette.

Hva med dere?  Har potetene fortsatt noen plass i deres kosthold?

Spiser bakt potet rundt 1 gang i mnd, ovnsbakte poteter 1-2 ganger i mne og potetmos (hjemmelaget) ca 2-4 ganger i mnd. Så vi spiser potet ca 7 ganger i mnd, det er jo ikke mye i forhold til svigers feks som har poteter 7 dager i uka. Jeg tror en del av oss er drit lei potet etter vi er vokst opp med poteter til alt av mat. Pappa må ha kokt potet til potetball liksom…. 
 

Spiser ikke ris, spiser svært sjeldent pasta. Vi spiser derimot quinoa, linser, couscous, edamame… 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Mamajune11 skrev (22 minutter siden):

Spiser bakt potet rundt 1 gang i mnd, ovnsbakte poteter 1-2 ganger i mne og potetmos (hjemmelaget) ca 2-4 ganger i mnd. Så vi spiser potet ca 7 ganger i mnd, det er jo ikke mye i forhold til svigers feks som har poteter 7 dager i uka. Jeg tror en del av oss er drit lei potet etter vi er vokst opp med poteter til alt av mat. Pappa må ha kokt potet til potetball liksom…. 
 

Spiser ikke ris, spiser svært sjeldent pasta. Vi spiser derimot quinoa, linser, couscous, edamame… 

Ha ha, det husker jeg også fra barndommen, og de hadde nesten bare kokte poteter.  Ikke så rart at vi gikk lei.  Men nå har jo vanlige folk blitt bedre kjent med potetens mange muligheter, så det burde egentlig begynne å ta seg litt opp igjen 😀, men samtidig har vi begynt å spise mye som er nytt og veldig godt også.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Adobyen skrev (På 22.7.2022 den 22.33):

Ha ha, det husker jeg også fra barndommen, og de hadde nesten bare kokte poteter.  Ikke så rart at vi gikk lei.  Men nå har jo vanlige folk blitt bedre kjent med potetens mange muligheter, så det burde egentlig begynne å ta seg litt opp igjen 😀, men samtidig har vi begynt å spise mye som er nytt og veldig godt også.

Jepp! Men potet er jo egentlig en fantastisk ting, du kan bruke den til sinnsykt mye forskjellig. Heia potet 🥳 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970

Jeg spiser mer poteter enn jeg gjorde før. Favorittretten er dampede poteter med ferskpresset sitron og opphakket chilipepper. Jeg elsker poteter og dyrker dem også. Poteter i seg selv er faktisk slankende. Problemet er når man bader dem i fett. Denne mannen slanket seg ved å spise bare poteter i ett år:  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
AnonymBruker skrev (På 20.7.2022 den 22.33):

Er så mye sprøyterester i potet. Og den økologiske er så stygg🙊

Så spiser det sjelden av den grunn.

Anonymkode: c9d10...f41

Sjekk om det er reko-ring der du bor, let opp en økobonde som selger, eller en konvensjonell som ikke sprøyter. Der jeg bodde før var det to som solgte fra gården fra små potetåkre. De sprøyter som regel mindre enn store produsenter. Og på reko-ringen var de økologiske potetene 25 kroner kiloen og veldig fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldnere enn før, enda poteter er billig og godt. 

Ovnsbakte potetbåter er noe av det beste jeg vet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...