Gå til innhold

Har dere sluttet å spise poteter?


Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

Kokte poteter sluttet jeg og spise det øyeblikket jeg flyttet hjemmefra. Men pommes frites, engelsk chips, roasties, potetmos, bakt potet osv er fortsatt på menyen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde en periode hvor jeg ikke spiste så mye potet. Er vokst opp på kokt potet (6 av 7 dager i uka) så var vel lei når jeg ble voksen å kunne bestemme selv. Men har funnet dette gullet igjen nå som vi er fattige! 😅 dyrker til og med noen planter på balkongen hver sommer! 

Anonymkode: 58095...d12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potet har vært en naturlig del av kosten i oppveksten min, men da jeg flyttet for meg selv som 16-åring spiste jeg nesten ikke poteter på flere år. Så fikk jeg øynene opp for poteter igjen pga at det er et bedre valg enn pasta og ris og at man kan lage mye godt med poteter. Vi er 2 personer og spiser ca 2 poser med poteter i mnd, så ca 2,5 kg per pers i mnd som da blir 30 kilo i snitt hvert år. Og det er ikke medregnet potetgull 😅 

Samboeren min kaller meg "potetpia", hahaha. 

Har tenkt å sette poteter selv neste år. 

Anonymkode: ff8d1...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at Fedon dro ned poteter i det samme dragsuget som hvitt hvetemel, sukker, hvit ris, osv.

Men samtidig kan han ikke klandres, for dette er lenge siden (sikkert minst 20 år), og i forhold til den kunnskapen som fantes da, var han helt banebrytende og veldig viktig.

Men nå er det helt nødvendig å slå et slag for poteten igjen! (Nei, ikke pommes frites, potetgull, potetmos på pose og sånt, men ordentlig potet som kokes og bakes og skives og legges på pizza. Sånne ting.)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StellaNova

Ja, spiser en del 😊 Jeg spiser vegetarisk for det meste og da kommer poteten godt med. Og de er sunnere enn pasta og ris. 

Spiser likevel mindre enn det jeg vokste opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå jeg elsker potet! 
 

Kokt potet med deilig saus, potetbåter, fløtegratinerte poteter, hjemmelaget potetstappe, røstipoteter, hasselbackpoteter, pomfritt, råstekte poteter, stekt potetstappe, bakt potet, duchesse, potetsalat, patatas bravas… Det er så mange måter å tilberede poteter og så mange ulike måter og krydre dem på! 
 

Spiser potet til biff, all slags fisk, kjøttkaker, steik, joika, pølser, lammelår, koteletter, fårikål, hønsefrikassé, grillmat, kalkun, pinnekjøtt, maxboller, tapas, moussaka, shepherds pie, lapskaus, viltkjøtt, pytt i panne og mye mer! Hvordan kan man ikke spise potet? 
 

Vegansk, laktosefri og glutenfri er den også 😜 

Kan jo puttes i gratenger, supper, omeletter osv. Passer til så mangt. Nå ble jeg sulten av å skrive om potet.. 😂

Anonymkode: e2e25...44f

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ååå jeg elsker potet! 
 

Kokt potet med deilig saus, potetbåter, fløtegratinerte poteter, hjemmelaget potetstappe, røstipoteter, hasselbackpoteter, pomfritt, råstekte poteter, stekt potetstappe, bakt potet, duchesse, potetsalat, patatas bravas… Det er så mange måter å tilberede poteter og så mange ulike måter og krydre dem på! 
 

Spiser potet til biff, all slags fisk, kjøttkaker, steik, joika, pølser, lammelår, koteletter, fårikål, hønsefrikassé, grillmat, kalkun, pinnekjøtt, maxboller, tapas, moussaka, shepherds pie, lapskaus, viltkjøtt, pytt i panne og mye mer! Hvordan kan man ikke spise potet? 
 

Vegansk, laktosefri og glutenfri er den også 😜 

Kan jo puttes i gratenger, supper, omeletter osv. Passer til så mangt. Nå ble jeg sulten av å skrive om potet.. 😂

Anonymkode: e2e25...44f

Masse godt ❤️ Og den grå juvel, Kompe/komle/raspeball og flere navn på potetball. Potet+mel+ flesk 👍😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Poteten har fått et ufortjent dårlig rykte pga lavkarbo-bølgen, som skam-Nora sa «Potet er bra for deg, Vilde!»

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i poteter, spiser det gjerne! 

Anonymkode: d93fe...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker poteter, alle typer ❤️. Potet er sunt, kortreist og miljøvennlig mat ❤️.

Anonymkode: 5c797...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter er topp. Har alltid det i kjøleskapet. Liker det som stappe, gjerne med andre innstappa rotgrønnsaker. Elsker båtpotet i ovnen. Mann lager digg røsti. 
En favoritt er også blitt noen i suppa. Koker grønnsakene til suppa med potetbiter i. Stavmikser alt. Gir mer mer substans og kremethet. 
Mannen i huset jevner gryter med most potet, heller enn mengder fløte o. l

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte tenke etter. Denne uka er det poteter til tre middager. 
Det er nemlig to pizza-middager, en lasagnemiddag og en ferdigmat-middag uten poteter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60% pottitt, inkl. potetgull. Resten pasta i alle former(helst bucatini.) Ris fikser jeg dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adobyen skrev (På 20.7.2022 den 22.20):

Potetforbruket er på vei nedover, og det har pågått lenge. I 50-årene spiste vi gjennomsnittlig 90 kg per person. I 1996, for 25 pr siden var tallet 29, og nå bare 18 kilo i året.  Det er nesten ingenting.

Det hadde selvfølgelig med familiens økonomi å gjøre, pluss at vi har fått så mange nye og spennende ting inn i kostholdet med innvandring og reiseaktivitet. Vi har også forskjellig livsstil og kosthold, mer enn før.

Nå som mange har en litt trangere økonomi igjen, vil jeg gjerne slå et slag for poteten. Den er forholdsvis billig og utrolig enkel å variere og attpå til sunn, så lenge det ikke blir for mye frityr, som på gatekjøkken, og potetgull.

Potet inneholder ca dette:

Kilokalorier  80 Kcal

Protein 1,9 g

Karbohydrat 17,1 g

Fett 0,1 g

Jeg velger heller poteter enn ris og pasta hvis det ellers passer.

For 50 år siden spiste vi mindre grønnsaker, men nå er vi mye bedre på dette.

Hva med dere?  Har potetene fortsatt noen plass i deres kosthold?

Smaksløkene endret seg etter korona og poteter er ikke så godt lengre. Før spiste jeg poteter mer enn annet tilbehør. Pleide å lage egen fløtegratinerte poteter, egen potetmos, ofte bakt potet, stekte poteter til pytt i panne selv og i tillegg kokte poteter. 

Anonymkode: 02f12...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser matretter. Ikke "tilbehør", slik du viser til i HI. Det er ikke slik at vi som spiser lite poteter velger pasta aller ris i stedet, slik du tror. 

Det hender poteter er en del av måltidet. Som et element i en kald salat. I en moussaka. Patas Bravas på et tapasbord. Bakt potet med fyll. Fritatta. Eller som et separat element i tradisjonelle retter, som fish and chips, mandelpoteter til julemat. Bangers and mash. 

(Tilsvarende koker vi ikke ris til et måltid. Men måltidet kan være stekt ris. Sushi. Pokebowl. med mer) 

Som et resultat av at vi spiser på denne måten går det nok mye mindre poteter hjemme hos oss, enn i hjemmene vi vokste opp i. 

Anonymkode: e219f...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spiser matretter. Ikke "tilbehør", slik du viser til i HI. Det er ikke slik at vi som spiser lite poteter velger pasta aller ris i stedet, slik du tror. 

Det hender poteter er en del av måltidet. Som et element i en kald salat. I en moussaka. Patas Bravas på et tapasbord. Bakt potet med fyll. Fritatta. Eller som et separat element i tradisjonelle retter, som fish and chips, mandelpoteter til julemat. Bangers and mash. 

(Tilsvarende koker vi ikke ris til et måltid. Men måltidet kan være stekt ris. Sushi. Pokebowl. med mer) 

Som et resultat av at vi spiser på denne måten går det nok mye mindre poteter hjemme hos oss, enn i hjemmene vi vokste opp i. 

Anonymkode: e219f...f34

Takk for svar, og jeg skjønner det godt. Det var litt sånt jeg mente med at vi har fått så mye mer å velge mellom. For noen ti-år siden hadde få hørt om tapas, moussaka, fritatta og veldig mange andre gode retter. Tradisjonen var kokte poteter hver dag.  Jeg var heller ikke så glad i akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Smaksløkene endret seg etter korona og poteter er ikke så godt lengre. Før spiste jeg poteter mer enn annet tilbehør. Pleide å lage egen fløtegratinerte poteter, egen potetmos, ofte bakt potet, stekte poteter til pytt i panne selv og i tillegg kokte poteter. 

Anonymkode: 02f12...3cb

Det er forståelig, det høres ikke noe kjekt ut med slike ettervirkninger av korona. Håper at du finner noe som smaker godt igjen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser lite poteter ja. Jeg kommer fra hjem der vi spiste poteter hver dag.

Likevel er jeg glad i poteter og det er ikke grunnen til at jeg sluttet med potet, men vil ha mer variert mat. I dag har vi tilgang til så mye, heldigvis!

Noen ganger Spiser vi ris, andre ganger lefser og taco, søtpotet har også blitt en viktig del av dietten samt masse andre grønnsaker. Poteten har bare blitt én av mange alternativer. 

Anonymkode: 922c9...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Abolutt ikke. Poteter er dritgodt og passer til alt. Poteter er også god fyllmasse (få kcal per vektenhet), og inneholder en del vitamin c og kostfiber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker poteter, men spiser nok mer ris. Det er lettere å lage.

Anonymkode: c015a...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...