Gå til innhold

Har dere sluttet å spise poteter?


Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

Gjest Adobyen

Potetforbruket er på vei nedover, og det har pågått lenge. I 50-årene spiste vi gjennomsnittlig 90 kg per person. I 1996, for 25 pr siden var tallet 29, og nå bare 18 kilo i året.  Det er nesten ingenting.

Det hadde selvfølgelig med familiens økonomi å gjøre, pluss at vi har fått så mange nye og spennende ting inn i kostholdet med innvandring og reiseaktivitet. Vi har også forskjellig livsstil og kosthold, mer enn før.

Nå som mange har en litt trangere økonomi igjen, vil jeg gjerne slå et slag for poteten. Den er forholdsvis billig og utrolig enkel å variere og attpå til sunn, så lenge det ikke blir for mye frityr, som på gatekjøkken, og potetgull.

Potet inneholder ca dette:

Kilokalorier  80 Kcal

Protein 1,9 g

Karbohydrat 17,1 g

Fett 0,1 g

Jeg velger heller poteter enn ris og pasta hvis det ellers passer.

For 50 år siden spiste vi mindre grønnsaker, men nå er vi mye bedre på dette.

Hva med dere?  Har potetene fortsatt noen plass i deres kosthold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser nesten aldri potet hjemme som familie, nei. Bare synes det er så kjedelig å spise. Blir mest pasta og noen ganger ris. Vi har kanskje ikke så mye "potetmat" til middag, men fiskegrateng blir det med grønnsaker og ekstra makaroni, laks med wok og nudler/ris/pasta. Spiser ikke kjøttkaker. Det eneste jeg kommer på at jeg liker å spise med potet er fiskekaker og smørsaus og fiskeboller👌

Anonymkode: aad5b...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet på grunn av diabetes. Karbohydrater omdannes til sukker i kroppen. Bruker sellerirotpure istedet for.

Anonymkode: 8dc51...92e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ganske sjeldent potet, som oftest ris eller pasta.

Det er noen få middag jeg spiser potet med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi spiser poteter her i huset, men sjelden at de bare blir kokt. Bruker å lage andre varianter av potet i stedet. 

Anonymkode: 60853...43c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker potet, spesielt nypotet. Vi spiser det ofte. 

Anonymkode: a1d97...12c

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser potet i noen supper og gryter, endel bakte potetbåter og en sjelden gang kokte poteter, men det er litt kjedelig. Røsti en sjelden gang. Spiser noe hjemmelaget pasta, og innimellom ris. Liker å variere.

Anonymkode: d0b43...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker potet, men kommer bare sjelden på å lage det. Skal ha middagsbesøk på fredag, og da blir det ørret, nypoteter og salat :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp (Nei, det er ikke 100 år siden... ;) ) ble poteter servert til 9 av 10 middager og siden vi stort sett dyrket, og lagret, dem selv var de ganske lite "freshe" når våren kom. I våre dager holder norske poteter gjennomgående svært god kvalitet gjennom hele året i tillegg til at det finnes mange sorter så vi spiser fremdeles mye poteter. Ikke så mye kokte som da jeg vokste opp, men de brukes i gratenger, gryteretter, paier og supper. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spises poteter i form av enten potetmos :sikle: eller først kokt og så knust og så stekt i ovn med litt olje og krydder over :hjerter:  Veksler mellom det og ris ^^, 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker potet, og kunne godt ha spist det hver eneste dag. Røsti, potetstappe, kokt, bakt, komler ... 

Anonymkode: 1caeb...5b6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MuggenKanari

Spiser bare poteter når de små gule kommer i butikken for de er så gode at jeg prioriterer potetmat. Ellers dyrker jeg I bøtte for gøy. De er og gode. 

Endret av MuggenKanari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent vi spiser poteter, skal vi ha det til middag blir det de svenske på glass.

Anonymkode: 666e7...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spiser ikke veldig mye poteter. Og det er ganske dumt, for det er både veldig sunt, pluss at det dyrkes her i Norge.

Det er bare å skjerpe seg. "Problemet" for vår del er at vi lager ganske mye mat hvor det ikke passer så godt med poteter. 

Men det er et viktig problem du tar opp. Heretter blir det mye mer poteter! 😀

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går lang tid mellom hver gang vi spiser kokt potet. Stort sett er det mos, potetbåter etc. helt vanlige kokte poteter er drepen etter en oppvekst hvor ALLE middagene skulle ha potet, ellers var det visst ikke bra nok middag. 

Anonymkode: 5b0a0...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er veldig glad i potet, men tror sånn 30% av middagene våre har det, resten er ris. Norsk-asiatisk familie.

Anonymkode: 5a657...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og det kommer jeg aldri til å gjøre. Jeg elsker poteter og hadde faktisk potetpizza til middag :)

Anonymkode: a94f4...fd9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...