Gå til innhold

Har dere sluttet å spise poteter?


Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spiser en god del poteter. Det er jo såååå mange måter å tilberede dem på.... 

Anonymkode: 857de...799

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så mye sprøyterester i potet. Og den økologiske er så stygg🙊

Så spiser det sjelden av den grunn.

Anonymkode: c9d10...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste med hage kommer til å dyrke poteter selv i årene fremover med matprisene som ventes. 😊

Anonymkode: 68a6a...6e6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (11 minutter siden):

Potetforbruket er på vei nedover, og det har pågått lenge. I 50-årene spiste vi gjennomsnittlig 90 kg per person. I 1996, for 25 pr siden var tallet 29, og nå bare 18 kilo i året.  Det er nesten ingenting.

Det hadde selvfølgelig med familiens økonomi å gjøre, pluss at vi har fått så mange nye og spennende ting inn i kostholdet med innvandring og reiseaktivitet. Vi har også forskjellig livsstil og kosthold, mer enn før.

Nå som mange har en litt trangere økonomi igjen, vil jeg gjerne slå et slag for poteten. Den er forholdsvis billig og utrolig enkel å variere og attpå til sunn, så lenge det ikke blir for mye frityr, som på gatekjøkken, og potetgull.

Potet inneholder ca dette:

Kilokalorier  80 Kcal

Protein 1,9 g

Karbohydrat 17,1 g

Fett 0,1 g

Jeg velger heller poteter enn ris og pasta hvis det ellers passer.

For 50 år siden spiste vi mindre grønnsaker, men nå er vi mye bedre på dette.

Hva med dere?  Har potetene fortsatt noen plass i deres kosthold?

Potet er sundt og mettende og kan hjelpe til ved vektnedgang pga høy metthetsindex. Potet er også sundt og kald kokt potet med skal er bra for magen og tarmene= finere hud! Et gullprodukt er det. Tips er å koke nypoteter med skal , sen kutte i biter og steke med salt og paprikapulver. Super super godt! 

Anonymkode: 6f154...07e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Athena Catalina

Nei, men  foretrekker pasta og ris.

Endret av Athena Catalina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser det sjeldnere enn før, ja. Men, jeg er jo veldig glad i poteter, så bør kanskje bare skjerpe meg litt der :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nykokte småpoteter, som for eksempel morenepoteter fra Vestfold med smør, flaksalt og litt urter, er helt himmelsk.

Og potetmos med masse smør.

Og potetbåter bakt i ovnen med litt olivenolje og rosmarin.

Og fløtegratinerte poteter.

++++++

 

Takk for påminnelsen! :) 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Det blir ikke så ofte. Før hadde man gjerne potet til alle middager og husker det da jeg vokste opp så var det få middager der vi ikke hadde potet. Mest på lørdager siden vi da hadde pizza eller noe sånt.

Etter hvert så har foreldrene mine også sluttet å spise så mye potet, men de spiser mye mer enn det jeg gjør.

Jeg synes potet er godt i noen varianter, men det blir ikke så ofte at jeg har det. Vet ikke helt hvorfor for det er mye godt man kan lage med potet. Det har kanskje noe med at en 2 kg sekk blir for mye og poteter i løsvekt er ofte ikke så fine og noen ganger er de grønne. I tillegg så spiser jeg mye som potet ikke passer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potet er godt og spises ofte i en eller annen form. Ris derimot, har vært på vei ut i noen år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MuggenKanari
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror de fleste med hage kommer til å dyrke poteter selv i årene fremover med matprisene som ventes. 😊

Anonymkode: 68a6a...6e6

Jeg dyrker i bøtte på verandaen. Kjempesmart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har begynt å spise mye mer potet, hovedsaklig fordi jeg vil støtte norsk landbruk og mat vi kan være selvforsynte med i Norge, men også på grunn av matprisene.

Poteter, gulrøtter, løk, lam, fisk og egg - mat vi kan overleve på i Norge uten import.

Anonymkode: 3e70d...288

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fy f***, spiser aldri poteter! Det smaker jo som papir! Kan egentlig ikke forstå at de har høy glykemisk indeks når det smaker som det gjør, for de fleste andre matvarer er GI proposjonal med god smak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg må ha poteter til er fiskeboller, samt ribbe og pinnekjøtt til jul. Ellers bruler jeg mest pommes frites med lite fett i airfryer. Greit  nok at poteter er billig, men det er dyrt å koke de i dagens samfunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har tilført poteter i kostholdet igjen. Og går nå ned i vekt for første gang på lenge. Lite kalorier og god og mett.

Anonymkode: 4d01c...b1d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MuggenKanari skrev (37 minutter siden):

Jeg dyrker i bøtte på verandaen. Kjempesmart! 

Jeg også! Mest fordi det er lite som slår helt ferske, små nypoteter med litt smør og salt til selvfisket, sprøstekt abbor :sikle:

En annen klassisk sommerfavoritt er stuede poteter til grill- og spekemat. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser en god del potet, men sjelden kokte poteter. Vi dyrker egne poteter.

Poteter kan tilberedes på så utrolig mange måter. Sunt, godt og mettende. 

Anonymkode: ffc72...1a1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...