Gå til innhold

Har dere sluttet å spise poteter?

Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spiser veldig lite potet, da er det i så fall ovnsstekt potetbåter eller noe ligende. Potet passer sjeldent til rettene jeg lager.

Anonymkode: bf87a...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiste selvfølgelig masse potet i barndommen. Da jeg flyttet ut spiste jeg svært sjelden poteter i mange år. Det siste året har jeg bevisst gått inn for å spise mer potet. Det er billig, godt og sunt! 

Anonymkode: d7596...6b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser potet til et par middager i uka. Burde spist mer, spesielt med tanke på matsituasjonen i verden. Norge er nokså selvberga med poteter. Poteter er enormt effektivt å dyrke, man får veldig mange fler kilo potet enn feks korn av samme bit jord.

Spiser jeg mer potet blir det mindre import av korn/ris som personer i andre deler av verden kan spise. Mitt private forbruk betyr ikke så mye i den store sammenhengen, men hvis mange flere velger potet kan det utgjøre en forskjell.

Anonymkode: b6d07...60f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker poteter og potetprodukter, men blir dårlig i magen av de, så spiser de veldig sjeldent. Dessverre

Anonymkode: c2b49...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste kokt potet med kokt gulrot og brokkoli 6/7 dager i uka som barn :) Har ingenting i mot poteter, det kan være kjempegodt, men jeg spiser dem ikke utenom til grillmat i form av ovnsstekte potetbåter eller hjemmelaget potetsalat, og et par mer tradisjonelle norske måltider i juletider. Ellers spiser jeg mye indisk og asiatisk mat, og da er det færre plasser hvor poteten naturlig hører til

Anonymkode: 7c098...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Spis poteter, men sjekk at de faktisk kommer fra Norge dersom du er opptatt av kortreist mat! Norge er selvberga på poteter, men importerer likevel, blant annet fra Frankrike og Israel.

Jeg synes kokte poteter er litt kjedelig med mindre man har saus ved siden av (som kjøttkaker i brun saus - det er digg), blir litt tørt ellers. Men bedre enn ris uten noen form for saus, det er det kjipeste av det kjipe... Ovnsstekte poteter og potetmos er veldig godt. Bør absolutt spise mer av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mer poteter nå enn jeg gjorde for ti år siden, men fortsatt mindre enn da jeg var barn. Det som har hatt mest innvirkning på forbruket var da jeg oppdaget posene med ferdig vaskede småpoteter med kort koketid - på alle måter enklere og mer tiltalende enn barndommens store som først måtte vaskes for jord og så koke i 45 minutter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.7.2022 den 22.26):

Jeg har sluttet på grunn av diabetes. Karbohydrater omdannes til sukker i kroppen. Bruker sellerirotpure istedet for.

Anonymkode: 8dc51...92e

Jeg spiser potet, brød og pasta selv om jeg har diabetes. Handler mye om mengde. Samme med min far. 

Anonymkode: 94e11...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto

Ifjor sluttet jeg med ris og poteter til middag med linser og bønner istedet til hverdag.

-Jeg gikk ned endel kilo bare pga dette.

Jeg spiser ris og poteter på besøk/restaurant:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker poteter, og vi har det ofte. Enten kokt, stekt eller pommes frites. Har gått ned i vekt selv om jeg har spist poteter, pasta, ris og brød... Blodsukkeret er også fint, så lenge jeg ikke spiser for mye eller svinger for mye mellom måltidene.

Anonymkode: 94e11...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes poteter har blitt veldig dyrt. Så da går det oftere i pasta og ris. Ungene liker uansett pasta og ris bedre enn poteter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Veggdyret skrev (9 timer siden):

Synes poteter har blitt veldig dyrt. Så da går det oftere i pasta og ris. Ungene liker uansett pasta og ris bedre enn poteter. 

Det har du helt rett i. De er mye dyrere i år, men det er vel som med alt annet.  Før var en vanlig pose 2 kg til 29 kroner. Nå er det 1,5 kilo i posene.  Poteter i løs vekt til 24-25 kr for 1 kilo.  Håper det blir billigere utover høsten.  Og, nei, det er ikke såå dyrt, men poteter skal jo være billig-billig.   Og hjemmelaget potetmos er jo best. 
Ang. prisene.. vanligvis er poteter billig og grønnsaker dyrt. Nå koster de ofte det samme, eller at poteter koster mer enn løk og gulrøtter.  Åpenbart feil. Av disse matvarene er det poteter som koster minst å produsere.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...