Gå til innhold

Har dere sluttet å spise poteter?

Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

Jeg spiser ofte poteter.
Fordi jeg har ikke råd til en dritt etter jeg kom tilbake til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unngår poteter, pasta, ris og brød så mye som mulig, men det hender jeg sprekker😅. Ups, der landet det en neve pommes frites på tallerkenen, liksom.... :phaedra:. Evt litt potetsalat til grillmaten. Bakt potet er nydelig en gang imellom.

Som tilbehør til middag hjemme er det kun salat som gjelder. Hvis jeg er på julemiddag etc. tar jeg den minste poteten, og kun for å være høflig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (2 minutter siden):

Unngår poteter, pasta, ris og brød så mye som mulig, men det hender jeg sprekker😅. Ups, der landet det en neve pommes frites på tallerkenen, liksom.... :phaedra:. Evt litt potetsalat til grillmaten. Bakt potet er nydelig en gang imellom.

Som tilbehør til middag hjemme er det kun salat som gjelder. Hvis jeg er på julemiddag etc. tar jeg den minste poteten, og kun for å være høflig.

Men altså: pommes frites er noe man bare bør spise sånn en sjelden gang. Men både potetsalat og bakt potet helt ypperlig mat, så jeg skjønner ikke akkurat hvorfor du prøver å begrense det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi spiser svært lite poteter. Er selv oppvokst med potet til hver middag, med mindre vi hadde spaghetti, lasagne, pizza eller taco (som typisk var lørdagsmat) og er veldig glad i potet, men mannen min er ikke så glad i potet og kokt potet er «det kjedeligste han vet om». 🤷‍♀️

Å spise mer poteter er et godt tips i disse tider, hvor prisene på alt øker.

Anonymkode: e3f0b...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egen potetåker, så her går det mye poteter😄 kjempegode og man kan kan lage så utrolig mye av det! 🥔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mariama

Spiser vel potet i snitt to ganger i uken, av og til mer. Fries kanskje 6-7 ganger i året.

Varier mellom potetbåter i ovn (samboer som lager til kjøtt), potet i lapskaus eller til gryterett, potetmos til gryte i helgen, kokte poteter til fiskeboller, kjøttkaker, torsk. 

I tillegg en del potetsalat om sommeren, til kaldrøkt laks eller grillet makrell 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lafamiglia said:

Men altså: pommes frites er noe man bare bør spise sånn en sjelden gang. Men både potetsalat og bakt potet helt ypperlig mat, så jeg skjønner ikke akkurat hvorfor du prøver å begrense det.

Det er karbohydrater uansett om det kommer i form av påmmfri eller bestemors kokte potet😉... Greit hvis man trener mye eller jobber mye fysisk, men jeg sitter bak en datamaskin 8 timer om dagen og kan ikke tillate meg hva som helst.

Min bestemor var forøvrig lite fysisk aktiv, glad i poteter og kaker, og særdeles "god og rund". Ikke noe jeg tilstreber😄

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker poteter i alle former (bortsett fra mos), så det blir mye potet hos meg! 

Anonymkode: 5a8e9...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overrasket over hvor mange som mener potet er sunt. Spørs selvfølgelig hva man sammenligner med.. Men det er er mye stivelse(sukker) og lite næring sammenlignet med grønnsaker. Potet er veldig mettende, og har man det i måltidet vil det gå på bekostning av grønnsaker med mye næring. Men altså veldig godt ☺️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (11 minutter siden):

Det er karbohydrater uansett om det kommer i form av påmmfri eller bestemors kokte potet😉... Greit hvis man trener mye eller jobber mye fysisk, men jeg sitter bak en datamaskin 8 timer om dagen og kan ikke tillate meg hva som helst.

Min bestemor var forøvrig lite fysisk aktiv, glad i poteter og kaker, og særdeles "god og rund". Ikke noe jeg tilstreber😄

Men en karbohydrat er ikke nødvendigvis en karbohydrat, da!

Og jo, det spiller faktisk en helt avgjørende rolle hvilken form de kommer i.

Og når det gjelder din bestemor, var det nok kaker, og ikke poteter, som førte til at hun ble "god og rund", som du sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lafamiglia said:

Men en karbohydrat er ikke nødvendigvis en karbohydrat, da!

Og jo, det spiller faktisk en helt avgjørende rolle hvilken form de kommer i.

Og når det gjelder din bestemor, var det nok kaker, og ikke poteter, som førte til at hun ble "god og rund", som du sier det.

Jeg gikk ned 4 kg på få uker etter at jeg kuttet ut det meste av karbohydrater, så det er definitivt noe i det😉.  Kaker spiser jeg ikke uansett.

Og nei, jeg kutter ikke ut poteter 100%, for jeg er hverken fanatiker eller feit.:P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Eilis said:

Er overrasket over hvor mange som mener potet er sunt. Spørs selvfølgelig hva man sammenligner med.. Men det er er mye stivelse(sukker) og lite næring sammenlignet med grønnsaker. Potet er veldig mettende, og har man det i måltidet vil det gå på bekostning av grønnsaker med mye næring. Men altså veldig godt ☺️

My point exactly😄😉👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kokte poteter har jeg vel kun de få gangene jeg spiser fiskeboller i hvit saus, men lager ofte ovnsbakte poteter/ stekte poteter/ potetmos.  Jeg har også kokt poteter noen ganger bare for å lage potetlomper, det er sååå mye bedre enn ferdigkjøpte 😊  

Anonymkode: bee3b...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adobyen skrev (På 20.7.2022 den 22.20):

Potetforbruket er på vei nedover, og det har pågått lenge. I 50-årene spiste vi gjennomsnittlig 90 kg per person. I 1996, for 25 pr siden var tallet 29, og nå bare 18 kilo i året.  Det er nesten ingenting.

Det hadde selvfølgelig med familiens økonomi å gjøre, pluss at vi har fått så mange nye og spennende ting inn i kostholdet med innvandring og reiseaktivitet. Vi har også forskjellig livsstil og kosthold, mer enn før.

Nå som mange har en litt trangere økonomi igjen, vil jeg gjerne slå et slag for poteten. Den er forholdsvis billig og utrolig enkel å variere og attpå til sunn, så lenge det ikke blir for mye frityr, som på gatekjøkken, og potetgull.

Potet inneholder ca dette:

Kilokalorier  80 Kcal

Protein 1,9 g

Karbohydrat 17,1 g

Fett 0,1 g

Jeg velger heller poteter enn ris og pasta hvis det ellers passer.

For 50 år siden spiste vi mindre grønnsaker, men nå er vi mye bedre på dette.

Hva med dere?  Har potetene fortsatt noen plass i deres kosthold?

Ja, jeg har nærmest sluttet og spise potet. Forskjellen på 50 tallet og nå er at vi har tilgang på mye grønnsaker året rundt. Det du har glemt i oppsummering av poteter er næringsinnhold ( ja, det inneholder bittelitt c- vitamin, og tidligere ble potet faktisk regnet som en grønnsak fordi vi i mangel på grønnsaker og frukt/ bær i vinterhalvåret trengte disse usle c- vitaminene ) 80 kcal er mye energi i forhold til hvor lite den metter og hvor mye raske karbohydrater den gir. Det du har rett i er at potet er veldig billig, men jeg skal få skikkelig dårlig råd om jeg bytter ut næringsrik mat med potet. 

Anonymkode: 3fc9a...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eilis skrev (11 timer siden):

Veldig overrasket over det jeg og. De som spiser potet til middag spiser jo gjerne ikke 1, men 3-4 så da har en bra med energi og stivelse i ett måltid. Synes ikke det metter så veldig heller jeg da. Kanskje myten om at potet er sunt henger tilbake til den gamle kostsirkelen før poteten ble flyttet? Det er jo virkelig ikke mye sunt i en potet om en sjekker feks matvaretabellen i dag. Til vanlig spiser jeg  mer grønnsaker isteden. Kokte,stekte,mos..  enig i at poteter er godt, ikke en enkel kokt potet, men potetmos, most i saus, gratinert, fritert osv. det er festmat, ikke sunn hverdagsmat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg har nærmest sluttet og spise potet. Forskjellen på 50 tallet og nå er at vi har tilgang på mye grønnsaker året rundt. Det du har glemt i oppsummering av poteter er næringsinnhold ( ja, det inneholder bittelitt c- vitamin, og tidligere ble potet faktisk regnet som en grønnsak fordi vi i mangel på grønnsaker og frukt/ bær i vinterhalvåret trengte disse usle c- vitaminene ) 80 kcal er mye energi i forhold til hvor lite den metter og hvor mye raske karbohydrater den gir. Det du har rett i er at potet er veldig billig, men jeg skal få skikkelig dårlig råd om jeg bytter ut næringsrik mat med potet. 

Det med grønnsaker har du helt rett i. Tidligere var det ikke alltid grønnsaker til middagen, men det har jo tatt seg opp og nå er det sjelden middager uten grønnsaker. I dårlige tider besto kanskje middagstallerkenen av 4 kokte poteter, en halv ihjelkokt gulrot, en liten fleskebit til hver person og masse brun saus eller bare fett.  I dag er det mindre saus, mindre fett, renere kjøtt eller fisk, 1-2 poteter og mye friske og passe kokte grønnsaker, eller salat.  Vi bruker oftere vegetar.  Dessuten har vi lært å variere med mange gode måter å tilberede potetene på. 

Poteter har reddet matbudsjettet i dårlige tider.  Det er også sunnere enn ris og pasta.  Nå er det dessverre mange familier som ikke kan velge matvarer på øverste hylle, og det er flere som ser etter rimeligere alternativer.

Det er rart at du ikke synes poteter er mettende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser poteter. Ikke så mye nå fordi nypotetene er av dårleg kvalitet.  Blir mer ris nå og potetmoss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adobyen skrev (12 minutter siden):

Det med grønnsaker har du helt rett i. Tidligere var det ikke alltid grønnsaker til middagen, men det har jo tatt seg opp og nå er det sjelden middager uten grønnsaker. I dårlige tider besto kanskje middagstallerkenen av 4 kokte poteter, en halv ihjelkokt gulrot, en liten fleskebit til hver person og masse brun saus eller bare fett.  I dag er det mindre saus, mindre fett, renere kjøtt eller fisk, 1-2 poteter og mye friske og passe kokte grønnsaker, eller salat.  Vi bruker oftere vegetar.  Dessuten har vi lært å variere med mange gode måter å tilberede potetene på. 

Poteter har reddet matbudsjettet i dårlige tider.  Det er også sunnere enn ris og pasta.  Nå er det dessverre mange familier som ikke kan velge matvarer på øverste hylle, og det er flere som ser etter rimeligere alternativer.

Det er rart at du ikke synes poteter er mettende?

Kommer kanskje an på hva an legger i « mettende». Som du skriver besto jo en middagstallerken i dårlige tider av 4 poteter ( ikke en mettende potet), samt flesk og fett for og mette. Når jeg en sjelden gang spiser poteter ( eks julebord, julaften, søndagsmiddag hos gamle foreldre ) blir det for 3-4 poteter. Potet er også mat en blir raskt sulten av. Til sammenligning inneholder et egg like mye energi, jeg blir mye mer mett av et par egg enn et par poteter. Det er selvsagt ting en kan sammenligne med som er mindre mettende enn potet også, men jeg synes ikke potet er spesielt mettende. 

historisk har poteter vært gull verdt, den har reddet folk fra både sult og skjørbuk. Også på 50 tallet , da og sulte ihjel og skjørbuk ikke lenger var reelt var den nyttig som billig og energirik vomfyll i et trangt budsjett og et folk i mer fysisk arbeid med behov for mer energi. Rent kjøtt/ fisk , 1-2 poteter og masse friske og passe kokte grønnsaker eller salat er en fin middag i dag. Selv foretrekker jeg heller mer grønnsaker, og lager feks grønnsaksmos ( istedenfor potet) , salat eller kokte grønnsaker og fisk/ kjøtt/ kylling , men det er en smakssak. Enig i at poteter er bedre enn ris og pasta. 

uansett så halverer du jo potetbruken her fra 50 tallet i « potetmiddager» ved og erstatte halvparten med grønnsaker. I tillegg må en trekke fra de dagene vi velger andre retter. Det er mulig flere velger mer potet framover med strammere budsjett. Mulig jeg går for mer frosne FirstPrice grønnsaker om jeg ser jeg må ned i middagsbusdjett. Det blir neppe poteter versas frosne grønnsaker som avgjør økonomien, så det blir neppe mer poteter i min husholdning i vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kommer kanskje an på hva an legger i « mettende». Som du skriver besto jo en middagstallerken i dårlige tider av 4 poteter ( ikke en mettende potet), samt flesk og fett for og mette. Når jeg en sjelden gang spiser poteter ( eks julebord, julaften, søndagsmiddag hos gamle foreldre ) blir det for 3-4 poteter. Potet er også mat en blir raskt sulten av. Til sammenligning inneholder et egg like mye energi, jeg blir mye mer mett av et par egg enn et par poteter. Det er selvsagt ting en kan sammenligne med som er mindre mettende enn potet også, men jeg synes ikke potet er spesielt mettende. 

historisk har poteter vært gull verdt, den har reddet folk fra både sult og skjørbuk. Også på 50 tallet , da og sulte ihjel og skjørbuk ikke lenger var reelt var den nyttig som billig og energirik vomfyll i et trangt budsjett og et folk i mer fysisk arbeid med behov for mer energi. Rent kjøtt/ fisk , 1-2 poteter og masse friske og passe kokte grønnsaker eller salat er en fin middag i dag. Selv foretrekker jeg heller mer grønnsaker, og lager feks grønnsaksmos ( istedenfor potet) , salat eller kokte grønnsaker og fisk/ kjøtt/ kylling , men det er en smakssak. Enig i at poteter er bedre enn ris og pasta. 

uansett så halverer du jo potetbruken her fra 50 tallet i « potetmiddager» ved og erstatte halvparten med grønnsaker. I tillegg må en trekke fra de dagene vi velger andre retter. Det er mulig flere velger mer potet framover med strammere budsjett. Mulig jeg går for mer frosne FirstPrice grønnsaker om jeg ser jeg må ned i middagsbusdjett. Det blir neppe poteter versas frosne grønnsaker som avgjør økonomien, så det blir neppe mer poteter i min husholdning i vinter. 

Dette er jeg veldig enig i, og egg 🥚er også en super råvare 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...