Gå til innhold

Abort ved leppe/ganespalte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei her er det mange som skjærer alle former for psykisk utviklingshemming under en kam. Mange tenker feks på Downsyndrom og tenker alle med det alltid er glade. De fleste jeg kjenner til med lettere utviklingshemming sliter med depresjon i ulik grad. De føler seg annerledes og mislykket. Kjenner på at de ikke mestrer det andre gjør.  Ene jeg kjenner til har lengre tunge perioder der han også ofte blir innlagt pga fare for liv og helse. Han ønsker ikke å leve. Ei annen sliter med alkoholisme for å takle hverdagen.

Anonymkode: 15561...6b0

Samtidig, livet tilbyr ingen garantier, abort tilbyr ingen håp/muligheter overhodet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.7.2022 den 23.49):

Et friskt menneske vil ikke ønske seg utviklingshemming fordi det friske mennesket lever et type liv som ikke er forenlig med utviklingshemming. Da tenker det på alt man ville miste og gå glipp av. En person som fødes og vokser opp med utviklingshemming vil ikke føle på dette tapet.

At man får et uverdig liv, det synes jeg ikke det går an å anta? Skal du bestemme at andres liv ikke er verdige?

Anonymkode: 3c9e9...672

Mange har fullverdige liv med egen bolig i sameie og full jobb i tilrettelagte bedrifter og de elsker jobben og leiligheten. Noen har det også i perioder tøft men jeg har enda til gode å høre noen av de ønske å dø. Derimot har jeg hørt mange "friske" mennesker ønske å dø.

Anonymus Notarius skrev (11 timer siden):

Det er ikke sånn at alle utviklingshemmede er glade og fornøyde hele tida. Som sagt, spør folk som jobber med psykisk utviklingshemmede.

Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede og jeg vokste opp med psykisk utviklingshemmede rundt meg. Du svartmaler.

Anonymkode: 386a9...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tror man får innvilget senabort på det grunnlaget. Jeg hadde nå i hvert fall en pasient som fikk innvilget abort i uke 22 (altså 21 pluss noe) fordi fosteret manglet fingre på en hånd, noe jeg tok for gitt at var «for lite» avvik til å få godkjent abort så sent. Men det fikk de, til tross for at genanalyser, kromosomtesting og øvrig anatomi var helt normal. Og jeg skal være så ærlig å si at jeg tenkte mitt om foreldrene som ønsket abort på et planlagt svangerskap så tett opptil levedyktighet. Men - det er vel egentlig det samme hva jeg tenker? Hvorfor skal det ha noe å si for din beslutning? Det er du som må leve med valget.

Anonymkode: 50af0...496

Her føler jeg det må være noe som ikke stemmer i historien. Det må være noe mer vi ikke vet om. De må ha sett noe som kan gi forhøyet risiko for sykdom/genfeil. 
 

De eneste grunnene som blir godkjent når babyen er så mange uker (kaller det baby bevisst fordi det er tilnærmet levedyktig) er at babyen vil ha alvorlig sykdom med fare for å ikke være levedyktig. 
 

Med et par fingre mindre kan man leve og fungere helt som folk ellers. Det er bare et bittelite handicap og en smule estetisk generende. Så tror rett og slett ikke der stemmer at disse fikk innvilget abort så sent for en sånn bagatell. Det blir nesten så brutalt som å si at de fikk innvilget drap på en bitteliten baby fordi den manglet noen fingre. Hadde slik som dette forekomst er det såfall utrolig merkelig at helsepersonell ikke varsler og at det kommer ut i media.

Anonymkode: 15561...6b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her føler jeg det må være noe som ikke stemmer i historien. Det må være noe mer vi ikke vet om. De må ha sett noe som kan gi forhøyet risiko for sykdom/genfeil. 
 

De eneste grunnene som blir godkjent når babyen er så mange uker (kaller det baby bevisst fordi det er tilnærmet levedyktig) er at babyen vil ha alvorlig sykdom med fare for å ikke være levedyktig. 
 

Med et par fingre mindre kan man leve og fungere helt som folk ellers. Det er bare et bittelite handicap og en smule estetisk generende. Så tror rett og slett ikke der stemmer at disse fikk innvilget abort så sent for en sånn bagatell. Det blir nesten så brutalt som å si at de fikk innvilget drap på en bitteliten baby fordi den manglet noen fingre. Hadde slik som dette forekomst er det såfall utrolig merkelig at helsepersonell ikke varsler og at det kommer ut i media.

Anonymkode: 15561...6b0

,

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker det er opp til enhver hva de ønsker å gjøre i et sånt tilfelle. Det er ikke alle som takler sånne utfordringer. Og de man ser på TV etc som taler saken for å føde barn med funksjonsnedsettelser er jo de som har klart seg bra. VI ser sjelden alle de andre som ligger uten å ha et egentlig liv og foreldre som må si opp jobb etc bare for å ta seg av disse barna. Det er krevende. Det er altoppslukende. Og ja - det er barna deres, men det er ikke alle som har styrke til å leve livet sitt slik og da er det jo tross alt bedre å benytte seg av mulighetene dagens teknologi gir deg til å avbryte svangerskapet. for 100 år siden hadde mange av disse menneskene ikke overlevd på egenhånd. Det må bli opp til hver enkelt hva man bestemmer og ingen andre har verken grunn eller rett til å dømme den avgjørelsen. Den er vond og vanskelig for alle. 

Anonymkode: be8ae...56f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er jo ikke funksjonsfriske heller! Altså...

Anonymkode: 3c9e9...672

Det har jeg jo ikke sagt heller. Men brukeren jeg siterte mente at de utviklingshemmede var glade og fornøyde og at det bare var de rundt som var triste eller bekymra seg. Og det er jo ikke sant, mange utviklingshemmede, spesielt de som er forholdsvis lett ramma, kjenner veldig på at de er annerledes, se innlegget jeg har sitert under.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei her er det mange som skjærer alle former for psykisk utviklingshemming under en kam. Mange tenker feks på Downsyndrom og tenker alle med det alltid er glade. De fleste jeg kjenner til med lettere utviklingshemming sliter med depresjon i ulik grad. De føler seg annerledes og mislykket. Kjenner på at de ikke mestrer det andre gjør.  Ene jeg kjenner til har lengre tunge perioder der han også ofte blir innlagt pga fare for liv og helse. Han ønsker ikke å leve. Ei annen sliter med alkoholisme for å takle hverdagen.

Anonymkode: 15561...6b0

:( 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mange har fullverdige liv med egen bolig i sameie og full jobb i tilrettelagte bedrifter og de elsker jobben og leiligheten. Noen har det også i perioder tøft men jeg har enda til gode å høre noen av de ønske å dø. Derimot har jeg hørt mange "friske" mennesker ønske å dø.

Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede og jeg vokste opp med psykisk utviklingshemmede rundt meg. Du svartmaler.

Anonymkode: 386a9...207

Mulig, men både utfra hva jeg har lest (vitenskapelige artikler, ikke ukeblad artikler om "Silje er familiens solstråle") og hva jeg kjenner til i utvidet omgangskrets, er det ganske tøft både å være utviklingshemma og å være nær slektning/pårørende til utviklingshemma. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 10.22):

Leppe og ganespalte kommer ofte ikke alene, det er ofte en indikator for mer alvorlige misdannelser og kromosonavvik. 

Anonymkode: 0a571...0d3

Og ofte gjør det det ikke. Da må man gå videre med andre tester for å finne ut om det er andre avvik. Etter uke 12 er det nok lite aktuelt å få innvilget senabort kun pga leppe-ganespalte. Da skal du ha svært tungtveiende personlige forhold i tillegg. 
Helt ærlig virker venninna di lite opplyst og umoden. 

Anonymkode: cb204...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 7.53):

Mange har fullverdige liv med egen bolig i sameie og full jobb i tilrettelagte bedrifter og de elsker jobben og leiligheten. Noen har det også i perioder tøft men jeg har enda til gode å høre noen av de ønske å dø. Derimot har jeg hørt mange "friske" mennesker ønske å dø.

Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede og jeg vokste opp med psykisk utviklingshemmede rundt meg. Du svartmaler.

Anonymkode: 386a9...207

At samfunnet tilrettelegger og støtter slik at mennesker som allerede er født med ulike funksjonsnedsettelser skal kunne leve fullverdige liv er en selvfølge. Det betyr ikke at det er ønskelig at flest mulig blir født. På samme måte eksisterer barnevernet for å hjelpe barn som ikke får tilstrekkelig støtte i hjemmet alene, det betyr ikke at vi oppfordrer mennesker som ikke takler livet (tunge rusmisbrukere f.eks.) å fullføre graviditeten fordi barnevernet kan jo bare ta barnet uansett. De som blir født må vi hjelpe. Det er likevel også helt greit at de ikke blir født. At mennesker som lever ikke vil dø, er ikke det samme som at et foster vil savne å bli født.

Anonymkode: bf036...6ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2022 den 9.52):

At samfunnet tilrettelegger og støtter slik at mennesker som allerede er født med ulike funksjonsnedsettelser skal kunne leve fullverdige liv er en selvfølge. Det betyr ikke at det er ønskelig at flest mulig blir født. På samme måte eksisterer barnevernet for å hjelpe barn som ikke får tilstrekkelig støtte i hjemmet alene, det betyr ikke at vi oppfordrer mennesker som ikke takler livet (tunge rusmisbrukere f.eks.) å fullføre graviditeten fordi barnevernet kan jo bare ta barnet uansett. De som blir født må vi hjelpe. Det er likevel også helt greit at de ikke blir født. At mennesker som lever ikke vil dø, er ikke det samme som at et foster vil savne å bli født.

Anonymkode: bf036...6ef

Spot on. 

Anonymkode: 8416d...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...