Gå til innhold

Abort ved leppe/ganespalte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne av meg er gravid og sier hun skal ta abort om barnet har leppe/ganespalte. Jeg sier at jeg tror ikke en så «liten» tilstand kan gjøre at man får innvilget sen abort dersom dette blir påvist? Hun er fast bestemt på at det kan man få. Noen som vet? 

Anonymkode: 67ac3...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få abort på hvilket grunnlag du vil fram til uke 12. 

Anonymkode: b18ca...081

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan få abort på hvilket grunnlag du vil fram til uke 12. 

Anonymkode: b18ca...081

Ja det vet jeg, men dette blir vell ikke oppdaget så tidlig som før uke 12? 

Anonymkode: 67ac3...fc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper inderlig ikke det er grunn til senabort, det kan fikses ved en enkel operasjon

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leppe og ganespalte kommer ofte ikke alene, det er ofte en indikator for mer alvorlige misdannelser og kromosonavvik. 

Anonymkode: 0a571...0d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette var vondt å lese. Bestevenninnen min er født med leppe-/ganespalte. Hun har vært gjennom en del operasjoner, og har i dag bare et lite arr. Hun er den snilleste personen jeg vet om. 🥰

Anonymkode: 32549...307

  • Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leppe og ganespalte kommer ofte ikke alene, det er ofte en indikator for mer alvorlige misdannelser og kromosonavvik. 

Anonymkode: 0a571...0d3

Ja det var dette jeg også leste så ble usikker på om det faktisk er sant at det kan danne grunnlag for abort? 

Anonymkode: 67ac3...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi, dette var vondt å lese. Bestevenninnen min er født med leppe-/ganespalte. Hun har vært gjennom en del operasjoner, og har i dag bare et lite arr. Hun er den snilleste personen jeg vet om. 🥰

Anonymkode: 32549...307

Ja ser mange har bare antydning til arr. Du virker som en god og snill venninne for hun også 🥰

Anonymkode: 67ac3...fc6

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner tre friske mennesker som har hatt leppe og ganespalte, som nå bare har et lite arr. Takk Gud at mødrene ikke tok abort, sier jeg bare. Så kjedelig og trist verden ville vert uten dem. 

Anonymkode: cfab0...276

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skulle kvalifisere til senabort så må det jo være en veldig alvorlig/kraftig ganespalte og da med stor fare for andre alvorlige komplikasjoner. Så at en får senabort bare pga leppe/ganespalte har jeg lite tro på, de klarer jo å bygge opp og konstruere så utrolig mye nå til dags at det skjelden vises etter at operasjonene er ferdig gjennomgått.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Leppe og ganespalte kommer ofte ikke alene, det er ofte en indikator for mer alvorlige misdannelser og kromosonavvik. 

Anonymkode: 0a571...0d3

Oh what? 🙄  vel her er det på plass med kildehenvising! En i klassen min har leppe og ganespalte, men han endte opp med master i utlandet og en godt betalt jobb, gitt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (17 minutter siden):

Jeg håper inderlig ikke det er grunn til senabort, det kan fikses ved en enkel operasjon

Ikke nødvendigvis. Det er veldig individuelt. En enkel leppespalte er en ting, mens totalspalte (leppe, kjeve, gane) byr gjerne på mange operasjoner, utfordringer tilknyttet spising og uttale. Mange har også tilleggsvansker som kan kreve massiv oppfølging. Hvorvidt man kan se alvorlighetsgraden på tidlig ul er jeg usikker på.

Anonymkode: e139e...1be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Leppe og ganespalte kommer ofte ikke alene, det er ofte en indikator for mer alvorlige misdannelser og kromosonavvik. 

Anonymkode: 0a571...0d3

Eh, nei?

Anonymkode: 9b770...a84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Leppe og ganespalte kommer ofte ikke alene, det er ofte en indikator for mer alvorlige misdannelser og kromosonavvik. 

Anonymkode: 0a571...0d3

Kom gjerne med kilder på det. For den var ny.

Anonymkode: 8172f...de8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om noen som fikk vite dette på ordinær UL. De fikk tilbud om senabort. De valgte og beholde. Barnet har hatt en del operasjoner og det har nok ikke vært en dans på roser. Men virker som det går fint nå. 

Anonymkode: 18fdb...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (47 minutter siden):

Oh what? 🙄  vel her er det på plass med kildehenvising! En i klassen min har leppe og ganespalte, men han endte opp med master i utlandet og en godt betalt jobb, gitt. 

https://www.helsebiblioteket.no/pediatriveiledere?menuitemkeylev1=11574&menuitemkeylev2=12801&key=271315

Anonymkode: 0a571...0d3

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man trenger ikke å oppgi en spesielt god grunn for å få abort mellom uke 12 og 18 så om hun bruker leppe/ganespalte som årsak eller at hun ikke føler seg "sterk nok psykisk" spiller ingen rolle, det er en formalitet så det blir godkjent. 

Skulle det ikke bli godkjent så er veien kort til England der man kan få utført abort helt til uke 24.

Om man tar abort av et friskt foster eller et med leppe/kjeve ganespalte eller mye verre sykdommer/syndromer har ingenting å si, dette er et valg vi rundt ikke har noe med. At du ønsker å henge ut din "venninne" fordi hun ikke ønsker å bære frem et barn som vil slite med mat, prat og flere operasjoner i sitt unge liv fremstår for meg utrolig spesielt. "Venninna" di trenger ikke fiender med venner som deg.

Anonymkode: 3ed4a...82f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man trenger ikke å oppgi en spesielt god grunn for å få abort mellom uke 12 og 18 så om hun bruker leppe/ganespalte som årsak eller at hun ikke føler seg "sterk nok psykisk" spiller ingen rolle, det er en formalitet så det blir godkjent. 

Skulle det ikke bli godkjent så er veien kort til England der man kan få utført abort helt til uke 24.

Om man tar abort av et friskt foster eller et med leppe/kjeve ganespalte eller mye verre sykdommer/syndromer har ingenting å si, dette er et valg vi rundt ikke har noe med. At du ønsker å henge ut din "venninne" fordi hun ikke ønsker å bære frem et barn som vil slite med mat, prat og flere operasjoner i sitt unge liv fremstår for meg utrolig spesielt. "Venninna" di trenger ikke fiender med venner som deg.

Anonymkode: 3ed4a...82f

Akkurat disse tingene kan da hvem som helst slite med😅

Vi er mange som har barn med diverse spalter, eller har det selv, så om noen lurer på noe ta gjerne kontakt med noen som har vært gjennom det. Det er isolert ganespalte som kan være relatert til syndromer o.l.  og det oppdages sjelden før fødsel (siden den ikke er utenpå).
Store synlige spalter kan gi grunnlag for senabort, dessverre. Barn med spalter får alle tverrfaglig oppfølging og hjelp frem til 16 år, men mange er helt ferdig operert som babyer. Kirurgene er kjempeflinke, fordi det kun er noen få som utfører operasjonene. 

Anonymkode: df4d1...d59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du skriver at det ofte kommer sammen med andre avvik, det stemmer ikke For å sitere din egen henvisning; 

 Omtrent 2/3 av barn med leppe-kjeve-ganespalte (LKG-spalte) har dette som isolert misdannelse, mens hos de resterende er det former assosiert med kromosomfeil/syndromer.

Altså bare 30 %, om på ingen måte er ofte, ofte indikerer majoritetshendelser, hvilket 30% ikke er. 

For å sitere NHI https://nhi.no/sykdommer/barn/arvelige-og-medfodte-tilstander/leppeganespalte/

 Hos 18 prosent av barna var spalten del av et syndrom eller en syndromlignende tilstand, og 12 prosent hadde en kromosomfeil, vanligst på kromosom 13, 18 og 21.

Anonymkode: aa807...fb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Man trenger ikke å oppgi en spesielt god grunn for å få abort mellom uke 12 og 18 så om hun bruker leppe/ganespalte som årsak eller at hun ikke føler seg "sterk nok psykisk" spiller ingen rolle, det er en formalitet så det blir godkjent. 

Skulle det ikke bli godkjent så er veien kort til England der man kan få utført abort helt til uke 24.

Om man tar abort av et friskt foster eller et med leppe/kjeve ganespalte eller mye verre sykdommer/syndromer har ingenting å si, dette er et valg vi rundt ikke har noe med. At du ønsker å henge ut din "venninne" fordi hun ikke ønsker å bære frem et barn som vil slite med mat, prat og flere operasjoner i sitt unge liv fremstår for meg utrolig spesielt. "Venninna" di trenger ikke fiender med venner som deg.

Anonymkode: 3ed4a...82f

Hvordan henger jeg ut min venninne? Jeg spør et enkelt spørsmål: om det faktisk er mulig å få abort? Jeg har verken skrevet at hun har dårlige moraler eller er ett fælt menneske, og kommer selvfølgelig til å støtte hun uansett. Om du skal leke moralpoliti så gjør det på rett grunnlag. 

Anonymkode: 67ac3...fc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...