Gå til innhold

Abort ved leppe/ganespalte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville tatt abort.

Jeg har sett alt for mange familier som stanger hodet i veggen omtrent når de prøver å få igjennom hjelp fra kommunen. Søknad etter søknad. Der er en papirmølle ut av en annen verden.

Med mindre du kan betale for privat helsehjelp gjennom livet til barnet.

Anonymkode: 8416d...720

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (25 minutter siden):

altså du velger jo selv men jeg ville ikke gjort det. det kan jo opereres. hvor mye høyere risiko er det da? Joaquin phoenix har arr etter hareskår. Det er vel det samme som leppespalt

Anonymkode: a5606...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søkt abort via nemd.  Jo lengre du venter jo vanskeligere er det å få ja.

Du er bare 15 uker. Leppe-gane-spalte kan være utfordrende å se.  Hvor sikker er de på diagnosen ?

Anonymkode: a5606...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er på ingen måte fæl. Jeg tenker at grunnen til at du tar abort uansett ikke har noe som helst å si. Det er riktignok sent, men det er ikke din feil. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter deg jeg ts. 

Anonymkode: fcfda...ecb

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta abort og finn en mann som ikke har så mye genetiske misdannelser i slekten.

Anonymkode: c32cb...ea7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden risikoen er såpass høy for andre sykdommer og dere i tillegg har det i familien, forstår jeg at du vil ta abort. Vet ikke helt hva jeg hadde gjort selv, men jeg skjønner din vurdering. 

Anonymkode: 30e2d...944

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt abort, ts ❤️

Anonymkode: a0a0d...262

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er i mot abort: har dere tenkt at det ikke er dere som må leve med det? Foreldrene tar valget på vegne av barnet. Barnet har ikke bedt om å bli født slik. 

Anonymkode: 87f5b...a44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns ikke du er fæl hvis du ikke tør å beholde. Når det er sagt, har jeg møtt ganske mange med såkalt "hareskår" i mitt liv, både privat og gjennom jobb. Jeg er lærer, så jeg møter naturlig nok en del mennesker. Ikke én eneste av de jeg har møtt har hatt utviklingshemminger i tillegg. De har vært helt normalt oppegående barn/ungdom/mennesker. 

Anonymkode: c835f...cc1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør få veiledning fra lege først iallefall. Det er tross alt et barn du har i magen.

Anonymkode: 4c315...026

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at vi på KG kan ikke fortelle hva du bør gjøre. Det vi kan gjøre er å fortelle hva vi selv ville ha gjort.  Valget er ditt, og barnefaren fortjener å bli hørt.

Selv ønsker jeg ikke barn, og har heldigvis ikke blitt gravid ved et uhell. Men i din situasjon, 15 uker på vei og usikker, ville jeg hørt på hva leger mente var riktig. Jeg hadde ikke stolt på at min vurdering var den rette.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville først bedt om utredning for å se hva sjansen er for at noe annet også kan være galt med fosteret. Dersom dette er del av en mer omfattende diagnose, så ville jeg absolutt søkt om senabort.

Er dette isolert, er det dog lett å operere og ikke noe jeg personlig ville abortert for. 

Anonymkode: a74fb...f04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble leppespalte oppdaget på vanlig UL? Eller tok dere 3D? 

Kan ikke nye om sånt. 

Fælt å havne i denne situasjonen,  klem 🌸

 

Anonymkode: 59df5...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ble leppespalte oppdaget på vanlig UL? Eller tok dere 3D? 

Kan ikke nye om sånt. 

Fælt å havne i denne situasjonen,  klem 🌸

 

Anonymkode: 59df5...fc3

Det bør bli oppdaget på ordinær. Her så de i alle fall på leppene på UL i uke 18 (baby skjulte ansiktet først, så måtte få litt saft og gå litt så de kunne få sett ansiktet ordentlig). 

Anonymkode: a74fb...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Da er nok sjansen for å få et 100% friskt barn relativt liten for deres del, tror jeg. Det ligger allerede veldig nært i familien. 

Anonymkode: 21c05...6cf

Det kan du virkelig ikke uttale uten å vite nøyaktig hva de ulike familiemedlemmene lider av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For leppespalte alene: åpenbart ikke.

Alt som kan ordnes med kirurgi og ikke får alvorlige og store konsekvenser for funksjonsevne hadde jeg selvsagt beholdt.

Men med deres redsel for arvelighet av annet så hadde jeg reist til Danmark/Sverige for full screening.

Om dere velger abort pga hans mulige genfeil må dere nesten ha donor i neste prøveomgang. 
 

Utfra det jeg ser at hvor tøft det er for foreldre i mange kommuner med helsehjelp til barn med alvorlige sykdommer hadde jeg nok med ekstremt stor sorg og tungt hjerte tatt abort ved påviste alvorlige avvik ja.

Det er rett og slett for mange kamper man ikke klarer stå i om man ikke er ekstremt ressurssterk. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det utelukkende på det grunnlaget.  Du vil jo aldri vite noe sikkert, og  med mindre slektningene som har pu og har spalte er det vel lite sannsynlig at det er relatert. 

Ellers tror jeg faktisk ikke du får senabort på det grunnlaget,  men det er heldigvis ikke opp til oss å avgjøre. Og hvis det er rett for deg må du jo bare søke.

Anonymkode: def44...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri tatt abort på det grunnlaget, tror faktisk ikke du får senabort av den grunn heller. 

Anonymkode: ff99e...d32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...