Gå til innhold

Abort ved leppe/ganespalte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har fått påvist leppespalte i uke 15. På samboers side er det flere som er psykisk utviklingshemmet eller andre diagnoser, og på min side vet jeg bare min mors sides «helsetilstand». Jeg er livredd for at barnet vårt skal få tilleggsproblemer som kan komme med leppespalte, eller rettere ganespalte. Vi vet ikke om barnet har ganespalte før det blir født. Er jeg jævlig som ønsker å ta abort? 
 

«Blant barn som er født med isolert ganespalte, er det derimot høyere dødelighet, økt risiko for intellektuell funksjonshemning, angst, autisme, alvorlige lærevansker, cerebral parese og epilepsi.» 

 

Anonymkode: 51d45...af2

Nei, det er på ingen måte grusomt. Jeg forstår det så alt for godt, og selv om noen idealister har sine meninger, så har de som oftest ikke erfaring. Med andre ord, de aner i grunn ikke hva de snakker om.

Anonymkode: 66558...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er synd at barn med diverse utviklingshemming ikke får leve.

Anonymkode: 1ff4d...d9e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du bør få veiledning fra lege først iallefall. Det er tross alt et barn du har i magen.

Anonymkode: 4c315...026

Egentlig er det et foster :)

Anonymkode: ba281...400

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Synes det er synd at barn med diverse utviklingshemming ikke får leve.

Anonymkode: 1ff4d...d9e

Hvorfor?

Anonymkode: bf036...6ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville tatt abort.

Jeg har sett alt for mange familier som stanger hodet i veggen omtrent når de prøver å få igjennom hjelp fra kommunen. Søknad etter søknad. Der er en papirmølle ut av en annen verden.

Med mindre du kan betale for privat helsehjelp gjennom livet til barnet.

Anonymkode: 8416d...720

"ånei deg blir det så mye papirarbeid av så deg aborter jeg heller".

Serr? 😅

Anonymkode: d17d4...0bc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei du er ikke fæl. 

Anonymkode: b8f68...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"ånei deg blir det så mye papirarbeid av så deg aborter jeg heller".

Serr? 😅

Anonymkode: d17d4...0bc

"Litt mye papirarbeid" viser en utrolig liten forståelse for hvor mye det kan påvirke livet å kjempe den kampen. Uansett om man får hjelpen man har rett på, er hjelpen sjelden nok, og selv om den er det så blir livet mye tyngre når barnet er sykt. Full forståelse fra meg.

Anonymkode: ff7aa...006

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan søke om senabort på grunnlag av sykdommer/missdannelser. 
 

Fordi jeg elsker min samboer og vi ønsker en familie sammen. Det vet jeg ikke, men føler sjansen er mye mindre når alt er normalt på ultralyd

Anonymkode: 51d45...af2

Synes ikke du skal sitte og føle hva sjansen er. Du bør få veiledning av lege eller helst genetiker og få kunnskap om faktisk risiko.

Anonymkode: 3c9e9...672

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da er nok sjansen for å få et 100% friskt barn relativt liten for deres del, tror jeg. Det ligger allerede veldig nært i familien. 

Anonymkode: 21c05...6cf

Det er jo tull. Sjansen for å få et utviklingshemma barn er liten uansett, selv om den kan være forhøyet hos noen pga. arvelige tilstander. Men langt fra alle former for utviklingshemming er arvelig, de fleste er bare tilfeldigheter.

I TS' situasjon ville jeg bedt om fostervannsprøve, da kan man avdekke/utelukke de vanligste genfeilene og trisomiene i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har fått påvist leppespalte i uke 15. På samboers side er det flere som er psykisk utviklingshemmet eller andre diagnoser, og på min side vet jeg bare min mors sides «helsetilstand». Jeg er livredd for at barnet vårt skal få tilleggsproblemer som kan komme med leppespalte, eller rettere ganespalte. Vi vet ikke om barnet har ganespalte før det blir født. Er jeg jævlig som ønsker å ta abort? 
 

«Blant barn som er født med isolert ganespalte, er det derimot høyere dødelighet, økt risiko for intellektuell funksjonshemning, angst, autisme, alvorlige lærevansker, cerebral parese og epilepsi.» 

 

Anonymkode: 51d45...af2

JA

Anonymkode: afa88...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes det er synd at barn med diverse utviklingshemming ikke får leve.

Anonymkode: 1ff4d...d9e

Jeg synes det er synd at mange velger å bære fram fostre med utviklingshemming. Mange får uverdige liv. I noen tilfeller er det bedre å ikke bli født. Hvem av dere friske her ville helt ærlig ønska seg et liv som utviklingshemma? Neppe særlig mange. Så hvorfor prakke det på barnet sitt?

(dette er en uttalelse på generelt grunnlag, vi vet jo ikke om TS' barn faktisk er utviklingshemma)

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har fått påvist leppespalte i uke 15. På samboers side er det flere som er psykisk utviklingshemmet eller andre diagnoser, og på min side vet jeg bare min mors sides «helsetilstand». Jeg er livredd for at barnet vårt skal få tilleggsproblemer som kan komme med leppespalte, eller rettere ganespalte. Vi vet ikke om barnet har ganespalte før det blir født. Er jeg jævlig som ønsker å ta abort? 
 

«Blant barn som er født med isolert ganespalte, er det derimot høyere dødelighet, økt risiko for intellektuell funksjonshemning, angst, autisme, alvorlige lærevansker, cerebral parese og epilepsi.» 

 

Anonymkode: 51d45...af2

Om du vet at dere har så mye i familien..hvorfor har du eventuelt ikke tatt flere tester? Du kan se nakkefold i uke 12, nip og blod test. Se om det er noe feil kromosomer 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har skjult ganespalte, kan ikke si det er noe gal med meg som er grunnet ganespalte. Så personlig så tenker jeg du burde heller ta en nip-test for å se om det er noe mer en bare leppespalte. Er det ikke noe annet en leppespalte så tenker jeg du er teit som tar abort for det.

Anonymkode: d7fd6...49e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selv få et barn med leppespalte (vet enda ikke om det er LKG eller bare leppe). Har fått beskjed om at det er like lav sannsynlighet for at det har sammenheng med genfeil/syndrom som barn uten leppespalte når alt annet ser fint ut med barnet i magen. Det er et frisk barn, med en kosmetisk feil. Det er først og fremst isolert ganespalte som er sett i sammenheng med andre feil. Da har man ikke leppespalte i tillegg.

Dette fant jeg ut i uke 15, og tok nipt pga en markør de fant for downs (ingenting med leppespalten å gjøre).

Jeg tviler på at du får innvilget senabort kun pga leppespalten (heldigvis i mine øyne), men det er veldig viktig at du får time på sykehuset eller med andre for å få kunnskap om LKG, bli beroliget, og eventuelt ta nipt-test og/eller fostervannsprøve om de mener det er indikasjon på at det er riktig å gjøre disse undersøkelsene. 

Man tar mange sjanser med å få barn. Det er ingen selvfølge å få et frisk barn. Men håper dere kan få ta undersøkelser for å utelukke endel ting, slik at dere forhåpentligvis kan glede dere videre.

Anonymkode: 3e22e...a02

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

"ånei deg blir det så mye papirarbeid av så deg aborter jeg heller".

Serr? 😅

Anonymkode: d17d4...0bc

Jeg blir rett og slett skremt av nordmenns moral. Eller "moral" for den eksisterer jo ikke. Sykt. Er det voldtekt eller fare for mors liv, forståelig. Men ellers ikke.

Anonymkode: 1e546...3f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har fått påvist leppespalte i uke 15. På samboers side er det flere som er psykisk utviklingshemmet eller andre diagnoser, og på min side vet jeg bare min mors sides «helsetilstand». Jeg er livredd for at barnet vårt skal få tilleggsproblemer som kan komme med leppespalte, eller rettere ganespalte. Vi vet ikke om barnet har ganespalte før det blir født. Er jeg jævlig som ønsker å ta abort? 
 

«Blant barn som er født med isolert ganespalte, er det derimot høyere dødelighet, økt risiko for intellektuell funksjonshemning, angst, autisme, alvorlige lærevansker, cerebral parese og epilepsi.» 

 

Anonymkode: 51d45...af2

For å være helt ærlig: Ja, du er fæl som gjør dette. Men du er i godt selskap. Du får satse på at det ikke finnes noe liv etter døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å være motstander av abort, det er en rett man har, men å kritisere folk fordi de har valgt feil mann. Det faller jo på sin egen urimelighet. Man er liksom så tolerant og raus, men dersom det er PU i familien kan man altså ikke få egne barn. Om man skal følge den logikken er det allerede nå bestemt at banet ikke kan få egne barn. 
 

Til TS: det er et grusomt valg du står ovenfor. Jeg råder deg å snakke med sykehuset. De kan kanskje gi dere gode råd videre. Om dere bestemmer dere for abort er du ikke et fryktelig menneske. Det er lett å sitte på sin høye hest når det ikke er en selv må leve med beslutningen. Selv hadde jeg kanskje tatt abort. Jeg vil anbefale dere å ta en Nipt. 

Anonymkode: b66d2...16b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 13.39):

Ja det er nok mange friske og fine mennesker med dette 🥰 Grunnen til at hun er redd for det er at hun ble mobbet i oppveksten, og er redd barnet skal få noe form for «misdannelser», som gjør det utsatt for mobbing eller redusert livskvalitet. Kan faktisk forstå bekymringen litt da andre mennesker kan være fæle, og spesielt når man har stått i det selv og opplevd at andre ikke behandler deg fint

Anonymkode: 67ac3...fc6

Men mobbing kan en jo bli utsatt for uansett hvor feilfri en er, mobbing er jo bare ett resultat av at noen føler at en må tråkke andre ned for å sikre sin egen popularitet. 

Hvem som helst kan bli mobbet, det eneste mobberen er ute etter er noen de får en reaksjon fra, eller at andre reagerer og blir med på plagingen. 

Leppe/ganespalte vises jo ikke lenger når ungen begynner på skolen, mange er jo ferdig med operasjoner allerede når de begynner i barnehagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonymus Notarius said:

Jeg synes det er synd at mange velger å bære fram fostre med utviklingshemming. Mange får uverdige liv. I noen tilfeller er det bedre å ikke bli født. Hvem av dere friske her ville helt ærlig ønska seg et liv som utviklingshemma? Neppe særlig mange. Så hvorfor prakke det på barnet sitt?

(dette er en uttalelse på generelt grunnlag, vi vet jo ikke om TS' barn faktisk er utviklingshemma)

Et friskt menneske vil ikke ønske seg utviklingshemming fordi det friske mennesket lever et type liv som ikke er forenlig med utviklingshemming. Da tenker det på alt man ville miste og gå glipp av. En person som fødes og vokser opp med utviklingshemming vil ikke føle på dette tapet.

At man får et uverdig liv, det synes jeg ikke det går an å anta? Skal du bestemme at andres liv ikke er verdige?

Anonymkode: 3c9e9...672

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...