Gå til innhold

Abort ved leppe/ganespalte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner tre friske mennesker som har hatt leppe og ganespalte, som nå bare har et lite arr. Takk Gud at mødrene ikke tok abort, sier jeg bare. Så kjedelig og trist verden ville vert uten dem. 

Anonymkode: cfab0...276

Ja det er nok mange friske og fine mennesker med dette 🥰 Grunnen til at hun er redd for det er at hun ble mobbet i oppveksten, og er redd barnet skal få noe form for «misdannelser», som gjør det utsatt for mobbing eller redusert livskvalitet. Kan faktisk forstå bekymringen litt da andre mennesker kan være fæle, og spesielt når man har stått i det selv og opplevd at andre ikke behandler deg fint

Anonymkode: 67ac3...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har fått påvist leppespalte i uke 15. På samboers side er det flere som er psykisk utviklingshemmet eller andre diagnoser, og på min side vet jeg bare min mors sides «helsetilstand». Jeg er livredd for at barnet vårt skal få tilleggsproblemer som kan komme med leppespalte, eller rettere ganespalte. Vi vet ikke om barnet har ganespalte før det blir født. Er jeg jævlig som ønsker å ta abort? 
 

«Blant barn som er født med isolert ganespalte, er det derimot høyere dødelighet, økt risiko for intellektuell funksjonshemning, angst, autisme, alvorlige lærevansker, cerebral parese og epilepsi.» 

 

Anonymkode: 51d45...af2

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke jævlig. 

Anonymkode: b96b7...87c

  • Liker 36
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet har leppespalte har den jo ikke isolert ganespalte..
 

Jeg synes uansett det er fælt å abortere på det grunnlaget da sjanset faktisk er størst for at det ikke er tilleggsproblemer. 

Anonymkode: cc0ce...26f

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har fått påvist leppespalte i uke 15. På samboers side er det flere som er psykisk utviklingshemmet eller andre diagnoser, og på min side vet jeg bare min mors sides «helsetilstand». Jeg er livredd for at barnet vårt skal få tilleggsproblemer som kan komme med leppespalte, eller rettere ganespalte. Vi vet ikke om barnet har ganespalte før det blir født. Er jeg jævlig som ønsker å ta abort? 
 

«Blant barn som er født med isolert ganespalte, er det derimot høyere dødelighet, økt risiko for intellektuell funksjonshemning, angst, autisme, alvorlige lærevansker, cerebral parese og epilepsi.» 

 

Anonymkode: 51d45...af2

altså du velger jo selv men jeg ville ikke gjort det. det kan jo opereres. hvor mye høyere risiko er det da? Joaquin phoenix har arr etter hareskår. Det er vel det samme som leppespalte

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, vet ikke. Hadde nok ikke gjort det utelukkende pga leppespalte, men hvis det er stor sjanse for at barnet er utviklingshemmet i tillegg hadde jeg kanskje blitt usikker, men jeg tror ikke jeg hadde gjort det. 

Anonymkode: 5e343...28b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om barnet har leppespalte har den jo ikke isolert ganespalte..
 

Jeg synes uansett det er fælt å abortere på det grunnlaget da sjanset faktisk er størst for at det ikke er tilleggsproblemer. 

Anonymkode: cc0ce...26f

Her er mer forskning: Leppe-, kjeve- og/eller ganespalte kan også forekomme som del av et syndrom, og mellom 40–65 % av barn født med spalter kan ha andre medfødte tilstander. Noen tilstander diagnostiseres av og til først senere i oppveksten. En slik tilstand er velocardiofacialt syndrom (VCFS2). Også andre syndromer med ganespalter er kjent, noen av disse omtales i kapittel 5.


Jeg føler at sjansen er ganske stor for at barnet kan ha tilleggsvansker, og er derfor jeg tenker det. Min samboer har blant annet en bror som er utviklingshemmet, tante og to søskenbarn. Vi har jo gledet oss veldig mye, så det sitter langt inne å gjøre det. 

 

Anonymkode: 51d45...af2

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

 På samboers side er det flere som er psykisk utviklingshemmet eller andre diagnoser, og på min side vet jeg bare min mors sides «helsetilstand». Jeg er livredd for at barnet vårt skal få tilleggsproblemer som kan komme med leppespalte, eller rettere ganespalte. Vi vet ikke om barnet har ganespalte før det blir født. Er jeg jævlig som ønsker å ta abort? 

Anonymkode: 51d45...af2

Tre spørsmål, får man abort etter uke 15?

Hvorfor gikk du for å få barn når samboers familie har så mye rart?

Hvordan vet du at eventuelt neste barn blir friskt? 

Anonymkode: 5c569...99a

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på leppe og ganespalte. Les deg opp.

Mitt barnebarn blir født med dobbelsidig leppe og ganespalte. Det er ingenting annet galt med han og legene er skikkelig flinke til og fikse det.  Det eneste er at han er litt nasal. Ellers går det helt supert. 

Det er virkelig ikke en grunn til og ta abort. Det er min mening i allfall

  • Liker 10
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du innvilget senabort på det grunnlaget? Dersom det ikke foreligger mistanke om andre «problem»?

Anonymkode: d916e...ae3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tre spørsmål, får man abort etter uke 15?

Hvorfor gikk du for å få barn når samboers familie har så mye rart?

Hvordan vet du at eventuelt neste barn blir friskt? 

Anonymkode: 5c569...99a

Man kan søke om senabort på grunnlag av sykdommer/missdannelser. 
 

Fordi jeg elsker min samboer og vi ønsker en familie sammen. Det vet jeg ikke, men føler sjansen er mye mindre når alt er normalt på ultralyd

Anonymkode: 51d45...af2

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ta fostervannsprøve? Eller UL hos fostermedisiner?

Anonymkode: c650a...2a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her er mer forskning: Leppe-, kjeve- og/eller ganespalte kan også forekomme som del av et syndrom, og mellom 40–65 % av barn født med spalter kan ha andre medfødte tilstander. Noen tilstander diagnostiseres av og til først senere i oppveksten. En slik tilstand er velocardiofacialt syndrom (VCFS2). Også andre syndromer med ganespalter er kjent, noen av disse omtales i kapittel 5.


Jeg føler at sjansen er ganske stor for at barnet kan ha tilleggsvansker, og er derfor jeg tenker det. Min samboer har blant annet en bror som er utviklingshemmet, tante og to søskenbarn. Vi har jo gledet oss veldig mye, så det sitter langt inne å gjøre det. 

 

Anonymkode: 51d45...af2

Da er nok sjansen for å få et 100% friskt barn relativt liten for deres del, tror jeg. Det ligger allerede veldig nært i familien. 

Anonymkode: 21c05...6cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt i orden å ha ta abort. Enda mer ok om det er fare for helseproblemer/utviklingshemmet. 

Anonymkode: 9b3fa...396

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare gjøre det du vil og ikke spørre om det her på kg?

Hvordan skal vi vite hva som er riktig for deg??

Anonymkode: 7cd42...07d

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det, men du må kjenne på hva du kan leve med. Når samboer i tillegg ikke vil taler jo det for å ha barnet. Jeg kjente godt en med hareskår i oppveksten. Kjempesmart og veldig flink på fiolin. Kan du snakke med noen leger om risikoen? 

Anonymkode: 896ea...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ganske sikker på at du ikke får innvilget senabort om det kun er leppe/gane spalte. Har en venninne som var i samme situasjon.

Anonymkode: 7460a...f75

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke tatt nipt eller fostervannsprøver?

Jeg hadde ikke tatt abort pga hareskår. Det opereres og ser bra ut i Norge 

Men jeg hadde tatt abort ved utviklingshemning, downs ol som kan påvises. 
 

Nå er det jo slik at alle barn kan vise seg å ha diagnoser. Selv om de ser aldri så friske ut på ul. Så en sjanse er det jo alltid

Anonymkode: 549c5...734

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om det er risiko for slikt i familien kan du ikke følges opp med morkakeprøve og slikt for å avdekke ting og tang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her er mer forskning: Leppe-, kjeve- og/eller ganespalte kan også forekomme som del av et syndrom, og mellom 40–65 % av barn født med spalter kan ha andre medfødte tilstander. Noen tilstander diagnostiseres av og til først senere i oppveksten. En slik tilstand er velocardiofacialt syndrom (VCFS2). Også andre syndromer med ganespalter er kjent, noen av disse omtales i kapittel 5.


Jeg føler at sjansen er ganske stor for at barnet kan ha tilleggsvansker, og er derfor jeg tenker det. Min samboer har blant annet en bror som er utviklingshemmet, tante og to søskenbarn. Vi har jo gledet oss veldig mye, så det sitter langt inne å gjøre det. 

 

Anonymkode: 51d45...af2

Du sier ikke noen om grader av pu?

Anonymkode: 4e008...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...