Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For de som er i mot abort: har dere tenkt at det ikke er dere som må leve med det? Foreldrene tar valget på vegne av barnet. Barnet har ikke bedt om å bli født slik. 

Anonymkode: 87f5b...a44

Barnet har ikke bedt om å dø heller

Anonymkode: d4a91...409

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (5 timer siden):

Jeg synes det er synd at mange velger å bære fram fostre med utviklingshemming. Mange får uverdige liv. I noen tilfeller er det bedre å ikke bli født. Hvem av dere friske her ville helt ærlig ønska seg et liv som utviklingshemma? Neppe særlig mange. Så hvorfor prakke det på barnet sitt?

(dette er en uttalelse på generelt grunnlag, vi vet jo ikke om TS' barn faktisk er utviklingshemma)

Om ingen ønsker et liv som utviklingshemmet er det jo ikke akkurat som om et liv som normal er alternativet. Her er jo alternativet døden, da vil nok de fleste foretrekke å leve det livet en tross alt har

• Nyttig 2
Skrevet

Ei venninne har noe av de medfødte skadene. Hun er operert ☺️ Ikke den skarpeste kniven i skuffa, om det er pga en diagnose eller om det er av andre grunner vet jeg ikke noe om. 

Hadde ikke tatt abort på dette grunnlaget. Om barnet hadde hatt et handicap, så skal jeg gjøre alt jeg kan for det barnet får et verdig liv. Det blir født mennesker med feil verden rundt, å ser mange sier at de hadde tatt abort om det var sjans for downs eller andre fysiske eller psykiske handicap. Er de verdt mindre da? Er jo et menneskeliv uansett. Hadde barnet hatt risiko for multihandicap, er det en greie. Men typ rullestolbruker, CP, utviklingshemming. De kan ha like gode og verdige liv som alle andre. På sin måte. Og hvordan tilrettelegging og sånn blir lagt opp. Om bare nordmenn fjerner foster pga dette, så redder det ikke samfunnet eller verden for det om. 

Møtte ei jeg, med CP og noen psykiske lidelser. Kjempe søt jente som likte fart og spenning ❤️ Ingenting stoppa henne for og delta på ting . 

Blir helt matt jeg. Alle barn skal visst være perfekt her i Norge. At jeg spyr faktisk av holdninger.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Syns det er fælt å skrive dette her. Men vi lever i en hard og brutal verden, hvor utseende har mer fokus og verdi enn noen gang. Folk streber etter det perfekte og leter etter avvik, både hos seg selv og andre. Leppespalte er et stort nok avvik til at det vil bli godt lagt merke til tidlig. Og dere kan allerede nå se på ultralyd at dere det ligger et lite uskyldig foster som med stor sannsynlighet vil lide i det brutale samfunnet på utsiden. Ikke minst så vil både barnet og familien kunne lide om det har en genfeil i tillegg.

Jeg hadde tatt det harde valget om å ta abort her. Ikke pga leppespalten i seg selv, men den store risikoen for genfeil som ligger i tillegg. For om ikke samfunnet ikke er brutalt nok når det kommer til utseende, så er det norske hjelpeapparatet enda mer brutalt når det kommer til medfødte skader og sykdommer. Kjenner til flere tilfeller, og felles for dem alle er at de må kjempe en lang kamp for å få den hjelpen de trenger og har krav på. Det tok også  mange år før de kom seg tilbake i arbeidslivet, samtidig som de aldri fikk nok hjelp og riktige avlastningstilbud. 

Det er uansett ditt valg og håper du får riktig god hjelp og støtte uansett hva du velger. Det må være et utrolig tøft valg å ta💔

Når dette er sagt, så tror jeg du vil kunne ha rett på fosterdiagnostikk med fostervannsprøver dersom det det er mye genfeil /misdannelser i familien. På samme måte som vi har tilbud om det om man blir gravid det året man fyller 38 år. Pga større risiko for dette.

Kanskje fostervannsdiagnostikk kan være mulig før du tar den endelige avgjørelsen? Det ville kunne si sikrere om der ligger en genfeil i bunn. Men det innebærer jo en liten risiko for fosteret det også.

Endret av Jullen
Tilføyelse
  • Liker 2
Skrevet
Jullen skrev (2 minutter siden):

Syns det er fælt å skrive dette her. Men vi lever i en hard og brutal verden, hvor utseende har mer fokus og verdi enn noen gang. Folk streber etter det perfekte og leter etter avvik, både hos seg selv og andre. Leppespalte er er stort nok avvik til at det vil bli godt lagt merke til tidlig. Og dere kan allerede nå se på ultralyd at dere det ligger et lite uskyldig foster som med stor sannsynlighet vil lide i det brutale samfunnet på utsiden. Ikke minst så vil hele familien kunne lide om det har en genfeil i tillegg.

Jeg hadde tatt det harde valget om å ta abort her. Ikke pga leppespalten i seg selv, men den store risikoen for genfeil som ligger i tillegg. For om ikke samfunnet ikke er brutalt nok når det kommer til utseende, så er det norske hjelpeapparatet enda mer brutalt når det kommer til medfødte skader og sykdommer. Kjenner til flere tilfeller, og felles for dem alle er at de må kjempe en lang kamp for å få den hjelpen de trenger og har krav på. Det tok også  mange år før de kom seg tilbake i arbeidslivet, samtidig som de aldri fikk nok hjelp og riktige avlastningstilbud. 

Hva med ting som kan oppstå senere i livet? Mobbing, psykiske lidelser, spiseforstyrrelse. Lista er desverre lang. Da burde jo ikke NOEN få barn, i fare for at slike ting kan oppstå. Og psykeratien i Norge er elendig for de fleste som trenger hjelp. Det tar tid, de legger ned på sengeposter og psykisk helse tilbud.

Synes at den unnskyldningen for og ta abort for det KAN VÆRE at det blir født med genfeil og kan bli mobba pga utseende er veldig tynn. 

Og når hun velger å lage barn med en mann som har familie med masse "attåt", da vet hva man går til. Og hvilke utfall som kan forekomme. Da får man fanden da ansvar synes jeg. Ikke ta abort for et slik barn passer ikke inn med samfunnet?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror man får innvilget senabort på det grunnlaget. Jeg hadde nå i hvert fall en pasient som fikk innvilget abort i uke 22 (altså 21 pluss noe) fordi fosteret manglet fingre på en hånd, noe jeg tok for gitt at var «for lite» avvik til å få godkjent abort så sent. Men det fikk de, til tross for at genanalyser, kromosomtesting og øvrig anatomi var helt normal. Og jeg skal være så ærlig å si at jeg tenkte mitt om foreldrene som ønsket abort på et planlagt svangerskap så tett opptil levedyktighet. Men - det er vel egentlig det samme hva jeg tenker? Hvorfor skal det ha noe å si for din beslutning? Det er du som må leve med valget.

Anonymkode: 50af0...496

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Et friskt menneske vil ikke ønske seg utviklingshemming fordi det friske mennesket lever et type liv som ikke er forenlig med utviklingshemming. Da tenker det på alt man ville miste og gå glipp av. En person som fødes og vokser opp med utviklingshemming vil ikke føle på dette tapet.

At man får et uverdig liv, det synes jeg ikke det går an å anta? Skal du bestemme at andres liv ikke er verdige?

Anonymkode: 3c9e9...672

De som er lett eller moderat psykisk utviklingshemma vil definitivt kjenne på det tapet, de forstår jo at de er mindre intelligente enn andre. 

Man kan ikke si at de lever uverdige liv, punktum, det har jeg heller ikke sagt, jeg sa at mange lever uverdige liv. Spør folk som jobber med psykisk utviklingshemmede, så får du litt andre svar enn Tangerudbakken....

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om ingen ønsker et liv som utviklingshemmet er det jo ikke akkurat som om et liv som normal er alternativet. Her er jo alternativet døden, da vil nok de fleste foretrekke å leve det livet en tross alt har

Jeg ville foretrekke å dø dersom det andre alternativet var å bli psykisk utviklingshemma.

Skrevet

Det viktigste TS er vel hva du selv kan leve med av valgene du tar? Ikke hva ett sett tilfeldige mennesker på internet mener eller tenker? Spesielt siden du er kommet såpass langt som 15 uker regner jeg med det er en del som vet dere er gravide og som vil spørre hva som skjedde osv - da må du være komfortabel med valget du tok. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere få fostervannsprøve? Jeg hadde aldri tatt senabort pga en kosmetisk misdannelse, men ved høy sansynlighet for utviklingshemming kunne jeg gjort det. Det måtte imidlertid vært større grunn til å mistenke det enn at «jeg tror» eller «jeg er redd for». 

Det er også greit å vite til senere, dersom dere velger abort. Det er et vanskelig valg å leve videre med, og vissheten om en alvorlig diagnose er en (mager) trøst. 

Anonymkode: 493aa...558

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Anonymus Notarius said:

Jeg ville foretrekke å dø dersom det andre alternativet var å bli psykisk utviklingshemma.

Ja, det sier "alle" funksjonsfriske. Funksjonshemmede sier ikke det samme.

Foreldrene gråter, for seg selv og for barnet, men barnet er ikke trist. Det er opptatt med å leve livet sitt.

Hvem skal man høre på? Svaret er jo åpenbart. Den som faktisk har erfaringen.

Har forøvrig aldri sett på Tangerudbakken, kjenner ikke til det. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes du har fått mange horrible svar her av folk som egentlig ikke har peiling. 

Forstår deg slik at det du egentlig er redd for er å få et barn med utviklingshemming, og ikke ganespalten i seg selv. Da bør du ta en prat med mannen din om dette, og si du er redd for at det kan være noe arvelig. Prøv å få så mye informasjon dere kan om tilstanden(e) til familiemedlemmene det gjelder, er det nær familie det er snakk om eller litt perifer. Lag gjerne ett slektstre sammen hvor dere markerer de som har utvilkingshemning/andre tilstander. Vet dere om noen har en kjent genfeil? Deretter bestiller du/dere en legetime hvor dere tar opp dette og ber om å bli henvist til en genetisk veileder for å høre om arvelig risiko. Selv om han har mange i slekten med den type utfordringer, trenger ikke han å være bærer av noe.

Anonymkode: 263c7...f65

• Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det sier "alle" funksjonsfriske. Funksjonshemmede sier ikke det samme.

Foreldrene gråter, for seg selv og for barnet, men barnet er ikke trist. Det er opptatt med å leve livet sitt.

Hvem skal man høre på? Svaret er jo åpenbart. Den som faktisk har erfaringen.

Har forøvrig aldri sett på Tangerudbakken, kjenner ikke til det. 

Det er ikke sånn at alle utviklingshemmede er glade og fornøyde hele tida. Som sagt, spør folk som jobber med psykisk utviklingshemmede.

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (4 timer siden):

De som er lett eller moderat psykisk utviklingshemma vil definitivt kjenne på det tapet, de forstår jo at de er mindre intelligente enn andre. 

Man kan ikke si at de lever uverdige liv, punktum, det har jeg heller ikke sagt, jeg sa at mange lever uverdige liv. Spør folk som jobber med psykisk utviklingshemmede, så får du litt andre svar enn Tangerudbakken....

Jeg også! De som idylliserer funksjonshemming kan umulig ha mye førstehåndserfaring som pårørende. 

Anonymkode: 8416d...720

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.7.2022 den 17.39):

Vi har fått påvist leppespalte i uke 15. På samboers side er det flere som er psykisk utviklingshemmet eller andre diagnoser, og på min side vet jeg bare min mors sides «helsetilstand». Jeg er livredd for at barnet vårt skal få tilleggsproblemer som kan komme med leppespalte, eller rettere ganespalte. Vi vet ikke om barnet har ganespalte før det blir født. Er jeg jævlig som ønsker å ta abort? 

«Blant barn som er født med isolert ganespalte, er det derimot høyere dødelighet, økt risiko for intellektuell funksjonshemning, angst, autisme, alvorlige lærevansker, cerebral parese og epilepsi.» 

Anonymkode: 51d45...af2

Vanskelig spørsmål. 

Jeg synes du er alt for langt på vei til å ta abort på det grunnlaget. Jeg hadde aldri gjort det.

Anonymkode: 33be9...dc0

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporing, brukerangrep og siteringer av slettede innlegg. Den er også slått sammen med ett tilsvarende emne.

Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Anonymus Notarius said:

Det er ikke sånn at alle utviklingshemmede er glade og fornøyde hele tida. Som sagt, spør folk som jobber med psykisk utviklingshemmede.

Det er jo ikke funksjonsfriske heller! Altså...

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tror man får innvilget senabort på det grunnlaget. Jeg hadde nå i hvert fall en pasient som fikk innvilget abort i uke 22 (altså 21 pluss noe) fordi fosteret manglet fingre på en hånd, noe jeg tok for gitt at var «for lite» avvik til å få godkjent abort så sent. Men det fikk de, til tross for at genanalyser, kromosomtesting og øvrig anatomi var helt normal. Og jeg skal være så ærlig å si at jeg tenkte mitt om foreldrene som ønsket abort på et planlagt svangerskap så tett opptil levedyktighet. Men - det er vel egentlig det samme hva jeg tenker? Hvorfor skal det ha noe å si for din beslutning? Det er du som må leve med valget.

Anonymkode: 50af0...496

Jeg er sjokkert.

Anonymkode: 5e343...28b

AnonymBruker
Skrevet

Min datter er født med enkeltsidig leppespalte. Visste ikke noe før hun lå på brystet mitt. Da raste tankene fort, men jeg fikk tidlig beskjed om at det er ytterst sjelden at det feiler disse barna noe «mer». 

Heldigvis beveget denne uroen i meg seg raskt til å bli et enormt beskyttebehov ovenfor datteren min. Hun er i dag snart to år, og helt frisk og fin- motorisk veldig sterk. Hun har hatt en operasjon. Kan ikke tenke meg at det gir grunnlag for innvilgelse av senabort!? Ganespalte ser man som regel ikke på vanlig ultralyd. Det blir ofte påvist fordi de ser en leppespalte.

Anonymkode: a9c6a...f77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2022 den 11.15):

En venninne av meg er gravid og sier hun skal ta abort om barnet har leppe/ganespalte. Jeg sier at jeg tror ikke en så «liten» tilstand kan gjøre at man får innvilget sen abort dersom dette blir påvist? Hun er fast bestemt på at det kan man få. Noen som vet? 

Anonymkode: 67ac3...fc6

Det er veldig få som får avslag på senabort, etter 16 uker altså☺️

Anonymkode: 3de63...294

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (11 timer siden):

Nei her er det mange som skjærer alle former for psykisk utviklingshemming under en kam. Mange tenker feks på Downsyndrom og tenker alle med det alltid er glade. De fleste jeg kjenner til med lettere utviklingshemming sliter med depresjon i ulik grad. De føler seg annerledes og mislykket. Kjenner på at de ikke mestrer det andre gjør.  Ene jeg kjenner til har lengre tunge perioder der han også ofte blir innlagt pga fare for liv og helse. Han ønsker ikke å leve. Ei annen sliter med alkoholisme for å takle hverdagen.

Anonymkode: 15561...6b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...