Gå til innhold

Jeg prøver å fikse livet mitt- del 2


Anonymburker

Anbefalte innlegg

Sliter med dårlig samvittighet etter å ha meldt meg syk. I morgen venter jeg telefon fra legen, men hvis jeg blir sykemeldt syns jeg det er vanskelig siden jeg har sagt det er fysisk sykdom til arbeidsleder. Noe som oftest varer 2-3 dager. Så hvis jeg blir sykemeldt 10 dager eller 2 uker, skjønner jo leder at det ikke er grunnet det fysiske problemet som jeg sa. Da blir jeg avdekket som en løgner.

Men hvordan kan man klare å si til lederen sin at man har møtt veggen?

Samtidig "trøster" jeg meg med at tingene jeg har opplevd på jobb har lederen ansvar for å ta tak i. Og det er ikke blitt gjort.

Generelt sliter jeg med å stole på egne valg, og føler alt jeg gjør blir feil. Får dårlig samvittighet av å være borte, samtidig som jeg hadde følt meg svak om jeg presset meg selv til å jobbe når jeg har det kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan trygt drite i den samvittigheten din, synes jeg.

Alt du gjør blir feil, eller alt du gjør blir riktig? ;) Noen ganger finnes det ikke feil valg, det ene kan være like riktig som det andre. Men jeg tror du valgte riktig her. Det er ingenting å hente på å gå til man stuper.

Sjefen kan kanskje tro at du har løyet, men han har ikke noe med hvorfor du er syk. Helseopplysninger er jo private, så jeg mener det er greit å servere en liten historie som kanskje ikke stemmer helt.

Håper du får en grei sykemeldingsperiode og at du får hentet deg inn litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaida skrev (13 timer siden):

Du kan trygt drite i den samvittigheten din, synes jeg.

Alt du gjør blir feil, eller alt du gjør blir riktig? ;) Noen ganger finnes det ikke feil valg, det ene kan være like riktig som det andre. Men jeg tror du valgte riktig her. Det er ingenting å hente på å gå til man stuper.

Sjefen kan kanskje tro at du har løyet, men han har ikke noe med hvorfor du er syk. Helseopplysninger er jo private, så jeg mener det er greit å servere en liten historie som kanskje ikke stemmer helt.

Håper du får en grei sykemeldingsperiode og at du får hentet deg inn litt. :)

Takk.

Problemet er bare hvor dårlig jeg håndterer fritid/alenetid, eller hva jeg skal kalle det når jeg er sykmeldt. Tankene kverner, for jeg får tid til å reflektere over livet og alle manglene mine.

Faren er at jeg kommer tilbake på jobb uten egentlig å ha blitt bedre. Å fortsette på jobb eller det å sykmelde seg ble som å velge mellom pest og kolera, sånn egentlig.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med å se hvordan jeg skal klare å stå i jobb når alt annet i livet er vanskelig. Jobb er den eneste normaliteten i livet mitt jeg har, men samtidig er det vanskelig når man ikke får ta del i de fine tingene i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen i dag og snakket om fraværet fra jobben. Jeg sa at det å ikke gå til jobben gjør at jeg får mange tunge tanker. Legen spør om jeg har selvmordstanker, og jeg svarer "ja, til tider".

Det føltes ikke som noen lettelse å si det. Følte meg bare skamfull da jeg gikk etter legebesøket. Og bare for å få forsterket forskjellene mellom meg og "resten av befolkningen" så jeg på vei ut av legekontoret enda en bekjent som nettopp hadde fått barn. Blir så tydelig hvor utenfor jeg er i forhold til normalen.

I tillegg hadde jeg litt høyt blodtrykk (trolig pga stresset ved å sitte på legekontoret) og tok blodprøver. Jeg nevnte også hodepinen og hjertebanken jeg ofte sliter med.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har spist ultrasunt de siste to dagene, for jeg fant ut hos legen at jeg har høyt blodtrykk. Det ironiske er at jeg trolig ikke har vært så langt nede på lang tid.

Usunn mat er det eneste jeg har av gleder, egentlig. Det er faktisk helt sant. Men jeg må unngå salt og alkohol om blodtrykket skal gå ned. Samtidig tenker jeg; er det verdt det? Kanskje like greit å leve et kort liv og spise det man vil, kontra å leve et lenger liv med enda mer lidelse og nedturer?

En annen ting er at jeg fikk påminnelse i dag om at jeg aldri kommer til å få barn, og at jeg allerede er for gammel til det. Jeg er uansett ikke skikket til det og heller ikke attraktiv nok til å få partner, men det er vondt å føle på det. Vet med meg selv at jeg ikke kan få et godt liv av å være utenfor normalen på denne måten.

Jeg jobber også bare halvt om dagen og merker hvordan jeg har fått jobben helt oppe i halsen. Gleder meg ikke til en eneste del av den. Merker også at jeg ikke bryr meg lengre.

Kan ikke forstå at det er noen vei videre for meg, som pusher 40, har dårlig fysisk og psykisk helse, og som ikke har noen forutsetninger for et godt liv videre.

Skulle bare ønske at det var "lov" til å gi slipp. Alle liv er ikke verdt å leve. Men nei, alle skal overtale meg til å leve videre og late som om det er håp. Som om livet alltid er å foretrekke. Skulle ønske bare ÈN ting kunne gå på mine premisser her i verden.

Endret av Anonymburker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva legger du i ultrasunt 🙂? Jeg har fryktelig høyt kolesterol, men klarer ikke en halv dag med ultrasunt engang... Sjokolade og kake er jo limet i tilværelsen ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bie-damen skrev (1 time siden):

Hva legger du i ultrasunt 🙂? Jeg har fryktelig høyt kolesterol, men klarer ikke en halv dag med ultrasunt engang... Sjokolade og kake er jo limet i tilværelsen ❤️

Kun vann som drikke, har kun spist salat med egg/kylling de siste to dagene. Har hatt kiwi og jordbær som "snacks" på kveldene. Til nøds mørk sjokolade med 70 % kakao.

Jeg pleier å ha en 0,5 l Pepsi Max pr. dag, og spise usunne middager med mye salt og fett. F.eks ferdigpizza, pølse i brød, Toro/Fjordland-retter osv.

Utrolig nok hadde jeg normalt kolesterol da jeg var hos legen for et par uker siden og tok blodprøve. Har derimot faretruende høyt blodtrykk. Skal sjekke det på ny i slutten av uka, og derfor prøver jeg å ta grep akkurat nå. Skal også kutte alkoholen frem til påske.

Skjønner godt at det er vanskelig å kutte kake og sjokolade. Det sitter langt inne å droppe de gamle vanene her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (11 timer siden):

Kun vann som drikke, har kun spist salat med egg/kylling de siste to dagene. Har hatt kiwi og jordbær som "snacks" på kveldene. Til nøds mørk sjokolade med 70 % kakao.

Jeg pleier å ha en 0,5 l Pepsi Max pr. dag, og spise usunne middager med mye salt og fett. F.eks ferdigpizza, pølse i brød, Toro/Fjordland-retter osv.

Utrolig nok hadde jeg normalt kolesterol da jeg var hos legen for et par uker siden og tok blodprøve. Har derimot faretruende høyt blodtrykk. Skal sjekke det på ny i slutten av uka, og derfor prøver jeg å ta grep akkurat nå. Skal også kutte alkoholen frem til påske.

Skjønner godt at det er vanskelig å kutte kake og sjokolade. Det sitter langt inne å droppe de gamle vanene her også.

Oj, det var voldsomt 😊 Men sikkert bra å kutte salt og alkohol ihvertfall.. Men har du tatt sånn 24-timers blodtrykksmåling? Det er jo mest reelt... Lett å få ekstra høyt blodtrykk på legekontoret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bie-damen skrev (4 timer siden):

Oj, det var voldsomt 😊 Men sikkert bra å kutte salt og alkohol ihvertfall.. Men har du tatt sånn 24-timers blodtrykksmåling? Det er jo mest reelt... Lett å få ekstra høyt blodtrykk på legekontoret. 

Ja, men tydeligvis tålte ikke kroppen min det. Enten det eller så fikk jeg omgangssyken. Våkna opp i dag med heftig hjertebank, kvalm og vondt i magen. Hadde omgangssyke-lignende symptomer i noen timer. Det meste er over nå, så det var veldig rart. Tåler jeg ikke salat, liksom?

Har ikke det enda, men legen ymtet frempå om at vi skulle prøve det etter hvert. Blodstrykksmåler i 24 timer altså. Skal først sjekke trykket igjen på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å få med noen ugne bakterier på salat og liknende da.. Kanskje mini matforgiftning? Ellers vil vel ofte brå omskiftninger i kosthold merkes på magen.. Best å ikke bli altfor sunn med en gang 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bie-damen skrev (1 time siden):

Lett å få med noen ugne bakterier på salat og liknende da.. Kanskje mini matforgiftning? Ellers vil vel ofte brå omskiftninger i kosthold merkes på magen.. Best å ikke bli altfor sunn med en gang 😊

Det er mulig. Trodde jeg vasket salaten godt nok, men kan vel skje uansett. Om det hadde vært omgangssyke hadde jeg nok ikke vært på bedringens vei allerede.

Kanskje lurt å gjøre ting med måte. Men det bekymrer meg at jeg våkner opp med den heftigste hjertebanken på lenge, etter to dager med sunt kosthold. Engster meg også for blodtrykket, føler jeg er altfor ung til å slite med det og måtte ha medisiner.

Jeg blir snart 37, og vet at 40 + er en farlig alder for hjerteinfarkt og slag. Hvis jeg har høyt blodtrykk hjelper det vel lite at jeg er slank, ikke-røyker og trener et par dager i uka.

Samtidig sitter jeg og ønsker ikke å bli 40 år, for jeg har et stusselig liv privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har antagelig mye lavere blodtrykk enn du tror. Du kan jo få blodtrykksstigning hos legen (stress), som så mange andre.. 🙂 Og høyt blodtrykk er uansett skumlest hvis du har de andre risikofaktorene i tillegg da, og det har du jo ikke.. 🏃🏃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bie-damen skrev (16 timer siden):

Du har antagelig mye lavere blodtrykk enn du tror. Du kan jo få blodtrykksstigning hos legen (stress), som så mange andre.. 🙂 Og høyt blodtrykk er uansett skumlest hvis du har de andre risikofaktorene i tillegg da, og det har du jo ikke.. 🏃🏃

Det er sant. Samtidig er jeg nesten alltid stresset, med mindre jeg er alene hjemme og har fred og ro rundt meg. På jobb stresser jeg mye. Har hodepine ganske ofte (som f.eks i dag) og konstant hjertebank. Det kan umulig være normalt, og føler jeg har veldig dårlig helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaida

Stress fører til både hodepine og hjertebank. Betyr ikke at du har dårlig helse, men at du kan ha godt av å stresse mindre.

Ikke kutt ut salt fullstendig da, littegrann salt må jo kroppen ha. Jeg tror ikke du har vært matforgiftet, jeg tror du kjenner på økte stressymptomer fordi du har blitt urolig etter legeturen. At du har lagt om hele kostholdet tyder på at du ble ganske bekymret for helsen din. Kroppen din tåler garantert kyllingsalat!

Blodtrykksmedisiner har jeg brukt selv i en periode, det er veldig gamle og trygge medisiner som er helt uproblematiske å bruke. Null krise slik jeg ser det. Kanskje det kunne hjulpet deg med hodepinen, hvem vet.

Jeg ble veldig glad for å se at du hadde vært hos legen forresten! Jeg synes det er kjempebra jobba.❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaida skrev (3 timer siden):

Stress fører til både hodepine og hjertebank. Betyr ikke at du har dårlig helse, men at du kan ha godt av å stresse mindre.

Ikke kutt ut salt fullstendig da, littegrann salt må jo kroppen ha. Jeg tror ikke du har vært matforgiftet, jeg tror du kjenner på økte stressymptomer fordi du har blitt urolig etter legeturen. At du har lagt om hele kostholdet tyder på at du ble ganske bekymret for helsen din. Kroppen din tåler garantert kyllingsalat!

Blodtrykksmedisiner har jeg brukt selv i en periode, det er veldig gamle og trygge medisiner som er helt uproblematiske å bruke. Null krise slik jeg ser det. Kanskje det kunne hjulpet deg med hodepinen, hvem vet.

Jeg ble veldig glad for å se at du hadde vært hos legen forresten! Jeg synes det er kjempebra jobba.❤️ 

Takk takk!

Jeg tenker det må ha vært en fysisk grunn. Hvis jeg skulle ha stresset på meg "omgangssyke" burde jo dette skjedd for lenge siden. Har ikke stresset noe mer akkurat denne uka enn andre uker, liksom.

Det kan ha vært noe ulumskheter i salaten eller at jeg har fått i meg for mye vitaminer. Jeg spiste nemlig flere store porsjoner med salat (hadde både paprika, tomat, rødløk, mais, ruccula, basilikum og koriander i). I tillegg spiste jeg kiwi og jordbær til kvelds, og tok C-vitamin-tilskudd, B-vitamintilskudd, D-vitamintilskudd og tran på samme dagen. Kanskje miksen ble uheldig?

Jeg leste at hvis man har fått fastslått høyt blodtrykk så må man bruke medisiner resten av livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonymburker skrev (På 6.2.2023 den 20.19):

Takk for det!

Er vanskelig å ikke snakke seg ned og late som om man har selvtillit. Jeg kan ikke trylle den frem på magisk vis. Det er et knippe med ting som kunne gitt meg selvtillit; å få anerkjennelse og interesse fra det motsatte kjønn, bare oppleve en eneste liten opptur på det området hadde hjulpet. Hadde jeg blitt rik hadde jeg plutselig hatt alle muligheter. Føler meg så kneblet av å tjene lite og ha lav utdannelse. 

Håper du også finner ut av det🙂

Det å plutselig bli rik endrer ikke personligheten din. Du virker å ha kjørt deg fast i et negativt mønster du ikke klarer å komme deg ut fra, du er selv nøkkelen for å fikse dette. Ingen penger i verden kan løse dine problemer, det er det bare du selv som kan gjøre. Du er ikke engang 40 og har allerede bestemt deg for at du er for gammel til å få barn, for stygg, for dum, for usosial osv. Når du ser deg rundt så ser du sikkert at alle andre ikke er supermodeller men mange finner en partner likevel fordi utseende er faktisk ikke det viktigste for de fleste. Oppegående mennesker skjønner at utseende falmer med alderen, det er personligheten man skal være sammen med resten av livet. Du har fått mange gode råd og oppmuntring, uten at det ser ut til å gjøre noen forskjell for deg. Håper dette løser seg på et eller annet tidspunkt for deg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaida
On 3/9/2023 at 5:16 PM, Anonymburker said:

Takk takk!

Jeg tenker det må ha vært en fysisk grunn. Hvis jeg skulle ha stresset på meg "omgangssyke" burde jo dette skjedd for lenge siden. Har ikke stresset noe mer akkurat denne uka enn andre uker, liksom.

Det kan ha vært noe ulumskheter i salaten eller at jeg har fått i meg for mye vitaminer. Jeg spiste nemlig flere store porsjoner med salat (hadde både paprika, tomat, rødløk, mais, ruccula, basilikum og koriander i). I tillegg spiste jeg kiwi og jordbær til kvelds, og tok C-vitamin-tilskudd, B-vitamintilskudd, D-vitamintilskudd og tran på samme dagen. Kanskje miksen ble uheldig?

Jeg leste at hvis man har fått fastslått høyt blodtrykk så må man bruke medisiner resten av livet?

Jeg tror ikke det er sånn at vi kan forvente å tåle det samme stressnivået hele livet. Tror heller det er som glass som til slutt kan bli fulle og renne over. Kroppen og hjernen er ikke maskiner og selv maskiner blir slitt etter belastning over tid.

Det som faktisk er kjekt med kostholdsendringer er at man blir vant til det meste. Det som er kjipt og kjedelig i starten vil bli godt hvis man holder på lenge nok.

Tror det skal mye til for å få omgangssyke-symptomer av å ta for mye vitaminer! Da måtte du vel spist "halve boksen". Ville kanskje ikke tatt D-vitamin samtidig med tran sånn fast i årevis hvis du ikke vet at du mangler D-vitamin. Men hvordan har det gått? Har du fortsatt med nytt kosthold og hvordan er magen?

Jeg tok ikke blodtrykksmedisiner pga. blodtrykket så akkurat det vet jeg ikke. Det er vel noen som slutter med blodtrykksmedisiner etter livsstilsendringer. Kronisk stress er vel ganske høyt på lista over ting som kan føre til høyt blodtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (På 10.3.2023 den 21.49):

Det å plutselig bli rik endrer ikke personligheten din. Du virker å ha kjørt deg fast i et negativt mønster du ikke klarer å komme deg ut fra, du er selv nøkkelen for å fikse dette. Ingen penger i verden kan løse dine problemer, det er det bare du selv som kan gjøre. Du er ikke engang 40 og har allerede bestemt deg for at du er for gammel til å få barn, for stygg, for dum, for usosial osv. Når du ser deg rundt så ser du sikkert at alle andre ikke er supermodeller men mange finner en partner likevel fordi utseende er faktisk ikke det viktigste for de fleste. Oppegående mennesker skjønner at utseende falmer med alderen, det er personligheten man skal være sammen med resten av livet. Du har fått mange gode råd og oppmuntring, uten at det ser ut til å gjøre noen forskjell for deg. Håper dette løser seg på et eller annet tidspunkt for deg. 

Nei, å bli rik hadde ikke forandret personligheten min. Det er det vel egentlig ingenting som kan gjøre, i grunn. Vi er født med den personligheten vi har.

Men det å bli rik hadde gitt meg større frihet til veldig mye. Kunne valgt å slutte i jobben f.eks som jeg finner stadig mindre mening i. Det kan jeg ikke nå uten å ha noen andre planer.

Setter så klart pris på råd jeg får her inne, at jeg ikke klarer å følge så mange av dem har jeg ikke noen forklaring på. Eller, jeg gikk jo til psykolog vår/sommer/høst 2021 etter oppfordringer i den forrige dagboken min. At jeg ikke fortsatte å gå handlet om at privat psykolog er dyrt, og jeg følte heller ikke at det ga meg noe. Egentlig har det gått fremover siden høsten 2021, men har fått et lite tilbakefall den siste måneden og har vært helt og delvis sykemeldt like lenge.

Det er feil av meg å si at jeg for gammel til å få barn, for jeg ser jo at mange andre eldre enn meg får barn. Den egentlige grunnen er at jeg ikke passer til det.

Hele kjernen i problemet er at jeg ønsker meg et liv, men at jeg ikke har egenskapene eller personligheten til å leve det livet. Hvordan skal jeg leve et hektisk liv med partner og barn, med både høyt stressnivå og angst. Slike motsetninger i hva man ønsker og hva man passer til er vanskelig å takle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaida skrev (På 11.3.2023 den 15.34):

Jeg tror ikke det er sånn at vi kan forvente å tåle det samme stressnivået hele livet. Tror heller det er som glass som til slutt kan bli fulle og renne over. Kroppen og hjernen er ikke maskiner og selv maskiner blir slitt etter belastning over tid.

Det som faktisk er kjekt med kostholdsendringer er at man blir vant til det meste. Det som er kjipt og kjedelig i starten vil bli godt hvis man holder på lenge nok.

Tror det skal mye til for å få omgangssyke-symptomer av å ta for mye vitaminer! Da måtte du vel spist "halve boksen". Ville kanskje ikke tatt D-vitamin samtidig med tran sånn fast i årevis hvis du ikke vet at du mangler D-vitamin. Men hvordan har det gått? Har du fortsatt med nytt kosthold og hvordan er magen?

Jeg tok ikke blodtrykksmedisiner pga. blodtrykket så akkurat det vet jeg ikke. Det er vel noen som slutter med blodtrykksmedisiner etter livsstilsendringer. Kronisk stress er vel ganske høyt på lista over ting som kan føre til høyt blodtrykk.

Det går bra med magen. I helga blir det alltids litt usunne ting da. Har riktignok erstattet chips/snacks med usaltede nøtter av diverse slag.

Når det gjelder D-vitamin har jeg fått påvist mangel hos legen, så derfor jeg tar det som tilskudd nå. Tran har jeg lært at man skal ta i måneder med R, så da gjør jeg det.

Usikker på om jeg klarer det samme kostholdet over lengre tid. Det eneste jeg gleder meg til i hverdagen er usunn mat. Trist, men sant. Grunnen til at jeg kjørte sunn uke forrige uke var at jeg visste at jeg skulle til legen på slutten av uka og sjekke blodtrykket. Det var gått litt ned siden sist.

Kronisk stress er i alle fall noe jeg lider av, så ikke rart blodtrykket er høyt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...