Gå til innhold

Mistet pappa i går. Bror vil heller på ferie enn i begravelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Fordi jeg ikke vil la pappa ligge i en kald kjeller å vente på sin begravelse fordi noen skal ut å ha det gøy og kose seg! det kan være han er lei seg, men nå er det mellomleddet dama hans som har sendt meg de fleste meldingene i dag om at de skal på tur

Anonymkode: 00ebc...aa8

Altså, pappen din lever ikke lengre.

Hvor han oppbevares, sålenge det er innenfor forskriftene, har ingenting å si for HAM.

Om en begravelse skjer om en uke (som er vanlig) eller en uke etter ville jeg tenkt ikke spiller noen rolle i det store bildet.

Du beskriver også at dere tre var veldig nære, mens han ikke helt var det. Dette har nok vært langt mer sårt og urettferdig for ham gjennom hele livet enn denne forespørselen. 

Det er helt normalt å måtte vente 1-2 uker på begravelse. Man oppbevares på samme måte i dagene før uansett når det skjer.

Kanskje han er litt taktløs, men du tenker nok også i feil baner ang hans motivasjon for å spørre. 

De skal ikke nødvendigvis «ut og kose seg», men barna deres har sikkert som mange andre barn vært helt låst pga covid.

Og da kjennes det nok veldig tøft å si at «hele ferien er avlyst». 

Så i praksis spør han ikke såvidt jeg forstår om 2 ukers utsettelse i realiteten men omtrentlig 1? 

Jeg opplever deg som litt lite raus, selv om jeg skjønner du ble satt ut der og da. 

Endret av DundreMilfin
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ha begravelsen når det passe deg og din mor. Så får bror velge om han dropper ferie eller dropper begravelse. Man utsetter er ikke en begravelse fordi noen skal på ferie, for en selvsentrert gjøk broren din er!

Anonymkode: 3f1f3...a37

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er akkurat dette. Jeg har tilbudt han å være med på å arrangere begravelsen, velge en sang han synes er fin osv. Hørte ingenting etter jeg sendte den meldingen. 
fikk bare beskjed om at dersom vi ikke kunne bøye oss etter dems ønske å vente flere uker ville de ha kontakt info til begravelsesbyrå selv. Mamma (ektefelle) vil gjerne ha begravelse fredag den 8. 
og grunnen til at jeg klarer å snakke om ting her nå Detaljert (noe en her syntes var veldig merkelig) er at jeg gråter hele tiden og trenger noen å snakke med egentlig. Og praktiske ting å snakke om legger litt av den følelsesmessige biten til side om så for noen minutter.

Men du har jo satt en dato som han ikke er enig i, også ber du han være med å planlegge begravelsen når du ikke har forsøkt å flytte datoen så det passer for han. 

Det tar en kort epost med forespørsel om ny dato. En kort epost som kommer til å løse problemstillingen, enten at den blir flyttet ellet ikke og så får broren din agere utifra det, og fremtidige konflikter. En kort epost som kan befare familien og ikke forsure begravelsen. 

Anonymkode: a9083...be3

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ikke akkurat ut som TS ønsker bidrag fra broren. De var jo en lykkelig familie på 3, vet du. Broren var allerede utelatt. Likefullt har han mistet sin far og opplever nå at stemor og halvsøster styrer showet som de vil. Stakkars fyr😌

Anonymkode: ed7b4...629

Nei min bror har aldri vært utelatt av familien. de kommer med barna ofte og trutt. Eller de vil ha meg som barnepasser og det er alt i orden for meg.. hver gang de skal noe passer jeg de gladelig. Mamma er glad i stesønnen sin og har kjent han siden han var 12. Mamma ba også at broren min skulle ringe oftere til Sin far og at han skulle ta tlf fordi pappa savnet han mange ganger. Pappa prøvde å ringe mange ganger, men han var alltid opptatt eller ringte aldri opp igjen. Dog hadde de kontakt på tekst meldinger fra tid til annen. De ferierer også jul hos oss annenhvert år. MEN han stod aldri nær pappa slik som meg fordi han tok sitt eget valg om det. Selv har mamma uttalt for han at hun er glad i han som sin egen sønn. Pappa hadde et veldig sårt hjerte hver gang han ikke ringte tilbake eller svarte tlf. Selv lovte han flere ganger å ringe tilbake, men det skjedde sjeldent. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå når jeg sjekker kalenderen, ser jeg at det ikke er urealistisk å få ordnet begravelsen på en dato som passer for alle. Kanskje trenger din bror og familien denne ferien for å bearbeide følelsene. Forsøk å komme ham i møte på det. At du kontakter ham for å invitere ham til å velge sang til begravelsen m.m. endrer ikke det faktum at det viktigste, nemlig datoen, er en beslutning som har blitt tatt uten at han fikk uttale seg.

Anonymkode: 744c2...81a

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ha begravelsen når det passe deg og din mor. Så får bror velge om han dropper ferie eller dropper begravelse. Man utsetter er ikke en begravelse fordi noen skal på ferie, for en selvsentrert gjøk broren din er!

Anonymkode: 3f1f3...a37

Man har begravelse når det passer for både ektefelle og ALLE barna. Selvsentrert å ikke ville utsette når det ikke passer for den ene. 
Får litt sånn ‘klassisk’ stemor og halvsøster-vibber av dette 

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei min bror har aldri vært utelatt av familien. de kommer med barna ofte og trutt. Eller de vil ha meg som barnepasser og det er alt i orden for meg.. hver gang de skal noe passer jeg de gladelig. Mamma er glad i stesønnen sin og har kjent han siden han var 12. Mamma ba også at broren min skulle ringe oftere til Sin far og at han skulle ta tlf fordi pappa savnet han mange ganger. Pappa prøvde å ringe mange ganger, men han var alltid opptatt eller ringte aldri opp igjen. Dog hadde de kontakt på tekst meldinger fra tid til annen. De ferierer også jul hos oss annenhvert år. MEN han stod aldri nær pappa slik som meg fordi han tok sitt eget valg om det. Selv har mamma uttalt for han at hun er glad i han som sin egen sønn. Pappa hadde et veldig sårt hjerte hver gang han ikke ringte tilbake eller svarte tlf. Selv lovte han flere ganger å ringe tilbake, men det skjedde sjeldent. 

Så ikke risiker å mist det båndet dere har med bror. Familien er verdt en epost med  forespørsel om utsettelse.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelper lite at dere velger å straffe ham nå. Han har også mistet sin far! Å ha begravelse 12 virkedager etter dødsfall er helt innafor. Kirken er raus der😊 Vi hadde begravelse 3 uker etter at mamma døde. Null stress å få det til 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Fordi jeg ikke vil la pappa ligge i en kald kjeller å vente på sin begravelse fordi noen skal ut å ha det gøy og kose seg! det kan være han er lei seg, men nå er det mellomleddet dama hans som har sendt meg de fleste meldingene i dag om at de skal på tur

Så du tenker at faren din lider i en kald kjeller - død. Og beskriver levende mennesker, som har bestilt en ferietur, på forhånd, som 'folk som skal ut og more seg'. Dette gjelder en sønn som ikke har hatt særlig nært forhold til avdøde, og nå blir dama hans, som sikkert har hatt et enda fjernere forhold, trukket inn her.

Anonymkode: 10b29...9f2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner broren din veldig godt! Og hva hadde pappa sagt om han visste at han skulle dø rett før sønnens ferie? Sjansen er nok stor for at han hadde unnet ham og familien den turen og sagt at begravelsen kunne vente noen dager ekstra!

Tenk også på unntakstilstanden som har vært de to siste årene! Du skriver at broren din har barn, tenk også på disse oppi dette, det er trist for dem å miste ferien som de garantert har gledet seg til når de også nettopp har mistet farfaren sin!

Det virker også som det ligger ting i grunnen i forholdet mellom far og sønn som du og kanskje din mor ikke er klar over her!

Når morfaren min døde skulle kusinen min på ferie tre dager senere med en venninne. Mormor bestemte at bisettelsen kunne vente fem dager ekstra slik at kusinen min kunne få dra på ferien som hun så lenge hadde gledet seg til. Og vi var alle enige om at morfar hadde blitt fortvilet og lei seg om hun måtte droppe turen pga ham!

Anonymkode: 6b4a1...2a2

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjør begravelse som normalt. Det er ektefellen som har rett til å planlegge begravelsen, ikke din bror. Det er lovfestet.

De som vil delta velger det selv.

Prøv å ikke bruk energi på å krangle med din bror. Dersom hans familie er sur pga ferien kanskje utgår så får han selv ordne opp i det. Det blir ofte mye forventninger og følelser i slike situasjoner, men du får prøve å fokusere på deg selv og din mor mens broren din finner ut hva han har lyst til å gjøre.

Anonymkode: 2516f...3af

Dette handler ikke om det juridiske, men å prøve å ha et ålreit forhold til sine nærmeste. 

Hvis man kan kansellere og få igjen pengene virker det opplagt, men om man ikke får igjen pengene er det dumt å bare kaste bort 70k.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette vil bare skape splid, TS. Du har mulighet til å i hvert fall forsøke å få en dato som passer dere alle. 

Anonymkode: 744c2...81a

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja og det er helt greit. Vi har sagt han får dra på ferie. Han vet når begravelsen finner sted. Så får det være opp til han og de om de kommer eller ei. Som sagt kan de også besøke graven ved senere anledning

WOW 😳

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han broren din er så opptatt av de 70 000 han brukte på ferie så dekker alle reiseforsikring dødsfall i nærmeste familie og han vil få tilbake pengene han betalt for turen og kan dra senere. 

Endret av FruR
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
FruR skrev (5 minutter siden):

Hvis han broren din er så opptatt av de 70 000 han brukte på ferie så dekker alle reiseforsikring dødsfall i nærmeste familie og han vil få tilbake pengene han betalt for turen og kan dra senere. 

Livet er ikke svart hvitt - på noen måter...

Anonymkode: 10b29...9f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kondolerer ❤️ Jeg skjønner at dette er tungt. Kanskje opplever du dette som resepektløst? Jeg mistet også min far, der jeg så han dø. Det var forferdelig vondt, så jeg kan skjønne hvor smertefullt du har det nå. Samtidig kan man også tenke litt på hva din far ville ønsket. Min far var en veldig morsom fyr som ønsket det beste for alle, og hadde blitt fly forbanna om noen avlyste ferie eller fest fordi han døde. Hvordan var din far? Og har dere egentlig fått vite at dere kan ha begravelsen så tidlig som dere ønsker? Svært få steder man får etter en uke nå, pga ventetider. Ofte må man vente to uker uansett. Så er det sjekket ut? Ønsker man flest mulig gjester er det gjerne lurt å vente så lenge som mulig. Hva tror du din far hadde satt mest pris på? At dere utsatte slik at flest mulig kunne komme, eller at dere gjorde det så fort som mulig? 

Gidavmeg skrev (1 time siden):

gravferdsloven sier at begravelse må skje Senest 10 virkedager etter dødsfallet…

Ergo to uker. Og ofte er det ventelister slik at man må vente lenger også. Det er helt vanlig at det går to uker til begravelsen holdes. Jeg har vært ansvarlig for flere begravelser, og for å bestemme dag snakker man med presten, og nærmeste familie om når det passer best. Noen ganger har vi utsatt pga jobb, ferie eller andre hendelser. Den døde merker jo ikke når begravelsen skjer uansett, og hvis det viktig at alle er med å planlegger man når alle kan. 

Anonymkode: 3a05e...b62

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vet du, jeg lærte når min egen far døde at vi sørger så ulikt.

Jeg var her og våket over han siste døgnet. Min søster sa «rekker jeg frem, så flott. Hvis ikke har vi tatt farvel». Jeg reagerte så da. Men sannheten er at hun ble langt unna og har i mange år lært seg at hun ikke kan være der alltid.

Det er lov å sørge på ulike måter. Og greit å ha «avsluttet, eller tatt farvel» på sin måte.

og det er jo det begravelse egentlig er

Anonymkode: a0ece...336

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja og det er helt greit. Vi har sagt han får dra på ferie. Han vet når begravelsen finner sted. Så får det være opp til han og de om de kommer eller ei. Som sagt kan de også besøke graven ved senere anledning

Du får tenke på hva din far ville ønsket. Han ville nok hatt alle sine barn i begravelsen, om det så måtte utsettes. Det er tross alt hans begravelse. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

18 juli... så begravelse finner ikke sted før 18-19 dager etter om det er opp til dem

Det holder vel nesten med 10 virkedager det siden det er tre helger på den tiden. 

Anonymkode: 4d9f2...d5e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herlighet så vrang du er, TS 

Anonymkode: b523d...cc2

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...