Gå til innhold

Hva tenker dere om karakter i gym?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel, jeg fikk 6 i gym, så jeg er åpenbart veldig glad for at man har karakterer der. Dessuten er det et fag som alt annet, synes det er en selvfølge at det skal være karakterer der.

Anonymkode: ddd4e...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vel, jeg er glad for at sønnen min, som sliter med det teoretiske på skolen, faktisk klarer få en femmer på NOE. Han er opp mot en sekser der, men det er jo ganske vanskelig å få det, som kjent. Men, den ene femmeren gjør mye for hans selvtillitt når det kommer til skolen. For, det er nemlig ikke så gøy å få enere og toere ellers. Så, jo, man kan diskutere om karakteren i gym skal gå etter innsats eller ferdigheter/kunnskaper, men da må det gjelde alle fag. For, det står ikke på INNSATSEN til sønnen min i de andre fagene heller, han skjønner det bare ikke og får det ikke til. 

Anonymkode: 2a02a...c77

Og det er greit nok på ungdomsskolen, men på yrkesfag bør yrkesfagene telle mest. Og på studspes teorifagene.

Anonymkode: e9782...4f4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er jo selvfølgelig å beholde gym-karakteren på vitnemålet, men ikke la den telle ved opptak til utdanning der gym-ferdigheter er uvesentlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snillOnkel skrev (4 minutter siden):

Løsningen er jo selvfølgelig å beholde gym-karakteren på vitnemålet, men ikke la den telle ved opptak til utdanning der gym-ferdigheter er uvesentlige. 

Fysisk god helse er alltid vesentlig. 

Om dere vil det eller ei. 

Anonymkode: 9673d...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fysisk god helse er alltid vesentlig. 

Om dere vil det eller ei. 

Anonymkode: 9673d...8e5

Så du tenker Jan Grue, som trolig er ganske dårlig i fotball og basketball, egentlig burde strøket i gym og ikke kommet inn på universitetet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det å få dårligere karakter i gym enn klassekameratene fordi man ikke strekker til, fordi man ikke har forutsetningene, kan gjøre at man misliker trening og det å holde seg i form også i ettertid som en konsekvens av å bli målt opp mot andre.

Hmmm, sånn er det jo for alle uansett fag 😅 

Anonymkode: 70dd6...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hmmm, sånn er det jo for alle uansett fag 😅 

Anonymkode: 70dd6...e66

Men jeg synes det er skummelt at folk får et dårlig forhold til akkurat fysisk aktivitet og helse. Fordi det kan gjøre folk mindre motiverte til å holde seg i grei form fysisk, og dessuten henger fysisk og psykisk helse til en viss grad sammen. Det er lettere å ha det bra med seg selv hvis man har et godt forhold til egen helse og trening. Jeg vet at mange får ødelagt sitt forhold til dette gjennom fokuset på å prestere i gymmen. Jeg synes det er annerledes med gym enn med andre fag fordi eget forhold til helse er skjørt men samtidig ekstra viktig for å ha det bra. 

TS

Anonymkode: 32684...cfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som jeg alltid har gjort og det er at gym er det faget det er enklest og bestå. Og med en liten innsatts og oppmøte er mulig å få en noenlunde grei karakter i.😄 

Anonymkode: 80be7...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Nå gikk jeg ut av videregående for 20+ år siden, men mye var en vits. Jeg ble alvorlig syk i første klasse på videregående og måtte ta andre og tredjeklasse fordelt på tre år, så fire år totalt. Eneste faget jeg likevel måtte ha alle fire årene var gym. Det var reglene da. Noe ble lagt til rette, men det ble spesielt. Jeg var inn og ut av sykehus, synshemmet, nedsatt lungefunksjon, av og på med krykker, leddgikt og en del annet. Lærerne var egentlig fotballspillere på et middels godt lag i en mellomstor by i Norge. Jeg fikk oppgaver som å gjøre situps i halvannen time i mangel på hva de kunne tilpasse av aktiviteter. Flink pike som jeg var så gjorde jeg det også. En av dem fikk en åpenbaring og fjernet å pugge regler for basketball fra en prøve, han hadde kommet frem til at jeg mest sannsynlig aldri ville ha nytte av det, særlig siden jeg hadde vært fritatt for ballspill siden første klasse på barneskolen pga synet. Jeg gjorde det greit teoretisk, men likevel. Hadde også klassekamerater som ville inn på tøffere studier som slet med å få gode nok karakterer i en del av de sære kravene i gym. Å få en gitt karakter etter hvor raskt en løper, kaster eller annet blir litt sært ifht hva som møter en senere i livet. 
 

Jeg er ikke for å fjerne gym, og tenker litt generell teori om en del ting er helt greit. Fra hvordan ulike typer trening påvirker kroppen til å kunne litt om ulike idretter, men innsatsen bør telle mer med.  

Anonymkode: b316e...9d0

Jeg gikk ut for va 15 år siden og det var heldigvis mer tilrettelagt da enn det du beskriver

Anonymkode: ff92c...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men jeg synes det er skummelt at folk får et dårlig forhold til akkurat fysisk aktivitet og helse. Fordi det kan gjøre folk mindre motiverte til å holde seg i grei form fysisk, og dessuten henger fysisk og psykisk helse til en viss grad sammen. Det er lettere å ha det bra med seg selv hvis man har et godt forhold til egen helse og trening. Jeg vet at mange får ødelagt sitt forhold til dette gjennom fokuset på å prestere i gymmen. Jeg synes det er annerledes med gym enn med andre fag fordi eget forhold til helse er skjørt men samtidig ekstra viktig for å ha det bra. 

TS

Anonymkode: 32684...cfa

Men hvor mange får ikke et ødelagt selvbilde av skolen generelt? Det kan føre til at man faller ut av skole, utdanning og jobb. 

Anonymkode: 70dd6...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Men hvor mange får ikke et ødelagt selvbilde av skolen generelt? Det kan føre til at man faller ut av skole, utdanning og jobb. 

Anonymkode: 70dd6...e66

I gym er det veldig synlig hvem som er god og ikke når det er fokus på å prestere. Jeg synes ikke det var gøy selv og vet at mange synes det var ganske fælt. Man kan få dårlig selvbilde av å ikke få til noe ja, men nå er det ikke bare selvbilde jeg mener heller når jeg tenker på å ha et godt forhold til trening. Det er trist rett og slett at man skal tenke på akkurat det som en konkurranse synes jeg, fordi det er synlig hvordan man gjør det, og i motsetning til teoretiske fag er det ofte et samspill der alle kan se hverandre og ikke like individuelt. 

Anonymkode: 32684...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bestått/ikke bestått er et bra forslag. jeg syns også de kunne vektlagt egentrening mer, som i å lære seg å lage treningsplaner og følge dem over tid.

jeg var selv en som syns gym var skikkelig kjipt, følte jeg fikk det til men hatet følelsen av å bli observert og liksom "dømt" av klassekameratene var ekkel. i voksen alder elsker jeg egentrening, det er meg mot meg og det er alenetid. styrker selvbildet og kroppen! 

Anonymkode: 5108b...5bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

bestått/ikke bestått er et bra forslag. jeg syns også de kunne vektlagt egentrening mer, som i å lære seg å lage treningsplaner og følge dem over tid.

jeg var selv en som syns gym var skikkelig kjipt, følte jeg fikk det til men hatet følelsen av å bli observert og liksom "dømt" av klassekameratene var ekkel. i voksen alder elsker jeg egentrening, det er meg mot meg og det er alenetid. styrker selvbildet og kroppen! 

Anonymkode: 5108b...5bc

Jeg føler det også litt som deg. Bestått/ikke bestått hadde vært greit. 

TS

Anonymkode: 32684...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vel, jeg er glad for at sønnen min, som sliter med det teoretiske på skolen, faktisk klarer få en femmer på NOE. Han er opp mot en sekser der, men det er jo ganske vanskelig å få det, som kjent. Men, den ene femmeren gjør mye for hans selvtillitt når det kommer til skolen. For, det er nemlig ikke så gøy å få enere og toere ellers. Så, jo, man kan diskutere om karakteren i gym skal gå etter innsats eller ferdigheter/kunnskaper, men da må det gjelde alle fag. For, det står ikke på INNSATSEN til sønnen min i de andre fagene heller, han skjønner det bare ikke og får det ikke til. 

Anonymkode: 2a02a...c77

Og han går på studiespesialisering? I så fall tør jeg påstå at han uansett har havnet på helt feil hylle. 

---

Enig med hun med seksere i alt annet og femmer i gym som sto fram i avisen - det er veldig merkelig at et slikt fag skal telle like mye som andre, teoretiske fag ved opptak til universitetsstudier. (Det virker som mange her fordømmer denne jenta, uten å ha lest saken!) 

Jeg tenker i utgangspunktet at det er viktig med et fag som gir fysisk aktivitet, men samtidig er det de som trenger faget/fysisk aktivitet mest som blir mest frastøtet av det slik det er i dag. Det fungerer slett ikke som noe folkehelsefremmende fag slik det er i dag. Og forskjellene i karaktersetting og hva som vektlegges er for store, både mellom ulike skoler og ulike lærere. Det hjelper ikke om "gym også er et teoretisk fag som fremmer kunnskaper om trening og egen helse" når mange gymlærere fortsatt setter karakteren basert på hvor raskt man springer 3000 meter.

Kanskje man kunne delt inn gym på studiespesialiserende i to, noe ala "toppidrett" og "breddeidrett" hvor de som elsker å trene og konkurrere kan få karakterer i toppidrett slik som dagens gymfag, mens de som trenger motivasjon til bevegelse kan ta breddeidrett med deltatt/ikke deltatt som karakter?  (Jeg vet at topp-/breddeidrett allerede finnes som fag, og det er altså ikke det jeg snakker om, men finner ikke på noe bedre ord.) 

Anonymkode: 16929...c99

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg føler det også litt som deg. Bestått/ikke bestått hadde vært greit. 

TS

Anonymkode: 32684...cfa

Uten karakter forsvinner nok incentivet for innsats for mange elever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snillOnkel skrev (18 timer siden):

Så du tenker Jan Grue, som trolig er ganske dårlig i fotball og basketball, egentlig burde strøket i gym og ikke kommet inn på universitetet?

Ingen anelse hvem jan grue er. Men all forskning peker på at god fysisk helse spiller inn på god mental helse. Og god helse generelt gjør deg mer effektiv, samt st man tar til seg læring fortere. 

Sist jeg sjekket så skal de som går ut av universitetet ut i arbeidslivet. Det er vel derfor vi studerer? Ikke for å sitte hjemme og se i veggene? 

Vil du som arbeidsgiver ansette 24 år gamle Ove Kåre med en bmi på 38 som du vet kommer til å få så mange helseplager og følgelig ikke kunne være på jobb mer enn 35 prosent eller Sølvi Anne med en bmi på 21 uten noen helseplager og følgelig med et oppmøte på 96 prosent? 

Det er vel ikke slik at det er forbudt å tenke / reflektere litt fremover i tid? 

Anonymkode: 9673d...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

snillOnkel skrev (5 minutter siden):

Uten karakter forsvinner nok incentivet for innsats for mange elever. 

Ja, uten karakter i gym hadde jeg skulket mesteparten av timene. Eneste grunn til at jeg møtte opp var at jeg ville få studiekompetanse og gym var pålagt å bestå for å få det.

  • Liker 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen anelse hvem jan grue er. Men all forskning peker på at god fysisk helse spiller inn på god mental helse. Og god helse generelt gjør deg mer effektiv, samt st man tar til seg læring fortere. 

Sist jeg sjekket så skal de som går ut av universitetet ut i arbeidslivet. Det er vel derfor vi studerer? Ikke for å sitte hjemme og se i veggene? 

Vil du som arbeidsgiver ansette 24 år gamle Ove Kåre med en bmi på 38 som du vet kommer til å få så mange helseplager og følgelig ikke kunne være på jobb mer enn 35 prosent eller Sølvi Anne med en bmi på 21 uten noen helseplager og følgelig med et oppmøte på 96 prosent? 

Det er vel ikke slik at det er forbudt å tenke / reflektere litt fremover i tid? 

Anonymkode: 9673d...8e5

Jan Grue er funksjonshemmet, sitter i rullestol, men er forfatter, professor og akademisk superstar. Med tellende karakter i gym ville han ikke kommet inn på universitetet. 

Jobbintervjuer kan vel luke ut kandidater som åpenbart ikke har helse til å stå i jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener karakteren bør fjernes, og man bør ha mer fokus på basis fysisk aktivitet: løpe, sykle, styrkeøvelser, håndtere kart og kompass i terreng, dans, langrenn osv, med innslag av ballsport, men ikke superteknisk. gi folk grunnlag til å holde seg i form og introdusere aktiviteter man fint kan begynne med på ungdomsskole/vgs, og som man ikke trenger å være orgnisert for å drive med. 
 

De som allerede er gode i gym trenger ikke gymfaget. De er allerede fysisk aktive på fritiden og vil sannsynligvis fortsette med det.  Gymfaget er spesielt viktig for de som er dårlige i gym, og som sannsynligvis ikke driver med idrett ved siden av. Det er disse personene som man gjennom faget bør forsøke å få aktive. Å gi denne gjengen toere og treere vil virke mot sin hensikt. 
 

Mange argumenterer: men hva med de som bare er gode i gym da? 
til det sier jeg at gym skiller seg fra andre fag ved at målet er å opprettholde god folkehelse og gi elever kunnskaper som gjør at de kan holde seg aktive i voksenlivet. De som bare er gode i gym kan jo også velge breddeidrett eller toppidrett som valgfag, ev en idrettslinje hvor de kan få karakterer i de fagene…

Anonymkode: e7ab5...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...