Gå til innhold

Hva tenker dere om karakter i gym?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

56 minutter siden, Embla Othea said:

Jeg er for hvis det er mer vektlegging av INNSATS fremfor RESULTATER ☺️

Så hvis jeg prøver skikkelig hardt i matte men får 2 på prøvene så skal jeg likefullt få 6 i faget? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at det kan godt være karakterer i gym, men da må innsats slutte å ødelegge for de som er aller flinkest. Ingen får dårlig karakter i fag som norsk, matematikk, naturfag osv dersom de har alt rett på prøver tross middels innsats. Slik gymkarakterene settes i dag med fokus på innsats blir det bare latterlig.

Anonymkode: 3923c...476

Ikke sant, også blir man en skrytepave, når man allerede hadde vært best med middels innsats. 

Anonymkode: 61b81...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe gøy å være den som ikke får til ballspill mens alle ser på. Men det er nok heller ikke gøy å bli plukket ut til høytlesning når man har dysleksi eller bli tatt ut til å regne et mattestykke på tavla hvis man har dyskalkuli. Jeg er litt delt vedrørende karaktersetting. Jeg synes man burde ha karakterer i gym, men at man i ekstremtilfeller bør få fritak fra karakter, på samme måte som man i ekstremtilfeller med dyskalkuli kan få fritak fra karakter i matte. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 7
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Personlig syntes jeg gym var et helvete fra dag én. Som traumeutsatt var det forferdelig mange triggere overalt. Mye kaos, lite oversikt, brå bevegelser, sensitiv for smerte, redd for ballen, kroppskontakt, kroppslige reaksjoner (som hjertebank, svetting m.m), for å ikke snakke om at garderobesituasjonen var et mareritt uten sidestykke. Helt jævlig, og jeg har fått fysisk aktivitet helt opp i vrangstrupen fordi jeg bare forbinder det med å bli konstant trigget. Tilsvarende ville det jo vært for de som har dyskalkuli eller dysleksi. Men skal de slippe karakter i matte eller norsk, bare fordi de synes fagene er vanskelige? Det er ikke noe gøy å være den som ikke får til ballspill mens alle ser på. Men det er nok heller ikke gøy å bli plukket ut til høytlesning når man har dysleksi eller bli tatt ut til å regne et mattestykke på tavla hvis man har dyskalkuli. Jeg er litt delt vedrørende karaktersetting. Jeg synes man burde ha karakterer i gym, men at man i ekstremtilfeller bør få fritak fra karakter, på samme måte som man i ekstremtilfeller med dyskalkuli kan få fritak fra karakter i matte. 

Sant det du sier, og jeg fikk ikke akkurat fritak i høytlesning selv om jeg leste dårlig (høyt), hadde angst på 100, stamma og tydelig sleit ekstremt! Kanskje har de blitt snillere i dag, men det gir jo ingen mening i å KUN ta hensyn i gym og ingenting annet. Men det er jo alltid de som er faglig sterke i alle andre fag som klager.

Anonymkode: 61b81...188

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 16.41):

 

Jeg synes heller man bør ta individuelle hensyn enn å fjerne karakter i et fag for alle elever som ikke trenger tilpasninger.  Det bør heller være slik at man kan få fritak ved medisinsk grunn, ellers ikke. Man kan ikke slippe alt som er ubehagelig, men har man en diagnose så stiller saken seg annerledes og skolen bør i større grad tilrettelegge.

Endret av Tvillingsjel
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit på ungdomsskolen, da de karakterene brukes for å søke seg videre til både mer praktiske og mer teoretiske linjer på vgs. Blir samme som med musikk, kunst og håndverk, mat og helse, osv. Viktig å se hele mennesket.

Men på vgs synes jeg karakter i gym er en uting (kanskje med mindre du går idrettslinje?). Det er positivt for folkehelsen at faget eksisterer, men har ingenting med studiene for øvrig å gjøre. Elever på studiespesialiserende går der jo nettopp som forberedelse for studier, så de som kjemper seg frem til 2-er i alle de andre fagene burde vel kanskje i utgangspunktet valgt en annen linje?? Ingen grunn til å tvinge praktisk orienterte elever gjennom teoritunge linjer, de skal tross alt finne litt ut av fremtiden sin på disse årene.

Anonymkode: c47a0...a14

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er jo selvfølgelig veldig mye lag-idrett i gym-faget. Dermed forsøker selvfølgelig alle de flinkeste i klassen å komme på samme lag med hverandre hele tiden. Og dermed blir det fullstendig utklassing av alle andre. Sikkert helt "vanvittig morsomt" for den lille gjengen der altså, men ikke like morsomt for alle oss andre. 

I tillegg var det flere som overhodet ikke var særlig flinke til sånn idretti alle fall ikke ball-sporten. Dermed gjør man det selvfølgelig ganske dårlig, og så blir det en stor nedtur - pluss en rævva karakter i faget. 

Anonymkode: e073a...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble målt på div tester husker jeg. Da var det jo bare å gjøre der dårlig på første test med vilje, så man hadde «progresjon» og dermed få bedre karakter. 

Anonymkode: 58915...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal fjerne karakteren men heller gjøre individuelle vurderinger. Og så bør man gjøre en totalvurdering av hele året der både innsats, resultat, progresjon, samarbeid, styrke, kondisjon, osv påvirker karakteren. Og så bør det være fokus på variasjon og at elevene skal finne sin greie som de er flinke i. Fysisk aktivitet er veldig viktig for vår helse uavhengig av hva man studerer videre. 

Da jeg gikk siste året på videregående var jeg helt ræva i gymtimene. Jeg var overvektig og ble mobbet. I tillegg var jeg blind på ett øye og nedsatt syn på det andre som gjorde at jeg slet skikkelig når vi skulle ha ballspill. Jeg var livredd ballen siden jeg ikke hadde oversikt over hvor den var. Jeg virkelig hatet gymtimene og skulket veldig mye. 

Men jeg tror ikke skolen var klar over skulkingen. Den faste gymlæreren vår var borte mesteparten av året så vi hadde stadige nye vikarer. Da gymlæreren kom tilbake på slutten av året gjorde han en test på oss der vi skulle gjøre forskjellige styrkeøvelser med kroppsvekt og så satte han karakter ut i fra den testen. Jeg har alltid vært veldig sterk så jeg fikk 6 i gym det året, bare pga den ene testen. 

Veldig bra for min del fordi det var da jeg oppdaget at styrketrening er noe jeg elsker. Driver i dag med styrkeløft. Men det er urettferdig for andre som ikke gjorde det så bra på den testen, men som var flinke på f.eks ballspill eller kondisjon. 

Anonymkode: 80340...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne sett at god lagånd, oppmuntring av klassekamerater, heiarop, godt samhold og positivitet ble premiert. I gymtimene i min oppvekst og i mine barns gymtimer er det mye stygg språkbruk, nedrakking av elever som ikke er like god som de beste, utestenging og annet lite hyggelig oppførsel. Det er ødeleggende for den enkelte elev, og for det sosiale miljøet i klassen. 

Anonymkode: 1a426...51d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på om en delt gymkarakter kunne vært en mulighet.

 

En karakter for praktisk utførelse, og en karakter for teoretisk kunnskap, innsats, engasjement, og deltakelse hadde vært veldig bra for min del.

Jeg likte egentlig gym, og var like entusiastisk deltakende uansett hva det var snakk om. Jeg var like grasiøs som Bambi på isen, jeg eide ikke avstandsbedømmelse, øye/hånd-koordinasjon var ikke-eksisterende. Fantes det en skygge på gulvet var det sikkert at jeg snublet i den, og jeg brakk tre fingre da jeg skulle hoppe over bukken. Alle ballspill endte med at jeg fikk en ball i ansiktet, og måtte stå på sidelinjen til neseblodet hadde stoppet.

Ingenting av dette var noe problem for meg, jeg likte å være aktiv på barne og ungdomsskolen. 

Det forsvant på vgs.

I begynnelsen var jeg med, gjorde mitt beste.  

 Jeg utmerket meg i styrkerommet og i dans, men det var bare et par timer med hver av dem, og så var det tilbake til friidrett, løping, og ballspill igjen.

Tross glede og innsats ble jeg belønnet med karakteren 2, og beskjed om at de kunne ikke gi meg stryk siden jeg møtte opp og deltok, men de hadde gjort det hvis de hadde kunnet.

I det øyeblikket forsvant all idrettsglede jeg hadde hatt.

 

De to siste årene på vgs deltok jeg ikke i en eneste gymtime mer enn jeg måtte for å få karakter, og fikk samme karakter som jeg gjorde da jeg var engasjert og deltakende.

 

 

 

 

Anonymkode: af887...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Synes det er flott med karakter i gym jeg. Ett av fagene jeg faktisk var god i på skolen og fikk god karakter. Hvorfor skal det være karakter i alle andre fag men ikke gym? Gym er da et viktig fag det også. Var mye viktigere med gym enn matematikk synes jeg. 
Spesielt viktig er det nå når barn og unge sitter for mye i ro med mobil, pc, nettbrett, TV-spill osv. Karakterer kan kanskje gjøre at de vil prøve å få god karakter. Gjøre så godt de kan istedenfor å skulke gymmen og heller sitte på mobilen for eksempel. Hvis karakteren forsvinner så frykter jeg at flere driter i gym og skulker. 

Man kan heller ikke forvente at alle skal være så god eller best i alt. Noen er best i gym, noen er best i andre fag. Nei håper karakter i gym er kommet for å bli :) 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
Tvillingsjel skrev (3 timer siden):

Personlig syntes jeg gym var et helvete fra dag én. Som traumeutsatt var det forferdelig mange triggere overalt. Mye kaos, lite oversikt, brå bevegelser, sensitiv for smerte, redd for ballen, kroppskontakt, kroppslige reaksjoner (som hjertebank, svetting m.m), for å ikke snakke om at garderobesituasjonen var et mareritt uten sidestykke. Helt jævlig, og jeg har fått fysisk aktivitet helt opp i vrangstrupen fordi jeg bare forbinder det med å bli konstant trigget. Tilsvarende ville det jo vært for de som har dyskalkuli eller dysleksi. Men skal de slippe karakter i matte eller norsk, bare fordi de synes fagene er vanskelige? Det er ikke noe gøy å være den som ikke får til ballspill mens alle ser på. Men det er nok heller ikke gøy å bli plukket ut til høytlesning når man har dysleksi eller bli tatt ut til å regne et mattestykke på tavla hvis man har dyskalkuli. Jeg er litt delt vedrørende karaktersetting. Jeg synes man burde ha karakterer i gym, men at man i ekstremtilfeller bør få fritak fra karakter, på samme måte som man i ekstremtilfeller med dyskalkuli kan få fritak fra karakter i matte. 

Ja det er en mye bedre ide enn å fjerne karakterer helt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt utrolig hvor mange tungvektere innenfor skole og utdanning som jobber utenfor skolen. I denne tråden er det visst kroppsøvingsdidaktikken som får kjørt seg.

 

Denne problemstillingen overlater jeg til fagfolkene.

Endret av Knekt1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gang jeg gikk på skole talt innsats mest av alt, så ferdigheter og så teori.

Jeg ga 110%, og jeg kunne teori, men var reva i ferdigheter = 4 i karakter.

Jeg synes gym karakteren kan få stå om det enda gjøres samme vurderinger.

Jeg vet at mange klager og mener at innsats også burde telle i andre fag også, og jeg har fått creds for innsats i mattematikk, og ble vippet oppover pga. jeg jobbet så hardt. Så det er ikke bare i gym det teller å stå på.

Anonymkode: 78b60...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være fortsatt karakter i gym og det bør være objektive tester som avgjør hvilken karakter man får. Noen har ikke fysikk til å få beste karakter i gym, men andre ikke har kognitive evner nok til å få best i et annet fag.

Det er urettferdig at folk som opplagt aldri har trent skal få topp i gym når andre trener aktivt og får den samme karakteren. For noen er gym også kanskje det eneste faget de har mulighet til å få en toppkarakter og mestringsfølelse. Det synes jeg ikke vi skal ta i fra dem og premiere middelmådige prestasjoner.

Anonymkode: 0c917...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan fint ha karakter i gym, dersom man kan velge hvilke aktiviteter gym skal bestå av. Hadde vært bedre om elevene måtte velge mellom ulike gym-fag, slik at man kunne få noe man likte og mestret. Ballspill, svømming, tennis, løping, vektløfting osv. I alle fall når elevene kommer på videregående nivå.

Anonymkode: 2cf66...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gym skal selvfølgelig bestå på pensum. De kan kanskje ha mer teori i faget som gjør at de tjukke kan få bedre karakter. 

Anonymkode: 9673d...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mina barn som nu i sommar slutade vidaregående och ungdomsskolen (i Sverige) har haft flera betygsgrundande (underlag för karaktäre) som inte handlar om prestation utan om kunskap. 
Orientering - läsa och förstå kartor. Även testar praktiskt. 
Att planera och hålla i en uppvärmning på 10 minuter. 
Att lägga upp ett träningspass med olika syften.  
Genomgång av kost och näringslära i syfte hälsa och träning. 
säkra lyft. 
 

DET Är bra ämnen. 
sen har de även spelar olika bollsporter (samarbete och kroppskontroll), sprungit, gått promenad, dansat med mera. 
 

Mycket bra för hälsan, och även för studierna att röra på sig. Speciellt för de som inte driver med träning annars. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Nå vet jeg ikke hvordan det er nå og om det tas hensyn til ulikheter hos barn når det gjelder hvordan deres kropp fungerer. Jeg hadde for eksempel litt problemer med diverse som gjorde at jeg slet med diverse i gymtimene, så jeg fikk ikke noen glede av fysisk aktivitet når alt jeg fikk var at jeg gjorde det feil, det var ikke en rask nok reaksjon osv. Så er det ikke sikkert at gymtimene skal ha et slikt fokus heller.

Jeg ser at det er en grunn til at det er karakter. Klart man kan se at noen har et større talent der også og at de derfor skal kunne få en karakter som viser det.

På videregående fikk jeg for eksempel et alternativt opplegg, men det var fordi gymlærer så at jeg slet og at jeg faktisk kom til timene om jeg kunne gjøre noe alternativt. Jeg fikk allikevel ikke god karakter, men det var noe som fungerte langt bedre enn å bli fortalt at ting var feil, å bli presset selv om jeg ikke klarte, at de andre lo av meg, det å alltid bli valgt sist osv. Da jeg gikk på barneskolen og opp til ungdomsskolen så var det et ekstremt fokus på ballspill. Det var omtrent det eneste vi gjorde hver eneste gymtime.

Men jeg må innrømme at fysisk aktivitet gjennom skolen aldri ga meg noen som helst glede av det. Selv det å gå turer eller gå på ski er noe jeg begynte å hate fordi det var så jævlig på skolen.

Endret av AprilRyan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...