Gå til innhold

Hva tenker dere om karakter i gym?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker selv at gymkarakteren godt kunne blitt fjernet, av flere grunner. I forhold til det å studere videre, så synes jeg det å komme inn på et studie burde komme an på teoretiske kunnskaper, men ikke på hvor god form man er i/hva man får til fysisk. 

Men jeg tenker spesielt i forhold til folks forhold til trening, kropp og helse. Det å få dårligere karakter i gym enn klassekameratene fordi man ikke strekker til, fordi man ikke har forutsetningene, kan gjøre at man misliker trening og det å holde seg i form også i ettertid som en konsekvens av å bli målt opp mot andre. Og det synes jeg er skummelt.

Det er jo såpass viktig å opprettholde helsen så godt man kan, at jeg synes det er skummelt at folk får et dårlig forhold til fysisk aktivitet. Selv synes jeg ofte det var ukomfortabelt å ha gym (ikke bare fysisk ukomfortabelt, men mest ukomfortabelt i forhold til at man skulle prestere), noe som var ganske negativt for mitt forhold til fysisk aktivitet. Jeg trodde liksom jeg ikke kom til å like fysisk aktivitet, før jeg i ettertid oppdaget at jeg faktisk liker trening veldig godt når jeg tar ting i mitt tempo og ikke sammenligner meg. Når jeg oppnår bedre fysisk form blir jeg glad, uansett hvordan min form er til sammenligning med andre. 

Så ser jeg jo den at noen er glad for kroppsøvingen fordi de er flinkere der enn teoretisk. Men jeg synes likevel at kropp og helse som jo knytter seg til trening er så skjørt/lett å få et dårlig forhold til hvis man har dårlige opplevelser med det, samtidig som det er så viktig, at det er best å ikke ha karakterer men heller fokus på at det er bra med trening uansett hvilken form man er i. Og at det kan være gøy, for alle, ikke bare hvis man er blant de flinkeste.

Noen ganger presset jeg meg for hardt i timene for å prøve å prestere, men jeg tror ikke det var sunt da jeg ikke hadde de rette forutsetningene. Ikke at man ikke godt kan presse seg litt, men man bør jo ikke presse seg alt for hardt heller, og å trene seg opp litt etter litt er noe man heller kan gjøre for å klare mer neste gang. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 32684...cfa

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker selv at gymkarakteren godt kunne blitt fjernet, av flere grunner. I forhold til det å studere videre, så synes jeg det å komme inn på et studie burde komme an på teoretiske kunnskaper, men ikke på hvor god form man er i/hva man får til fysisk. 

Men jeg tenker spesielt i forhold til folks forhold til trening, kropp og helse. Det å få dårligere karakter i gym enn klassekameratene fordi man ikke strekker til, fordi man ikke har forutsetningene, kan gjøre at man misliker trening og det å holde seg i form også i ettertid som en konsekvens av å bli målt opp mot andre. Og det synes jeg er skummelt.

Det er jo såpass viktig å opprettholde helsen så godt man kan, at jeg synes det er skummelt at folk får et dårlig forhold til fysisk aktivitet. Selv synes jeg ofte det var ukomfortabelt å ha gym (ikke bare fysisk ukomfortabelt, men mest ukomfortabelt i forhold til at man skulle prestere), noe som var ganske negativt for mitt forhold til fysisk aktivitet. Jeg trodde liksom jeg ikke kom til å like fysisk aktivitet, før jeg i ettertid oppdaget at jeg faktisk liker trening veldig godt når jeg tar ting i mitt tempo og ikke sammenligner meg. Når jeg oppnår bedre fysisk form blir jeg glad, uansett hvordan min form er til sammenligning med andre. 

Så ser jeg jo den at noen er glad for kroppsøvingen fordi de er flinkere der enn teoretisk. Men jeg synes likevel at kropp og helse som jo knytter seg til trening er så skjørt/lett å få et dårlig forhold til hvis man har dårlige opplevelser med det, samtidig som det er så viktig, at det er best å ikke ha karakterer men heller fokus på at det er bra med trening uansett hvilken form man er i. Og at det kan være gøy, for alle, ikke bare hvis man er blant de flinkeste.

Noen ganger presset jeg meg for hardt i timene for å prøve å prestere, men jeg tror ikke det var sunt da jeg ikke hadde de rette forutsetningene. Ikke at man ikke godt kan presse seg litt, men man bør jo ikke presse seg alt for hardt heller, og å trene seg opp litt etter litt er noe man heller kan gjøre for å klare mer neste gang. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 32684...cfa

Jeg er for hvis det er mer vektlegging av INNSATS fremfor RESULTATER ☺️

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gym burde vært bestått/ikke bestått :)

Anonymkode: 207ed...382

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke gjøre tv-spill til et fag, og deretter ta bort gym. Stakkers barn og unge.

Anonymkode: 12505...981

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at det er en uting med karakter i gymfaget for veldig mye av karaktersettingen virker å gå på gymlærerens subjektive mening og egne kunnskaper. Jeg spilte i NM i tennis på videregående, fikk 6 på den ene teoritesten vi hadde i gym i løpet av tre år, og 5 på 3000 m, men endte likevel opp med karakteren 4 for gymlæreren la kun opp til fotball og basketball i gymtimene (og karakteren ble satt etter ferdigheter, ikke innsats) 🤷‍♀️

Jeg ser verdien av faget gym, men synes heller at det burde vært bestått/ikke bestått

Anonymkode: dea59...153

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke fair å ta det bort. Noen er flink i gym men ikke i andre fag. ADHD folk har en stor ulempe i skolen (det synes jo alle er greit) men er kanskje veldig bra i gym. Folk er forskjellige og jeg synes det er greit at man har et bredt spekter av fag så ting faktisk blir jevna ut. Og det å være bra på å være fysisk aktiv er faktisk en stor fordel i mange yrker!

Anonymkode: 61b81...188

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Embla Othea skrev (12 minutter siden):

Jeg er for hvis det er mer vektlegging av INNSATS fremfor RESULTATER ☺️

Da burde det vel være samme regler i andre fag og? 

Anonymkode: 61b81...188

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da burde det vel være samme regler i andre fag og? 

Anonymkode: 61b81...188

Ja, men videregående er - etter min erfaring - full av trynefaktor-lærere. Spesielt i norsk og kroppsøving.

Jeg var heldig og endte opp med 6 i standpunkt selv om jeg ikke alltid presterte bra på testene, jeg ga mitt beste og det så læreren, men det er synd at det skal komme an på enkeltlæreren.

Endret av Embla Othea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på videregående, halket og skulket jeg meg gjennom gymtimene på skolen. Ofte ble gymtimene tilbragt på kjøpesenteret rett ved skolen.

Så nærmet det seg slutten på skoleåret, og læreren forkynte at det ville bli gitt en prøve skriftlig og at den telte med i karakteren.

Jeg tok derfor og leste nøye gjennom teoriboka i gym som vi hadde fått, og som jeg ikke hadde åpnet tidligere. Det holdt å lese den en gang. Jeg fikk karakteren 4 i gym, og hadde knapt vært der, men fikk god karakter på den skriftlige prøven. Antageligvis husket ikke gymlæreren helt hvem jeg var, og bare gikk ut fra at jeg hadde vært tilstede eller gjort en innsats sportsmessig i timene, og satte såpass god karakter i et fag jeg knapt møtte opp til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (1 minutt siden):

Ja, men videregående er - etter min erfaring - full av trynefaktor-lærere. Spesielt i norsk og kroppsøving.

Det er litt sånn at de som rekke opp hånda mye får bra karakter ja. Så det går jo en del på personlighetstype. 

Anonymkode: 61b81...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da burde det vel være samme regler i andre fag og? 

Anonymkode: 61b81...188

Nå husker jeg ikke hvilken artikkel jeg leste, men den kom ut for en uke siden eller to om en jente som gikk ut på vgs med omtrent bare seksere med unntak av i faget gym. Jeg synes at hun ordla seg veldig fint angående fjerning av karakter i gymfaget. Noe lignende "Starter man på studiespesialisering så vet man hva man går til"

Anonymkode: dea59...153

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er glad for at sønnen min, som sliter med det teoretiske på skolen, faktisk klarer få en femmer på NOE. Han er opp mot en sekser der, men det er jo ganske vanskelig å få det, som kjent. Men, den ene femmeren gjør mye for hans selvtillitt når det kommer til skolen. For, det er nemlig ikke så gøy å få enere og toere ellers. Så, jo, man kan diskutere om karakteren i gym skal gå etter innsats eller ferdigheter/kunnskaper, men da må det gjelde alle fag. For, det står ikke på INNSATSEN til sønnen min i de andre fagene heller, han skjønner det bare ikke og får det ikke til. 

Anonymkode: 2a02a...c77

  • Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå husker jeg ikke hvilken artikkel jeg leste, men den kom ut for en uke siden eller to om en jente som gikk ut på vgs med omtrent bare seksere med unntak av i faget gym. Jeg synes at hun ordla seg veldig fint angående fjerning av karakter i gymfaget. Noe lignende "Starter man på studiespesialisering så vet man hva man går til"

Anonymkode: dea59...153

Altså at sånne mennesker klager synes jeg blir latterlig, sorry at jeg sier det! Ingen har krav på å kun få seksere om det er noe man ikke mestrer bra nok. Det er virkelig ingen krise heller.

Anonymkode: 61b81...188

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, jeg er glad for at sønnen min, som sliter med det teoretiske på skolen, faktisk klarer få en femmer på NOE. Han er opp mot en sekser der, men det er jo ganske vanskelig å få det, som kjent. Men, den ene femmeren gjør mye for hans selvtillitt når det kommer til skolen. For, det er nemlig ikke så gøy å få enere og toere ellers. Så, jo, man kan diskutere om karakteren i gym skal gå etter innsats eller ferdigheter/kunnskaper, men da må det gjelde alle fag. For, det står ikke på INNSATSEN til sønnen min i de andre fagene heller, han skjønner det bare ikke og får det ikke til. 

Anonymkode: 2a02a...c77

Helt enig med deg. Og skal vi sammenligne oss med USA så gir de faktisk STIPEND til de som er bra i sport. 

Anonymkode: 61b81...188

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Altså at sånne mennesker klager synes jeg blir latterlig, sorry at jeg sier det! Ingen har krav på å kun få seksere om det er noe man ikke mestrer bra nok. Det er virkelig ingen krise heller.

Anonymkode: 61b81...188

Det var ikke noe klaging i artikkelen. Mener å huske at jenta sa at det ikke var noe synd på henne som "bare" fikk karakteren 5(?) i gym, men hun hadde fremdeles gode argumenter om hvorfor hun synes at det ikke bør være karakter i gymfaget 

Anonymkode: dea59...153

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gikk jeg ut av videregående for 20+ år siden, men mye var en vits. Jeg ble alvorlig syk i første klasse på videregående og måtte ta andre og tredjeklasse fordelt på tre år, så fire år totalt. Eneste faget jeg likevel måtte ha alle fire årene var gym. Det var reglene da. Noe ble lagt til rette, men det ble spesielt. Jeg var inn og ut av sykehus, synshemmet, nedsatt lungefunksjon, av og på med krykker, leddgikt og en del annet. Lærerne var egentlig fotballspillere på et middels godt lag i en mellomstor by i Norge. Jeg fikk oppgaver som å gjøre situps i halvannen time i mangel på hva de kunne tilpasse av aktiviteter. Flink pike som jeg var så gjorde jeg det også. En av dem fikk en åpenbaring og fjernet å pugge regler for basketball fra en prøve, han hadde kommet frem til at jeg mest sannsynlig aldri ville ha nytte av det, særlig siden jeg hadde vært fritatt for ballspill siden første klasse på barneskolen pga synet. Jeg gjorde det greit teoretisk, men likevel. Hadde også klassekamerater som ville inn på tøffere studier som slet med å få gode nok karakterer i en del av de sære kravene i gym. Å få en gitt karakter etter hvor raskt en løper, kaster eller annet blir litt sært ifht hva som møter en senere i livet. 
 

Jeg er ikke for å fjerne gym, og tenker litt generell teori om en del ting er helt greit. Fra hvordan ulike typer trening påvirker kroppen til å kunne litt om ulike idretter, men innsatsen bør telle mer med.  

Anonymkode: b316e...9d0

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var ikke noe klaging i artikkelen. Mener å huske at jenta sa at det ikke var noe synd på henne som "bare" fikk karakteren 5(?) i gym, men hun hadde fremdeles gode argumenter om hvorfor hun synes at det ikke bør være karakter i gymfaget 

Anonymkode: dea59...153

Eh, ja og det er vel nettopp fordi hun ikke fikk 6. 🤦‍♀️ jeg er ikke enig med henne, og jeg sier ikke det fordi jeg fikk noen toppkarakter selv, men nå har jeg faktisk en jobb som krever fysisk aktivitet, og jeg mener at det er viktig også i arbeidslivet. 

Anonymkode: 61b81...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå gikk jeg ut av videregående for 20+ år siden, men mye var en vits. Jeg ble alvorlig syk i første klasse på videregående og måtte ta andre og tredjeklasse fordelt på tre år, så fire år totalt. Eneste faget jeg likevel måtte ha alle fire årene var gym. Det var reglene da. Noe ble lagt til rette, men det ble spesielt. Jeg var inn og ut av sykehus, synshemmet, nedsatt lungefunksjon, av og på med krykker, leddgikt og en del annet. Lærerne var egentlig fotballspillere på et middels godt lag i en mellomstor by i Norge. Jeg fikk oppgaver som å gjøre situps i halvannen time i mangel på hva de kunne tilpasse av aktiviteter. Flink pike som jeg var så gjorde jeg det også. En av dem fikk en åpenbaring og fjernet å pugge regler for basketball fra en prøve, han hadde kommet frem til at jeg mest sannsynlig aldri ville ha nytte av det, særlig siden jeg hadde vært fritatt for ballspill siden første klasse på barneskolen pga synet. Jeg gjorde det greit teoretisk, men likevel. Hadde også klassekamerater som ville inn på tøffere studier som slet med å få gode nok karakterer i en del av de sære kravene i gym. Å få en gitt karakter etter hvor raskt en løper, kaster eller annet blir litt sært ifht hva som møter en senere i livet. 
 

Jeg er ikke for å fjerne gym, og tenker litt generell teori om en del ting er helt greit. Fra hvordan ulike typer trening påvirker kroppen til å kunne litt om ulike idretter, men innsatsen bør telle mer med.  

Anonymkode: b316e...9d0

I sånne tilfeller burde man ha tilrettelagt ting som det går an å gjennomføre ja. 

Men litt av poenget mener jeg at ikke ALT på skolen er teoretisk. Det burde være et poeng i seg selv, men kanskje man kunne bytta ut gym med noe annet som var praktisk for enkelte.  

Anonymkode: 61b81...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo teori også i kroppsøvingsfaget som i alle de andre fagene.

Anonymkode: df0e8...1f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tenker dere?

Jeg tenker at det kan godt være karakterer i gym, men da må innsats slutte å ødelegge for de som er aller flinkest. Ingen får dårlig karakter i fag som norsk, matematikk, naturfag osv dersom de har alt rett på prøver tross middels innsats. Slik gymkarakterene settes i dag med fokus på innsats blir det bare latterlig.

Anonymkode: 3923c...476

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...