AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #141 Del Skrevet 21. juli 2022 Hadde takket nei. Dessuten: Jeg er drittlei av at det forventes at jeg bare eeeelsker å bake kun fordi jeg er kvinne. Hvem ber onkel Terje om å bake en kake til bryllupet/dåpen/whatever? Jeg er kvinne (altså ikke "onkel Terje"), og begynner å bli drittlei av alle som forventer at jeg stiller med kaker både her og der. Bryllup, dåp, konfirmasjon. Gidder snart ikke å være høflig lenger når jeg sier NEI. Nei, jeg baker ikke. Kjønnsorganene mine gjør meg ikke bedre skikket til å bake kake enn onkel Terje. Anonymkode: 7ce4c...3b5 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #142 Del Skrevet 21. juli 2022 Hadde nok syntes at det hørtes litt griskt ut om jeg hadde fått en slik invitasjon. Dere får nok mye penger i gave som dere kan bruke til å nedbetale maten i en senere tid? Enten dere står for maten selv eller velger en av de billigere catering`ene Anonymkode: bf159...318 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 21. juli 2022 #143 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): En gave er et ønske, ikke en betingelse. Dvs når man ønsker at gjestene tar med mat, krever de det ikke, setter betingelser eller dikterer noe. Da har du misforstått litt. Anonymkode: fb1c4...2f4 Men hvordan kan man da sikre at man får nok og variert og god mat til alle gjestene? Vårt ønske for dagen er at alle tar med seg litt mat, så deler vi på det som er. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Spesielt gjester med dårlig råd vil nok synes det er kjærkomment å kunne lage god mat istedet for å kjøpe dyre gaver. Da blir det mer fokus på tanken bak enn hvor mye gaven koster. Anonymkode: f1c51...f85 Da jeg var student med dårlig råd, var jeg en kløpper til å finne gaver på salg, lage selv og andre kreative og billige løsninger. Det er ingen selvfølge at å stille med mat er en billigere løsning, og den er definitivt ikke enklere. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har man lang vei å reise eller andre hindrer som gjør det vanskelig å ta med en matrett skal man selvfølgelig ikke det. Anonymkode: fb1c4...2f4 Skriftlig og godt begrunnet søknad om fritagelse sendes brudeparet i forkant? Jeg tror en del undervurderer hvor mye planlegging og organisering og tid et spleiselag av denne størrelsen krever, både av brudeparet selv (direkte og indirekte) og av gjestene, både i forkant og på selve dagen. Det er ikke en enklere løsning for noen, og neppe særlig billigere for gjestene. For meg som har helseutfordringer, ikke kan bære med meg noe med mindre jeg kan putte det i en ryggsekk og ikke kjører bil, men har helt greit økonomi, vil det å bruke 800 kr på en gave koste meg mye mindre totalt sett enn å skulle bruke 400 kroner, noen timer og mye ekstra krefter og innsats på å "bare" bidra med en "liten matrett", særlig når den matretten skal være presentabel nok til å servere i et bryllup. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #144 Del Skrevet 21. juli 2022 Daria skrev (14 minutter siden): Men hvordan kan man da sikre at man får nok og variert og god mat til alle gjestene? Det er brudeparet som styrer og ordner det. Daria skrev (15 minutter siden): men har helt greit økonomi, vil det å bruke 800 kr på en gave koste meg mye mindre totalt sett enn å skulle bruke 400 kroner, noen timer og mye ekstra krefter og innsats på å "bare" bidra med en "liten matrett", særlig når den matretten skal være presentabel nok til å servere i et bryllup. For 800,- eller mindre, får du mye godt fra ferskdisken på meny eller veldig enkle "retter" fra kiwi uten å måtte lage noe. Kjøp et sånt engangsbrett fra nille til å ha det på. Tar hverken lang tid og helt innafor utseendemessig. Selv om gjestene tar med mat, så har man jo servitører som ordner. Er det sånn at man ønsker gjester tar med rett i stede for gave så snakker man jo ikke om bryllup i øverste prisklasse akkurat. Eller så kan man la vær å ta med noe, eller ta med en gave i stede. Et ønske er et ønske, ikke ett krav. Anonymkode: fb1c4...2f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #145 Del Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er brudeparet som styrer og ordner det. For 800,- eller mindre, får du mye godt fra ferskdisken på meny eller veldig enkle "retter" fra kiwi uten å måtte lage noe. Kjøp et sånt engangsbrett fra nille til å ha det på. Tar hverken lang tid og helt innafor utseendemessig. Selv om gjestene tar med mat, så har man jo servitører som ordner. Er det sånn at man ønsker gjester tar med rett i stede for gave så snakker man jo ikke om bryllup i øverste prisklasse akkurat. Eller så kan man la vær å ta med noe, eller ta med en gave i stede. Et ønske er et ønske, ikke ett krav. Anonymkode: fb1c4...2f4 Men du får er problem når alle finner ut at de skal ta med en enkel salat. Og hva med de som kommer reisende fra? skal de plukke med seg noe fra ferskvaredisken på veien? En grillet kylling? Man tar ikke med mer enn det en spiser selv er vel regelen når det er spleiselag. Ta med en singel grillet kylling da. Det blir morsomt å dele på Anonymkode: f629c...2c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #146 Del Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men du får er problem når alle finner ut at de skal ta med en enkel salat. Og hva med de som kommer reisende fra? skal de plukke med seg noe fra ferskvaredisken på veien? En grillet kylling? Man tar ikke med mer enn det en spiser selv er vel regelen når det er spleiselag. Ta med en singel grillet kylling da. Det blir morsomt å dele på Anonymkode: f629c...2c5 Det finnes da sikkert gode løsninger på dette som brudeparet må finne ut av. Ja, eller bare ta med seg en banan eller eple i stede for en kylling 🤓 Anonymkode: fb1c4...2f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 22. juli 2022 #147 Del Skrevet 22. juli 2022 Om det er innafor å be gjestene stå for maten i ditt eget bryllup? Nei. Det er veldig utafor. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #148 Del Skrevet 22. juli 2022 Synes det er innafor å be gjestene ta med mat, men da er det gaven. Når en gjest skal gi gave i vanlig bryllup så gir man vanligvis verdien av middagen. Anonymkode: d04e9...fc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 22. juli 2022 #149 Del Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er brudeparet som styrer og ordner det. For 800,- eller mindre, får du mye godt fra ferskdisken på meny eller veldig enkle "retter" fra kiwi uten å måtte lage noe. Kjøp et sånt engangsbrett fra nille til å ha det på. Tar hverken lang tid og helt innafor utseendemessig. Selv om gjestene tar med mat, så har man jo servitører som ordner. Er det sånn at man ønsker gjester tar med rett i stede for gave så snakker man jo ikke om bryllup i øverste prisklasse akkurat. Eller så kan man la vær å ta med noe, eller ta med en gave i stede. Et ønske er et ønske, ikke ett krav. Anonymkode: fb1c4...2f4 Men i det øyeblikket brudeparet styrer og ordner med hva gjestene skal ta med er det ikke lenger et ønske og en frivillig løsning, da er vi over i "Du skal/må ta med det". Du kan ikke både si at brudeparet ikke skal diktere og kreve og samtidig mene at de skal styre og ordne for å sikre at det blir nok og variert. Dette er et scenario det egentlig blir galt uansett - det tar seg ikke særlig bra ut som vertskap å stille krav til gjestenes bidrag, men gjør de ikke det ender de sannsynligvis ut med et sammenrasket koldtbord som ikke imponerer noen. Jeg ble bedt om å bake til en venninnes bryllup en gang - jeg spurte hva jeg skulle lage og fikk et ubekymret Lag hva du vil til svar. det samme svaret hadde de andre som skulle bake fikk, og hun endte opp med et kakebord fylt av ostekaker... Om jeg skal stille med ferdigmat fra ferskvaren på meny (der forsvant argumentet om at dette var en så mye billigere løsning) må jeg i butikken enten samme morgen eller ettermiddagen før, som jeg egentlig burde bruke til forberedelser og hvile for å orke mest mulig av bryllupet. I tillegg til at jeg må ut på et tidspunkt og kjøpe miljøuvennlig engangsfat, som ikke løser problemet med at jeg ikke kan bære annet enn i ryggsekk. En vanlig gave kan jeg kjøpe når det passer meg - jeg kan til og med bestille på nett og få den hjemlevert - og velge å kjøpe noe som er lett å få med. Nå gjør jeg meg litt vanskelig (men for meg er dette den faktiske situasjonen) og påstår ikke at jeg er normalen, men poenget er at det er mange grunner til at mat er en mye vanskeligere løsning for en del enn gave. Som vertskap bør man ikke legge opp til løsninger som legger ekstra jobb og press på gjestene fordi man tenker at det er enklere for en selv (noe en del nok brenner seg på at det ikke er i praksis likevel). 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #150 Del Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er brudeparet som styrer og ordner det. For 800,- eller mindre, får du mye godt fra ferskdisken på meny eller veldig enkle "retter" fra kiwi uten å måtte lage noe. Kjøp et sånt engangsbrett fra nille til å ha det på. Tar hverken lang tid og helt innafor utseendemessig. Selv om gjestene tar med mat, så har man jo servitører som ordner. Er det sånn at man ønsker gjester tar med rett i stede for gave så snakker man jo ikke om bryllup i øverste prisklasse akkurat. Eller så kan man la vær å ta med noe, eller ta med en gave i stede. Et ønske er et ønske, ikke ett krav. Anonymkode: fb1c4...2f4 Det vil jo si at brudeparet dikterer hva den enkelte gjest skal ha med. Men ok, du mener at dette er greit. Jeg mener at det ikke er noen god løsning, ikke i et bryllup. Det setter gjestene i en potensielt vanskelig situasjon og det er vanskelig å organisere på en god måte, og resultatet kan bli veldig variabelt. «Et ønske er et ønske, ikke ett krav». Hvis de fleste tenker dette så kan jo brudeparet ende opp med at det blir altfor lite mat. Kan ikke se at det er mulig å organisere dette på en god måte i et stort lag som 80 gjester, uten å måtte diktere hva gjestene skal lage. I ett mindre bryllup så kan det kanskje fungere, men uansett så mener jeg det ikke er noen god løsning. Anonymkode: 02b79...adc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #151 Del Skrevet 22. juli 2022 Daria skrev (11 timer siden): Men i det øyeblikket brudeparet styrer og ordner med hva gjestene skal ta med er det ikke lenger et ønske og en frivillig løsning, da er vi over i "Du skal/må ta med det". Du kan ikke både si at brudeparet ikke skal diktere og kreve og samtidig mene at de skal styre og ordne for å sikre at det blir nok og variert. Dette er et scenario det egentlig blir galt uansett - det tar seg ikke særlig bra ut som vertskap å stille krav til gjestenes bidrag, men gjør de ikke det ender de sannsynligvis ut med et sammenrasket koldtbord som ikke imponerer noen. Jeg ble bedt om å bake til en venninnes bryllup en gang - jeg spurte hva jeg skulle lage og fikk et ubekymret Lag hva du vil til svar. det samme svaret hadde de andre som skulle bake fikk, og hun endte opp med et kakebord fylt av ostekaker... Om jeg skal stille med ferdigmat fra ferskvaren på meny (der forsvant argumentet om at dette var en så mye billigere løsning) må jeg i butikken enten samme morgen eller ettermiddagen før, som jeg egentlig burde bruke til forberedelser og hvile for å orke mest mulig av bryllupet. I tillegg til at jeg må ut på et tidspunkt og kjøpe miljøuvennlig engangsfat, som ikke løser problemet med at jeg ikke kan bære annet enn i ryggsekk. En vanlig gave kan jeg kjøpe når det passer meg - jeg kan til og med bestille på nett og få den hjemlevert - og velge å kjøpe noe som er lett å få med. Nå gjør jeg meg litt vanskelig (men for meg er dette den faktiske situasjonen) og påstår ikke at jeg er normalen, men poenget er at det er mange grunner til at mat er en mye vanskeligere løsning for en del enn gave. Som vertskap bør man ikke legge opp til løsninger som legger ekstra jobb og press på gjestene fordi man tenker at det er enklere for en selv (noe en del nok brenner seg på at det ikke er i praksis likevel). Hvis det er problematisk så tar man med seg en gave i stede eller takker nei til invitasjonen. I praksis er det nok hverken enklere eller rimeligere for brudeparet nei. Men deres valg. Jeg og samboeren min vurderte det helt i starten av planlegging av bryllupet, men fant fort ut at det ikke var en god løsning for oss. Mens for andre kan det funke veldig bra. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det vil jo si at brudeparet dikterer hva den enkelte gjest skal ha med. Men ok, du mener at dette er greit. Jeg mener at det ikke er noen god løsning, ikke i et bryllup. Det setter gjestene i en potensielt vanskelig situasjon og det er vanskelig å organisere på en god måte, og resultatet kan bli veldig variabelt. «Et ønske er et ønske, ikke ett krav». Hvis de fleste tenker dette så kan jo brudeparet ende opp med at det blir altfor lite mat. Kan ikke se at det er mulig å organisere dette på en god måte i et stort lag som 80 gjester, uten å måtte diktere hva gjestene skal lage. I ett mindre bryllup så kan det kanskje fungere, men uansett så mener jeg det ikke er noen god løsning. Anonymkode: 02b79...adc Man setter f.eks opp en liste med forslag i ulike prisklasser. Blir det for lite mat er det jo brudeparets ansvar å dekke resten. Ja, det passer seg nok bedre i mindre og uhøytidelige bryllup. Anonymkode: fb1c4...2f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #152 Del Skrevet 22. juli 2022 Lurer på om det er noen som har erfaring med at denne typen spleiselag har fungert i et større bryllup? Typ 80 gjester da, som ts skal ha. Og hvordan ble dette i såfall arrangert?? Anonymkode: 02b79...adc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #153 Del Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Lurer på om det er noen som har erfaring med at denne typen spleiselag har fungert i et større bryllup? Typ 80 gjester da, som ts skal ha. Og hvordan ble dette i såfall arrangert?? Anonymkode: 02b79...adc Ingen nei? Anonymkode: 02b79...adc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #154 Del Skrevet 23. juli 2022 Hvis det ikke er påkrevd med hjemmelaget Anonymkode: 26b63...3c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iia Skrevet 24. juli 2022 #155 Del Skrevet 24. juli 2022 Ja, det har jeg erfaring med. Jeg var gjest, da. Så alt rundt organisering kjenner jeg ikke til. Men jeg mener brudeparet lagde liste over hva de ville servere, og så kunne gjester sette seg opp på listen for det de ville ta med. Brudeparet fikset resten, hvis noe ikke var "tatt". Man kunne velge om man ville ta med en matrett, noe å drikke eller noe til dessert. Brudeparet kjøpte inn vin til maten. Det ble spesifisert hvor mage personer matretten skulle være til (ikke mange per person). De hadde gavelistene også, og oppfordret til spleising. Tror også de skrev at det ikke var stor forventning om gaver, det var selve festen som var det viktigste. Resultatet var et kjempespennende tapasaktig bord med mye forskjellig og godt, og en god stemning også fordi vi "var sammen om festen", om du skjønner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #156 Del Skrevet 24. juli 2022 Iia skrev (1 time siden): Ja, det har jeg erfaring med. Jeg var gjest, da. Så alt rundt organisering kjenner jeg ikke til. Men jeg mener brudeparet lagde liste over hva de ville servere, og så kunne gjester sette seg opp på listen for det de ville ta med. Brudeparet fikset resten, hvis noe ikke var "tatt". Man kunne velge om man ville ta med en matrett, noe å drikke eller noe til dessert. Brudeparet kjøpte inn vin til maten. Det ble spesifisert hvor mage personer matretten skulle være til (ikke mange per person). De hadde gavelistene også, og oppfordret til spleising. Tror også de skrev at det ikke var stor forventning om gaver, det var selve festen som var det viktigste. Resultatet var et kjempespennende tapasaktig bord med mye forskjellig og godt, og en god stemning også fordi vi "var sammen om festen", om du skjønner. Jeg blir helt matt. Tenk å være så frekk at man krever at GJESTENE i bryllupet skal lage all maten, og til alt overmål til og med bestemme hva de må lage. Jeg hadde glatt takket nei til et sånn bryllup. Når man arrangerer bryllup er man vertskap. Det er vertskapet som sørger for servering av gjestene sine, noe annet er direkte uhøflig, smålig og - ja, frekt. At man "er sammen om festen" er det tynneste argumentet jeg har hørt i en sånn sammenheng. Anonymkode: a1741...606 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #157 Del Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg blir helt matt. Tenk å være så frekk at man krever at GJESTENE i bryllupet skal lage all maten, og til alt overmål til og med bestemme hva de må lage. Jeg hadde glatt takket nei til et sånn bryllup. Når man arrangerer bryllup er man vertskap. Det er vertskapet som sørger for servering av gjestene sine, noe annet er direkte uhøflig, smålig og - ja, frekt. At man "er sammen om festen" er det tynneste argumentet jeg har hørt i en sånn sammenheng. Anonymkode: a1741...606 Man må virkelig ha frekkhetens nådegave for å be gjestene stå for maten i eget bryllup🙈🙈🙈 Anonymkode: 02b79...adc 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #158 Del Skrevet 24. juli 2022 Iia skrev (På 21.7.2022 den 20.12): I spleisebryllup bidrar alle, det er skikkelig hyggelig. Og alle har noe å prate om (hvilken rett hadde du med? Å, den var så god - hvordan lager du den). De som ikke vil lage mat, kan ta med noe å drikke. Elsker sånne bryllup Jeg syns det er hyggelig med gave i tillegg til å ta med mat, men igjen - man kan spleise, så blir det ikke så dyrt. Og hvordan sikrer man at onkel Kåre og tante Gerd med diabetes får riktig mat, at det er nok (og korrekt tilberedt) mat til de med cøliaki, at der er noe for venninne Kari med laktoseintoleranse osv? Anonymkode: 1c180...a51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 24. juli 2022 #159 Del Skrevet 24. juli 2022 Har ikke lest hele tråden. Da jeg ble 30, dårlig råd. Inviterte til spleisepary. 40, grilling på,gårdsplassen. Fantastisk moro. 50. Datteren arrangerte surprise party. Alle nære var der. Jeg ble helt satt ut. Og skjønte at barnet mitt var blitt voksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #160 Del Skrevet 24. juli 2022 Helene skrev (5 minutter siden): Har ikke lest hele tråden. Da jeg ble 30, dårlig råd. Inviterte til spleisepary. 40, grilling på,gårdsplassen. Fantastisk moro. 50. Datteren arrangerte surprise party. Alle nære var der. Jeg ble helt satt ut. Og skjønte at barnet mitt var blitt voksen. Dette er noe annet enn bryllup. Siste er jo til og med du ikke vertinne. I er bryllup er man vertskap Anonymkode: f629c...2c5 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå