Gå til innhold

Å tro på Gud når ting er vanskelig og han ikke svarer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror oppriktig at det er en mening med alt som skjer i livet, Gud eller ikke Gud.

keg har gått gjennom de største prøvelser, levd under forhold som ikke er menneskelige. Tro handler ikke om å be om en reddende engel som skal løse alt, at ting blir bedre av seg selv. Tro handler om å be om styrke til å endre til selv, å be om handlekraft, å be om velsignelse. 
 

ingen andre kan endre livet ditt, ikke Gud, absolutt ingen andre enn deg selv, men noen finner styrke i at de vet at Gud er med dem, følger deg ved din side, han for deg styrke til å klare det som er vanskelig, han veileder deg til å ta gode og riktige valg som kan endre din situasjon og ditt liv. Det er det tro handler om. 
 

jeg fant min tro på den måten, jeg kom meg ut av elendigheten og rettferdigheten seiret. Jeg tror Ikke Gud skal dømme levende og døde, i mitt tilfelle var det lagmannsretten som gjorde det, men jeg fikk, gjennom min tro, styrke til å stå i alt som var vanskelig, styrke til å ta gode valg for meg og mitt liv. Jeg følte gjennom min tro at jeg ikke sto alene og jeg ble til slutt velsignet med lykke.

jeg tror med andre ord din tro fokuserer på feil ting, og at du ber om feil ting. Du kan ikke be om endringer og løsninger uten å bidra til det selv, du kan aktivt endre ditt liv, men du må be om styrke til det.

Anonymkode: 5dd8b...176

Dette. Har funnet uante krefter til å stå i vanskelige ting gjennom å be om styrke til å stå i det.

Anonymkode: f5146...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 hours ago, Per Spelmann said:

Det er din påstand eller synsing blant et lite mindretall.

Det finnes ingen fysiske bevis på at det finnes noen Gud eller åndelighet, men det finnes heller ikke bevis på det motsatte.

Kun 16 prosent av verdens befolkning er ateister eller agnostikere, mens hele 84 prosent har en gudstro. Det gjør det ikke akkurat overveiende sannsynlig at det ikke finnes noe Gud. Tvert i mot!

Det å hjelpe seg selv fremfor å kanskje vente på mirakler er faktisk et godt råd. I følge bibelen finnes det kriterier for at bønnene skal bli hørt.

 

Ekstreme påstander uten bevis eller indisier kan enkelt avfeies uten bevis. Det nærmeste man kan komme et bevis på at noe guddommelig ikke finnes er at man ikke finner noen verdens ting.

Hvor mange forskjellige guder har disse 84%? Ikke få. Historiene om de forskjellige passer ikke sammen, og selv innad i hver religion er det flust av selvmotsigelser. Samme hvordan man vrir og vender på det tar de fleste religiøse feil, selv om man skulle anta at noen av dem har rett. Nesten samtlige religiøse blir det som følge av indoktrinering, og når man vet hvor svak menneskehjernen er til å motstå slikt er de 84% et svært dårlig argument.

Enten finnes det ingen gud (min oppfatning), ellers er denne kort og godt en psykopat. Guden som fremstilles i de største religionene beskrives som en drikksekk, og om man antar at den finnes er det jo helt klart at den ikke bryr seg mtp. alt det grusomme som skjer.

Man har seg selv og andre til å hjelpe seg, innser man det har man størst mulig sjanse til å komme seg gjennom livet på en god måte.

Anonymkode: 1dcc5...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Men det er jo det Bibelen sier også. Jeg synes for så vidt Jesus gjorde mye bra, men faren virker jo som et skikkelig rasshøl spør du meg. Og hva er egentlig greia med en gud som ønsker å bli tilbedt og dyrket?

Vet ikke helt hva jeg skal råde deg til ts, men jeg droppet hele greia for mange år siden og lovet mitt har bare blitt bedre og bedre som ateist.

Anonymkode: 7e8dd...f54

Hei ts her: er nettopp der jeg har landet. Er så drittlei av alle dem som skal få meg til å føle at jeg har bedt feil, ikke riktig eller fulgt det ene eller andre. Det står jo rimelig greit, spør så skal du få og når du trenger hjelp så skal han hjelpen. Så hvorfor i helvete er det såååå mange mennesker som lider, hungersnød, voldtekter, barn som dør og mennesker som har helt grusomme liv fra dem er født. Nei, holder med deg, jeg gidder ikke dyrke eller tilbe noen som bare skal få meg til å føle meg dritt. 

Anonymkode: 27676...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, exictence said:

Så strengt da, og egoistisk. At om jeg ikke klarer å tro fullt og helt, så får jeg heller ikke hjelp, men skal lide? Høres ikke ut som en god Gud, og i hvert fall ikke en som er  barmhjertelig og god mot alle. 

Det øres ikke ut som en hyggelig person som vil påtvinge noen til å leve som ham/henne

 

Ts her: helt enig i den kommentaren 

Anonymkode: 27676...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Gud om lar barn sulte, lide og dø av forferdelige sykdommer, lar kvinner og menn bli voldtatt, skutt og bombet ihjel, er ikke en Gud jeg ønsker å tro på hvertfall. Var lenge i tvil, men er det ikke lenger. Vi har våre år her på jorden, livet er både vakkert og ekstremt smertefullt og man må bare ta ansvar for eget liv og prøve å gjøre det beste ut av det. Jeg får mye mer ut av å fokusere på å være et god medmenneske enn å be til et eventyrvesen som ikke finnes.

Anonymkode: 3b045...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ekstreme påstander uten bevis eller indisier kan enkelt avfeies uten bevis. Det nærmeste man kan komme et bevis på at noe guddommelig ikke finnes er at man ikke finner noen verdens ting.

Hvor mange forskjellige guder har disse 84%? Ikke få. Historiene om de forskjellige passer ikke sammen, og selv innad i hver religion er det flust av selvmotsigelser. Samme hvordan man vrir og vender på det tar de fleste religiøse feil, selv om man skulle anta at noen av dem har rett. Nesten samtlige religiøse blir det som følge av indoktrinering, og når man vet hvor svak menneskehjernen er til å motstå slikt er de 84% et svært dårlig argument.

Enten finnes det ingen gud (min oppfatning), ellers er denne kort og godt en psykopat. Guden som fremstilles i de største religionene beskrives som en drikksekk, og om man antar at den finnes er det jo helt klart at den ikke bryr seg mtp. alt det grusomme som skjer.

Man har seg selv og andre til å hjelpe seg, innser man det har man størst mulig sjanse til å komme seg gjennom livet på en god måte.

Anonymkode: 1dcc5...48e

Du har helt rett. Det er din oppfatning, men du befinner deg blant kanskje åtte prosent av verdens befolkning, om man ser bort fra agnostikerne som ikke har tatt stilling til om det finnes noen Gud. Det er jo faktisk mer ekstremt at den lille andelen påstår at det ikke finnes noen Gud eller åndelighet, enn alle de som mener at det finnes.

Når du nevner mange religioner så går det en rød tråd gjennom de fleste. Både jødedommen, Islam og Kristendommen springer ut av det samme og det finnes 2,3 milliarder som tror på Jesus. Det er ikke småtteri.

Jeg skal være enig i at den jødiske krigguden Jave fremstilles som grotesk og du finner mye rart i religion, men man må lære seg å skille ondt fra godt, eller klinten fra hveten som det heter. Samtidig må man forstå historien vår og hvordan og hvilke tider dette er skrevet.

Jeg kom til tro lenge før jeg begynte å studere bibelen. Den er interessant fordi den er full av visdom og hemmeligheter. Det er en bok i boken som man ikke kan forstå ved å lese den ordrett. En jødisk rabbi sa nylig at det finnes fire nivåer å forstå Toraen. Den bokstavlige leser går seg vill og det høyeste nivå kan bare forstås av innvidde kabbalister, men jeg har ingen interesse av gammel jødisk mystikk. Det er mye annet å ta av.

Hadde ikke mennesket falt bort fra det åndelige i livet ville vi aldri hatt en så grusom verden med så mye lidelse. Opprinnelig og sann religion som ikke er bearbeidet av tidens herskere ville ha vært noe helt annet en det vi ser i dag.

Har du hørt om folk som har sett livet sitt i revy, en ufattelig opplevelse som vitner om at det finnes noe mer her som er større, ufattelig mer intelligent og har en oversikt hinsides vår forstand, eller alkoholikere, rusmisbrukere eller andre som er langt nede og plutselig «ser lyset», noe som endrer livet deres totalt, eller det å være sanndrømt slik at det du drømte skjer ganske nøyaktig kanskje en måned eller to senere?

Du vil sikkert si at de har en skrue løs og hallusinerer, men det er så mye mer til det enn jeg kan skrive i en kommentar, men vi har alle dette potensialet. Kilden til virkelig sannhet finnes i menneskets indre og ikke i tekstene.

Det hevdes at mennesket bare er 0,1 prosent til 10 prosent bevisst, og da snakker jeg om bevissthet. Bevissthet er å vite det som er og hvor mye vet vi egentlig av alt som er å vite? Hvor mye husker du av alt du har sett, erfart og lest siden barndommen? Ikke en gang toppen av isfjellet (10%), men det er i underbevisstheten og om du bruker måneder vil du stadig vekk grave frem mer. Bilder og spesielle lukter kan gjenoppvekke gamle minner fra barndommen vi trodde vi hadde glemt.

Kanskje du da kan ane hva det vil si å se sitt eget liv i revy, men det er mer, vi er et mikrokosmos i makrokosmos, men nok om det. Du vil sikkert riste på hodet av det likevel.

Albert Einstein som sa han trodde på Spinozas Gud, kunne harselere litt med den jødiske og kristnes syn på Gud som han mente var menneskets eget bilde på Gud, en Gud med menneskelige svakheter og feil, og han har langt på vei rett, og han trodde ikke på en personlig Gud som blandet seg inn i private anligender som når TS ber om hjelp. Der er jeg ikke hundre prosent enig, men det viktigste er at Einstein trodde på en skapelse og at ingen ting skjer tilfeldig, og Einstein var vel neppe en indoktrinert svak type? Han hadde så mye mer å gå på og var nok adskillig mer bevisst enn de fleste av oss.

Se mer om det i svaret mitt til Tone83 her, om du vil.

 

Endret av Per Spelmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker said:

En Gud om lar barn sulte, lide og dø av forferdelige sykdommer, lar kvinner og menn bli voldtatt, skutt og bombet ihjel, er ikke en Gud jeg ønsker å tro på hvertfall. Var lenge i tvil, men er det ikke lenger. Vi har våre år her på jorden, livet er både vakkert og ekstremt smertefullt og man må bare ta ansvar for eget liv og prøve å gjøre det beste ut av det. Jeg får mye mer ut av å fokusere på å være et god medmenneske enn å be til et eventyrvesen som ikke finnes.

Anonymkode: 3b045...490

Veldig godt svar og føles veldig bra nå å ikke være så alene med den tanken der ❤️❤️

Anonymkode: 27676...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Spelmann skrev (På 27.6.2022 den 6.45):

Det er din påstand eller synsing blant et lite mindretall.

Det finnes ingen fysiske bevis på at det finnes noen Gud eller åndelighet, men det finnes heller ikke bevis på det motsatte.

Kun 16 prosent av verdens befolkning er ateister eller agnostikere, mens hele 84 prosent har en gudstro. Det gjør det ikke akkurat overveiende sannsynlig at det ikke finnes noe Gud. Tvert i mot!

Det å hjelpe seg selv fremfor å kanskje vente på mirakler er faktisk et godt råd. I følge bibelen finnes det kriterier for at bønnene skal bli hørt.

 

Hvor mange av disse religiøse er født, oppvokst og hjernevasket til å tro på en gud? I enkelte land blir du drept eller fengslet hvis du ikke tror, uttrykker tvil eller familie som vender ryggen til deg hvis man ikke tror. Har du tatt med alle disse? Som ikke har valgt det selv, eller blitt tvunget til det? 

Det er faktisk ingen som helst bevis på at Gud eksisterer. Hvis han hadde eksistert hadde det finnes bevis. Det er nok bevis til å forstå at han ikke eksisterer. 

Ingen bønn blir hørt. Gud sitter å ser på det ene menneske etter den andre få ødelagt livet sitt. Hadde han eksistert hadde han vært det ondeste og mest egosentriske skapningen på jorden. Men mange religiøse er hjernevasket og selekterer hva som står i bibelen etter hva som passer dem best. 

Anonymkode: 40d7d...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor mange av disse religiøse er født, oppvokst og hjernevasket til å tro på en gud? I enkelte land blir du drept eller fengslet hvis du ikke tror, uttrykker tvil eller familie som vender ryggen til deg hvis man ikke tror. Har du tatt med alle disse? Som ikke har valgt det selv, eller blitt tvunget til det? 

Det er faktisk ingen som helst bevis på at Gud eksisterer. Hvis han hadde eksistert hadde det finnes bevis. Det er nok bevis til å forstå at han ikke eksisterer. 

Ingen bønn blir hørt. Gud sitter å ser på det ene menneske etter den andre få ødelagt livet sitt. Hadde han eksistert hadde han vært det ondeste og mest egosentriske skapningen på jorden. Men mange religiøse er hjernevasket og selekterer hva som står i bibelen etter hva som passer dem best. 

Anonymkode: 40d7d...e8a

Ts her: veldig enig. Skal vi se på hva som skjedde i Oslo nylig, der folk ble drept fordi de elsker noen. Hvilken jævla gud synes det er ok? 

Anonymkode: 27676...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/27/2022 at 6:45 AM, Per Spelmann said:

Det er din påstand eller synsing blant et lite mindretall.

Det finnes ingen fysiske bevis på at det finnes noen Gud eller åndelighet, men det finnes heller ikke bevis på det motsatte.

Kun 16 prosent av verdens befolkning er ateister eller agnostikere, mens hele 84 prosent har en gudstro. Det gjør det ikke akkurat overveiende sannsynlig at det ikke finnes noe Gud. Tvert i mot!

Det å hjelpe seg selv fremfor å kanskje vente på mirakler er faktisk et godt råd. I følge bibelen finnes det kriterier for at bønnene skal bli hørt.

 

Det er heller ikke bevist at det ikke finnes enhjørninger, man trenger ikke bevise at ting ikke finnes, det er jo umulig. 

Det er ganske mange millioner barn i verden som tror på nissen, det at mange tror på noe er ikke et tegn på at det finnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Tone83 said:

Det er heller ikke bevist at det ikke finnes enhjørninger, man trenger ikke bevise at ting ikke finnes, det er jo umulig. 

Det er ganske mange millioner barn i verden som tror på nissen, det at mange tror på noe er ikke et tegn på at det finnes. 

Nissen finnes jo. Det er mange barn som har møtt nissen. Jeg har selv møtt nissen., men det tror du sikkert ikke, og har du ikke møtt han så har du kanskje ikke vært snill nok:)

Sammenligning med en enhjørning  mot en åndelighet som oppleves av ufattelig mange mennesker som åpner seg for det, holder ikke.

Hvor mange hevder å ha sett en enhjørning?

Det finnes forøvrig mange mennesker som har sett lyset eller hatt andre åndelige opplevelser, og med 84 prosent som tror, og kanskje 8 prosent ateister som ikke tror, er det ganske overveldende forskjell.

Endret av Per Spelmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2022 den 15.26):

Dette. Har funnet uante krefter til å stå i vanskelige ting gjennom å be om styrke til å stå i det.

Anonymkode: f5146...7b2

Samme har jeg 💜

Anonymkode: f7604...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...