Gå til innhold

Å tro på Gud når ting er vanskelig og han ikke svarer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lenge hatt vanskeligheter med troen min. De siste fem årene har jeg opplevd utrolig mye sorg og smerte, og i begynnelsen tenkte jeg det var en mening i det, at Gud hadde en plan. Men så gikk tiden og det siste året har vært det jævligste, og jeg har bedt til Gud om hjelp hver eneste dag og det blir bare verre. Hvordan skal jeg da tro på en gud som ikke bryr seg eller svarer? Hvordan skal jeg blindt stole på han da? Synes bare nå han er en narsisist som gir faen. Andre her som har samme opplevelser rundt tro i vanskelig tid? 

Anonymkode: 27676...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei, jeg har lenge hatt vanskeligheter med troen min. De siste fem årene har jeg opplevd utrolig mye sorg og smerte, og i begynnelsen tenkte jeg det var en mening i det, at Gud hadde en plan. Men så gikk tiden og det siste året har vært det jævligste, og jeg har bedt til Gud om hjelp hver eneste dag og det blir bare verre. Hvordan skal jeg da tro på en gud som ikke bryr seg eller svarer? Hvordan skal jeg blindt stole på han da? Synes bare nå han er en narsisist som gir faen. Andre her som har samme opplevelser rundt tro i vanskelig tid? 

Anonymkode: 27676...cf5

I følge bibelen handler det mye om å ha virkelig sterk tro, men tro er også noe mer. Det er å leve slik Jesus levde, å være som han. Disiplene tvilte også og de klarte ikke å drive ut onde ånder og sykdom og lurte på hvorfor, hvor Jesus svarte at; dette slaget drives bare ut ved bønn og faste. (Matt 17,71.

Så bønnen må være sterk og oppriktig, slik det står at sann tro kan flytte fjell. I tillegg er dt dette med faste hvor jeg tror at det gjør at mange av kroppens prosesser hviler og man da blir mer mottakelig.

Dernest ber folk om feil ting, ting som ikke er hensiktsmessig. Andre ting er lovmessigheter at noe er ment å skulle skje som følge av ting forut og at det er hensiktsmessig at det skjer. Jesus ba jo innstendig om å få slippe korsfestelsen, men den bønnen ble ikke hørt.

Jeg tror også at Gud ikke bryter sine egne lover som er både livslover og naturlover.

Så spørs det hva man forventer og hvordan man lytter. Jeg tror neppe Gud plutselig med en menneskelig stemme forteller deg hva du skal gjøre, men bønner kan endre tanker og forstillinger, og det kan dukke opp nye tanker og følelser som endrer kurs, eller du møter på mennesker som kjenner til en ny type medisin, eller du finner ut av det «selv».

Det er ikke godt å si. Det kan være mange ting som spiller inn. Hvorfor skulle Gud akkurat høre dine bønner når hundrevis av millioner daglig kanskje ber om at 2+2 ikke må bli 4. At det opplagte ikke må skje?

Å synes Gud er en narsissist som gir faen kan jo vitne om at du ikke har og heller ikke hadde så sterk tro og kanskje både ber du og også lytter feil. Ikke vet jeg.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes bare nå han er en narsisist som gir faen.  

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan skal jeg da tro på en gud som ikke bryr seg eller svarer?

Med denne troen kommer du ikke langt. Dersom du forventer eller krever noe, får du aldri noe tilbake. Tro gjør at du blir presentert muligheter, dvs du ser muligheter. Handle må du gjøre selv, og tro gjør at du handler. Å tenke at Gud ikke bryr seg osv er helt meningsløst. Det er troen som hjelper deg. Mister du troen, mister du alt. 

Anonymkode: 1e9da...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Per Spelmann said:

I følge bibelen handler det mye om å ha virkelig sterk tro, men tro er også noe mer. Det er å leve slik Jesus levde, å være som han. Disiplene tvilte også og de klarte ikke å drive ut onde ånder og sykdom og lurte på hvorfor, hvor Jesus svarte at; dette slaget drives bare ut ved bønn og faste. (Matt 17,71.

Så bønnen må være sterk og oppriktig, slik det står at sann tro kan flytte fjell. I tillegg er dt dette med faste hvor jeg tror at det gjør at mange av kroppens prosesser hviler og man da blir mer mottakelig.

Dernest ber folk om feil ting, ting som ikke er hensiktsmessig. Andre ting er lovmessigheter at noe er ment å skulle skje som følge av ting forut og at det er hensiktsmessig at det skjer. Jesus ba jo innstendig om å få slippe korsfestelsen, men den bønnen ble ikke hørt.

Jeg tror også at Gud ikke bryter sine egne lover som er både livslover og naturlover.

Så spørs det hva man forventer og hvordan man lytter. Jeg tror neppe Gud plutselig med en menneskelig stemme forteller deg hva du skal gjøre, men bønner kan endre tanker og forstillinger, og det kan dukke opp nye tanker og følelser som endrer kurs, eller du møter på mennesker som kjenner til en ny type medisin, eller du finner ut av det «selv».

Det er ikke godt å si. Det kan være mange ting som spiller inn. Hvorfor skulle Gud akkurat høre dine bønner når hundrevis av millioner daglig kanskje ber om at 2+2 ikke må bli 4. At det opplagte ikke må skje?

Å synes Gud er en narsissist som gir faen kan jo vitne om at du ikke har og heller ikke hadde så sterk tro og kanskje både ber du og også lytter feil. Ikke vet jeg.

Ok sånne som deg er skadelige. Du leser tydeligvis ikke hva ts skriver eller forstår hva vedkommende skriver. Du høres utrolig naiv ut og helt tullerusk og skylder på at ts ikke har nok eller sterk tro. Huff du er en slik glad kristen tulling tror jeg som ikke skjønner en virkelig verden. 

Anonymkode: 27676...cf5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

 

Med denne troen kommer du ikke langt. Dersom du forventer eller krever noe, får du aldri noe tilbake. Tro gjør at du blir presentert muligheter, dvs du ser muligheter. Handle må du gjøre selv, og tro gjør at du handler. Å tenke at Gud ikke bryr seg osv er helt meningsløst. Det er troen som hjelper deg. Mister du troen, mister du alt. 

Anonymkode: 1e9da...da5

Idiot. Det er veldig lett å skylde på andre eller seg selv. Kan jo også være at Gud er en drittsekk. Ts skriver at det har gått lang tid med sterke bønner og håp og tro men ingen hjelp å få,og det er klart man mister troen i en slik situasjon. Du er bare naiv og tullete. Hadde du blitt skutt ned av en rakket hadde du sikkert tenkt " å gud har sikkert en mening med det så jeg får smile " 

Anonymkode: 27676...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei, jeg har lenge hatt vanskeligheter med troen min. De siste fem årene har jeg opplevd utrolig mye sorg og smerte, og i begynnelsen tenkte jeg det var en mening i det, at Gud hadde en plan. Men så gikk tiden og det siste året har vært det jævligste, og jeg har bedt til Gud om hjelp hver eneste dag og det blir bare verre. Hvordan skal jeg da tro på en gud som ikke bryr seg eller svarer? Hvordan skal jeg blindt stole på han da? Synes bare nå han er en narsisist som gir faen. Andre her som har samme opplevelser rundt tro i vanskelig tid? 

Anonymkode: 27676...cf5

Han finnes ikke, du må hjelpe deg selv. Uansett om han hadde vert virkelig så er det jo ikke sånn at alle kristne har fine liv🤷🏼‍♀️

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet for en diskusjon. Ikke rart at enkelte sliter. Tro på julenissen heller. Enkelte kommer ikke lenger enn det.

Anonymkode: 1e9da...da5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tone83 said:

Han finnes ikke, du må hjelpe deg selv. Uansett om han hadde vert virkelig så er det jo ikke sånn at alle kristne har fine liv🤷🏼‍♀️

Enig med deg, dette jeg har kommet til nå, hilsen ts

Anonymkode: 27676...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg har lenge hatt vanskeligheter med troen min. De siste fem årene har jeg opplevd utrolig mye sorg og smerte, og i begynnelsen tenkte jeg det var en mening i det, at Gud hadde en plan. Men så gikk tiden og det siste året har vært det jævligste, og jeg har bedt til Gud om hjelp hver eneste dag og det blir bare verre. Hvordan skal jeg da tro på en gud som ikke bryr seg eller svarer? Hvordan skal jeg blindt stole på han da? Synes bare nå han er en narsisist som gir faen. Andre her som har samme opplevelser rundt tro i vanskelig tid? 

Anonymkode: 27676...cf5

Gud er en eventyrfigur, funnet på av mennesker for å tjene seg rike. Selvfølgelig svarer han ikke.

Du vil garantert få det bedre uten Gud i livet ditt!

Anonymkode: 577c5...70c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Gud er en eventyrfigur, funnet på av mennesker for å tjene seg rike. Selvfølgelig svarer han ikke.

Du vil garantert få det bedre uten Gud i livet ditt!

Anonymkode: 577c5...70c

Enig, om han ikke har hjelpt meg iløpet av fem år så kan han bare drite og dra, får ikke min tillit mer. Og de som sier jeg ikke tror rett eller nok kan ta seg en bolle. 

Anonymkode: 27676...cf5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud eller ikke, tror en holdningsforandring der du tar mer ansvar over ditt eget liv er noe du bør tenke på.

Anonymkode: c3eb1...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ts! Veldig vondt å høre at du har det så vanskelig. Jeg tror mange tviler i sin egen tro og Per skriver viktige ting her. 

Vi er ingen bedre kristne enn andre. Dette kan ingen mennesker dømme. Kun Gud. 

Jeg husker fra jeg var liten at det ble sagt at man skal være som et lite barn i troen (det vil si nysgjerrig, åpen og håpefull) 
Er man på feil spor i livet ønsker Gud å hjelpe deg, men man være åpen! 

Det er flere i Bibelen som har sagt det samme som deg. Les så finner du svar!

 

Anonymkode: 4b0bd...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ok sånne som deg er skadelige. Du leser tydeligvis ikke hva ts skriver eller forstår hva vedkommende skriver. Du høres utrolig naiv ut og helt tullerusk og skylder på at ts ikke har nok eller sterk tro. Huff du er en slik glad kristen tulling tror jeg som ikke skjønner en virkelig verden. 

Anonymkode: 27676...cf5

Jeg bruker bare bibelens henvisninger og det den sier, så når det gjelder Gud og bønn må man vel forholde seg til det?

Det er faktisk en del forutsetninger for at bønner skal gå i oppfyllelse, men jeg innrømmet også at jeg ikke vet hvorfor TS sine bønner ikke blir hørt. Det er selvsagt trist at han har det slik, men kanskje kunne noe vært gjort annerledes?

Og nei, jeg er ikke en slik gladkristen. Jeg opplever heller ikke at mine bønner blir direkte hørt, men det skjer mye annet positivt i livet som kan veie opp for det. Min tro har ikke blitt noe svakere.

Her er mer hva bibelen sier om bønn;

- For vi vet ikke hva vi skal be om for å be rett, (Rom 8,26-27)

- Hvis dere blir i meg og mine ord blir i dere, be da om hva dere vil, og dere skal få det. (Joh 15,7)

Og det vi ber om, får vi av ham. For vi holder hans bud og gjør det som er godt i hans øyne." (1.Johannes.3:22)

- Men han må be i tro, uten å tvile. For den som tviler, ligner en bølge på havet, som drives og kastes hit og dit av vinden. Ikke må et slikt menneske vente å få noe av Herren, splittet som han er og ustø i alle sin ferd. (Jakob 1,5-8)

- Et rettferdig menneskes bønn er virksom og utretter mye. (Jak.5:16)

- Bekjenn derfor deres synder for hverandre og be for hverandre, for at dere kan bli helbredet. Et rettferdig menneskes bønn har stor kraft og virkning." (Jak.5:16)

- Han skal gå av veien for ondt og gjøre godt. Han skal søke fred og jage etter den. For Herrens øyne er over de rettferdige, og hans ører er vendt til deres bønn. (1.Peter.3:11)

- Og dette er vår frimodige tillit til ham: at han hører oss når vi ber om noe som er etter hans vilje. (1. Joh 5,14)

- La oss derfor med frimodighet tre fram for nådens trone, så vi kan få miskunn og finne nåde som gir hjelp i rette tid. (Hebr 4,16)

- Gjør dette i bønn, og legg alt fram for Gud! Be til enhver tid, i Ånden! Våk og hold ut i bønn. (Ef 6,18) 1.

- Be stadig. (Tess 5,17)

- Tre ganger bad jeg Herren at den måtte bli tatt fra meg, men han svarte: Min nåde er nok for deg, for kraften fullendes i svakhet. (2. Korint 12,8-9)

- Når noen vender øret bort og ikke vil høre på loven, blir selv bønnen hans avskyelig. (Ordspr 28:9)

- Herren er langt borte fra de ugudelige, men de rettferdiges bønn hører han." (Ordspråkene.15:29)

- Men når dere står og ber og har noe å anklage en annen for, så tilgi ham, for at deres Far i himmelen kan tilgi dere misgjerningene deres. Men om dere ikke tilgir, skal heller ikke deres Far i himmelen tilgi deres misgjerninger.» (Mark 11,25)

 

Så dette med bønn er ikke bare bare. Det hadde jo vært veldig greit om menneskene kunne be om at det ikke var krig, sykdom og elendighet, men det krever i såfall en grundig endring både i tankemåte og levevis om verden skulle bli slik. Det er nemlig ikke så enkelt. Det finnes lover, livslover og naturlover, som nevnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Enig, om han ikke har hjelpt meg iløpet av fem år så kan han bare drite og dra, får ikke min tillit mer. Og de som sier jeg ikke tror rett eller nok kan ta seg en bolle. 

Anonymkode: 27676...cf5

Du kunne jo forsøkt å satt deg inn i hva bønn handler om. Det er som jeg viser i kommentaren over, ikke bare bare. Det krever litt av deg, om man skal tro tekstene. Jeg har lagt ut et lite knippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Tone83 said:

Han finnes ikke, du må hjelpe deg selv. Uansett om han hadde vert virkelig så er det jo ikke sånn at alle kristne har fine liv🤷🏼‍♀️

Det er din påstand eller synsing blant et lite mindretall.

Det finnes ingen fysiske bevis på at det finnes noen Gud eller åndelighet, men det finnes heller ikke bevis på det motsatte.

Kun 16 prosent av verdens befolkning er ateister eller agnostikere, mens hele 84 prosent har en gudstro. Det gjør det ikke akkurat overveiende sannsynlig at det ikke finnes noe Gud. Tvert i mot!

Det å hjelpe seg selv fremfor å kanskje vente på mirakler er faktisk et godt råd. I følge bibelen finnes det kriterier for at bønnene skal bli hørt.

 

Endret av Per Spelmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er den Største, Gud er den Største, jeg legger vitnesbyrd at det finnes ingen gud en Gud.

Gud hører alle bønn. Men det er opptil den Allmektig å Bestemme hvem som blir svart positivt eller ikke, alt utifra Hans Rette Dom og All-Inteliggens.

Uten tvil, Gud er den Alt-Hørende. Be og be siden Gud hører enhver bønn. Bønn er en mektig virkelig fenomen akuratt som resitasjon og pris og tilbedelse.

Gud er vår Tilgiver. Han kan tilgi hva SOM HELST! 

Gud er den Gode. Gud er den Barmhjertige. Gud er Kjærlighet.

Men Gud kan også være streng, og da skal du ta i mot hva som er dommet deg av Kongen.

Jeg frykter Gud i Hans Strenghet, og jeg er lettet i Hans Godhet.

Gud er den Største, Gud er den Største, det finnes ingen lik den Perfekte!

Endret av Conal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Synes bare nå han er en narsisist som gir faen. 

Anonymkode: 27676...cf5

Men det er jo det Bibelen sier også. Jeg synes for så vidt Jesus gjorde mye bra, men faren virker jo som et skikkelig rasshøl spør du meg. Og hva er egentlig greia med en gud som ønsker å bli tilbedt og dyrket?

Vet ikke helt hva jeg skal råde deg til ts, men jeg droppet hele greia for mange år siden og lovet mitt har bare blitt bedre og bedre som ateist.

Anonymkode: 7e8dd...f54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Spelmann skrev (22 timer siden):

I følge bibelen handler det mye om å ha virkelig sterk tro, men tro er også noe mer. Det er å leve slik Jesus levde, å være som han. Disiplene tvilte også og de klarte ikke å drive ut onde ånder og sykdom og lurte på hvorfor, hvor Jesus svarte at; dette slaget drives bare ut ved bønn og faste. (Matt 17,71.

Så strengt da, og egoistisk. At om jeg ikke klarer å tro fullt og helt, så får jeg heller ikke hjelp, men skal lide? Høres ikke ut som en god Gud, og i hvert fall ikke en som er  barmhjertelig og god mot alle. 

Det øres ikke ut som en hyggelig person som vil påtvinge noen til å leve som ham/henne

 

Endret av exictence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror oppriktig at det er en mening med alt som skjer i livet, Gud eller ikke Gud.

keg har gått gjennom de største prøvelser, levd under forhold som ikke er menneskelige. Tro handler ikke om å be om en reddende engel som skal løse alt, at ting blir bedre av seg selv. Tro handler om å be om styrke til å endre til selv, å be om handlekraft, å be om velsignelse. 
 

ingen andre kan endre livet ditt, ikke Gud, absolutt ingen andre enn deg selv, men noen finner styrke i at de vet at Gud er med dem, følger deg ved din side, han for deg styrke til å klare det som er vanskelig, han veileder deg til å ta gode og riktige valg som kan endre din situasjon og ditt liv. Det er det tro handler om. 
 

jeg fant min tro på den måten, jeg kom meg ut av elendigheten og rettferdigheten seiret. Jeg tror Ikke Gud skal dømme levende og døde, i mitt tilfelle var det lagmannsretten som gjorde det, men jeg fikk, gjennom min tro, styrke til å stå i alt som var vanskelig, styrke til å ta gode valg for meg og mitt liv. Jeg følte gjennom min tro at jeg ikke sto alene og jeg ble til slutt velsignet med lykke.

jeg tror med andre ord din tro fokuserer på feil ting, og at du ber om feil ting. Du kan ikke be om endringer og løsninger uten å bidra til det selv, du kan aktivt endre ditt liv, men du må be om styrke til det.

Anonymkode: 5dd8b...176

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hei, jeg har lenge hatt vanskeligheter med troen min. De siste fem årene har jeg opplevd utrolig mye sorg og smerte, og i begynnelsen tenkte jeg det var en mening i det, at Gud hadde en plan. Men så gikk tiden og det siste året har vært det jævligste, og jeg har bedt til Gud om hjelp hver eneste dag og det blir bare verre. Hvordan skal jeg da tro på en gud som ikke bryr seg eller svarer? Hvordan skal jeg blindt stole på han da? Synes bare nå han er en narsisist som gir faen. Andre her som har samme opplevelser rundt tro i vanskelig tid? 

Anonymkode: 27676...cf5

Kanskje du skal ta ansvar for ditt eget liv? Nettopp det at fæle ting skjer med bra mennesker og gode ting skjer med fæle mennesker er vel et hint om at skybert ikke egentlig finnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...