Gå til innhold

Dagbok. En ny start

Helene

Anbefalte innlegg

Positivt, jeg bet i det sure eplet, ringte på til den ene naboen jeg hadde snakket med, ba om hjelp til å holde lampen mens jeg skrudde sammen ledningene. Det var skikkelig flaut å få et annet menneske inn på stua, den var så fylt med rot og esker. Hadde sikkert 10 pappesker stående med ting. Men valgte lys i huset først. Det gav meg en litt sånn boost og. Lyset kom opp, takket være 2 ekstra hender. De siste par dagene tømt disse 10 eskene. I dag har jeg 2 esker igjen på stua, med ting jeg skal gi bort. Kaster eller gir bort med hard hånd. Er på veg. 

I tillegg, har møtt 2 nye naboer. Synes det er fint å ta det gradvis. Ene sa, jeg er pensjonist, trenger du ekstra hender, bare hente meg. Andre sa, jeg jobber deltid og prøver å gå turer. Jeg er ikke noe turmenneske, hater skog og mark. Men tur kan jeg gå. Jeg liker ikke skog og mark, men går gjerne gatelangs, utforske nabolag og by. 

Det største problemet mitt akkurat nå, jeg greier ikke huske navn. Har møtt 3 damer, husker forbokstavene, men ikke hele navn. Tenker, må prøve å se på postkassene, hvilke navn står der. Eller rett og slett være ærlig når jeg møter dem igjen, jeg husker dessverre ikke navnet ditt. Nå har jeg blitt så gammel, å være ærlig er ikke flaut. Tror nok jeg må spørre om navn igjen. Helt ok. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er stua tom for esker, men er ikke fylt med min personlighet. Klint rom. Neste steg, gå løs på boden. Der er det esker i massevis. Vet hva jeg har, vet hva jeg ønsker å ta fram. Og kaster/donerer med hard hånd. Har overhodet ikke dårlig samvittighet over det som går ut. Tenker egentlig at det er godt å kvitte seg med ting. Ting som ligger i esker år etter år, uten å være savnet. Tømte en eske i dag med noe som har ligget lagret i 6 år, og som jeg har savnet i 6 år. X ville bare at jeg skulle kaste ting uansett. Denne esken, fikk varme følelser. Det er et frokostservise som datteren og meg har brukt hver helg i 20 år. Beholder heller dette, og donerer andre ting. Viste henne bilde i dag, vi snakker sammen med videochat. Hun bor i utlandet, kommer snart hjem. Hun så hva jeg hadde pakket ut, og sa; åh, det er jo helg. 

Det meste av ting donerer jeg. Jeg har ikke bruk for det. Men, eier et Lundeby hus fra 80 tallet, i 3 etasjer med alt innhold. Lurer på om dette må selges på Finn. Ingen skader. Møbler og familie er der. Transformator til lys også. Ikke at jeg trenger mye penger for det, bare en symbolsk sum. At noen ønsker å betale for å overta. Da vet jeg at det blir satt pris på. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny eske tatt fram. Har boden full, en eske av gangen. Denne er fullt med cd. Kan huske, sparte penger til hver cd jeg ønsket å kjøpe. Men, er i kastemodus. Siden jeg har litt spesiell musikk smak, skal beholde 10-15 plater. Resten blir kastet. Man finner  ting på Spotify i dag. En eske om gangen 😸

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag, høydepunkter og nedturer. Mest høydepunkter. 

Kjempefrustert over å oppdage at x nok en gang har ødelagt mine ting. Har en gassovn som nå ikke fungerer. Han har lempet den opp på garasjeloftet, flyttet den hit og dit. X er ikke i stand til å ta vare på ting. Sagt det før, ting er bare ting. Men en plass går en grense. Han har ødelagt paviljongen min. Skrumaskinen min, pussemaskinen min. Alle mine utemøbler er fylt med malingsflekker. Bare noen eksempler. Han har ødelagt mange av mine eiendeler. Ting jeg har spart til, hans svar; vi kjøper nytt. Jeg er ikke vant til å kjøpe nytt. Jeg er vant med å ta vare på mine eiendeler. Dagens frustrasjon. 

Så kommet høydepunkter. Har innsett at jeg må gjøre noe med gangen, inngangspartiet. Ser hvordan det kan bli bedre. Og dette greier jeg å ordne selv. Har tømt hele stuen for esker, så da ble det tiden for å ta en eske av gangen, fra boden. Fikk sortert litt. Tømte 3 esker. Fant ekstra puter. Fant gardiner. Nå er hele leiligheten tom for alt av gardinoppheng og gardiner. Selger sa; trenger ikke gardiner, ingen ser inn uansett. Ingen ser inn, men det handler om varme og personlighet i boligen. Her er nye vinduer, så kan bruke tynne gardiner. Skrudde opp gardinoppheng i går. Så det er klart til jeg finner gardinesken. Fant gardiner i dag, men ikke til stuen.  Fant gardiner til 2 soverom. Fant eske med bad ting, tømt. Det går framover. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg bestemt meg for å ta «fri» fra utpakking. Etter en lang frokost, sløv formiddag, skal ut å gå tur. Etterpå, ta et tak i vanlig husarbeidet, det er nødvendig for trivsel å ha det ryddig og rent rundt seg. Tenker det blir en søndagsmatine etterpå. Det er tiden for å begynne å se på julefilmer for å komme i rette stemningen 🤶😉

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drittdag. Om jeg setter meg ned og tar pause, da kommer migrenen. Satt meg ned i går, etter lang tids press og arbeide. Da blir jeg kjempedårlig. Å ta pause betyr migreneanfall. Kraftige, etter lang tids press. Nå har jeg flyttet. Pakket først. Pakker ut nå. Tilpasse ny hverdag til kattene. Den ene ble borte, men kom hjem igjen. Dagene han var borte, et helvete inni meg. Gikk på nåler. Så, å slappe av, migrenen kommer. Vet det går over. Man dør ikke av migrene, man dør med det som et tillegg. Har så mye jeg har lyst til å gjøre. Helst i går. Vet jeg nå må sette ned tempo. Kjempevanskelig da jeg er et arbeidsjern på gode dager. Må øve på å finne balansen igjen. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når disse drittdagene kommer, kommer også negative tanker. Informerte x i går om at katten hadde vært ute i flere dager. Dette var opprinnelig hans katt. Fortalte hvor redd jeg har vært. Svar, han hadde sikkert funnet mat selv. Ikke et ord om å trøste meg. Ingen omtanke. Ingen empati. Kjenner jeg blir lei meg, men dette er også grunnen til at jeg gikk. Ingen empati for noe. Bare en påminner om at jeg gjorde det rette å gå. Men det er vondt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå holder migrenen på å slippe taket, men det er nesten 2 om natten. Våken, men sliten. Smerter suger energi ut av kroppen. Dette er grunnen til at jeg er ufør. Migrenen kommer, du vet aldri hvor lenge det varer.

Nå har jeg gått utenfor boksen, utenfor en stabil og forutsigbar hverdag. Samtidig, har ikke hatt det de siste 6 årene. Så ja, det er tøffe tak akkurat nå, men de var helt nødvendige. Så migrenen får bare komme og gå. Jeg har i dag frihet og prøver å finne ro. Selv om jeg sitter her våken midt i natten, har fått i meg mat. Har tatt vare på pusene mine. Skjønner at morgendagen ikke blir a4. En prosess. Er sliten, men også optimistisk 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må tilstå, datteren kommer hjem. Dette er ikke enkelt. Hun har blitt voksen. Hun har bodd i utlandet i flere år. Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette.  Hun har skapt sin egen hverdag. Vi har alltid vært nær. Snakket sammen hver uke nett, gjennom 3 år.  Både gruer meg og gleder meg. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn litt sidespor, har gått ned 8 kilo i flytteprosessen, ifølge vekten. Tenker, mye stress, Sundt kosthold.  X ønsket tykke sauser, smør og ost på alt. Meg i dag, ingen fete sauser. Salat. Grønnsaker. 1 tredjedel protein, grønnsaker og salat resten. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en fantastisk dag. Ok, migrene som vanlig, men, har fått vasket hele huset. Leide inn hjelp. Her var for mye kattehår overalt til at min mor kunne komme. Har jobbet sammen med vaskehjelpen. Ryddet, sortert, skiftet på senger, vasket klær mm. Satte meg ned, kjempesliten. 

Da ringer det på døra. Får blomster levert. Elsker levende blomster. Fra en god venninne jeg har hjulpet innimellom slagene 🥰❤️

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Travel tid, men delvis oppegående. Må få si tusen takk til moderator som endret overskriften på dagboken min. Har skrevet om nedturer og oppturer i livet. Til syvende og sist handler det om å gjøre endringer i livet. Frustrasjoner over ting, tenke, hva kan man gjøre, endre? Hva ønsker jeg framover? Endringer har tatt år. Først i hodet, for så å sette ting ut i praksis. Nå er jeg i gjennomføringsfasen. Eller, starten på min framtid.

Når jeg sier delvis oppegående, bare et sidespor pga migrenen. Er aktiv 2-3 dager, og sengeliggende et par dager. Så prøver jeg igjen på gode dager, rydder, tømmer esker, planlegger, veldig aktiv, for så å bli dårlig igjen. 

I dag har jeg hatt en ganske ok dag. Migrenen gnager litt i høyre tinning, men har likevel fått gjort masse i dag.  Hengt opp gardinstang og julegardiner på kjøkkenet. Hengte opp adventsstjerne på stua. I går hengte jeg opp stjerne på kjøkkenet, mot naboer, første søndag i advent. På stua har ingen som ser inn. En dal ned til naboer, så stjerne på stua er kun for min egen del. Har tatt fram boksene med juleting. Har også sett på organisering i kjøkkenet. Litt hvordan ordne søppelsortering, litt praktisk i i skapene. Har funnet flere ting å kvitte meg med. 

Har funnet ut at i det store og hele er det gipsvegger innenfor huset. Litt rart da dette er bygd sist på 70 tallet. Så må ut å kjøpe gips skruer for å henge opp ting. Man lærer etterhvert 😅. Prioriterer ikke bilder og interiør, prioriterer knagger og hyller. 

Noe av det beste jeg har gjort på min nye plass så langt, ta imot hjelp, hente inn hjelp. Kjenne mine begrensinger. Leide vaskehjelp forrige uke. I morgen kommer hjelp igjen. Skal ordne «julehuset». Kjenner dette som litt stresset situasjon. Tidligere har jeg alltid hatt julegaver, advent, jul under kontroll. I år har jeg ikke kontroll på noe. Ser, alle mine nye naboer har pyntet til jul utvendig. Dette stresser meg. Men, 1. desember er torsdag. Så prøver å senke skuldrene. Ikke lett, men prøver. Der kommer ikke opp girlandere utvendig hos meg i år. Men har en stor nisse med lykt som skal fram, ut. Tenkte ikke å ta fram julegardinene, men, har ennå ikke funnet resten av gardinene til stua. Har oppe 3 lengder, for å dekke vinduene trenger jeg 6. Har dem i en eske som jeg ennå ikke har funnet. Derimot vet jeg hvor julegardinene er, så det blir julegardiner likevel. Bare helt enkle røde, med små stjerner inni. Men, som sagt, får hjelp i morgen, hentet inn hjelp. 

Så dette er en ny start. For første gang på mange år kjenner jeg på glede. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annen sak, min mor har vært her på besøk. Skikkelig hyggelig. Men, jeg forteller hvordan jeg planlegger innredning i stua, og hun kommer med masse motargumenter. Du bør gjøre sånn eller sånn. Tenker, jeg har aldri fortalt min mor hvordan hun skal innrede hjemmet sitt. Spør meg, hvorfor tror hun at hun kan fortelle meg hvordan jeg skal ha det? Er godt voksen, vet hva jeg vil og hvordan jeg vil ha det rundt meg.  Bare irriterer meg litt at damen tror at hun kan bestemme over meg. Jeg gjør det jeg synes er best for meg og boligen. 

Men, dette er en påminder til meg. Jeg har en voksen datter som kommer flyttende hjem snart. Jeg må gi datteren rom. Må være åpen for hennes meninger. Jobber med meg selv. Det er ikke barnet mitt som kommer flyttende, det er en voksen kvinne. Håper at jeg ikke blir som min mor, fortelle hvordan du skal gjøre ting. Jeg har greid å overse min mors råd lenge. Jeg er mere praktisk enn min mor. Men datteren, hun er praktisk som meg. Har lært henne opp. 

Men både gleder og gruer meg til at hun kommer. Som sagt, har lært henne opp. Bygget opp selvtillit. Vi har et godt og nært forhold. I dag er hun en voksen dame. Jeg synes det er vanskelig, dette er ungen min. Det har vært oss 2 alltid. Men må innse at dette er en voksen dame. Har egne erfaringer fra voksenverden, jobbe verden, fra utlandet. Må respektere og gi rom. Jobber med meg selv. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjort noe som jeg har gruet meg masse til. I mitt nye hjem står det tydelig i vedtektene at her er kun lov med 2 husdyr pr bolig. Jeg har 3, da jeg tok med x sin katt i flyttelasset. Nå har jeg informert styret i borettslaget. Svaret jeg fikk; vi er litt fleksible. 🥰. Så nå er katta ute av sekken 🤣🤣🤣, og det blir godtatt sånn uten videre. Er bare kjempehappy ❤️  

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortalt mye om x som ikke er positivt, men han er en ok mann. Ikke særlig økonomisk, men jeg har kontroll. Å selge hus og hjem, innebærer utgifter etterpå. Strøm, ved, forsikring mm. Vi har hatt en felles regningekonto. Betalt inn en sum hver mnd til felles utgifter. Han ønsket å få tilbakebetalt fra siste mnd. Jeg sa, der kommer regninger. Jeg hadde rett. Full kontroll. X har godtatt dette. Han er ikke dum, bare kortsiktig. Må bare si, mannen har dårlig økonomisk sans, men han krangler ikke på dette. Jeg er åpen og ærlig, jeg lurer ingen. Selv med uføreinntekt, har alltid betalt halvparten av alt. Mannen har hørt på meg, sånn økonomisk sett. Tror dessverre han ikke kommer til å følge dette opp som singel, men, det er ikke mitt problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tatt 5 min pause. Åpner esker. Tanker går. Elsker x, han har avvist meg. Skikkelig vondt. Når det er sagt, han fridde til meg. Jeg sa ja, på egne premisser. Ingen store selskap, bare oss og barna.  Han trakk frieriet tilbake. Skikkelig vondt. Burde gått der og da. Gav han en ny sjanse, tok feil. Livets gang. Oppturer og nedturer. Akkurat nå, har en veldig ok hverdag. Savner x. Varmen, kroppslig kontakt. Savner ikke at han behandlet meg som hushjelp. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en veldig personlig ting. Har kjøpt bolig med tanke på at jeg har et barn. Hun skal alltid ha et hjem hos meg. Nå kommer hun hjem, etter 3 år i utlandet. Dette er ikke et barn som kommer, men en voksen ung kvinne. Gruer meg veldig. Nå er vi veldig nære, så tror jeg kan fortelle henne dette. Eller, kommer til å ha samtalen med henne. Åpenhet. Må lære meg å bo med et annet menneske. Ikke barnet mitt, et voksent menneske. En overgang. Sliter med tanken på at hun er voksen. Greit på avstand, nå kommer hun hjem. Jobber med meg selv. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nærmer det seg, datteren kommer. Bare få dager unna. Elsker tanken på å få henne hjem til Norge igjen. Gi henne stor klem. Det er bare denne bo sammen parten jeg gruer meg til. Hun skal alltid ha et hjem hos meg. Har kjøpt bolig med rom til henne. Kan bare huske meg selv i hennes alder, var selvstendig. Og det er hun også. Håper jeg greier å gi henne space, rom. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld gråter jeg. Hører på musikk, tanker flyter. Er egentlig glad for at jeg greier å gråte. For 20 år siden var steinhard. Gråt ikke på flere år. Nå tenker jeg, er bare menneske. Har følelser. Ting må ut. Gråten er et symbol på at jeg er menneskelig. Vondt mens det påstår, få ut tårene. Vet, det kommer en ny dag i morgen. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...