Gå til innhold

Dagbok. En ny start


Helene

Anbefalte innlegg

Nå er det slutt på å klage på sambo. Ser endelig framover. En ny hverdag. Boligen jeg har kjøpt, må ikke gjøre noe. Alt er oppgradert. Vindu, tak, alt er vedlikeholdt. Må kanskje male 2 vegger. Bagateller. Etter 8 mnd, har et hjem. Et hjem jeg kan forme selv. Tenker, må ha lys. Lamper. Tar med ting fra forrige fohold. Nå kan jeg bestemme selv. Skal ha lys i hele huset. Varme, der er varmepumpe, i tillegg peis. Kan styre varmen selv. Gleder meg skikkelig. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helene skrev (8 minutter siden):

Nå er det slutt på å klage på sambo. Ser endelig framover. En ny hverdag. Boligen jeg har kjøpt, må ikke gjøre noe. Alt er oppgradert. Vindu, tak, alt er vedlikeholdt. Må kanskje male 2 vegger. Bagateller. Etter 8 mnd, har et hjem. Et hjem jeg kan forme selv. Tenker, må ha lys. Lamper. Tar med ting fra forrige fohold. Nå kan jeg bestemme selv. Skal ha lys i hele huset. Varme, der er varmepumpe, i tillegg peis. Kan styre varmen selv. Gleder meg skikkelig. 

Gratulerer!!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere, disse mnd har vært kjempetøft. Nei, skriver dette til meg selv. Å ikke vite hvor du skal bo, kjempevanskelig. Å ha et hjem. Jeg har ikke hatt et hjem på flere år. Alt har handlet om sambo sine behov. Mine interesser, fikk ha  bokhylle i kjelleren. Jeg leser bøker til enhver tid. Så når jeg nå flytter, tenker, hvor kan jeg ha bøkene mine. altså, jeg eier bare bøker jeg leser igjen, alt annet går til resirkulering. Tenk, jeg får et hjem igjen. Kan nesten ikke tro det selv. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ptsd. Etter ekteskapet for 20 år siden. Det innhentet meg ut fra intet. Nå trigger sambo meg igjen. Vet at han ikke mener det. Det er ikke bevisst . Sitter her og hører på alle lyder rundt meg. Vet at det ikke er normalt. Det er ptsd. Får behandling, så sitter ikke alene om tankene. Det er bare akkurat nå, kommer sambo innom, eller gjør han det ikke? Sitter med skuldrene høy, skikkelig på alerten. Helt ærlig, kommer han innom, gjør ikke noe fysisk vondt. Men det han sier er skikkelig sårende. Sitter på vakt til enhver tid. Hele kroppen i spenning til enhver tid. Gleder meg sånn til en ny start. Jeg er midt i livet, dette har vært en prosess. Gleder meg endelig over å ha glade tanker. Se en framtid. Se et hjem. Så første avsnitt i innlegget mitt, tunge ting. Neste, framtiden min. Jobber med meg selv hele tiden. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få dette ut av hodet. Har levd under fattigdomsgrensa i 20 år. Eller litt til nå da. Ifølge statistiske meningsmålinger. Jeg greier å leve på mindre. Kjøper klær sjeldent. Nye møbler, aldri. Nye duker eller putevar, hvert 2 år. Tar meg ut på pålegg. Det er luksusen min. Fra å leve på billig kneippbrød i 20 år, billig pålegg. Pålegget, frukt, bær, det er min luksus i dag. Elsker å kan gå i butikken, kan kjøpe bær. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig, fått bolig. Etter å ha mistet flere i forkjøpsrett. Har ikke store krav. Det skal være plass til meg og min voksne datter, når hun kommer til Norge igjen. Tenkte 2 soverom, andelsleilighet da helsen skranter, lettvint. Fikk tilslag, boligen er helt strøken. Må bare male et par rom. Overflatisk. Teknisk, boligen er helt strøken. Gleder meg sånn til å få forme mitt eget hjem igjen. Sette farver på veggene, innrede, sette mitt preg på hjemmet. Helt blanke ark. Endelig litt glede. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal slutte å lufte ting i forum. Skjønner at folk blir lei av meg. Jeg hadde blitt sliten av å høre på meg selv. Har brukt kg på å få ut så mange frustrasjoner. Så skal prøve å bruke dagboken mere. Ønsker ikke svar på alt. Bare lufte tanker. Må også si, det kribler i hele meg, når sambo ikke skifter sengetøy på 4 mnd. Jeg har så lyst til å gjøre noe. Kanskje jeg har osd. Men har satt ned foten. Jeg tar vare på resten av huset, bare ikke hans soverom. Vasker klær, fyller maskinen, ja der er hans klær også. Resten får han ordne opp i selv. 
 

Det til side. Har fått kjøpt ny, egen bolig. Ser for meg en helt ny hverdag, uten de små irritasjonene. Det store spørsmålet var, fikk vi selge? Bolig som trenger omsorg, men godt potensiale. Vi fikk solgt, til en god pris. Tror dette paret som har kjøpt kommer til å elske huset. Jeg hadde elsket huset om jeg hadde vært 30 år. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo kom innom igjen. Har kjempet med meg selv for ikke å si noe. Han har ikke skiftet sengetøy siden slutten på juni. Nå har vi solgt huset, så da kan vi ta ut alt. Han demonterer sengen akkurat nå. Til hans forsvar, han har latt ting være i huset under salgsperioden. Eiendeler, sengen er hans, resten er mitt. Arvegods. Når han tar storsenga, helt ok. Har ikke ligget der på 8 mnd. Sovet på annet soverom, 1,20 seng med 3 katter rundt meg. Elsker å ha dyrene rundt meg. 

Endret av Helene
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nettopp. Sambo var innom. Tok med seg stor seng. Greide ikke holde meg. Påpekte at han ikke hadde skiftet sengetøy , siden juni. Da er jo jeg psykopatisk.Er helt innafor at vi må dele ting, der meste av møbler eier jeg, men deler ting er bare ting. Men at han nå ikke har skiftet på sengen siden juni, det er ikke ok. Visste at han ble gammel, men dette tok kaka. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo tok med seg storsennga.  Det viser seg at jeg eier resten av møblene. Har spurt han, trenger du en kommode eller noe. Han sier nei til alt   Vet at han trenger ting, enkelte mannfolk, men gir han ting   

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg har gjentatt meg selv. Men dette med sengeklær har plaget meg lenge. De første 10 åra, mannen var opptatt av hygiene. Skiftet håndduker, kluter og sengeklær. Ryddet kjøkken og vasket rundt. De senere åra, rydder spisebordet, tørker aldri av. Setter alt på kjøkkenbenken. Har en ryddejobb etterpå, alltid. Vasker aldri av bord. Gleder meg sånn til å bli alene. Normalen for meg, tørke av bord både før og etter mat. Vasker hender før og etter mat. Skifter kluter hver 3 dje dag. Sengetøy, hver andre uke. 
 

Han har blitt gammel og bryr seg ikke om sånne ting lengre. Det er forskjell på å bli gammel og gammel. Hadde en fillebestemor for endel år siden, kjæresten til bestefaren. Hun sa det rett ut, jeg er så gammel nå, og har dårlig syn, så hun installerte oppvaskmaskin, noe hun aldri hadde hatt før. Hun sa, jeg greier ikke få ting reint lengre.  Hun var åpen og ærlig om utfordringene å bli eldre. 
 

Nå er jeg 50 + . Tenker ikke meg som eldre ennå, men godt voksen. Er ikke ung heller. Sambo derimot, opplever han som 70 åring. Han har bil og motor som hobby, resten driter han i. Har vært borte uker i gangen, helseinstitusjoner da jeg er kronisk syk. Kommer hjem, han spør, har du tenkt på middag? Han har blitt så gammeldags. Han var ikke sånn før. Vet jeg har skjemt han bort , men ærlig talt, han et et voksent menneske. Tenk selv. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har våknet i dag. Uten migrene. Kan ikke huske sist jeg våknet uten. Vet jeg kommer til å ta dagen ut. Pakker og forbereder flytting. Men har ikke vondt i hodet i dag, i høyre tining. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sovnet igjen. Har ikke sovet en hel natt på flere uker. Vet dette er psykisk . Vet dette går over. Har fått kjøpt, har fått solgt. Å våkne uten hodepine er gull. Er ufør pga kronisk migrene. I dag, helt hodepiinefri. En dag. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nå våkner uten migrene, da faller ting på plass. Stabile forhold. Forutsigbarhet. Vet at jeg ikke har det i dag. Mannen jeg deler hus med kan komme innom hvert øyeblikk. Men prøver å fokusere framover.  Har et hjem. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har ikke skrevet på en stund. Mye har skjedd, det har vært travelt. Har vært i flyttemodus siden desember i fjor. Det var da jeg sa til sambo at jeg ville ut. Det har vært en lang prosess. Hele vegen har jeg vært på visninger og sett etter annen bolig. Fant det til slutt. Og vi fikk solgt huset. 
 

Da startet all logistikk. Pakket ting har jeg gjort siden februar, har kun baderoms ting og klær igjen i huset. Resten er tomme skap og skuffer, og møbler. 
 

De siste 6 ukene har gått med til logistikk. Pakke de siste tingene. Ordnet med masse papirer, bank, meglere, kontrakter. Sambo ble syk. Han har egen leilighet, og har vært skikkelig frustrert innimellom da han har kommet og gått som han ville i huset samtidig. Visste aldri når han dukket opp. Kunne aldri lage planer. Men da han ble skikkelig syk, kunne ikke sende han til leiligheten sin alene uten hjelp. Korona, masse feber, tett i hele kroppen, hoster til han kaster opp. Så har tatt vare på han. Beordret han til å få i seg veske. Laget suppe, buljong, mat han greide å spise. Han hadde ikke smak på ting, men fikk inn næring. Samtidig har jeg ordnet med flyttebyrå. Satt dato for tømming av huset. Da må alt være pakket. Henter inn pris på flyttevask, bare i hovedetasjen, resten tar vi selv. Organisere flytting av kattene. En slektning kjører oss. Har vært hos dyrelegen, fått gode råd, og beroligende til kattene for kjøreturen, 40 mil. Så mye har skjedd. 
 

I dag tok jeg over ny bolig. Sitter her og tror nesten ikke det er sant. Selve flyttelasset kommer om 2 uker, men har en utrolig fin selger. Han har lånt meg en seng, og jeg har det jeg trenger for å være her noen dager. Kjøleskap og komfyr ble stående. Skal bruke dagen og morgendagen på å ta endel mål. Skal på IKEA på mandag, så må ha mål. Også for å se hvor møblene mine får plass. Har egentlig alt jeg trenger, unntatt en seng, en lenestol og hyller til boden. 
 

Helsemessig har dette vært en utfordring. Om jeg har stabile forhold, forutsigbarhet, kan jeg til en viss grad ha oversikt over sykdommen min. Ingenting har vært stabilt eller forutsigbart de siste 6 mnd. Så har vært langt nedi kjelleren. Senest i går, tok fly på dagen, tok inn på hotell for 1 natt. Satte meg på senga, sov i 2 timer. Våknet, gikk ut og spiste middag. Tilbake på rommet, rett til sengs igjen, helt uten energi. Sov 7 timer. I morges, sto opp, spiste frokost, tilbake på rommet, var svimeferdig. Helt tom. Helt utslitt. Ville bare legge meg igjen og sove. Det kunne jeg ikke gjøre. Presset meg opp, pakket tingene mine, og sjekket ut. Tok toget til min nye plass. 
 

Nå har jeg overtatt. Tømt koffertene, redd opp sengen, handlet mat, og tenker, jeg skal ikke gjøre mere i dag. Når det er sagt, sitter og ser rundt meg, og planlegger i hodet mitt hvor ting skal stå. Jeg startet å se en film, men måtte pause da det er så mange inntrykk, tanker og følelser rundt dette. En altfor lang prosess, endelig er jeg der. Elsker den nye boligen min. Med unntak av masse babyblå vegger. Men som sagt, selgeren er så snill. Han har også skaffet meg maler. Så får malt opp 1 vegg og 1 soverom før flyttelasset kommer. Resten av boligen er kjempefin. Kjenner at jeg er sliten, både fysisk og psykisk, men endelig kan jeg se framover. Endelig har jeg en framtid. Endelig kan jeg ta hensyn til helse og samtidig ha livskvalitet. Leve. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå sitter jeg her igjen, dag 2. Prøvde å se film igjen, men tankene, hodet ser rundt meg. Ser at jeg må snu sofaen. Kjøpte sofa bare for 2 år siden. IKEA men bygde den selv. Spesialbestilt skinnsofa. Må bare snu den. Ser hvor spisebordet skal stå. Ser hvor kattetårnet skal stå. Kattene er egentlig skikkelig bekymring. Men katter har flyttet før, skal ha dem inne i 2 uker så de vet hvor de bor. Har 3 katter, har vanligvis 1 kattedo til natten, ellers er de ute. I flytteprosessen, har 2 do tilgjengelig. 
 

Må bare si, elsker nye boligen min. Plass til meg og datteren. Og kattene. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske at jeg kunne endret overskriften. Etter vanskelige tider, kommer håp og en ny hverdag. I dag er jeg sliten, men håpefull. Hater shopping, men måtte kjøpe meg seng. Så leide bil, dro til IKEA, hadde lagt inn bestilling da siden jeg hater shopping. Gikk gjennom varehuset på 30 min. Deretter klikk og hent. Jeg eier alt jeg trenger, bortsett fra en seng. Kjøpte 3 ting jeg ikke trengte. En lenestol, en gulvmatte, og et stearinlys. Senga var tyngre enn jeg hadde tenkt. Eller, madrassene. Kjempetunge. Er alene så trodde nesten ikke jeg skulle fått det ut av bilen. Men hentet krefter. Rullet madrassen ut og inn i huset. Madrassen var jo pakket inn i plastikk, så dumpet den inn i huset. Men er nå så sliten. Fysisk og psykisk. Fikk levert tilbake leiebilen. Tok buss hjem. Svimte nesten innenfor døra. Dengang jeg fikk innvilget uføre, sov 16 timer i døgnet de første 6 mnd. Etterpå ble jeg A menneske. Tror jeg er litt på samme ståsted nå. Når jeg har fått flyttet ferdig, kommer sikkert til å sove 16 timer i døgnet. Må få tilføye. Har levd med sambo i 10 mnd etter at forholdet tok slutt. Det er en umenneskelig situasjon. Er helt ferdig. Nå har jeg nytt hjem. Endelig. Som ufør kan jeg ikke kjøpe hva som helst. Før ufør, jobbet med regnskap, så kan tall. Skulle ønske at jeg kunnet endret overskriften. Det er aldri for sent å skape et nytt hjem. Ser bare positive ting med mitt nye hjem. En ny begynnelse. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en stor bekymring. I borettslaget hvor jeg har kjøpt står det i husreglene: lov med 2 husdyr pr leilighet. Jeg har 3 katter. Dvs, eier 2 katter, men får med sambo sin katt og. Han vil ikke skille flokken. Har hatt sambo sin katt i hjemmet mitt siden han var 6 mnd. Nå er han 12 år. Må visstnok skrive kontrakt med styret at jeg er ansvarlig dyreeier. Nå er kattene mine kastrert/sterilisert, chippet, vaksinert og forsikret. Tror jeg må legge meg langflat å innrømme at jeg har 3. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...