Gå til innhold

Samarbeid med ekskona


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort om hva som skjedde: 
Jeg oppdaget at det som da var kona mi hadde en elsker på si. De hadde holdt på i 3-4 mnd og hun hadde møtt han på byen. 
Da jeg fant ut dette raste verden sammen og drømmen om det perfekte familieliv ble knust på sekunder. Var selvfølgelig uaktuelt for meg å fortsette med noen som kunne være så stygg mot en annen person. Vi har to nydelige barn sammen og for meg var det uaktuelt at vi skulle lage noe mer drama av dette. Gjort er gjort, ferdig! Nå var fokuset på barna og hva som ville bli best for dem. 50/50. Dobbel straff å bli utsatt for utroskap og samtidig miste 50% av tiden med barna. Hun betaler for det ene barnet vårt og jeg for det andre, bare for å nevne det. 

I ettertid har hun datet flere menn og kommet gråtende til meg hver gang det har skjært seg. Noe som skjedde to ganger det første året. Jeg har alltid stilt meg til disposisjon for å prate sammen og være støttende ovenfor henne. Når mor til barna har det bra, så har barna det bra og derfor har jeg vært veldig støttende ovenfor henne. Noe familien min virkelig ikke skjønner noe av mtp hvordan hun har behandlet meg. 

Hun har nå vært sammen med en annen fyr i 1 år og de fikk nylig en baby sammen. Hyggelig det og barna mine er kjempeglad for å ha fått seg ei ny lillesøster. For to uker siden gikk denne fyren fra henne og lot henne være igjen alene med den nyfødte babyen og det var jo selvfølgelig ekstremt vondt for henne og hun begynte å ringe meg. Jeg støtter henne som alltid og prater lenge med henne i telefon og kommer med råd om hvordan hun bør gjøre det økonomisk for å sikre seg best mulig. - Igjen bruker jeg masse tid på å hjelpe henne.

Hun er en person som trives med å være hjemme og har aldri stått på veldig hardt for å skaffe seg en jobb. Nå, for to dager siden så spurte hun om jeg kunne betale ditt og betale datt (halvparten av ei regning på 4000 blant annet) og jeg kom tilbake med et regnestykke som gjorde at hun faktisk skyldte meg kr.14 324,- basert på hva som er betalt av ting til ungene etter det ble slutt, men sa at det trenger vi ikke å tenke på. Jeg står for den og du trenger ikke å betale tilbake noe. 

I natt fikk jeg følgende melding: ''Du skal betale barnebidrag framover''. 

Nå kjenner jeg seriøst på en følelse av ENORMT svik. Ikke bare var hun utro, ikke bare brukte hun meg som en psykolog når det gikk til helvete med de andre karene, hun ødela også et forhold med ei herlig dame som ikke orka mer av eksens mas, nå skal hun seriøst male penger ut av meg også. 

Er det urimelig av meg å føle meg brukt? Er det urimelig av meg å tenke at dette nå er ei drittkjerring som kun utnytter folk? 
Søsteren min har sagt det siden starten av forholdet til ekskona at ''hun er manipulerende og får ofte det hun ber om, ikke gi etter''. 

Hva faen skal jeg si? Hva faen skal jeg gjøre? 


 

Anonymkode: cd837...443

  • Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler virkelig med deg TS, og du må begynne å anerkjenne dine følelser og behov heretter. 
Der er bare sånn at når en gir lillefingeren til sånne mennesker så tar de hele hånden. 
Pga du har vært så snill og altfor forståelsesfull inntil nå nylig så har hun brukt deg som krisesenter, og dermed så er respekten fraværende. 
Jeg synes du du skal be om full omsorg for barna dine siden hun er så ustabil og ustrukturert. 
Hun vil få bidrag for den lille, og duden hun ikke jobber så blir det vel omsorgstønad en stund fremover. 
Hvis hun skal lære å bli selvstendig så må du slutte å sy puter under armene på henne. 
Ta vare på barna dine først og fremst. 
Nå vet jeg ikke alderen på dem, men hvis hun greier å presse gjennom et bidrag så jobber du alt du kan for å ta over omsorgen for barna dine slik at du får tilbake kontrollen over livet ditt. 
Synes denne dama er helt ute og sykle, og du må slutte å være dørmatte 

Anonymkode: c86ce...d80

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk vinne sak på å få barna dine 80% her

 

Anonymkode: b3dd1...c78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal du betale bidrag når dere har 50/50? Fordi hun ikke har jobb? 

Anonymkode: 6d3c9...0c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du lære deg å si nei. Grenseløse folk trenger grenser.

Du har nikket og jattet med henne, og se hvordan hun har oppført seg og fortsetter å ha null respekt. 

På tide å sette ned foten.

Anonymkode: 8c3d3...b76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du hun kommer noen vei med bidrag da? Dere har jo 50/50-fordeling. Jeg kan ikke reglene så godt, men mener en kompis av meg som akuratt har gått gjennom brudd sa at med 50/50-fordeling så ble det ikke noe bidrag på noen av dem. Han fikk til slutt en 40/60-fordeling i hans favør og får nå bidrag fra henne.

Ellers tenker jeg det er på tide at du setter litt grenser for deg selv. Det er fint at dere har et samarbeid om barna, og jeg synes det virker som du har strekt deg langt for å få det til. Men hva har hun bidratt med for å få det til å funke?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du føler deg brukt, men sannheten er at du lar deg bruke, og det må du slutte med.

Det er lett for alle som leser denne historien at din eks er en grenseløs dame som ikke har styring på livet sitt. Hvordan hun behandlet deg er forferdelig, og etterpå har det bare vært rot, inkludert å bli gravid med en ny fyr etter tre måneder, noe som ikke hører noe sted hjemme når man har barn fra før å ta vare på. Hun klarer tydeligvis ikke å være alene, og hun tar heller ikke ansvar for seg selv. Og så lenge en rad av mannfolk er der, deg inkludert, vil hun aldri behøve å gjøre det.

Slutt å leke psykolog og fortrolig med henne. Det er ikke noe en eks skal bidra med. Det er sant at det er i din interesse at hun har det bra slik at hun kan ta vare på deres felles barn, men ditt ansvar på dette punktet er å bidra til et konstruktivt samarbeid om barna, ikke å være sjelesørger.

Ikke la hennes problemer ødelegge ditt liv.

Ikke betal henne ekstra penger. Hun må komme seg ut og tjene penger selv nøyaktig som alle andre voksne mennesker med forsørgeransvar.

Du har, som du skriver, stilt deg til disposisjon, og da forventer hun at du skal fortsette med det, og det kan det ikke. Det gagner ingen på sikt. Hun klarer seg ikke selv, og du blir frustrert, og til slutt ryker samarbeidet likevel. Kall henne inn til mekling på et familievernkontor, få klare avtaler der og hold deg til dem.

Endret av CamillaCollett
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode svar her 🙂

Jeg vet at jeg har latt meg bruke, men når du står midt i det er det rett og slett vanskelig å innse at man har vært den myke puta sydd fast under armene hennes. 

Jeg tror at begeret rant over når hun begynte å snakke om barnebidrag. I ettertid har jeg jo også tenkt over tanken at det er jo rimelig frekt å komme tilbake til eksen, som hun var utro mot, å få trøst da det har gått galt med forhold og dating etter oss. 

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor skal du betale bidrag når dere har 50/50? Fordi hun ikke har jobb? 

Helt ærlig, så skjønner jeg faktisk ikke hvorfor hun spør etter bidrag. Virkelig! 

Anonymkode: cd837...443

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be henne ta det gjennom nab. Kanskje det går i dei favør

Anonymkode: 03617...cb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for alle gode svar her 🙂

Jeg vet at jeg har latt meg bruke, men når du står midt i det er det rett og slett vanskelig å innse at man har vært den myke puta sydd fast under armene hennes. 

Jeg tror at begeret rant over når hun begynte å snakke om barnebidrag. I ettertid har jeg jo også tenkt over tanken at det er jo rimelig frekt å komme tilbake til eksen, som hun var utro mot, å få trøst da det har gått galt med forhold og dating etter oss. 

 

Helt ærlig, så skjønner jeg faktisk ikke hvorfor hun spør etter bidrag. Virkelig! 

Anonymkode: cd837...443

Ja, når du har blitt behandlet sånn lenge er det kanskje ikke så lett å se hvor ille det er. Men kom deg ut av det, og ta initiativ til mekling. Det er bedre å ordne opp nå enn etter mange år med frustrasjon. Du fortjener et best mulig liv med minst mulig drama, husk det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg vet at jeg har latt meg bruke, men når du står midt i det er det rett og slett vanskelig å innse at man har vært den myke puta sydd fast under armene hennes. 

Så hun burde innse at hun er en drittsekk, mens du skal bli unnskyldt for å ikke se at du er en pushover?

Her er du faktisk like ille som henne.

Anonymkode: e4137...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så hun burde innse at hun er en drittsekk, mens du skal bli unnskyldt for å ikke se at du er en pushover?

Her er du faktisk like ille som henne.

Anonymkode: e4137...351

Akkurat denne må du gjerne utdype mer. Vil gjerne se hvordan jeg er ille i denne sammenhengen. 

Anonymkode: cd837...443

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg du bør si til henne at hun gjerne må ta kontakt med NAV for fastsetting av bidrag men at du da krever ny samværsavtale og megling med tanke på at hun nå har et lite barn å ta seg av som krever mer av henne enn det som var situasjonen når dere ble enig om 50/50 i utgangspunktet. 

Anonymkode: 26fcb...b1f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke Menn lærer. TS, du er tidenes største tøffel. Det er da intet nytt under solen at når alt kommer til alt så er det kun barnebidrag og samvær eks er opptatt av. 

Trodde ærlig talt at menn i det 21. århundre visste bedre enn å la seg utnytte på denne måten. 

Anonymkode: a8bf3...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

All den tid hun ikke har inntekt eller forskjellen på din og hennes er veldig stor så kan hun ha krav på bidrag selv om dere har 50/50…

Anonymkode: 3f0fe...c0f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette grenser for deg selv. Det er ikke din jobb å gi emosjonell støtte til en person som har sveket deg, når hun videre trår feil i livet sitt. Heller ikke betale regningene hennes.

Du må øve deg på grensesetting. Sett deg ned med penn og papir, lag et sett regler for deg selv når du skal og når du ikke skal involvere deg i støtte (samtaler, penger) med henne. Og lag noen standard måter å formidle grensene til henne. Så er du klar neste gang, da behøver du ikke tenke det ut på stående fot.

"Jeg er lei for å høre at det ikke gikk med din nye kjæreste. Dette er dog ikke min sak, jeg er din eksmann, så dette må du lufte deg med noen andre". 

Alt som har med barna å gjøre - du er med å snakke om.

Alt som har med hennes voksenliv å gjøre - du holder deg unna.

Bidrag - si at NAV får stå for utregning. Og be dem ta utgangspunkt i hva hun burde hatt av inntekt, du skal ikke blø for at hun velger å ikke jobbe.

Anonymkode: 069ef...55f

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kort om hva som skjedde: 
Jeg oppdaget at det som da var kona mi hadde en elsker på si. De hadde holdt på i 3-4 mnd og hun hadde møtt han på byen. 
Da jeg fant ut dette raste verden sammen og drømmen om det perfekte familieliv ble knust på sekunder. Var selvfølgelig uaktuelt for meg å fortsette med noen som kunne være så stygg mot en annen person. Vi har to nydelige barn sammen og for meg var det uaktuelt at vi skulle lage noe mer drama av dette. Gjort er gjort, ferdig! Nå var fokuset på barna og hva som ville bli best for dem. 50/50. Dobbel straff å bli utsatt for utroskap og samtidig miste 50% av tiden med barna. Hun betaler for det ene barnet vårt og jeg for det andre, bare for å nevne det. 

I ettertid har hun datet flere menn og kommet gråtende til meg hver gang det har skjært seg. Noe som skjedde to ganger det første året. Jeg har alltid stilt meg til disposisjon for å prate sammen og være støttende ovenfor henne. Når mor til barna har det bra, så har barna det bra og derfor har jeg vært veldig støttende ovenfor henne. Noe familien min virkelig ikke skjønner noe av mtp hvordan hun har behandlet meg. 

Hun har nå vært sammen med en annen fyr i 1 år og de fikk nylig en baby sammen. Hyggelig det og barna mine er kjempeglad for å ha fått seg ei ny lillesøster. For to uker siden gikk denne fyren fra henne og lot henne være igjen alene med den nyfødte babyen og det var jo selvfølgelig ekstremt vondt for henne og hun begynte å ringe meg. Jeg støtter henne som alltid og prater lenge med henne i telefon og kommer med råd om hvordan hun bør gjøre det økonomisk for å sikre seg best mulig. - Igjen bruker jeg masse tid på å hjelpe henne.

Hun er en person som trives med å være hjemme og har aldri stått på veldig hardt for å skaffe seg en jobb. Nå, for to dager siden så spurte hun om jeg kunne betale ditt og betale datt (halvparten av ei regning på 4000 blant annet) og jeg kom tilbake med et regnestykke som gjorde at hun faktisk skyldte meg kr.14 324,- basert på hva som er betalt av ting til ungene etter det ble slutt, men sa at det trenger vi ikke å tenke på. Jeg står for den og du trenger ikke å betale tilbake noe. 

I natt fikk jeg følgende melding: ''Du skal betale barnebidrag framover''. 

Nå kjenner jeg seriøst på en følelse av ENORMT svik. Ikke bare var hun utro, ikke bare brukte hun meg som en psykolog når det gikk til helvete med de andre karene, hun ødela også et forhold med ei herlig dame som ikke orka mer av eksens mas, nå skal hun seriøst male penger ut av meg også. 

Er det urimelig av meg å føle meg brukt? Er det urimelig av meg å tenke at dette nå er ei drittkjerring som kun utnytter folk? 
Søsteren min har sagt det siden starten av forholdet til ekskona at ''hun er manipulerende og får ofte det hun ber om, ikke gi etter''. 

Hva faen skal jeg si? Hva faen skal jeg gjøre? 


 

Anonymkode: cd837...443

Jeg tror faktisk hun egentlig har ville hatt deg hele tiden....folk er av og til slik at de tar deg for gitt......vet om utallige kvinner som har gjort slik, men etter at de kom sammen med exen igjen så var de sammen resten av livet...det var jo ikke slik at hun så til deg at hun var utro, for å være jævlig.....

Endret av Mumia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en tøffelhelt. Du skal ikke please din x selv om hun er moren til barna. Resultat av det ser du selv.

Anonymkode: 6ab8a...a1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...