Gå til innhold

Norge på vei inn i en ny smittebølge nå igjen?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Example skrev (11 minutter siden):

Fremdeles ikke sammenlignbart. Argumentet du bruker kan ikke brukes til stort.

Blir litt som å si at folk som brekker en tå vil slite med senskader resten av livet, og basere det på en studie som studerer folk med nakkebrudd.

Det var som svar på at noen sa sars viruset har vært her lenge. Da svarte jeg at det viruset ga iallefall mange senskader.

Jeg mener heller ikke at sars1 og sars2 er veldig sammenlignbare. De er mer like enn sars2 og influensa siden sars1 og sars2 er samme virusfamilie, men fortsatt er det epler og pærer.

Endret av Sermina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 hours ago, Sermina said:

Det var som svar på at noen sa sars viruset har vært her lenge. Da svarte jeg at det viruset ga iallefall mange senskader.

Jeg mener heller ikke at sars1 og sars2 er veldig sammenlignbare. De er mer like enn sars2 og influensa siden sars1 og sars2 er samme virusfamilie, men fortsatt er det epler og pærer.

Long covid er i stor grad psykosomatisk for de som har hatt milde/moderate sykdomsforløp. For alle andre er long covid ikke noe annet enn helt vanlig postviralt tretthetssyndrom som kan skje ved en rekke virussykdommer.

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2785832

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (På 6.7.2022 den 13.28):

Det står mye oppløftende i utenlandsk media. Dette fra Canadisk avis. Det er bare i Norge vi har lite offentlig debatt. 
Vet dere st CDC anbefaler alle som reiser til Norge om å bruke KN95 innendørs?

 

https://thetyee.ca/Analysis/2022/07/04/Get-Ready-Forever-Plague/?utm_source=daily&utm_medium=email&utm_campaign=040722&fbclid=IwAR0tMxh8rK0xZm5-4jepOX5K3wW7RXy5O7Oheqt17J3wYZMffgmc2stdn1Y

Virkelig??
Det må jo bli veldig spesielt for disse stakkars turistene å sitte innendørs med disse supermunnbindene sine da, når de er de eneste i rommet som bruker dem. Lurer de ikke på hvordan lokalbefolkningen i det hele tatt har klart å overleve?

Jeg håper virkelig de tilreisende blåser i denne anbefalingen, spesielt om de kommer fra en av de munnbindbesatte statene, så får de iallfall benyttet ferien til å trekke litt frisk luft.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti skrev (På 5.7.2022 den 9.20):

Enten stenge ned, eller så blir lærerne syke og potensielt uføre og skolen må stenge ned uansett. Så resultatet blir det samme.

Hjelper ikke å ha ting åpent om man ikke har friske folk til å drive dem vet du.....,...

Ærlig talt. Hver eneste vinter er det perioder med "noe som går", og til tider høyt sykefravær. Men det har da aldri ført til at skoler har måttet stenge, enda mindre har man stengt skoler for å unngå å stenge skoler. Den siste strategien hører hjemme i og burde aldri vært sluppet utenfor et satireshow.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (På 6.7.2022 den 15.04):

For noe tull. De fleste er på jobb da også. I hvert fall de med dagjobb.

Så blir man heller nødt til å stenge disse bedriftene også, dersom arbeidet ikke kan gjøres fra hjemmekontor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Capt. Obvious skrev (43 minutter siden):

Så blir man heller nødt til å stenge disse bedriftene også, dersom arbeidet ikke kan gjøres fra hjemmekontor. 

De må ingenting. Men for all del, om de prøver, bør vi nekte å innrette oss. De kan ikke sette alle i fengsel. Det er nok tull nå.

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capt. Obvious skrev (51 minutter siden):

Så blir man heller nødt til å stenge disse bedriftene også, dersom arbeidet ikke kan gjøres fra hjemmekontor. 

Blir det ikke enklere at de som er redde holder seg hjemme? Hva skal vi leve av fremover hvis en skal nekte folk og gå på jobb og nekte barn/ ungdom og gå på skole? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (På 6.7.2022 den 19.34):

Ikke misforstå meg for jeg vil ikke trekke sluttningen at covid er som hiv, men hiv infeksjon i seg selv er en mild forkjøelse. Problemene vi ser med immunforsvaret skjer først etter 5+år. 
Nå kommer det forskning som viser at koronainfeksjon påvirker immunforsvaret på ulike måter. Ikke som hiv, men på en måte som er unikt for korona. Det kreves veldig mye mer forskning på dette for å si hva de langsiktige konsekvensene er, men å bastant ignorere det kan være en katastrofe. Hva skjer når alle har få T-celler igjen? Det er iallefall en folkehelsekatastrofe. Vi har kaster bort alle føre var prinsipper. Den akutte infeksjonen er få redde for, men mange er ignorante over stadig nye funn på hvordan korona gir langtidskader. 

Godt sagt! Det er langtidsskadene jeg er redd for også, både av covid-infeksjon og av vaksinene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (På 6.7.2022 den 14.05):

Det finnes tiltak som ikke er lockdown. Vi kunne fått på plass tisk igjen. Munnbind på offentlige steder og luftrensing. Nå lukker vi bare øyne og ører. Mye kan oppnåes ved å begrense spredningen frem til vi har bedre teknologi for å overvinne viruset.

Enig i dette. Og i det alle minste, så burde det vært påbud å holde seg hjemme i minst 5 dager når man er covid- positiv, uansett om man føler seg frisk nok til å jobbe og være ute blant folk. Det hadde hjulpet mye på totalsituasjonen. Man holdt jo seg hjemme hvis man var smittsom med noe før covid også? Hvorfor føler mange det er helt greit å vandre rundt som smittebomber med covid nå? Det for meg helt uforståelig, og utrolig egoistisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (På 6.7.2022 den 20.35):

Jeg sier ikke at man skal ignorere det. Dette må selvsagt forskes på. Samtidig må man ta innover seg at denne sykdommen vil nå de aller fleste uansett, og det vil nå oss flere ganger. 

Å begrense kontakt på det plan at det ikke skjer, vil ikke la seg gjøre. Noen land forsøker fortsatt, men det er ganske håpløst i det lange bildet.

Jeg har enda ikke hatt covid, da jeg har vært veldig forsiktig. Jeg får nok covid jeg også etter hvert, men jeg gjør mitt beste for å utsette det så lenge jeg kan. Jeg tror det beste for immunforsvaret vårt er å få så få infeksjoner av covid som mulig, dess færre infeksjoner, dess mindre belastning og langtidsskade på immunforsvaret. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nora skrev (4 minutter siden):

Enig i dette. Og i det alle minste, så burde det vært påbud å holde seg hjemme i minst 5 dager når man er covid- positiv, uansett om man føler seg frisk nok til å jobbe og være ute blant folk. Det hadde hjulpet mye på totalsituasjonen. Man holdt jo seg hjemme hvis man var smittsom med noe før covid også? Hvorfor føler mange det er helt greit å vandre rundt som smittebomber med covid nå? Det for meg helt uforståelig, og utrolig egoistisk.

Akkurat dette er litt forvirrende. Da jeg fikk covid fikk jeg beskjed om at jeg måtte være hjemme fra jobb i 2 dager, fordi en var smittsom i 3 dager og jeg var allerede på dag 1. hvis jeg var borte mer enn 3 dager kunne arbeidsgiver kreve sykemelding. Dette var på coronatelefonen etter positiv test. Nå lot arbeidsgiver meg være borte hele uken uten sykemelding , men jeg skjønner ikke hvorfor og hvordan de gikk fra 11 dager til 3 dager på en uke. Hvis det er helt sikkert at man bare er smittsom i 3 dager er det jo greit at en går på jobb, men det var en veldig brå endring. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (43 minutter siden):

Akkurat dette er litt forvirrende. Da jeg fikk covid fikk jeg beskjed om at jeg måtte være hjemme fra jobb i 2 dager, fordi en var smittsom i 3 dager og jeg var allerede på dag 1. hvis jeg var borte mer enn 3 dager kunne arbeidsgiver kreve sykemelding. Dette var på coronatelefonen etter positiv test. Nå lot arbeidsgiver meg være borte hele uken uten sykemelding , men jeg skjønner ikke hvorfor og hvordan de gikk fra 11 dager til 3 dager på en uke. Hvis det er helt sikkert at man bare er smittsom i 3 dager er det jo greit at en går på jobb, men det var en veldig brå endring. 
 

 

Jeg tenker at de gikk ned til 3 dager for å få samfunnet til å gå rundt. Men man er jo smittsom i mer enn 3 dager, det har jeg lest jevnlig gjennom hele coronaperioden, fra gode kilder (bl.a Nakstad selv, senest nå i juli). 5 dager burde vært påbudt, og da burde det selvsagt være gode løsninger for det i arbeidslivet. Kanskje stopper man mye lettere smitteutbrudd på arbeidsplasser på denne måten? Og ikke minst hindrer smitte til kunder, hvis man jobber med kunder? 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (54 minutter siden):

Akkurat dette er litt forvirrende. Da jeg fikk covid fikk jeg beskjed om at jeg måtte være hjemme fra jobb i 2 dager, fordi en var smittsom i 3 dager og jeg var allerede på dag 1. hvis jeg var borte mer enn 3 dager kunne arbeidsgiver kreve sykemelding. Dette var på coronatelefonen etter positiv test. Nå lot arbeidsgiver meg være borte hele uken uten sykemelding , men jeg skjønner ikke hvorfor og hvordan de gikk fra 11 dager til 3 dager på en uke. Hvis det er helt sikkert at man bare er smittsom i 3 dager er det jo greit at en går på jobb, men det var en veldig brå endring. 
 

 

I februar var anbefalingen fire dager hjemme, deretter ble anbefalingen å holde seg hjemme kun om man hadde symptomer. Før de fire dagene var det seks dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nora skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at de gikk ned til 3 dager for å få samfunnet til å gå rundt. Men man er jo smittsom i mer enn 3 dager, det har jeg lest jevnlig gjennom hele coronaperioden, fra gode kilder (bl.a Nakstad selv, senest nå i juli). 5 dager burde vært påbudt, og da burde det selvsagt være gode løsninger for det i arbeidslivet. Kanskje stopper man mye lettere smitteutbrudd på arbeidsplasser på denne måten? Og ikke minst hindrer smitte til kunder, hvis man jobber med kunder? 

Ok, har ikke lest den siste uttalelsen til nakstad, så visste ikke at det var kommet til den konklusjonen. Ja, de åpnet opp for og få samfunnet til og gå rundt, men det går ikke mer rundt av at folk blir borte 3 dager istedenfor 5, så skjønner ikke akkurat det. Jeg fikk klar beskjed om at jeg var smittefri etter 3 dager, men var skeptisk til at de endret det så drastisk. Mulig de ikke vet helt. 
ja, det er klart en stopper smitte på arbeidsplassen om folk ikke går på jobb når de er syke. Før påbud må de ihvertfal bli enige med seg selv om anbefaling, og så må 5 dagers egenmelding etter positiv hjemmetest være godkjent fravær. Jeg tror allikevel at smitte før en vet selv at en er smittet er en like stor utfordring, om ikke større. Hvis en er på jobb og begynner og føle seg syk eller får beskjed om at en nærkontakt har blitt smittet, har en jo allerede vært på jobb med smitte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (6 minutter siden):

I februar var anbefalingen fire dager hjemme, deretter ble anbefalingen å holde seg hjemme kun om man hadde symptomer. Før de fire dagene var det seks dager.

Var det ikke opprinnelig 11 dager? Jeg ble smittet i februar og fikk helt klart beskjed om 3 dager  ( uten at jeg kan si at det var riktig fra deres side) og at ved feber burde jeg holde meg hjemme lenger,men da kunne arbeidsgiver kreve sykemelding.  jeg sendte bare et bilde av testresultatet og spurte om jeg trengte sykmelding, men hvis de hadde svart ja, skulle jeg da gå på legesenteret smittet for og måle feber… 

Anbefalingen nå er kun ved symptomer? Som i feber? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nora skrev (1 time siden):

Jeg har enda ikke hatt covid, da jeg har vært veldig forsiktig. Jeg får nok covid jeg også etter hvert, men jeg gjør mitt beste for å utsette det så lenge jeg kan. Jeg tror det beste for immunforsvaret vårt er å få så få infeksjoner av covid som mulig, dess færre infeksjoner, dess mindre belastning og langtidsskade på immunforsvaret. 

Det kan hende. Dog er det neppe noen fordel å bli smittet veldig lenge etter man har blitt vaksinert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Example skrev (1 time siden):

Det kan hende. Dog er det neppe noen fordel å bli smittet veldig lenge etter man har blitt vaksinert.

Jeg er ikke vaksinert😊

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (2 timer siden):

Var det ikke opprinnelig 11 dager? Jeg ble smittet i februar og fikk helt klart beskjed om 3 dager  ( uten at jeg kan si at det var riktig fra deres side) og at ved feber burde jeg holde meg hjemme lenger,men da kunne arbeidsgiver kreve sykemelding.  jeg sendte bare et bilde av testresultatet og spurte om jeg trengte sykmelding, men hvis de hadde svart ja, skulle jeg da gå på legesenteret smittet for og måle feber… 

Anbefalingen nå er kun ved symptomer? Som i feber? 

Jeg aner ikke hvor lenge det var i tidlig fase men i februar gikk det ned fra 6 til 4 dager. Tror ingen arbeidsgiver forlanger sykemelding, i alle fall ikke hos oss. Jeg hadde hjemmekontor. 
https://www.helsenorge.no/koronavirus/symptomer-smitte/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (2 minutter siden):

Jeg aner ikke hvor lenge det var i tidlig fase men i februar gikk det ned fra 6 til 4 dager. Tror ingen arbeidsgiver forlanger sykemelding, i alle fall ikke hos oss. Jeg hadde hjemmekontor. 
https://www.helsenorge.no/koronavirus/symptomer-smitte/

Veldig diffuse regler i dag egentlig. Slik jeg tolker det går en jobb ved mistanke om smitte, og en trenger jo ikke teste seg. Var litt lei det året noen fikk symptomer og måtte holde seg hjemme hver gang de hadde helgevakt, ingen tvil om at « ordningen» slet på andre arbeidstakere og bedriften. Det ble mye misbrukt , dessverre. 
jeg vet ikke hvilke arbeidsgivere som krevde sykmelding og ikke, vil tro generelt større bedrifter har mindre tillit. Hjemmekontor gjør det jo litt lettere og holde seg hjemme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nora skrev (1 time siden):

Jeg er ikke vaksinert😊

Nei, da skjønner jeg at du vil drøye smitten litt. På en annen side, så kan det jo hende at viruset muterer til en farligere variant også. Det har skjedd før, for å si det sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...