Gå til innhold

Mye tull og tøys i psykologifaget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her. Jeg poengterte at det er mye nyttig innenfor psykologifaget, og man kan forutsi en del atferd. Det er ikke det. Der er også mye flott terapi. 

Bare fri oss fra hyper og trender som ikke er forsket skikkelig på og som derfor ikke er vitenskapelig godt fundert. Det gjelder andre fag også, hvor man jobber med mennesker. 
 

Innlegget mitt er ikke trolling selv om det er litt satt på spissen og formulert med et skråblikk. Det jeg ber om er at noen som jobber innen politikk og ledelse og setter dagsorden gjerne ser behovet for å bevilge midler til medisinsk forskning innen psykofarmaka. Slik disse medisinene er nå i dag har de alt for mye bivirkninger. Mange pasienter sliter fysisk på grunn av det. 

Anonymkode: 56542...037

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok Rorschach-testen hos psykolog. Det er den hvor man skal se på blekkflekker og si hva man synes de ser ut som. Virket ikke særlig vitenskapelig. 

Rorschach_blot_01.jpg

Anonymkode: bf5bb...4f7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tok Rorschach-testen hos psykolog. Det er den hvor man skal se på blekkflekker og si hva man synes de ser ut som. Virket ikke særlig vitenskapelig. 

Rorschach_blot_01.jpg

Anonymkode: bf5bb...4f7

Ser ei gudinne med 2 ravner på hver side. Hva betyr det? :klo:

Anonymkode: 4ede2...b4e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

TS her. Jeg poengterte at det er mye nyttig innenfor psykologifaget, og man kan forutsi en del atferd. Det er ikke det. Der er også mye flott terapi. 

Bare fri oss fra hyper og trender som ikke er forsket skikkelig på og som derfor ikke er vitenskapelig godt fundert. Det gjelder andre fag også, hvor man jobber med mennesker. 
 

Innlegget mitt er ikke trolling selv om det er litt satt på spissen og formulert med et skråblikk. Det jeg ber om er at noen som jobber innen politikk og ledelse og setter dagsorden gjerne ser behovet for å bevilge midler til medisinsk forskning innen psykofarmaka. Slik disse medisinene er nå i dag har de alt for mye bivirkninger. Mange pasienter sliter fysisk på grunn av det. 

Anonymkode: 56542...037

Og nettopp derfor er det riktig å jobbe mot både bedre medisiner og bedre kognitiv terapi (eller hva det nå heter). 

 

Forresten; kom over denne spennende forskningen: Forskning.no/Oransje briller kan være løsningen for bipolare

Allerede tatt i bruk i mørkebehandling ved mani: Helsefonna

Anonymkode: 4ede2...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og nettopp derfor er det riktig å jobbe mot både bedre medisiner og bedre kognitiv terapi (eller hva det nå heter). 

 

Forresten; kom over denne spennende forskningen: Forskning.no/Oransje briller kan være løsningen for bipolare

Allerede tatt i bruk i mørkebehandling ved mani: Helsefonna

Anonymkode: 4ede2...b4e

Jeg synes det er kjempespennende at de utforsker nye metoder for å hjelpe bipolare. Jeg sjekket linken din og så at det foreløpig kun er gjort en studie på 23 mennesker, men at det ser lovende ut,.  Likevel er det er for tidlig å si noe sikkert. Jeg er litt bekymret over at 8 av 31 som deltok i studiet droppet ut. Dette er et hjelpemiddel som skal hjelpe i den maniske fasen, og da er det etter min forståelse mange pasienter som ikke er spesielt motagelige for behandling. Det å gi dem briller de må gå med, kan derfor for enkelte pasinter være en utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 22.23):

Har du nevnt det for mange psykologer? Nå får man vel ikke utgi seg for å være helsepersonell her på KG, men la oss si det sånn at alle kollegaene mine er psykologer. Vi snakker regelmessig om akkurat det du nevner vi burde blitt rasende av, og er helt klar over det. Vi er også klar over at den mest virksomme faktoren i terapi stort sett er relasjon, som man ikke trenger psykologutdanning for å bygge opp.

Anonymkode: 493e5...0f9

Dere blir rasende/defensive når noen fra de tunge vitenskapene nevner det for dere, samt andre felt innenfor medisin. Fordi dere da blir påminnet at det finnes andre, utenom psykologer selv, som vet hvor tullete psykologifaget er.

Ikke prøv å benekte dette. Psykologifaget kjemper en bitter kamp for aksept. Hvor mange bøker om psykologi åpner ikke med et essay hvor de prøver å forsvare at psykologi IKKE er pseudovitenskap?

Om 100 år, så har dere kanskje fått luket vekk alt tullet i faget, og fått gjort psykologi til noe annet enn astrologi med 6 års profesjonsutdanning.

Anonymkode: fadb7...5b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ser ei gudinne med 2 ravner på hver side. Hva betyr det? :klo:

Anonymkode: 4ede2...b4e

Jeg som hadde testen. I den virkelige testen får man se 10 bilder og slik jeg har forstått det så kan man ikke tolke noe ut fra svaret på ett bilde, det er når man ser svarene på alle bilden ei sammenheng. Men testen virket veldig uvitenskapelig og ble utviklet på 1920-tallet, på samme tid som Freuds teorier. 

Anonymkode: bf5bb...4f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (1 time siden):

Jeg synes det er kjempespennende at de utforsker nye metoder for å hjelpe bipolare. Jeg sjekket linken din og så at det foreløpig kun er gjort en studie på 23 mennesker, men at det ser lovende ut,.  Likevel er det er for tidlig å si noe sikkert. Jeg er litt bekymret over at 8 av 31 som deltok i studiet droppet ut. Dette er et hjelpemiddel som skal hjelpe i den maniske fasen, og da er det etter min forståelse mange pasienter som ikke er spesielt motagelige for behandling. Det å gi dem briller de må gå med, kan derfor for enkelte pasinter være en utfordring.

Vet det har blitt gjort forskning ved andre instituasjoner også, blant annet i Trondheim, Sverige og Italia, uten at jeg på stående fot helt vet hvor jeg kan finne de resultatene. Det var vel institusjonen i Trondheim som hadde dekket alle vinduene ved en avdeling for maniske pasienter med slik blåblokkerende middel, nettopp for å ikke tvinge noen til å ha briller på.

Ved Valen sjukehus i Sunnhordland har de også gjort enkelte forsøk på å legge maniske pasienter på den siden av korridoren med minst lys, og pasienter med ulike grader av depresjon på "solsiden". Sist jeg hørte var at resultatene var lovende, men ledelsen er veldig klar på at verken dette eller blåblokkerende briller uansett skal erstatte medisinering. Håpet er at man skal kunne redusere mediseringen der man ser det som hensiktsmessig. 

Anonymkode: 4ede2...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 19.54):

er mindfullness tilbakevist? Det visste jeg ikke. For min del OK, for det funket ihvertfall ikke for meg 😄

 

 

Anonymkode: 0e414...862

Hva mener du her? At det er ok eller at det ikke funket for deg?

Anonymkode: e3dbf...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk bare var klar over hvor mye av den ‘forskningen’ innenfor psykologifaget som er rent ut søppel…  

Og det mest ironiske er at det stort sett er de psykologiske sidene ved å sette opp en god studie de stryker på. Ingen objektive mål, i studier som må være åpne av natur og hensikten er å påvirke studiedeltakere - ingen hadde tatt tilsvarende studier seriøst om det var andre fagfelt. De hadde blitt ledd rett ut av første fagfellevurdering. I psykiatrien er det standard - andre fag krever dobbeltblinding av både deltakere og helsepersonell, fordi en vet kun det å være i en behandlingssituasjon kan påvirke folk til å svare mer positivt.

https://psykologtidsskriftet.no/fagessay/2017/07/replikasjonskrisen

 

Som f.eks kognitiv terapi, som stort sett blir tatt for gitt er et nyttig og greit verktøy.

Har ikke lest en eneste studie på kognitiv terapi med troverdig studiedesign! Og jeg har etterhvert lest mange. Med stor sannsynlighet er det kun hype, og påvirkning av pasienter til å krysse av mer positivt på spørreskjema.

https://forskning.no/uit-norges-arktiske-universitet-depresjon-partner/utbredt-terapi-virker-darligere-enn-for/482452

 

Psykiatrien har stort sett ingen troverdige beviser på at noe av det de driver med egentlig virker.

På den annen side - de har heller ingen troverdige beviser på det meste av diagnoser som brukes.

https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2017/08/29/psykiatriens-diagnoser-i-fritt-fall/

 

Anonymkode: 29e74...e41

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet det har blitt gjort forskning ved andre instituasjoner også, blant annet i Trondheim, Sverige og Italia, uten at jeg på stående fot helt vet hvor jeg kan finne de resultatene. Det var vel institusjonen i Trondheim som hadde dekket alle vinduene ved en avdeling for maniske pasienter med slik blåblokkerende middel, nettopp for å ikke tvinge noen til å ha briller på.

Ved Valen sjukehus i Sunnhordland har de også gjort enkelte forsøk på å legge maniske pasienter på den siden av korridoren med minst lys, og pasienter med ulike grader av depresjon på "solsiden". Sist jeg hørte var at resultatene var lovende, men ledelsen er veldig klar på at verken dette eller blåblokkerende briller uansett skal erstatte medisinering. Håpet er at man skal kunne redusere mediseringen der man ser det som hensiktsmessig. 

Anonymkode: 4ede2...b4e

jeg mener at et av de største problemene innenfor psykriatrien er at fagpersoner ikke samarbeider. DPS, ulike instutisjoner, politiet og fastlege prater overhodet ikke sammen. Og de prater i hvertfall ikke med pasienten. Det burde ikke være sånn at du enten får medisiner eller annen oppfølging. Jeg mener at instutisjoner primert er for stabilisering når en situasjon allerede har gått for langt og for å avlaste pårørende. Behandling skjer hjemme og burde vært tilpasset hver enkelt pasient og burde inneholdt både samtaleterapi, medisinering og aktivisering. Det er ikke alle som trenger alle tre, men det jeg mener er at jeg klør meg i hodet over at noen av norges smarteste og som har mye mer kompetasene enn meg klør seg i hodet over at vi har et tilbud til psykisk syke som ikke er tilstrekkelig. For en tid tilbake så jeg 5 foredrag om depresjon i løpet av en dag. De alle snakket om hvordan Psykisk sykdom er et folkehelseproblem som både er dyrt og påvirker hele familien til de som er rammet. Jeg nikket og var enig. Det gikk ikke opp for meg før litt senere, at vi ikke snakker om andre syke mennesker på denne måten. Vi sier ikke om kreftsyke at deres sykdom påvirker hele familer og at det er dyrt. Det er riktig at alvorlig sykom påvirker hele familien, men jeg er usikker på verdien i å fortelle mennesker som ofte føler at de er en byrde for familien, at de er en balastninge og en utgift. Mange av disse menneskene  kan kan bli mye bedre med god behandling. Fortsatt er det mange mennesker som tror at folk kan bli friske av alvorlig psykisk sykdom ved å ta seg sammen. Det minste vi burde kunne kreve av helsevesenet er at de tar seg sammen og omtaler pasientene sine som mennseker. Slik at de kan åpne for en vedre dialog mellom pasient og behandler.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så var har det vært noen år med øving av og få tilbake det å klare mindfulness, da jeg ble syk. Jeg og psykiateren min jobbet masse med dette, å være her og nå. Før jeg ble utbrent og fikk psykose, så var jeg veldig tilstede og folk sa at jeg hadde en liten gave med det og se endringer i naturen, nyte en kopp kaffe, synge og danse til musikk, gå mye barbeint om sommeren og kjenne at underlaget endrer seg.

Så ble jeg syk og fikk ikke til dette, mista det rett og slett. Og da ble jeg jo enda sykere, gikk i sorg over og ha mista mye av det som var meg. 

Så jeg heier absolutt på mindfulness!☀️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 19.49):

Hvorfor kaster psykologer og andre behandlere bort tiden på tull, tøys som mindfullness (som nå er tilbakevist), IOPT traumererapi, og meditasjon og andre hippiegreier som ikke virker i følge seriøs forskning. 
 

Kan de ikke heller satse på grundig medisinsk forskning og finne medisiner uten så mange bivirkninger? 
 

Nå er jeg lei av mambojambo! 

Anonymkode: 56542...037

Siden når begynte psykologer å finne opp medisiner? De har jo ingenting med medisiner å gjøre, annet enn å eventuelt anbefale det. Det er lege som skriver ut medisiner…

Utover det er mennesker ulike, så den behandlingen som fungerer for et menneske, fungerer ikke nødvendigvis for er annet. For meg hjelper meditasjon og mindfullness mot stress, angst og negative tanker. Jeg får en indre ro av det. 
Så selv om du har funnet ett par forskningsartikkel som tilbakeviser positive og virkningsfulle sider ved mindfullness, betyr jo ikke det at virkningene av mindfullness som behandling faktisk er tilbakevist. 

Anonymkode: 67762...cac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 20.05):

Psykologien overdriver sin rolle som medisinsk fagfelt. Om 50-80 år så sitter menneskeheten å ler av dagens psykologiserte samfunn, på samme måte som vi ler av 1800- og tidlig 1900-tall. 

Anonymkode: 1014e...d9c

Ja, de folka som uansett er flinke psykologer er de som hadde klart å hjelpe folk uten utdannelsen sin. 

Anonymkode: 5afe0...609

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 19.49):

Kan de ikke heller satse på grundig medisinsk forskning og finne medisiner uten så mange bivirkninger? 
 

Anonymkode: 56542...037

Det forskes vel mye på det.  

Anonymkode: 1f0a2...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 22.37):

TS her. Jeg poengterte at det er mye nyttig innenfor psykologifaget, og man kan forutsi en del atferd. Det er ikke det. Der er også mye flott terapi. 

Bare fri oss fra hyper og trender som ikke er forsket skikkelig på og som derfor ikke er vitenskapelig godt fundert. Det gjelder andre fag også, hvor man jobber med mennesker. 
 

Innlegget mitt er ikke trolling selv om det er litt satt på spissen og formulert med et skråblikk. Det jeg ber om er at noen som jobber innen politikk og ledelse og setter dagsorden gjerne ser behovet for å bevilge midler til medisinsk forskning innen psykofarmaka. Slik disse medisinene er nå i dag har de alt for mye bivirkninger. Mange pasienter sliter fysisk på grunn av det. 

Anonymkode: 56542...037

Er litt enig.

Men det er da så individuelt hva som funker og ikke på ulike mennesker. Noen har nytte av traumebehandling, andre kanskje ikke. De fleste kan vel ha nytte av å lære seg noe verktøy for å håndtere plager i hverdagen og få det lettere.

Ellers så har jo mange god effekt av medisiner også, ikke alle får forferdelige bivirkninger. Jeg er en av dem. 😊 For meg så er nok medisiner bedre enn terapi, for jeg er ikke en type som liker å snakke om traumer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang medisiner og bivirkninger…jeg tror man uansett i en oppstartsfase må igjennom noe bivirkninger. Selv om forskere finner opp «vidundermedisiner». Medisinene endrer jo faktisk noe kjemisk i hjernen og det merker man. 😅 

Endret av charlotte0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, charlotte0 said:

Er litt enig.

Men det er da så individuelt hva som funker og ikke på ulike mennesker. Noen har nytte av traumebehandling, andre kanskje ikke. De fleste kan vel ha nytte av å lære seg noe verktøy for å håndtere plager i hverdagen og få det lettere.

 

Det ver vel noe av det som virker uvitenskapelig. "Det er indiviuelt hva som funker på ulike mennesker, og det er indiviuelt hvor langt tid det tar å bli frisk/bedre". Det er en helgardering og det motsatte av vitenskapelighet.

Går selv til psykolog pga alvorlig depresjon. Og depresjon har psykologer mye erfaring med. Men det jeg vil si psykologen tilbyr er noen å snakke med som har taushetsplikt og som faktisk orker å høre på all klagingen min. Man trenger ikke psykologutdannelse for å klare det. Man trenger kun innstilling om at "nå må jeg huske at jeg får godt betalt for å lytte og da må jeg bare godta at samtalene ikke er noe gøye å høre på". 

Anonymkode: bf5bb...4f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...