Gå til innhold

Mye tull og tøys i psykologifaget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor kaster psykologer og andre behandlere bort tiden på tull, tøys som mindfullness (som nå er tilbakevist), IOPT traumererapi, og meditasjon og andre hippiegreier som ikke virker i følge seriøs forskning. 
 

Kan de ikke heller satse på grundig medisinsk forskning og finne medisiner uten så mange bivirkninger? 
 

Nå er jeg lei av mambojambo! 

Anonymkode: 56542...037

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er mindfullness tilbakevist? Det visste jeg ikke. For min del OK, for det funket ihvertfall ikke for meg 😄

 

 

Anonymkode: 0e414...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan de ikke heller satse på grundig medisinsk forskning og finne medisiner uten så mange bivirkninger? 
 

Farmakologisk forskning driver i hvert fall ikke psykologer med. Men er litt overrasket over at de tuller underveis i studiet med slike indianer ritualer som du ramser opp..😱

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologien overdriver sin rolle som medisinsk fagfelt. Om 50-80 år så sitter menneskeheten å ler av dagens psykologiserte samfunn, på samme måte som vi ler av 1800- og tidlig 1900-tall. 

Anonymkode: 1014e...d9c

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (9 minutter siden):

Farmakologisk forskning driver i hvert fall ikke psykologer med. Men er litt overrasket over at de tuller underveis i studiet med slike indianer ritualer som du ramser opp..😱

Ritualer ja. Der sa du det. Jeg trodde psykologi som fag ønsket å være mer naturvitenskapelige. 

Anonymkode: 56542...037

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Psykologien overdriver sin rolle som medisinsk fagfelt. Om 50-80 år så sitter menneskeheten å ler av dagens psykologiserte samfunn, på samme måte som vi ler av 1800- og tidlig 1900-tall. 

Anonymkode: 1014e...d9c

Greit nok. Det er en trend. De er nå flinke til en del ting, men du verden så mye merkelig som skjer i terapiens navn også. 

Anonymkode: 56542...037

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor kaster psykologer og andre behandlere bort tiden på tull, tøys som mindfullness (som nå er tilbakevist), IOPT traumererapi, og meditasjon og andre hippiegreier som ikke virker i følge seriøs forskning. 
 

Kan de ikke heller satse på grundig medisinsk forskning og finne medisiner uten så mange bivirkninger? 
 

Nå er jeg lei av mambojambo! 

Anonymkode: 56542...037

Meditasjon er vel greit visst man er litt stresset? Er det ikke bare å sitte i en stol og høre på litt rolig musikk, se på utsikten eller la tankene fllyte? Helt harmløst. De andre tingene vet jeg ikke så mye om. Men ideologien rundt mange ting er egentlig bare svada  som man forer folk for å få dem til å gjøre dette.

Endret av Michaelhe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologi er ikke en vitenskap. 

Anonymkode: bc51f...6bd

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologi og ledelsesfag har litt til felles der. Det er en eller annen studie som peker i retning noe. Den er ofte ganske svak forskningsmessig. Likevel kaster de seg på og tenker at "nå har vi funnet gull". Det blir en trend og alle snakker om dette nye som om det var sannhet, selv om det egentlig bare var en svak tendens observert i en dårlig studie. Etterhvert blir det bare glemt når funnene ikke kan replikeres og et eller annet nytt tar over. 

Jobber med ledelseskonsulenter og de er også helt sånn. For noen år siden snakka de ikke om annet enn Scrum og Lean. Nå er det helt avleggs og de tyter i vei om psykologisk trygghet og OKR. Neste år har de sikkert glemt det og, å har funnet noe nytt å mase om. 

Anonymkode: f4606...d59

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (Akkurat nå):

Meditasjon er vel greit visst man er litt stresset? Er det ikke bare å sitte i en stol og høre å litt rolig musikk, se utsikten eller l tankene fllyte? Helt harmløst. De andre tingene vet jeg ikke så mye om. Men ideologien rundt mange ting er egentlig bare svada  som man forer folk for å få dem til å gjøre dette.

Jo, men da kan msn også ligge i gresset en sommerdag og høre humla suse. 
Man trenger ikke 1-årig kurs som instruktør for det. 

Anonymkode: 56542...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man bør være forsiktig med å forholde seg for positivistisk til forskning, og samtidig være forsiktig med å avfeie forskning som man ikke umiddelbart ser nytten i.

Endret av Meltzer
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Psykologi og ledelsesfag har litt til felles der. Det er en eller annen studie som peker i retning noe. Den er ofte ganske svak forskningsmessig. Likevel kaster de seg på og tenker at "nå har vi funnet gull". Det blir en trend og alle snakker om dette nye som om det var sannhet, selv om det egentlig bare var en svak tendens observert i en dårlig studie. Etterhvert blir det bare glemt når funnene ikke kan replikeres og et eller annet nytt tar over. 

Jobber med ledelseskonsulenter og de er også helt sånn. For noen år siden snakka de ikke om annet enn Scrum og Lean. Nå er det helt avleggs og de tyter i vei om psykologisk trygghet og OKR. Neste år har de sikkert glemt det og, å har funnet noe nytt å mase om. 

Anonymkode: f4606...d59

Lo godt av denne. Er så enig. 

Anonymkode: 56542...037

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor kaster psykologer og andre behandlere bort tiden på tull, tøys som mindfullness (som nå er tilbakevist), IOPT traumererapi, og meditasjon og andre hippiegreier som ikke virker i følge seriøs forskning. 
 

Kan de ikke heller satse på grundig medisinsk forskning og finne medisiner uten så mange bivirkninger? 
 

Nå er jeg lei av mambojambo! 

Anonymkode: 56542...037

Du blander psykologi og psykologi. Førstnevnte er et samfunnsvitenskapelig fagområde og psykologer kan ikke skrive ut resepter på eks. antidepressiva.

Anonymkode: 5b169...ad9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du blander psykologi og psykiatri. Førstnevnte er et samfunnsvitenskapelig fagområde og psykologer kan ikke skrive ut resepter på eks. antidepressiva.

Anonymkode: 5b169...ad9

 

Anonymkode: 5b169...ad9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meltzer skrev (Akkurat nå):

Jeg tror man bør være forsiktig med å forholde seg for positivistisk til forskning, og samtidig være forsiktig avfeie forskning som man ikke umiddelbart ser nytten i.

Ja, den gyldne middelveien, men kan vi ikke være så snille og avpsykologisere samfunnet litt og heller finne på noe annet gøy? 

Anonymkode: 56542...037

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du blander psykologi og psykologi. Førstnevnte er et samfunnsvitenskapelig fagområde og psykologer kan ikke skrive ut resepter på eks. antidepressiva.

Anonymkode: 5b169...ad9

Jeg formulerte meg bare litt unøyaktig. Mer spesifikt tenkte jeg at pengestrømmen bør gå mer til det medisinske feltet. Folk blir tjukke og dør tidlig av medisiner med for mange bivirkninger. 

Anonymkode: 56542...037

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da veldig til trollefest!

Anonymkode: 96ea6...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.6.2022 den 19.49):

Hvorfor kaster psykologer og andre behandlere bort tiden på tull, tøys som mindfullness (som nå er tilbakevist), IOPT traumererapi, og meditasjon og andre hippiegreier som ikke virker i følge seriøs forskning. 
 

Kan de ikke heller satse på grundig medisinsk forskning og finne medisiner uten så mange bivirkninger? 
 

Nå er jeg lei av mambojambo! 

Anonymkode: 56542...037

Psykologi veksler mellom pseudovitenskap med en viss nytteverdi til absolutt bullshit som er langt verre enn astrologi. Alle psykologer VET dette, men de blir RASENDE hvis du nevner det for dem, fordi det er en ubehagelig SANNHET.

Anonymkode: fadb7...5b7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Psykologi veksler mellom pseudovitenskap med en viss nytteverdi til absolutt bullshit som er langt verre enn astrologi. Alle psykologer VET dette, men de blir RASENDE hvis du nevner det for dem, fordi det er en ubehagelig SANNHET.

Anonymkode: fadb7...5b7

Har du nevnt det for mange psykologer? Nå får man vel ikke utgi seg for å være helsepersonell her på KG, men la oss si det sånn at alle kollegaene mine er psykologer. Vi snakker regelmessig om akkurat det du nevner vi burde blitt rasende av, og er helt klar over det. Vi er også klar over at den mest virksomme faktoren i terapi stort sett er relasjon, som man ikke trenger psykologutdanning for å bygge opp.

Anonymkode: 493e5...0f9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...