AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #101 Skrevet 2. juni 2022 I vår barnehage kaller de det ikke pride, men regnbuefest. Anonymkode: 4931b...278
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #102 Skrevet 2. juni 2022 Jeg tror slike markeringer, så tidlig i barnehagealder kan være med på å gjøre barna forvirret. Det er selvsagt ok at noen er homofil, trans eller what ever. Men jeg tenker at man trenger ikke i barnehagealder å mase om og ha en markering hvor det sikkert gjentas "gutter kan være sammen med gutter og jenter kan være sammen med jenter, også kan man bestemme sitt eget kjønn". Normalen er å være heterofil. Men jeg tror nok noen barn kan begynne å bli forvirret og tenke at kanskje det er slik at man skal like samme kjønn ol. Jeg mener at dette hører mer hjemme når barna blir eldre, altså litt ut i barneskolen. Da forstår de gjerne følelser litt mer, klarer å ha en litt mer kritisk tankegang ifht seg selv, og de forstår nok bedre hva det innebærer. Jeg er heller for at voksne skal svare åpent og ærlig om barn spør. Og at det kanskje innimellom kan prates litt om at noen liker samme kjønn ol, noen har to mødre osv. Men markeringer og hysteri syns jeg ikke noe om. La det falle seg naturlig i stedet! Anonymkode: 0a1b3...07d 2 1
Sheik Skrevet 2. juni 2022 #103 Skrevet 2. juni 2022 Barnehagen jenta mi går i har "mangfoldsuke". De kaller det ikke Pride. Det er kanskje lettere for noen å akseptere at det kalles mangfold i stedet for Pride.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #104 Skrevet 2. juni 2022 Lurer på hvilken skade og påvirkning enkelte her tror at en pridemarkering skal gjøre for et barn. Hadde ikke bekymret meg en plass om dette ble markert i barnehagen eller skolen. Anonymkode: 28442...4a0 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #105 Skrevet 2. juni 2022 Vi fikk dette brevet fra barnehagen. Høres vel ok ut det, har ikke tatt særlig stilling til det siden jeg tviler på at 2 åringen min skjønner noe særlig av det. Prideflagget henger ute i barnehagen. Jeg synes egentlig hele prideopplegget er litt tåpelig og det er ikke noe vi markerer hjemme. Men jeg lærer barna mine om å respektere andre og at det helt greit å være seg selv og elske den man vil. "MARKERING AV PRIDE MÅNEDEN Juni er pridemåneden hvor vi i barnehagen retter fokus mot samhold, stolthet og likeverd. Regnbueflagget symboliserer fellesskap og frihet, og retten til å elske den man vil. For barn handler ikke dette om seksuell orientering, men om å danne sin egen identitet. De skal bli trygge på at de har rett til å være seg selv uavhengig av kjønn, kjønnsuttrykk, etnisitet og livssyn. I Rammeplanen for barnehagen heter det “Barnehagen skal synliggjøre et mangfold i familieformer og sørge for at alle barn får sin familie speilet i barnehagen”. Videre står det skrevet at “Barnehagen skal fremme respekt for menneskeverdet ved å synliggjøre, verdsette og fremme mangfold og gjensidig respekt. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på”. Det finnes mange ulike familiekonstellasjoner hvor barna enten bor med en forelder, har to mammaer, to pappaer, er adoptert, bor i fosterhjem eller bor med mor og far. Felles er at vi alle er like mye verdt. Dette ønsker vi å formidle og fokusere på gjennom markeringen av pridemåneden. Vi ønsker å sikre et åpent og inkluderende miljø for barna. Vi vet at barn er født uten fordommer og at mangfold skapes gjennom gjensidig respekt og toleranse. Synlighet og åpenhet er det viktigste virkemiddelet vi har mot fordommer og diskriminering. Sammen med barna vil vi gjøre ulike aldersadekvate aktiviteter og samlinger med fokus på de tre hovedområdene samhold, stolthet og likeverd. Fint om vi kan fremme dette sammen med dere foreldre – da står vi sterkere sammen!" Anonymkode: c5730...2fd 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #106 Skrevet 2. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Lurer på hvilken skade og påvirkning enkelte her tror at en pridemarkering skal gjøre for et barn. Hadde ikke bekymret meg en plass om dette ble markert i barnehagen eller skolen. Anonymkode: 28442...4a0 Akuratt det samme som jeg tenker. Dette går ikke ut over barna på noen som helst måte. Dette er en ikke-sak. Anonymkode: 094da...e09 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #107 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er ikke det flagget står for. Den ekskluderer vanlige heterofile. Anonymkode: ac20f...ced Ikke bare heterofile, men også kjønnopererte som ønsker å være det kjønnet de er operert til istedenfor «transmann/transkvinne». Pride ønsker ikke de velkommen, her må man være langt utenfor «a4-boksen» for å bli godkjent. Anonymkode: ec0e0...518 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #108 Skrevet 3. juni 2022 Her er hun oppdratt til å respektere at jenter kan være lesbiske og gutter homofile,uten at vi på noen som helst måte feirer pride. Anonymkode: 6e574...3df 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #109 Skrevet 3. juni 2022 Jeg tenker det ikke er behov for å informere. Pride skjer jo vært år. Bare bra at de markerer og har fokus på forskjeller og likeverd. Anonymkode: ac9c8...f2a 1
Maleficenta Skrevet 3. juni 2022 #110 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg tenker det ikke er behov for å informere. Pride skjer jo vært år. Bare bra at de markerer og har fokus på forskjeller og likeverd. Anonymkode: ac9c8...f2a det syns jeg de kan ha fokus på hele året 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #111 Skrevet 3. juni 2022 Maleficenta skrev (1 minutt siden): det syns jeg de kan ha fokus på hele året Absolutt enig! Men ser ikke noe problem med ekstra fokus på det under Pride, hvor det virkelig feires. Anonymkode: ac9c8...f2a
tweet Skrevet 3. juni 2022 #112 Skrevet 3. juni 2022 Jeg blir så trist av dette her. Når jeg leser at enkelte skriver at barn er for små til å høre om Pride, og om at det går an å være forelsket i samme kjønn osv. Min sønn har en lesbisk mor og verdens beste bonusmamma, som er en transkvinne. Vi har vært helt åpen om alt med han på en enkel og ærlig måte, tilpasset hans alder, og han er ikke det minste forvirret. En dag vi snakket om at bonusmamma var født gutt, sa sønnen min "jeg var også født gutt, men jeg er det enda da", og han er bare fire år! Barn tar ikke skade av å vite hva å være skeiv betyr, at noen har to mammaer eller to pappaer. De lærer bare å akseptere seg selv og andre mennesker, akkurat som de er. Om de skal skånes for dette til de blir større, kan det føre til at de skammer seg over den de er og føler seg annerledes og ensom, skulle det vise seg at de er skeive. Dette er dessuten noe mange barn føler på fra de er veldig små (at de er skeive), uten påvirkning fra noen. Der er jeg et godt eksempel på det, men jeg dyttet det ubevisst langt langt vekk og innså det ikke igjen før jeg ble voksen. Hadde noen tatt praten med meg da jeg var yngre, hadde jeg nok akseptert meg selv mye tidligere og sluppet den smerten og forvirringen jeg har følt på. I følge fleres synspunkt her, skulle jeg helst holdt det helt hemmelig at jeg er lesbisk og samboer trans ovenfor sønnen min, fordi han er for liten. Og ikke pokker om vennene hans skal vite om det! I tillegg måtte vi holdt det skjult for alle andre barn i vår omkrets. Jeg vil også nevne at til og med barn har en seksualitet, fra de er veldig små. Ikke på samme måte som voksne selvfølgelig, men de blir nysgjerrige og utforsker seg selv og andre barn i seksuell lek. Dette er helt naturlig og noe de også lærer om i barnehagen. De lærer om grenser, at de bestemmer over egen kropp og hva som er greit og ikke. Men å lære om kjærlighet mellom to av samme kjønn.. NEI FY FAEN SÅ EKKELT! 🙄 Det nevnes også at pride blir tredd nedover hodet på barn i skolen også, men det har jeg ALDRI hørt noe om. Ikke ett eneste eksempel. Det om flytende kjønn og alt det der, finner de på tiktok og andre SoMe, så da får dere heller ta fra de sosiale media og ta litt ansvar og ta opp temaet med dem selv. I Pride-paraden er det visst flust av homofile menn i lakk og lær, i følge flere. Vel, de aller aller fleste i paraden er helt "vanlig" kledde mennesker, kanskje med litt ekstra farger og glitter. Men fokuset er likevel på de få som kler seg utfordrende, og de representerer visstnok alle skeive. Det er utrolig synd. 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #113 Skrevet 3. juni 2022 Pride handler om menneskerettigheter. Syns det er flott at barnehager, skoler osv markerer pride. Menneskerettigheter handler absolutt om politikk. At man kan markere at man skal få elske den man elsker og være den man er, er absolutt noe jeg vil at mitt barn skal være en del av. Anonymkode: dc2d3...121 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #114 Skrevet 3. juni 2022 Dette er grunnen til at det fortsatt er viktig med Pride 👇🏼 Og denne posten ble lagt ut nå nylig i tillegg. Anonymkode: 7569d...0b8
Rhodiola Skrevet 3. juni 2022 #115 Skrevet 3. juni 2022 Ryddet for brukerdebatt, avsporing, krenkende og hetsende ytringer i tillegg til siteringer av slettede innlegg. Rhodiola, adm.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå