Gå til innhold

Informerer bhg dere om pride?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Våre går på steiner bhg. De har ingen pride markering, heldigvis. Politisk propaganda har ingenting i barnehager å gjøre. Halvparten av barna vet ikke hva gutt eller jente er, så det å blande inn trans i mixen er rot til enda mer forvirring. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Seksualitet blir ikke diskutert. Alltid skal motstandere mot Pride trekke det ned i det seksuelle. I barnehagen så blir Pride markert som en feiring av kjærlighet. Og flere 4-åringer har to mammaer eller to pappaer. Homofile har faktisk lov til å gifte seg og reprodusere. Så om du mener at 4-åringer skal "prakkes på" at kun en mamma og en pappa har lov til å elske hverandre så henger du ikke med i tiden. 

Anonymkode: 9a691...941

Jo takk, det er jeg fullstendig klar over, og for de barna som har to mammaer eller to pappaer så er jo det normalen - for barna rundt er det heller ikke noe big deal - Oskar har to pappaer fordi de er glad i hverandre slik mamma og pappa er. SÅNN, da var det avmystifisert og i orden. Hvorfor lage noe mer ut av det? 🙄

Igjen, jeg har ingenting i mot hverken homofile, minoriteter eller annet. Det jeg er imot er woke bevegelsen og denne ekstreme påtvingingen av at alt som er annerledes er fint og flott og fargesprakende. Kan man ikke bare ha et naturlig forhold til mangfold??

Anonymkode: a1ff5...4ac

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Synes det er tragisk at foreldre syter og klager over at de blir "uglesett" over å ikke få sympati i at de ikke støtter PRIDE.

Det er så mange land i verden som torturere, straffer og dreper mennesker som ikke er heterofile. PRIDE markeres for å fortsette å jobbe for menneskerettighetene - rettigheten til sin egen identitet og til å elske. Det handler ikke om sex - men om kjærlighet.

Så kommer Norges foreldre og syter over at PRIDE flagget ikke inkluderer verdens vanligste og mest priviligerte seksualitet. De syter over at barna deres må lære om at alle mennesker skal få elske den de vil- og kaller det politisk (for å få sympati).

Rettigheten til å elske er langt fra politisk. Alle barn bør få feire den dagen de blir feiret for å være den de er.

Anonymkode: aad43...61a

Det ironiske er at de som er mest fanatisk når det gjelder pride er ofte de samme som ønsker økt innvandring av folk som tilhører en viss religion og kultur, det er en religion og kultur der det tillat å drepe homofile.

Er jo ikke akkurat sånn at disse menneskene legger fra seg middelalderholdningene sine så fort de passerer grensen, kommer jo også tydelig frem i opptogene siden det nesten er bare hvite mennesker som deltar.

Anonymkode: f3d44...f36

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det eneste jeg er "redd" for (kanskje ikke på barnehagestadiet, men etterhvert på skolen) er denne kjønnsforvirringen jeg har fått med meg at foregår enkelte steder. At det er så innmari mye å forholde seg til og at flere og flere barn/unge føler seg "født i feil kjønn" (forbigående). Jeg er for å snakke om det som noe enkelte opplever, men ikke tre det ned over hodene på barn og usikre og søkende ungdommer på den måten det gjøres i blant.

Så jeg lurer på om Pride-fokuset på skolen medfører dette? Eller bare snakk om at man kan bli kjæreste av begge kjønn liksom? Førstnevnte synes jeg er ugreit, sistnevnte er greit (fint) for min del.

Anonymkode: cb5c7...7aa

Har du overhodet sett ungdomsserier de siste årene? Jeg tror de fleste barn hører veldig mye mer om homofili og transpersoner gjennom serier og filmer enn på skolebenken. Så hvis du er redd for at det blir "tredd ned" over hodet på usikre barn og ungdommer ville jeg begynt med sensur av ungdomsserier. Pride fokuset på skolen er forsvinnende lite sammenlignet med i serier og SoMe.

Anonymkode: 1f0bf...8eb

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Små barn skal få høre at alle er like mye verdt, og vi skal fremme mangfold, likestilling m.m. MEN, Pride symboliserer så mye mer enn det. Pride HAR en politisk agenda, og når man stiller seg bak regnbueflaggene og går i Pride-tog så gir man, for mange nokså ubevisst tydeligvis, sin støtte til et mer radikalt og ideologisk tankesett! Støtter du politikken som organisasjoner og aktivister bak Pride står for? 

Anonymkode: 18dcd...0d2

Enig i dette.

Barnehagen markerer vel neppe politiske dager som første mai og kvinnedagen? Så ser ingen grunn til at de skal markere pride. Pride er mye mer enn at "alle skal ha like rettigheter". Det sistnevnte snakkes masse om i norske barnehager og skoler hver eneste dag! Trenger ikke en egen dag til det. Og pride er veldig mye annet enn like rettigheter for alle.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du overhodet sett ungdomsserier de siste årene? Jeg tror de fleste barn hører veldig mye mer om homofili og transpersoner gjennom serier og filmer enn på skolebenken. Så hvis du er redd for at det blir "tredd ned" over hodet på usikre barn og ungdommer ville jeg begynt med sensur av ungdomsserier. Pride fokuset på skolen er forsvinnende lite sammenlignet med i serier og SoMe.

Nei, har ikke ungdom enda. Ser nok på noe serier og film som ungdom kunne sett på, og kan ikke si jeg har lagt merke til det, men det er mulig. Tror på generell basis at slik passiv påvirkning har noe mindre effekt enn direkte påvirkning ved undervisning og lignende, uten å kunne si det sikkert, virker bare sannsynlig for min del.

Å "forvirre" unge angående legning tenker jeg er mindre skummelt enn angående kjønn da. Hadde brydd meg null om datteren min en dag sier hun er bifil eller lesbisk, men blitt mer bekymret (for konsekvenser og om det er helt reelt eller mer forbigående, hvordan støtte uten å fyre oppunder) om hun ville bli gutt.

Siste jeg tilfeldigvis kom over var dette for noen dager siden https://www.foreldrenettverket.no/post/brev-fra-en-opprort-far, og det synes jeg er ugreit.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er vi fundamentalt uenige. Jeg mener at små barn har godt av å høre at alle er like mye verdt. At selv om Per sitter i rullestol er det viktig at vi fikser slik at også han får muligheten til å være med på det samme som andre. At Anne har to mammaer, og det er kanskje sjeldnere, men ikke dårligere, enn å ha en mamma og en pappa. Jeg tenker at et er fint at de får høre dette, og det kan da ikke skade på noen måte? 

Hvorfor er det for tidlig at de får høre dette i barnehagen? 

Anonymkode: 36b59...32a

Men, barn tenker jo dette uansett... Jeg har aldri vært borti barn som gjør særlig forskjell på andre... Det er da virkelig ingen som er mer inkluderende, omsorgsfulle og kjærlige enn barn??  

De barna som erter, gjør forskjell, gjør narr av, de har det vondt og de har lært det et sted...

Jeg er ikke i mot Pride egentlig, men syns at en hel måned det er litt i overkant. Det hadde holdt massevis med en uke. 

Anonymkode: ac523...582

• Hjerte 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, har ikke ungdom enda. Ser nok på noe serier og film som ungdom kunne sett på, og kan ikke si jeg har lagt merke til det, men det er mulig. Tror på generell basis at slik passiv påvirkning har noe mindre effekt enn direkte påvirkning ved undervisning og lignende, uten å kunne si det sikkert, virker bare sannsynlig for min del.

Å "forvirre" unge angående legning tenker jeg er mindre skummelt enn angående kjønn da. Hadde brydd meg null om datteren min en dag sier hun er bifil eller lesbisk, men blitt mer bekymret (for konsekvenser og om det er helt reelt eller mer forbigående, hvordan støtte uten å fyre oppunder) om hun ville bli gutt.

Siste jeg tilfeldigvis kom over var dette for noen dager siden https://www.foreldrenettverket.no/post/brev-fra-en-opprort-far, og det synes jeg er ugreit.

Jeg er helt enig i det innlegget det lenkes til.

Endret av Anonymus Notarius
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men, barn tenker jo dette uansett... Jeg har aldri vært borti barn som gjør særlig forskjell på andre... Det er da virkelig ingen som er mer inkluderende, omsorgsfulle og kjærlige enn barn??  

De barna som erter, gjør forskjell, gjør narr av, de har det vondt og de har lært det et sted...

Jeg er ikke i mot Pride egentlig, men syns at en hel måned det er litt i overkant. Det hadde holdt massevis med en uke. 

Anonymkode: ac523...582

Nettopp. Dersom de voksne hjemme snakker negativt om at de to damene er i naboleiligheten er kjærester med æsj og uff, eller at de kaller den somaliske naboen nedenunder for «jævla et eller annet» så er det jo fint at barnehagen kan være en motvekt. 

Anonymkode: 36b59...32a

• Liker 3
Skrevet

Hos oss har de fokus på mangfold hele måneden.
Tror ikke de skal ha noen parade eller regnbuedag.
De leser bøker om barn som er litt annerledes, feks Henrik er en havfrue eller hva den heter.
Syns det er kjekt jeg, at de lærer at det er greit å feks for en gutt å ville være havfrue, eller prinsesse, uten at det er galt.
Er ikke fan av gutte og jenteleker eller gutte og jenteklær. 
Datteren min har både dukker, biler og dinousaurer og klærne kjøper jeg på både gutte og jenteavdelingen. Gutteklær har som oftest mer lommer og er mer komfortable, datteren min liker å ha lommer.

De som er imot at barna skal lære om at noen er annerledes og at det finnes samkjønnede foreldre, de får søke seg til kristne barnehager så de kan være med likesinnede.
Det å lære om at man kan være forelsket i både motsatt kjønn eller samme, har ingenting med å lære om seksualitet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Pride toget er fylt av folk som kler seg i sex kostymer og upassende oppførsel, transaktivisme etc. Hvordan passer det i en barnehage synes du? 

Anonymkode: ac20f...ced

Du tror seriøst at det er det barnehagen viser barna..?

Anonymkode: 7569d...0b8

• Liker 2
Skrevet

Er de for små for å høre om at gutter kan like gutter og jenter kan like jenter? Noe de kan se på kjøpesenteret, lekeplassen, hjemme hos lille Lise og hos Brillebjørn? 

Hvorfoe må de? Tror ikke de bryr seg altså, eller legger merke til det en gang.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor i alle dager skal 4-åringer lære at de kan elske hvem de vil? 4 åringer elsker mammaen og pappaen sin og skal ikke behøve forholde seg til seksuelle preferanser. Jeg begriper ikke hvordan dette i det hele tatt er noe å debattere.

Anonymkode: a1ff5...4ac

Nå er det du som legger noe seksuelt i det. Regner vel med at du tenker automatisk på seksuelle preferanser hver gang barnet ser på en film men prins og prinsesse eller leser en bok om det samme?

Anonymkode: 7569d...0b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pride toget er fylt av folk som kler seg i sex kostymer og upassende oppførsel, transaktivisme etc. Hvordan passer det i en barnehage synes du? 

Du tror i fullt alvor at det er DET de viser frem? Det faller deg ikke inn at det er retten til å elske den man vil, forebygge fordommer og stigmatisering som er i fokus. At det er den type ting man snakker om og kanskje tegner noen regnbueflagg, OG at barnehageansatte ikke akkurat henter frem en homo med rosa tangatruse i ratata for å presentere Pride

Anonymkode: 2b256...d3f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, i vår barnehage dro de på Pride arrangement med barna uten å informere på forhånd.

Barnet vårt hadde neglelakk på i regnbuens farger når det ble hentet.

Helt uakseptabelt.

Anonymkode: cfc90...b0c

Min har kommet hjem med neglelakk i hele vår, flere ganger. Kjøpte neglelakkfjerner i dag, jeg har sagt til han som det er at jeg synes han er finest uten sånt jåleri, som han er! Og det lukter så forjævlig sterkt at jeg får vondt i hodet av det.

Det er jo nesten sånn nå til dags at man er homofob hvis man ikke synes noe om at ungen kommer hjem sånn. Hva blir det neste, leppestift og falske vipper? Synes det er noe fjas og jeg ville ikke akseptert at jenta mi kommer hjem sånn heller.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tror i fullt alvor at det er DET de viser frem? Det faller deg ikke inn at det er retten til å elske den man vil, forebygge fordommer og stigmatisering som er i fokus. At det er den type ting man snakker om og kanskje tegner noen regnbueflagg, OG at barnehageansatte ikke akkurat henter frem en homo med rosa tangatruse i ratata for å presentere Pride

Anonymkode: 2b256...d3f

det er sånn de viser seg i paradene. Ikke helt barnevennlig å dra de med på en pride parade. De må gjerne male regnbueflagg i barnehagen men de trenger ikke å se homser som har kledd seg ut i lakk og lær på paraden

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (5 minutter siden):

Min har kommet hjem med neglelakk i hele vår, flere ganger. Kjøpte neglelakkfjerner i dag, jeg har sagt til han som det er at jeg synes han er finest uten sånt jåleri, som han er! Og det lukter så forjævlig sterkt at jeg får vondt i hodet av det.

Det er jo nesten sånn nå til dags at man er homofob hvis man ikke synes noe om at ungen kommer hjem sånn. Hva blir det neste, leppestift og falske vipper? Synes det er noe fjas og jeg ville ikke akseptert at jenta mi kommer hjem sånn heller.

Jeg syntes det er en fullstendig uting uansett hva slags kjønn barnet er. 
Reagerer på at barnehagen tar seg slike friheter og drar på arrangementer som ikke er informert oss som foreldre.

Når vi klagde (sammen med flere andre foreldre) fikk vi beskjed om at det er 2020 og vi informerer ikke foreldrene nettopp fordi vi ikke vil at noen skal sette stopper for at barna blir eksponert for holdninger foreldrene muligens ikke deler.

Dette fra avdelingsledere i 20 årene, uten barn, som tror de sitter med fasiten på alt.

Vi skiftet faktisk barnehage pga dette og mange andre tvilsomme handlinger fra barnehagen sin side.

-Jeg som skrev innlegget du svarte på

Anonymkode: cfc90...b0c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke det flagget står for. Den ekskluderer vanlige heterofile. 

Herrejesusogmaria for noe trangsynt møl. 

Anonymkode: 42d16...cc8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt i orden at de lærer at alle folk er forskjellige. Er også riktig at de lærer alle er like mye verdt. Egen pride-dag derimot....- Nei, for noe tull! Det får de eventuelt bli med på OM DE VIL når de blir litt større/ eldre!!!   Jente 4 år:  ....."når jg blir voksen skal jeg få meg  jentekjærest....da kan vi ha det gøy og fest...!   Niks, tror neppe de helt skjønner det hele og store da de er i barnehagealder! Greit lære litt og litt, men "tvinge" på dem pride??!!   Ufff... 

Og apropo...På skolen skal en snart ikke feire hverken jul eller påske oh lignende...- KAN jo hende noen har annen tro... Meeeeen- Pride skal de sikkert feire! 🤔😲😳🤣   

Vel... Fra at det var "galt" og like/ falle for samme kjønn, så har det nesten blitt motsatt snart jo!  Ikke alle steder i verden( og det ER trist!), men her...! Blitt en "moteting" på en måte...- heller ikke så bra.  JA TIL AT FOLK FÅR VÆRE SEG SELV UANSETT!  

Anonymkode: c8843...ca0

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Regnbuefest hos oss, tommel opp for det!

Anonymkode: eafd6...a1d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...