Gå til innhold

Kjæresten kysset en annen dame i fylla, jeg vil ikke gå. Hvordan klare å tilgi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

I mine øyne er det verre at du måtte spørre ham om det. Jeg kunne tilgitt et random kyss dersom mannen kom angrende hjem og la alle kortene på bordet. Men hadde blitt veldig skeptisk her fordi du fant ut av det på et bilde på Facebook. Virker som om han er lei seg for at han ble tatt. Hva hadde skjedd hvis bildet ikke hadde blitt publisert? Har det skjedd flere ganger?

Anonymkode: f7591...266

Men hadde fyren tid til å fortelle om kysset selv? TS hadde alt sett det før han kom, og konfronterte ham med det. Vi vet ikke om han hadde planlagt å fortelle det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Hulderen said:

Men hadde fyren tid til å fortelle om kysset selv? TS hadde alt sett det før han kom, og konfronterte ham med det. Vi vet ikke om han hadde planlagt å fortelle det selv.

TS nevner i et innlegg at han ikke sendte henne melding denne natten, noe som er veldig ulikt ham. Han skal ha sagt at han ikke ville sende henne melding, fordi han ikke ville vekke henne. Høres suspekt ut, syns jeg. Dette hadde jo vært en anledning til å forklare hva som hadde skjedd. 

Anonymkode: f7591...266

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS nevner i et innlegg at han ikke sendte henne melding denne natten, noe som er veldig ulikt ham. Han skal ha sagt at han ikke ville sende henne melding, fordi han ikke ville vekke henne. Høres suspekt ut, syns jeg. Dette hadde jo vært en anledning til å forklare hva som hadde skjedd. 

Anonymkode: f7591...266

Det er ikke noe som man tar skriftlig, man forteller det ansikt til ansikt. 
At han ikke ville vekke henne kan være sant, eller at han glemte å sende melding fordi han var full. La oss ikke male fanden på veggen!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kyss er da vel ikke så farlig. Mennesker er ikke skapt for å ha bare en partner i livet, så å kysse andre syns jeg er helt uskyldig, så lenge det ikke er snakk om noe mer. 

Her har både jeg og partneren min kysset andre uten at det er en big deal. Så lenge dere stoler på hverandre, og vet at det er dere dere vil ha, så hadde jeg ikke tenkt noe mer på det. 

Anonymkode: 60746...de3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% sikkert at det skjedde noe mer den natta på hotellet. Ei dame som kliner på kvelden sier ikke nei til en tur på rommet etterpå.

Anonymkode: 40302...d82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

99% sikkert at det skjedde noe mer den natta på hotellet. Ei dame som kliner på kvelden sier ikke nei til en tur på rommet etterpå.

Anonymkode: 40302...d82

Bullshit. Da jeg var singel, så klinte jeg ofte med menn på fest om kvelden. Men jeg hadde ikke sex med en eneste av dem. 

Hvilken glede har du av å skremme opp TS, mest sannsynlig uten grunn?

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vis meg den kvinne som ligger med alle hun flørter med..

Jeg kan kysse folk vennskapelig på munnen, har til og med råklint med menn uten at jeg har ligget med dem. 

Anonymkode: 98ae8...c28

Hvis du gjør det mens du er i et forhold, er du en dick…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han ville vært med en dame som kunne kysset rundt på tilfeldige mannfolk (eller bekjente for den saksskyld?) Sannsynligvis ikke. Det er rart,  uansett om man har drukket litt eller ikke. Er man kjærester så forholder man seg til å gjøre kjæresteting med kjæresten sin, enkelt og greit. Det er ikke noe "uskyldig" ved å kysse en annen, når du har dame eller mann. 

Hadde du kysset rundt på julebord så hadde du nok blitt kalt det ene og det andre av din mann og hans kompiser. Ofte er det eneste man vil ha når man har drukket, kjæresten sin - ikke en annen dame.

Anonymkode: 1f82c...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem du skal stole på og ikke kan ikke jeg si, men føler for å si en annen ting. Alkohol kan fint gjøre til at man gjør ting uten å huske det - og det kan fint være ting som er ute av karakter. Hvis han unnskylder seg med at det var alkoholen som gjorde det til så kan du jo si at du ønsker at han kutter ut alkohol permanent, eller at han bare drikker sammen med deg. 

Selv kysset jeg på andre i fylla av begge kjønn bare av den enkle grunn at det var noen som lagde trutmunn - så det var jo mye på gøy at jeg gjorde det, for som oftest var det jo bare venner. Men jeg kuttet ut alkoholen på grunn av at jeg gjør ting i fylla jeg normalt sett ikke ville gjort og livet har aldri føltes mer stabilt enn etter det. Det var over 10 år siden, og sånn bortsett fra at jeg savner smaken av øl til tider så savner jeg det ikke i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John McClane skrev (På 23.5.2022 den 15.34):

Ja slikt er ikke greit men husk at et helt liv sammen vil aldri være uten at dere begge blir utsatt for fristelser og det at dere vil føle dere tiltrukket av andre mennesker, av begge kjønn kanskje? Uansett så er et liv sammen så langt og med så mye opplevelser at når dere skal gjøre opp når dere sitter i hver sin gyngestol om 50-60 år så vil det ene kysset være den minste bagatellen du kan tenke deg, Og hadde det vært alt så ville du vært evig lykkelig og takknemlig, men det er selvsagt mer i løpet av et helt liv. Mennesker er svake for fristelser og dere vil befinne dere i flere forskjellige faser av livet sammen med ulike humør, følelser og sårbarheten for å bli fristet av det ukjente. Da må en stole på moral og personlige holdninger, kanskje han vil huske dette og lære av det?

Uansett, det kysset må du bare legge bak deg så snart som mulig og ikke tenke på. Han var beruset og du vet ikke hvor innpåsliten hun var etc. Nei det kysset der er ikke noe å tenke på og legg det i kurven for tabber og så gå videre. Det er tross alt ikke nakne mennesker i en seng med heftig sex, det er en sterkere avgjørelse og et sterkere ønske om å virkelig ville det. Det kysset var neppe planlagt og ikke sikkert at han ville engang. 

Barnet deres er det viktigste nå og fokuser på det gode dere har og si til han at han må være ekstra forsiktig for at du skal få full tillit til ham igjen. Du merker på ham om han er fokusert på deg eller glir over i en fase hvor du er uint mens andre damer er gøy.....! Men satser på den ikke kommer.

Et kyss i fylla skal da ikke være mer viktig enn forholdet og et barn!? Selvsagt ikke, men du får bruke tid på å klare å ikke bry deg, men prøv å ikke vise han at du bryr deg for mye om du skulle føle det sterkt. Han vil da tro at du ikke vil eller klarer å komme over det...

Lykke til, dette er bare en liten dump i veien, bånn gass og vær positiv så ordner dette seg!

Et kyss er aldri et bagatell. Selv ikke etter 50 år. 

Anonymkode: 14b30...ab3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Et kyss er da vel ikke så farlig. Mennesker er ikke skapt for å ha bare en partner i livet, så å kysse andre syns jeg er helt uskyldig, så lenge det ikke er snakk om noe mer. 

Her har både jeg og partneren min kysset andre uten at det er en big deal. Så lenge dere stoler på hverandre, og vet at det er dere dere vil ha, så hadde jeg ikke tenkt noe mer på det. 

Anonymkode: 60746...de3

😳😳😳😳

Anonymkode: 14b30...ab3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MacadamiaNut skrev (På 24.5.2022 den 3.47):

Vis meg den mann som kysser en annen kvinne på julebord (foran alle attpåtil..) med hotellovernatting, for så å si NEI til sex???! Hallo… jeg har aldri hørt om en, tror ikke du heller har det.

Det later som om du baserer dette på aksiomer, og ut fra dette deduserer at vedkommende "må ha gjort noe mer".

Men siden du spør — jo, jeg har hørt om flere.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

MacadamiaNut skrev (På 24.5.2022 den 15.15):

Hvis du gjør det mens du er i et forhold, er du en dick…

Du misser (eller velger å overse) poenget mitt, som var at ikke alle puler alle de kysser. 

Anonymkode: 98ae8...c28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meltzer skrev (6 timer siden):

Det later som om du baserer dette på aksiomer, og ut fra dette deduserer at vedkommende "må ha gjort noe mer".

Men siden du spør — jo, jeg har hørt om flere.

Jeg betviler ditt utsagt.

De færreste menn som går over den streken med noen som helst slags form for utroskap, hadde vært villige til å stoppe det hvis de trodde de ikke ble oppdaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS.

Erfaringsmessig har jeg prøvd over et år med å tilgi utroskap gang på gang. Kan ikke anbefales til noen som ikke har valgt å akseptere utroskap. I ettertid skulle jeg ha ønsket at jeg skjønte (og den som var utro innrømte) at dette ikke var veien videre. Etter jeg sluttet å tilgi og vi separerte så ble jeg plutselig utrolig spennende for vedkommende igjen. Men heldigvis klarte jeg å si nei.

Gråt. Store å små løgner. Rare bortforklaringer. Mere gråt. Fortellinger om hvor fantastisk jeg var. Gang på gang.

I perioden så leste jeg alt jeg kunde komme over av faglitteratur i temat, både populærvitenskapelig og primærforskning.

Vil jeg kunne tilgi utroskap fra noen annen, som min kone?

Ja. Men det vil kreve tydelige handlinger og endringer hos henne. 

Har samboeren din vært utro? Ingen kan vite at sin partner IKKE har vært utro (sic!). Dette er et generelt problem som vi kjenner til. 

Rasjonalitet og fakta i det du skriver taler for at han har vært det. Etter mitt beste skjønn. Hvorfor?

Kyss på julebord som havner på åpen Facebook. 

Kyssing av arbeidskolleger som "ikke er noe å bry seg om" er etter mine år i arbeidslivet (på arbeidsplasser der det er svært vanlig at man finner sin partner på jobb, og alt for vanlig med utroskap med arbeidskolleger) offentlig fremfor andre kolleger, er svært uvanlig. Har hørt mye rykten om at ting har skjedd som involverer utroskap på jobb fester, men aldri sett det full offentlighet.

Men din samboer kan selvfølgelig jobbe på et sted der det er normalisert og akseptert i bedriftskultur med slik grenseoverskridende offentlig adferd. Men da tenker jeg at det kun øker risiko for utroskap, hvis det er kulturelt akseptert i bedriften.

Så til Facebook bildet. Skal være maksimal uflaks at den eneste gangen som han har gått over streken, så er det en dritings kollege som fanger det på bilde, og legger ut det på Facebook. Det at kollegaen legger ut det på Facebook taler også for at denne kysten ikke var noe rart eller overraskende for dem i bedriften. Da kommer vi til plasseringen på julebordet. Er vanligvis free seating på slike tilstelninger. Slik at det er god grunn å tro at kyssing og plassering hører sammen.

Om dem gjorde mer på hotellrommet vil du aldri kunne vite sikkert, vis du ikke får bevis for at dem hadde sex (tekniske bevis eller innrømmelse). Men er ikke så relevant tenker jeg.

Nå til hvordan du bør handle. Du har som jeg leser det lite aksept for utroskap generelt.

Finnes sikkert mange måter å se på hvordan vi ser på utroskap, men syns det er greit for meg å sortere det mellom:

- Ønske å ha en følelsesmessig og/eller seksuell ekslusivitet, som igjen ofte kan være en forutsetning til å opprettholde kjærlighet til den det gjelder. Dette behovet varier svært mellom oss mennesker. Noen virker å savne dette behovet når det gjelder det seksuelle, men for noen er det nesten et absolutt krav.

- Behovet av trygghet og styre sin egen skjebne. Det sentrale spørsmålet vil her være vil han kunne forlate deg etter at du har investert ennå mer av livet ditt i relasjonen til han, eller "tvinge" deg til å forlate han?

Seksualitet og følelser koblet til det (som forelskelse) er først og fremst en biologisk funksjon utviklet over mange tusen år under de Darwinistiske lover. Vi mennesker er biologiske vesen, og biologien vår gjør stadig og støtt slik at vi tar valg som vi kan angre på. Hvis vi hjelper til med alkohol så kan det som kjent bli lettere for biologien å ta oss feil vei.

Min holdning er at faktisk nulltoleranse for utroskap ikke er lurt etter utroskap har skjedd. Derimot har jeg nulltoleranse for utroskap innen den har skjedd. Rasjonaliteten min er at det beste er forebygging, men har det skjedd så må man ha et handlingsrom til å vurdere den konkrete situasjonen. Som først går på en selv. Følelse, trygghet, og mulighet å styre sin egen skjebne. Så til den andre parten, den utro.

- Er dette en utroskap hos en som ærlig og oppriktig ikke ønsker noe annet enn å være sammen med deg i lang tid fremover? Er ikke en uvanlig type utroskap hos menn. Mindre vanlig hos kvinner (handler om at menn kan få teoretisk ubegrenset med barn med ulike kvinner, men kvinner ikke har den biologiske muligheten). Hvis dette er tilfelle så sitter du i en paradokse; du kan velge å ha et langt samliv med en partner som nok vil være utro igjen, men som vil være lojal mot deg for øvrig.

- Er dette utroskap hos noen som kan komme å forpliktige seg til en som han er utro med? Vanligere hos kvinner enn hos menn.

I det første tilfelle vil det i hovedsak handle om deg og ditt behov om følelsemessig og seksuell eksklusivitet hvor sikker du må være på at det ikke blir gjentagelse. I det andre tilfellet vil det være galskap å ikke sikre seg best mulig fra gjentakelse. Der den endelige sikringen er å gjøre det slutt.

Som jeg leser deg så er du ikke interessert i en relasjon der mannen din har ulike damer på si. Så da må du sikre at han gjør handlinger som hindrer gjentakelse, samt selv se om du kan gjøre slike handlinger.

Forslag til handlinger fra mannen din:

- Bytte jobb.

- Kute all kontakt med kysse damen.

 

Uheldigvis tror jeg at bytte jobb er sentralt. Det er forutsetningen for punkt to, og bedriftskulturen fremstår som en som stimulerer til utroskap.

Så bør dere selvfølgelig fokusere på å gi rom for å være kjærester, som ikke er det enkleste med et barn på vei, og å ha det gøy og sosialt sammen.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier han om veien videre? Skjønner han hvordan dette er for din del? Hvis han skjønner hvordan dette er for deg, ønsker han da å dra på fylleturer uten deg igjen? For hvis han virkelig forstår hvordan du har det, og likevel har tenkt å dra med disse folkene, så sier han indirekte at dine problemer er dine problemer. Selv når han har skapt dem.

Hvis han virkelig ønsker å reparere så tar han valget om å avstå fra fylleturer på lang tid. Men han tar den avgjørelsen på egen hånd. Det skal ikke være opp til deg å tvinge det gjennom.

Hvis han ikke er villig til å ta et sånt ansvar for det han har gjort og du likevel ikke vil gå, så tror jeg det enkleste for deg er å akseptere at du er sammen med han tullingen som ikke klarer å holde fingrene av fatet når han er full. Da blir du i hvert fall ikke så skuffa igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det samme skjedde meg en gang på en jobbfest. Dette var en fyr jeg aldri hadde oppfattet som interessant før denne kvelden (og heller ikke siden). 

Han ga meg endel oppmerksomhet, vi hadde det gøy, jeg var full og plutselig bare glemte jeg et lite sekund at jeg hadde samboer hjemme!!

Jeg var dagen derpå flau og kunne virkelig ikke forstå hva som hadde gått av meg. Sa ingenting til mannen, og det har ikke skjedd igjen. 

Dette er nå snart 20 år siden…

Anonymkode: e60e1...2ce

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første du bør gjøre, er å slutte å spørre «gjengen» på KG om råd i en såpass  voksen problemstilling. Kun dere 2 kjenner hverandre godt nok og må finne ut av dette sammen. Som førstemann her inne svarte - et samliv byr på mange ups and downs. Alt beror på hvor interessert dere begge er i å jobbe sammen om forholdet når disse «nedturene» kommer - for de kommer, alltid. 

Om man allikevel skal driste seg om råd, siden du spør…

Jobb med å skape rom for trygg kommunikasjon hvor dere begge kan snakke om vanskelige tema, uten at dere havner i hver deres skyttergrav. Jobbe sammen med å sette en strek over hva som har vært og bli forent om hvordan fremtiden bør være. Gi hverandre tid. Tørre å være rause med hverandre.

Anonymkode: 76051...923

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.5.2022 den 15.38):

Jeg tenker at når man først har krysset den grensa, er sjansen for at det stoppet ved et kyss når de hadde full anledning til å gjøre mer enn det, ganske liten.

Anonymkode: 7a8db...797

Tull.

Anonymkode: 5f7ea...94d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (På 24.5.2022 den 14.19):

Bullshit. Da jeg var singel, så klinte jeg ofte med menn på fest om kvelden. Men jeg hadde ikke sex med en eneste av dem. 

Hvilken glede har du av å skremme opp TS, mest sannsynlig uten grunn?

Jeg er mann og har egne og andres opplevelser. Alkohol og kyssing på kvelden på hotell uten risiko for å bli oppdaget = sex på rommet.

Anonymkode: 40302...d82

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...