Gå til innhold

Sliter med å spise frokost - har blitt anbefalt næringsdrikker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å gå ned i vekt, men jeg sliter virkelig med å få i meg frokost og andre måltider enn middag. Derfor har jeg blitt anbefalt av ernæringsfysiolog om å forsøke næringsdrikker i stedet.

Jeg ser at prisen på disse næringsdrikkene er veldig høy, over 100 kr for 4 små flasker. Jeg lurer derfor på om det finnes noe pulver av noe slag som inneholder næring, som kanskje er billigere enn de ferdiglagde drikkene som selges på apotek?

Anonymkode: e25c9...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor må du spise frokost? Ingen må jo det, men har du mangler som gjør at du trenger disse drikkene? Ja, det finnes jo pulver på feks tights , men inneholder de det du trenger? Hva er « næring» i denne sammenheng ? 

Anonymkode: 225fb...36b

  • Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg holder på å gå ned i vekt, men jeg sliter virkelig med å få i meg frokost og andre måltider enn middag. Derfor har jeg blitt anbefalt av ernæringsfysiolog om å forsøke næringsdrikker i stedet.

Jeg ser at prisen på disse næringsdrikkene er veldig høy, over 100 kr for 4 små flasker. Jeg lurer derfor på om det finnes noe pulver av noe slag som inneholder næring, som kanskje er billigere enn de ferdiglagde drikkene som selges på apotek?

Anonymkode: e25c9...9d2

Men hver av de 4 flaskene inneholder ca 3-400 kalorier, jeg styrta en sånn til frokost og spydde som en gris etterpå. Jeg har lært at for meg holder en halv sånn flaske eller mindre. 

Anonymkode: b6cf6...e02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan prøve pulver, men det smaker jo høgg. Du spiser 1 av optkmalt 4 måltider. Du kan ikke drikke 3 til dagen i lengden, det blir jo dyrt. Er det pga varmmat at du klarer middag men ikke andre måltider, eller at du spiser store middagsporsjoner og ikke har behov for middag? Hva med å feks dele middagsporsjonen i 2 og ha en del til lunsj og en til middag, eller en del til middag og en til kvelds?

Anonymkode: 1c047...6c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg skjønner er dette sånne næringsdrikker de gir til pasienter som skal opp i vekt? Var det det du mente, opp ikke ned? 

Anonymkode: 225fb...36b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Etter hva jeg skjønner er dette sånne næringsdrikker de gir til pasienter som skal opp i vekt? Var det det du mente, opp ikke ned? 

Anonymkode: 225fb...36b

Dette er næringsrike drikker man får på resept ved sykdom eller skade som gjør det vanskelig å svelge vanlig mat, man trenger ikke å gå opp i vekt av de om en ikke drikker 10 for dag.

Anonymkode: b6cf6...e02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor må du spise frokost? Mennesket har kun i nyere tid spist 3-4 måltider hver dag. Det har ikke vært normen for 99.9% av menneskets historie. 

Fasting (periodisk fasting, som du gjør når du ikke spiser frokost/lunsj), er bra for kroppen.

Men om du absolutt ønsker å få i deg noe, så kan du heller kjøpe smoothie maskin. Skogsbær (billig på rema/kiwi), banan, spinat og/eller grønnkål og voila, en god, sunn, næringsrik smoothie. 

Anonymkode: b7dbe...9a5

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare dropp frokosten.

Mage og vekt har stortrivdes jeg ignorerte alt "frokost er dagens viktigste måltid" for noen år siden. Og i stedet spiser lunsj, litt mellommat, og middag. Er jevnt mett og fornøyd, uten å tenke på mat, eller kalorier. 

Anonymkode: 16014...471

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp frokosten! Om du klarer 2 til 3 måltider til dagen er det helt innafor. Trenger ikke tvangsfore kroppen mat når den ikke er sulten. Næringsdrikk er for syke mennesker meg mangler og storr problemer med å få i seg mat. 

Anonymkode: 9b521...f21

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her sier, hvorfor må du spise frokost? Det er ofte jeg ikke spiser noe skikkelig måltid før jeg kommer hjem fra jobb. Er så heldig at jeg har en jobb hvor jeg kan småspise litt, men det er slettes ikke alltid jeg vil ha noe som helst. 

Anonymkode: faebb...f13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan folk lese? Det handler ikke bare om frokost, men alle måltider utennom middag!!! 

Anonymkode: 1c047...6c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan folk lese? Det handler ikke bare om frokost, men alle måltider utennom middag!!! 

Anonymkode: 1c047...6c0

Samme svaret:

Lytt til kroppen. Om man ikke føler for å spise. Og er overvektig. Hvorfor spise?

Anonymkode: 16014...471

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at jeg spiser for sjeldent i løpet av dagen. Jeg spiser kun middag, og får høre at det ødelegger forbrenningen. Jeg vet ikke hvorfor det har blitt slik, men eneste gangen jeg er sulten er når jeg skal spise middag. Blir ikke sulten før dagen etter til middag. I følge blodprøver mangler jeg ikke vitaminer eller mineraler, men jeg ønsker å prøve dette for å sette kroppen i gang etter anbefaling fra ernæringsfysiologen. 

ts

Anonymkode: e25c9...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Greia er at jeg spiser for sjeldent i løpet av dagen. Jeg spiser kun middag, og får høre at det ødelegger forbrenningen. Jeg vet ikke hvorfor det har blitt slik, men eneste gangen jeg er sulten er når jeg skal spise middag. Blir ikke sulten før dagen etter til middag. I følge blodprøver mangler jeg ikke vitaminer eller mineraler, men jeg ønsker å prøve dette for å sette kroppen i gang etter anbefaling fra ernæringsfysiologen. 

ts

Anonymkode: e25c9...9d2

Man blir ikke overvektig fordi man bare spiser en fornuftig mengde, sunn middag og kun det den dagen. Å ødelegge forbrenningen er bare noe tull som hører tidlig 2000 til.

Anonymkode: faf8e...3a5

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kan folk lese? Det handler ikke bare om frokost, men alle måltider utennom middag!!! 

Anonymkode: 1c047...6c0

Msn så spis kun middag da vel?? Det er jo det beste for kroppen uansett.

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Greia er at jeg spiser for sjeldent i løpet av dagen. Jeg spiser kun middag, og får høre at det ødelegger forbrenningen. Jeg vet ikke hvorfor det har blitt slik, men eneste gangen jeg er sulten er når jeg skal spise middag. Blir ikke sulten før dagen etter til middag. I følge blodprøver mangler jeg ikke vitaminer eller mineraler, men jeg ønsker å prøve dette for å sette kroppen i gang etter anbefaling fra ernæringsfysiologen. 

ts

Anonymkode: e25c9...9d2

Høres veldig merkelig ut, det optimale er jo å klare å spise kun en gang per dag. Google periodic fasting og les deg litt opp, og ignorer den inkompetente ernæringsfysiologen.

Anonymkode: c930a...ff7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får de gratis på resept. Og da regner de to om dagen.

Anonymkode: efc0d...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Greia er at jeg spiser for sjeldent i løpet av dagen. Jeg spiser kun middag, og får høre at det ødelegger forbrenningen. Jeg vet ikke hvorfor det har blitt slik, men eneste gangen jeg er sulten er når jeg skal spise middag. Blir ikke sulten før dagen etter til middag. I følge blodprøver mangler jeg ikke vitaminer eller mineraler, men jeg ønsker å prøve dette for å sette kroppen i gang etter anbefaling fra ernæringsfysiologen. 

ts

Anonymkode: e25c9...9d2

Prøve kjøleskapsgrøt eller smoothie? Næringsrikt og godt hvis man liker konsistensen. Det blir mere naturlig og bedre smak enn i næringsdrikker. Kan spise små porsjoner av dette. 

Anonymkode: 16dd4...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma fikk de også gratis på resept fordi hun hadde behov for dem.

Anonymkode: cc442...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg får de gratis på resept. Og da regner de to om dagen.

Anonymkode: efc0d...4bb

For å få de på blå resept må man først ha vedtak fra hellfo og det er veldig strenge regler for å få dette innvilget. Og utifra hva Ts skriver oppfyller ikke hen kriteriene for dette

Anonymkode: 51ea0...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Greia er at jeg spiser for sjeldent i løpet av dagen. Jeg spiser kun middag, og får høre at det ødelegger forbrenningen. Jeg vet ikke hvorfor det har blitt slik, men eneste gangen jeg er sulten er når jeg skal spise middag. Blir ikke sulten før dagen etter til middag. I følge blodprøver mangler jeg ikke vitaminer eller mineraler, men jeg ønsker å prøve dette for å sette kroppen i gang etter anbefaling fra ernæringsfysiologen. 

ts

Anonymkode: e25c9...9d2

Slike næringsdrikker er dyre ja! I tillegg smaker de grusomt. Mulig pulvervarianter også smaker fælt. Har du forsøkt å lage smoothie selv? Hvis du synes smoothiekonsistensen blir for tykk/mektig er det bare å lage tynnere. Du kan fint blende i havregryn, chiafrø, nøtter, litt nøytral olje for at den skal inneholde mer næring enn bare most frukt/bær/grønnsaker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...